IngOehman skrev:Bill50x skrev:Du har helt rätt. Och här har Linnisterna mer rätt än dom vill erkänna. Dvs "source first". Om inte inspelningen/mastringen är bra blir det aldrig bra, även om du kan finputsa på slutresultatet på andra ställen i kedjan.hifikg skrev:Uppslag för MoLT: Blindtesta 16/44 vs 24/192 och DSD versioner av samma musikstycke. Fast... hur vet man att de inte manipulerat något annat... Inhandlade ett sk Binaural + fonogram från HD Tracks o jäklar vad det låter spektakulärt. Rätt vet jag inte. Men bra. Och kul. Och njutbart. Fast kanske fel. Då funderar jag på hur mycket inspelningen/inspelningsteknikern påverkar ljudet, antagligen mer än någon exklusiv banankontakt eller nätkabel från Patrick någonsin kan. Redan på den gamla analogtiden häpnade jag när kören i "Walk on the wild side" stod bakom mig och sjöng.
Det där är nonsens, för det du skriver gäller var i kedjan felet än finns. Om inte högtalaren är bre så blir det aldrig bra, även om du kan finputsa resultatet på andra ställen i kedjan.
Om du skall kalla det något så ligger "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" närmare till hands.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Första gången jag hörde på Eva Cassidy's skiva "Live At Blues Alley" häpnade jag över det eminenta ljudet, trots 192k mp3. Jag gjorde en kopia till en kamrat (på CD så han visste inte vad ursprunget var) och han och några av hans kamrater satt och njöt till fullo av det perfekta ljudet - han trodde att det var något alldeles extra i kvalitetsväg eftersom denna kom från mig. Han hade missat att jag bara ville tipsa om bra musik, inte någon extra höjdare rent ljudmässigt.
Det säger bara en sak - att de fel som flertalet inspelningar av idag är besmutsade med, är mycket, mycket värre än vad 192kb mp3 ställer till med.
Och det är ju ingen nyhet direkt.
Det har alla som vet något om dessa saker vetat under årtionden. Att så många tror att MPEG är den större ondskan är beklagligt, för det gör att den större ondskan kan fortsätta att härja...![]()
Med det sagt menar jag inte att man bör strunta i de i många fall onödiga snålkodningar som görs, de bör adresseras de också. Jag menar bara att de är ett problem av en helt annan art än de direkt musikfientliga angrepp på inspelningarna som gör mer eller mindre med avsikt i mastringsstudiorna.
Nej, det jag skriver är inte nonsens. Då hade jag inte skrivit det.
Alltså. Linnister (ursäkta att jag drar er alla över en kam och dessutom förenklar alltsammans!) hänvisar ofta till källan och anser denna vara viktigast. Vad Linnisterna menar med källa är dock den första delen i uppspelningskedjan, dvs en CD-spelare, en strömmande enhet, en FM-tuner (fast det var länge sedan), en vinylspelare - ja du fattar vad jag menar. Tyvärr inbegriper man inte inspelning/mastring i denna kedja med motiveringen att denna kan man (normalt) inte påverka. Och det kan man normalt inte utan det får fixas till i efterhand. Linnisternas syn är dock att det är skillnad på ljud och musik (en skillnad som jag delar) på så sätt att ljud ofta är en frekvensgångsfråga medan musik handlar om den musikaliska presentationen. Rent tekniskt är det naturligtvis samma sak men för uppfattbarheten (det ordet finns inte va?) kan det vara enklare att dela upp det så för diskussionen.
Och det är inte alls oviktigt var i kedjan eventuella fel finns. Oavsett vad man anser om den svagaste länken så är det så att om något saknas tidigt i kedjan går det inte att återskapa detta senare. Problemet är just att man (ofta) blandar ihop det musikaliska skeendet med tex frekvensgång. Självklart är det så att en brist på återgivningen vid tex - 24 dB vid 32 Hz kommer att uppfattas som en brist - oavsett var i kedjan denna sker. Men det finns ju andra variabler, eller hur?
Var hos en kamrat förförra helgen och vi jämförde några olika förstärkare han köpt under sin stationering i Hong Kong. Det vi lyssnade på i början var en 2x8W rörförstärkare som varit drivkälla de senaste två åren. Och det lät bra (hög verkningsgrad på högtalarna, typ 96 dB wid 1 W in), inte tal om annat. Därefter kopplades en annan rörförstärkare in, även denna från HK. Den hade stått på vinden sedan flytten tillbaka (dvs ca 2 år). Lite starkare dock (ca 2x30W) med några andra typer av rör. Vilken skillnad! Inte ljudmässigt, frekvensgången upplevdes som lika, renhet/dist likaså. Men ett helt annat sväng och drag i musiken. Min kamrat hade tidigare inte lyssnat "på det sättet" utan mer fokuserat på själva ljudet och tyckte att den svagare stärkaren var lite bättre. Men när vi nu jämförde direkt och även lyssnade efter hur bra musikerna verkade vara så var det absolut till den senare förstärkarens fördel.
Detta är inte nonsens. Även om det inte passar in i gängse lyssningsmetodik där man lyssnar efter skillnad i frekvensgång. Bristen på "sväng" kan inträffa var som helst (i kedjan) men om man inte lyssnar på/efter denna så är risken att man bortser från den variabeln och gör en felbedömning av övriga för- och nackdelar.
De (viktiga) skillnader vi upplevde var alla hörda genom samma högtalare/placering/rum. Det betyder naturligtvis inte att högtalarna var oviktiga på något sätt, bara att betydande skillnader fanns i utrustningen före dessa.
Att en 192k mp3 kan låta bra är, precis som du skriver, inget nytt. En bra källa ger ett bra ljud, eller hur? Självklart blir ljudet inte bra i en urusel högtalare men långt enklare/billigare högtalare än piP kan låta anständigt om de matas med en bra signal. Det är inte nonsens det heller.
/ B
Ja precis - att tidigare länkar är viktigare än de som är senare i kedjan är nonsens.
Och inget av det ni pysslat med visar något annat.
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk stämmer däremot (även om sambandet inte är så enkelt att en given påverkas gör samma inverkan oavsett var i kedjan den görs) och gör att det man ställer till med i någon länk av kedjan, vilken som helst, påverkar slutresultatet.
Source first är dumheter. Varje länk i kedjan har potential att förstöra signalen fullständigt. På grund av länkarnas beskaffenhet kommer de i typfallet dock i förekommande fall att ha för sin uppbyggnad typiska fel. Men det är en annan fråga. Överkurs i kvadrat innan man förstått att source first är nonsens.
Förövrigt ser jag inte annat än påståenden i din text, som stödjer att det ni hörde inte var tonkurvepåverkan. Bara för att du hör påverkan som är annorlunda än den du hör när du t ex vrider på en tonkontroll, så betyder det inte att det inte är tonkurvepåverkan du har.
Jag påstår varken bu eller bä, vill bara klargöra att ni inte undersökt saken, och att det därför är olyckligt att du kommer med påståenden om vad för påverkanseffekter det är ni upplevt er höra. Det räcker att du beskriver upplevelsen, jag misstror den inte. Men när du börjar spekulera om de fysikaliska orsakerna (i det här fallet vad som INTE orsakat upplevelsen) på ett sätt som gör att de som vet mindre tror det är fakta, så måste jag säga ifrån.
Tonkurvepåverkan (inkluderat mf-beteenden i andra domäner självklart), alltså helt linjära fenomen, är ansvariga för oerhört mycket mera saker än folk tror/ger tonkurvan kred för.
Ursäkta om jag tar i lite, men nonsens som förleder folk att tro en massa dumheter är inget vidare.
Din fras "Nej, det jag skriver är inte nonsens. Då hade jag inte skrivit det" säger ingenting alls om saken. Det ger inte stöd för att det inte var nonsens det du skrev. Det ända du visar med den frasen är att du inte vet/tycker att det är nonsens. För hade du vetat det, och vetat varför, DÅ tror jag inte du skrivit det.
Vh, iö