Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Nattlorden skrev:musik är en sekvens av ljud som går att nedteckna för framtiden enligt min musiklärare.
Som detta: "Hej jag heter Svante". Låter som musik för mina öron.
Vinylcalle skrev:Source first har en väldigt enkel förklaring.
Linn tillverkade dyra skivspelare och kom på ett bra marknadsföringstrick för att få människor att lägga en stor del av sin budget på en sådan. Frågar man en tillverkare av högtalare vad som är viktigast kommer han naturligtvis ha en annan uppfattning osv.
MvH Carl
sprudel skrev:@Harry!
Viktigaste länken är goda inspelningar.
Har du provat Petra Magoni och Musica Nuda? Deras liveinspelning är en höjdare. Du kommer att gilla den.
Harryup skrev:Absolut, men ståndpunkten kom redan innan LP-12'an blev groteskt dyr med alla uppgraderingar.
Harryup skrev:En dålig inspelning på en dålig skivspelare och en dålig vinyl är nog bra mycket sämre än vad en dålig inspelning är på en medelmåttig cd-spelare.
Morello skrev:Alltså, väljer man en kedja av komponenter lite slumpmässigt så är det inte helt osannolikt att högtalarna och rummet kommer att utgöra de svagaste delarna, dvs de två sista!
Källan, dvs CD-spelaren (eller annan digital källa) jämte försteg torde vara det apparater som visar sig vara de starkaste.
Source first är nog den dummaste dogmen skottarna basunerat ut någonsin!
Bill50x skrev:Morello skrev:Alltså, väljer man en kedja av komponenter lite slumpmässigt så är det inte helt osannolikt att högtalarna och rummet kommer att utgöra de svagaste delarna, dvs de två sista!
Källan, dvs CD-spelaren (eller annan digital källa) jämte försteg torde vara det apparater som visar sig vara de starkaste.
Source first är nog den dummaste dogmen skottarna basunerat ut någonsin!
Men om man är det minsta intresserad så väljer man väl inte komponenter slumpmässigt?
Source first är helt enkelt ett synsätt att det man tappar i början aldrig går att ersätta.
Almen skrev:Till skillnad från det du tappar i slutet?
Bill50x skrev:Source first är helt enkelt ett synsätt att det man tappar i början aldrig går att ersätta.
Bill50x skrev:Almen skrev:Till skillnad från det du tappar i slutet?
Ja, faktiskt. En bra inspelning låter bra i en köksradio (= alla dåliga återgivare) medan en dålig inspelning låter kass även i en miljonanläggning. Och nu pratar jag inte om återgivningen av en 32 Hz pedalton utan hur musiken återges...
/ B
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Source first är helt enkelt ett synsätt att det man tappar i början aldrig går att ersätta.
Men om du tappar samma sak senare i kedjan går det inte heller att ersätta. Det blir ju samma resultat.
Almen skrev:Bill50x skrev:Almen skrev:Till skillnad från det du tappar i slutet?
Ja, faktiskt. En bra inspelning låter bra i en köksradio (= alla dåliga återgivare) medan en dålig inspelning låter kass även i en miljonanläggning. Och nu pratar jag inte om återgivningen av en 32 Hz pedalton utan hur musiken återges...
Men du pratade om "tillagd olinjär dist", inte att välja en bra inspelning. LINNs source first har ju inte med inspelningen att göra, utan med uppspelningen.
Harryup skrev:Vid senare besök i Linnbutiken då jag kikat på en streamer så diskuterades inte source first över huvudtaget.
Harryup skrev: Nej det är inte givet att man kan tappa samma sak på flera ställen i en kedja. Beror ju helt på felet.
Bill50x skrev:Det hindrar dock inte att principen som sådan inte har bäring, bara att Linn insett att man kan tjäna pengar på annat än skivspelare...
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Det hindrar dock inte att principen som sådan inte har bäring, bara att Linn insett att man kan tjäna pengar på annat än skivspelare...
Pengar före principer då. Alltid något.
Marketing First...
Bill50x skrev: ....
Jomenvisst. Linjär dist, dvs i praktiken frekvensgångsskillnader, går att justera i efterhand. Övrig dist (olinjär) är svårare. Hur fixar du tappad rytm? ....
/ B
phloam skrev:
Ge mig felfri elektronik, resten är "as good as it gets". Jag kan leva med det.
Bill50x skrev:Oja. Och utan en bra mik låter allt skit - eller hur?
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Source first är helt enkelt ett synsätt att det man tappar i början aldrig går att ersätta.
Men om du tappar samma sak senare i kedjan går det inte heller att ersätta. Det blir ju samma resultat.
Nej det är inte givet att man kan tappa samma sak på flera ställen i en kedja. Beror ju helt på felet.
Jag vill fortfarande understryka att dogmen/påhittet/marknadföringen/fundamentet/observationen/etc tillkom på 80-talet i skivspelaruppvaknandets era. En dålig uppspelning av en vinylskiva har inte samma fel som om man köper en högtalare som inte är optimal.
Att jämföra i digital ålder låter sig absolut inte lika lätt att göras då alla fel är "elektronikfel" framtill högtalaren.
Skulle jag hypotetiskt köpa en kombo med Carlsson då dessa fanns för att inte trampa nån på tårna så skulle jag föredra en LP-12 med rak Basic arm en Goldring 1040, en Sugden A21 eller motsvarande och OA50, framför att köpa en Dual 505 en Linn Basic pickup, Sugden A21 och OA-52. Inbillar mig att pengarna skulle vara ungefär detsamma. Släng in en CD-spelare och jag tror säkert att OA-52 låter bättre med en billigare CD-spelare än OA-50 med en dyrare.
Sen får andra tycka vad dom vill för tycker gör alla eftersom det inte finns en absolut sanning utan detta är en tumregeltråd ifrån början, att en del uttrycker sig som att någon vet hur det är ser jag som lite udda.
Tar man en given summa pengar att fördela på en analog eller digital stereo så kommer man kunna få ganska många olika utfall.
Man kan gilla tumregeln som säger att alla länkar är lika viktiga men då diskuterar man i så fall inte Linns analoga uppsättningar då uttrycket myntades. Skall man motbevisa Linn så får man lägga in tidsaspekten och diskutera början 80-talet.
Vid senare besök i Linnbutiken då jag kikat på en streamer så diskuterades inte source first över huvudtaget.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster