Svante skrev:paa skrev: petersteindl skrev:Undrar vilket alternativ som skulle väljas för musiklyssning?
1.) En dålig skivspelare med 10 % svaj och superbra högtalare.
2.) En superbra skivspelare med 0,001 % svaj och dåliga högtalare.
Mvh
Peter
Du specar en dålig skivspelare som en med 10% svaj. Jag skulle kallat en sådan för trasig.
Detta ska jämföras med dåliga högtalare säger du, men hur dåliga?
Är skumkanten slut så det rasslar och inte finns någon bas, och diskanten är bränd så den är tyst, eller hur dålig kan en dålig högtalare egentligen vara?
Ja, exemplet är väl utmärkt såtillvida att det demonstrerar att det inte spelar någon roll var i kedjan felet sitter, utan att det är felets storlek som spelar roll. Är felet så stort som 10% svaj så är det illa, oavsett om det genereras av skivspelaren eller högtalaren (hur nu det skulle gå till). Att säga att "det inte spelar någon roll var i kedjan felet sitter" betyder inte att "det är den sista länken i kedjan som är viktigast". Det är att säga att det är felstorleken som är viktigast. Alltså, "kedjan är inte starkare än sin svagaste länk".
petersteindl skrev:Nej, det är egentligen inte felets storlek som spelar den dominanta rollen vid perception av musik. Det är felets karaktär. I Linns gamla skola så var det skivspelaren man koncentrerade sig på vad gäller source och skivspelaren har fel med trist karaktär då musik spelas och musik skall njutas. Däremot spelar det ingen roll var i kedjan denna typ av karaktär av förvrängning finns då man gör en korrekt analys. Dock i praktiken var det för Linn så att souce var skivspelaren. Hade de gjort en mer korrekt analys, såsom jag ser det, och istället ersatt produkterna med svarta lådor med input och output och med överföringsfunktion i lådan och plitat in de olika överföringsfunktionerna för de olika apparaterna så hade de upptäckt att oavsett i vilken ände i kedjan lådan med skivspelarens överföringsfunktion var så hade felet på musiken blivit lika.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Det ÄR felets storlek som betyder något.
Svante och paa har helt rätt.
Karaktären hos felet är ju en av de egenskaper felet har, som ger det en "storlek".
"Storleken" hos tekniskt helt disparata artefakter finns ju bara jämförbar i perseptionsperspektivet.
Det trodde jag alla underförstod.
Eller hur stor är 1 bel i nivåfel jämfört med 1% svaj?
Vh, iö
Tja, du kan få vrida till det om du vill. Då jag pratar storlek så menar jag fysikalisk mätbar storlek utan att blanda in hörseln och jag menar dessutom förändring av felet som ett förhållande.
Du belyser ju problematiken själv i det du skriver. "Eller hur stor är 1 dB nivåfel jämfört med 1% svaj?" Vad menar du i detta fall med nivåfel? 1 % svaj är en nivå på felet. 2 % svaj är dubbla nivån, men kan på musik kanske upplevas som mer än dubbla nivån.
Felen går ju inte att jämföra eftersom de har helt olika beskaffenhet och därmed ger olika karaktär på musiken och mäts fysikaliskt med olika storheter.
Alltså är det karaktären/beskaffenheten av felet som man måste begrunda. Sedan anser jag att man måste se på nivåskillnaden på varje fel. Om felet fördubblas, hur mycket påverkas musiklyssningen?
Om musiklyssningen störs mer vid en fördubbling av frekvensmodulation än av fördubbling av THD eller frekvensgångsavvikelse så ställer frekvensmodulation till det mer och då spelar beskaffenheten större roll än nivån.
Så ser jag på saken. Sedan kommer naturligtvis JND och ursprungsnivå in. Att gå från 0,0001 % i svaj till 0,0002 % d v s man har fördubblat svajet och vill jämföra det med annat som inte ligger under JND så kan man få fram vilka siffror som helst. Men i praktiska fall så måste man ta hänsyn till felets beskaffenhet i förhållande till beskaffenhetens hörbarhet.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.