Lampsladd av Nickel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Lampsladd av Nickel?

Inläggav IngOehman » 2014-10-29 18:10

Morello skrev:
IngOehman skrev:Din religion är ateistens. Din tro och övertygelse är på ickigheten. Och du har I ALLRA HÖGSTA GRAD i denna tråd förespråkat flerkardelig kabel - på religiösa grunder.
Vh, iö

Nej, jag har nämnt att den har uppenbara fördelar jämfört med EKK och jag vill påminna om att varken du eller någon annan har visat att EKK har någon ljudmässig fördel, men likväl fortsätter pratet om tvärimpedansmodulation, vilket folk uppenbarligen tolkar som att det de facto föreligger en hörbar skillnad.
De som hittills pratat om tvärimpedansmodulation saknar helt sonika "kött på benen" eftersom man inte kan visa någon studie som talar för EKK-kabelns fördel. Inte en endaste och alla som undersökt kablar av olika sorter vet hur ohyggligt svårt det är att mäta sig fram till några olinjäriteter. Därmed inte sagt att sådana finns, men man kan sluta sig till att de är många tiopotenser under hörtröskeln.

Snälla, sluta anklaga folk för att vara religiösa!

Hela det där inlägget var ju religiöst. Du mässar.

Och du mässar baserat på din tro och övertygelse att det inte kan ha någon betydelse. Du är religiös på samma sätt som en ateist som förnekar gud är det. De är ofta lika hårt agiterande och känslomässigt engagerade. De gör allt för att andra skall tro om de själva gör.

Jag hoppas du inte uppfattat att jag påstått att din religiositet har av gudadyrkande slag. Den hittar vi bland dyrkabelförespråkarna.

Min uppfattning är att båda lägren har fel, och att de är mera lika varandra än de vill tro. Jag är agnostiker - med avseende på allting som det inte finns något skäl att ha en uppfattning om. Då lämnar jag det öppet. Och jag låter folk tro vad de vill. Kan jag bidra med fakta så gör jag det, och det är vad jag gjort i EKK- kontra flerkardel-fallet. Alla jag har skrivit är sant, och inget jag skrivit är spekulativt med avsikt att få någon att tro något annat än det som det finns skäl att tro, sådant som vilar på fakta.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-10-29 18:13, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 18:12

IngOehman skrev:Bra fråga. Jag har förstått att det finns halmgubbar som tycks ha bildat en maffia av något slag som tycker så... Men jag tror inte de finns i verkliga livet utan mera i form av ett hjärnspöke hos dem som talar om dem.

Kronkan skrev:Personligen har jag inget emot att prova en enkardelig kabel av koppar. Så högst troligt att jag gör det. Inte heller troligt att jag skulle kunna höra någon skillnad. Har enbart behov av 0.7 meter ungefär. Men en enkel fråga till IÖ. Drver varje Martin Logan med ett monoblock med två stycken KT. ML har ju en besvärlig impedans i det riktigt höga registret. Tappar av strömmen på 4 ohm-tappen. Vilken kabelstorlek rekommenderas.

Egentligen borde du fråga ML om den saken, för ingen vet bättre vad högtalaren är avsedd att matas via för impedans (serieresistans och -induktans) är tillverkaren av högtalaren. Men om den i förekommande fall kan matas av kablar som är några meter långa så kanske det inte är helt avlägset att tro att 0,1-0,2 ohm är lagom. Det betyder en rejält tunn kabel om den är bara 0,7 meter lång. Typ 0,3-0,15 mm^2. Men vanlig EKUA med arean 0,38 mm^2 fungerar säkert bra. Ofta spelar resistansen mindre roll än induktansen på såpass kapacitivt lastande högtalare, och vill du replikera den induktans du har från en några meter lång normal högtalarkabel (vilket högtalaren kanske är konstruerad för) så skall du nog dra isär ledarna om kabeln bara är 0,7 meter lång.

Kronkan skrev:Har möjlighet att använda olika högtalarekablar. Idag en budgetvariant (?) med flerkardelig kopparkabel som är som jag subjektivt tycker låtit bäst. Har också tillgång till försilvrat fåkardelig som hängde med ett begagnatköp för extremt länge sedan. Men är inte bäst subjektivt enligt min uppfattning.

Ok.

Kronkan skrev:Kan inte komma till en egen slutsats att inte elektronerna hoppar mellan kardelarna. På elektronnivå lkansek det inte ser så ordnat som man kan tro. De står ju inte still och därför blir väl kraften gentemot den enkilde elektronen varierad. De är ju också utsatta för olika typer av krafter såsom elektromagnetism. Fast i en rak kabel är det väl ändå mindre av sådana krafter än en lindad spole. Lägesskillnad mellan de olika kardellerna skulle ju också kunna uppstå beroende på att de drabbas av olika motstånd i kontakterna.

Ja, så är det förstås. Men även med perfekt kontaktering så rör sig laddningsbärare även på djupen i kabeln, och mer så ju högre frekvens som spelas.

Kronkan skrev:Så jag kan inte i mitt eget resonemang utesluta att det faktiskt går ström på olika sätt mellan kardelaerna. Om det är hörbart är en annan fråga.

Det finns skäl att tro att det har mycket liten påverkan.

Kronkan skrev:Om jag nu finner enkardelig bättre, likvärdig eller sämre kan jag ändå inte säga varför. Kan ju inte ens säga att det är så ur en mera vetenskaplig hållning. En eventuell uppgörelse kan hemma hos mig bli enbart subjektiv.

Frågan är om det är ett problem... Visst är det trevligt att kunna säga varför när man kan göra det, men det betyder ju inte att det är en katastrof om man inte vet varför. I samband med mänsklig interaktion behöver man lära sig att acceptera att ibland inte få något entydigt svar på varför folk beter sig si eller så. Det vore förfärligt om man vore förpliktigad att veta varför och ta objektiv ställning till allt man upplever.

Men samtidigt är det nog bra att veta att kabelpåverkan (studerad blindt) är väldigt liten jämfört med andra delar i kedjan, och att det därför kan ge högre verkningsgrad att se över andra delar av kedjan, som kan ge betydligt bättre avkastning. Hur man väljer är dock självklart upp till var och en.

Vh, iö

Nu har jag försökt följa dina anvisningar. Hade dock svårt att finna en tillräckligt tunn enkardelig sak. Så det fick bli en på 0,7 mm2. 1 meters längd.

Duger definitivt att driva högtalarna med. Det är ju inte heller speciellt bökigt. Provade att försöka se om jag kunde se någon skillnad på ett tonkurvesvep. Allt inom den felmarginal som jag nog dras med.

Rent subjektivt så skulle jag inte klara att särskilja dessa nya kablar med mina nuvarande. Inte efter en kort prövning.

Kanske borde prova med något ännu tunnare.

Det är ju som jag säger på jobbet. Det enda som vi kan bearbeta är sanningen. Allt annat är tidsfördriv. Men så här ser det ut för mig just nu.

Kan ju pröva en partvinning. Någon annan dag. Skall skriva lite om rör.
Senast redigerad av Kronkan 2014-10-29 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-10-29 18:14

Den är tråden kommer inte att låsas för att det snackas religion i den.
Däremot kommer varning att utdelas till näste som ens går i närheten av det.

Tillbaka till ämnet.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-29 18:15

Jag hoppas du insett att religiositet bara används i överförd betydelse i den här tråden. Det har inte diskuterats religion i den här tråden - bara den allmänna tendensen att vila sina uppfattningar på olika trosföreställningar. Att nära övertygelser utan att leda dem i bevis.

Men jag skall försöka undvika att använda ordet mera.

Kronkan skrev:
IngOehman skrev:Bra fråga. Jag har förstått att det finns halmgubbar som tycks ha bildat en maffia av något slag som tycker så... Men jag tror inte de finns i verkliga livet utan mera i form av ett hjärnspöke hos dem som talar om dem.

Kronkan skrev:Personligen har jag inget emot att prova en enkardelig kabel av koppar. Så högst troligt att jag gör det. Inte heller troligt att jag skulle kunna höra någon skillnad. Har enbart behov av 0.7 meter ungefär. Men en enkel fråga till IÖ. Drver varje Martin Logan med ett monoblock med två stycken KT. ML har ju en besvärlig impedans i det riktigt höga registret. Tappar av strömmen på 4 ohm-tappen. Vilken kabelstorlek rekommenderas.

Egentligen borde du fråga ML om den saken, för ingen vet bättre vad högtalaren är avsedd att matas via för impedans (serieresistans och -induktans) är tillverkaren av högtalaren. Men om den i förekommande fall kan matas av kablar som är några meter långa så kanske det inte är helt avlägset att tro att 0,1-0,2 ohm är lagom. Det betyder en rejält tunn kabel om den är bara 0,7 meter lång. Typ 0,3-0,15 mm^2. Men vanlig EKUA med arean 0,38 mm^2 fungerar säkert bra. Ofta spelar resistansen mindre roll än induktansen på såpass kapacitivt lastande högtalare, och vill du replikera den induktans du har från en några meter lång normal högtalarkabel (vilket högtalaren kanske är konstruerad för) så skall du nog dra isär ledarna om kabeln bara är 0,7 meter lång.

Kronkan skrev:Har möjlighet att använda olika högtalarekablar. Idag en budgetvariant (?) med flerkardelig kopparkabel som är som jag subjektivt tycker låtit bäst. Har också tillgång till försilvrat fåkardelig som hängde med ett begagnatköp för extremt länge sedan. Men är inte bäst subjektivt enligt min uppfattning.

Ok.

Kronkan skrev:Kan inte komma till en egen slutsats att inte elektronerna hoppar mellan kardelarna. På elektronnivå lkansek det inte ser så ordnat som man kan tro. De står ju inte still och därför blir väl kraften gentemot den enkilde elektronen varierad. De är ju också utsatta för olika typer av krafter såsom elektromagnetism. Fast i en rak kabel är det väl ändå mindre av sådana krafter än en lindad spole. Lägesskillnad mellan de olika kardellerna skulle ju också kunna uppstå beroende på att de drabbas av olika motstånd i kontakterna.

Ja, så är det förstås. Men även med perfekt kontaktering så rör sig laddningsbärare även på djupen i kabeln, och mer så ju högre frekvens som spelas.

Kronkan skrev:Så jag kan inte i mitt eget resonemang utesluta att det faktiskt går ström på olika sätt mellan kardelaerna. Om det är hörbart är en annan fråga.

Det finns skäl att tro att det har mycket liten påverkan.

Kronkan skrev:Om jag nu finner enkardelig bättre, likvärdig eller sämre kan jag ändå inte säga varför. Kan ju inte ens säga att det är så ur en mera vetenskaplig hållning. En eventuell uppgörelse kan hemma hos mig bli enbart subjektiv.

Frågan är om det är ett problem... Visst är det trevligt att kunna säga varför när man kan göra det, men det betyder ju inte att det är en katastrof om man inte vet varför. I samband med mänsklig interaktion behöver man lära sig att acceptera att ibland inte få något entydigt svar på varför folk beter sig si eller så. Det vore förfärligt om man vore förpliktigad att veta varför och ta objektiv ställning till allt man upplever.

Men samtidigt är det nog bra att veta att kabelpåverkan (studerad blindt) är väldigt liten jämfört med andra delar i kedjan, och att det därför kan ge högre verkningsgrad att se över andra delar av kedjan, som kan ge betydligt bättre avkastning. Hur man väljer är dock självklart upp till var och en.

Vh, iö

Nu har jag försökt följa dina anvisningar. Hade dock svårt att finna en tillräckligt tunn enkardelig sak. Så det fick bli en på 0,7 mm2. 1 meters längd.

Duger definitivt att driva högtalarna med. Det är ju inte heller speciellt bökigt. Provade att försöka se om jag kunde se någon skillnad på ett tonkurvesvep. Allt inom den felmarginal som jag nog dras med.

Rent subjektivt så skulle jag inte klara att särskilja dessa nya kablar med mina nuvarande. Inte efter en kort prövning.

Kanske borde prova med något ännu tunnare.

Det är ju som jag säger på jobbet. Det enda som vi kan bearbeta är sanningen. Allt annat är tidsfördriv. Men så här ser det ut för mig just nu.

Kan ju pröva en partvinning. Någon annan dag. Skall skriva lite om rör.

Är du säker på att den har en area om 0,7 mm^2?

Min gissning är att arean är 0,38 mm^2, det vill säga att den har diametern 0,7 mm. Men säker är jag förstås inte.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-10-29 18:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 18:24

Det är Draka HO5V-2 märkt 0,75 EK 90 grader C . Inget mer

Hittar den inte på nätet men så här ser en konkurrent ut med samma beteckning
http://www.nexans.ch/eservice/Switzerla ... 5V2_U.html

Men jag är ju inte elektriker. Så allt är ju möjligt.

Men enkardelig är den ju absolut.

Och inte lyssnat långt heller. Men hittar inget att haka upp lyssningen på.
Senast redigerad av Kronkan 2014-10-29 18:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-29 18:27

Aha, 0,75 mm^2!

Jag tog fasta på att du skrev 0,7 mm^2 och inte 0,75 mm^2, eftersom det finns kablar med diametern 0,7 mm.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 18:31

IngOehman skrev:Aha, 0,75 mm^2!

Jag tog fasta på att du skrev 0,7 mm^2 och inte 0,75 mm^2, eftersom det finns kablar med diametern 0,7 mm.

Vh, iö

Ursäkta slarvepellen :oops: . Skulle ju lämnat källan med en gång. Så brukar jag ju göra.
Men den finns inte på nätet.

Tunnaste EK-kabeln hos denna leverantör.
http://www.modernelteknik.se/main.aspx? ... dla+enkelt

Arbetar på Hisingen. Och ELFA har lämnat Mölndal.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-29 18:44

Om man kan tänka sig att vira ihop sin egen enkardeliga kabel, kan man tvinna ihop vilka enkardeliga kopplingstrådar som helst.

Det finns gott om tunna enkardeliga kopplingstrådar att välja mellan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 21:22

Är det här något. Går alltid att prova. Roligast vore väl att fixa något luftlagrat med tunn kopparkabel i en luftledning typ som man använder till akvariepumpen. Skulle vara lite mera jagstärkande. Men nedanstående kabel har ju imponatoreffekt noll :cry: .

Men så här står det på Kjell & Co hemsida.
..........................................................................................

Kopplingstråd 10 färger Enkeltråd

För experiment-, och reparationsarbeten.

79:90

Köp

Lägg till i inköpslista

Välj variant:
Enkeltråd Flertrådig

Mer information om Kopplingstråd

Sortiment bestående av singelledade kablar i 10 olika färger. För experiment-, och reparationsarbeten. Vit, blå, brun, grön, gul, orange, grå och lila 5 meter. Röd och svart 10 meter. Typ: 0,2 mm2.
.......................................................................................................................................

Förväntad effekt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-29 22:21

Jag förväntar mig, och hoppas, att det kommer att fungera bra och att musiken blir dig till glädje. :D

Kan inskjuta att Stig Carlsson använde kopplingtråd, och inte vilken kopplingstråd som helst, utan sprängtråd, som han hittat på ett bygge! De gick helt fritt i luften, lite krusigt liksom, mellan monoblocken och högtalarna. Några dm alltså.

Senare när han flyttade upp så använda han inte längre monoblock utan en NAD 208. Då behövdes längre kablar, och han använde en annan enkardelig, nämligen en platt en. En foliekabel, som fick plats under mattan. Men han använde den bara nästan ända fram till högtalarna, för på slutet så hade han kvar sprängtråden. Om jag minns rätt så rationaliserade han bort sprängtråden och körde med bara den platta kabeln under en tid, men jag minns inte om det var tillfälligt eller om sprängtråden kom tillbaka. Oavsett vilket så var det ett stående skämt han körde, att den där sprängtråden var så prisvärd.

Det kan sägas att Stig hade sina perioder då han tyckte att anläggningen var i särskild harmoni och han tyckte då att det var meningsfullt att experimentera med kablar och kontaktdon. Han kom fram till flera olika saker som jag inte vill gå i god för undersöktes vetenskapligt (snarare tvärtom, jag kan nästan garantera att så inte skedde) men som jag ändå vill berätta om.

1. Han tyckte sig uppfatta att flera kardeler var en dålig ide.

2. Han tyckte sig uppfatta att större ansamlingar av ledande material var av ondo. Klumpar av material, i t ex banan- och RCA-kontakter där höljet var en galvanisk del av kontakten och där därför många laddningsbärare rymdes. Och detta ansåg han kunde ge märkliga ekoeffekter.

Jag lyckades inte i några lyssningsexperiment bekräfta någon av dessa upplevelser som han rapporterade, men jag har oberoende av honom hört liknande rapportering av upplevelser, av dylikt, från andra. Vet inte om det beror på att de har läst likande teorier beskrivas, eller om det beror på att det ligger något i det de hört.

Jag är dock av andra skäl oimponerad av banankontakter som har jättestora metalldelar att ta i, eftersom det är både klumpligt och medför en alldeles onödig risk för kortslutning. När det gäller RCA-kontakter är klumpigheten hos sådana jättekontakter min största invändning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-10-29 22:47

2. Han tyckte sig uppfatta att större ansamlingar av ledande material var av ondo. Klumpar av material, i t ex banan- och RCA-kontakter där höljet var en galvanisk del av kontakten och där därför många laddningsbärare rymdes. Och detta ansåg han kunde ge märkliga ekoeffekter.

ja detta var i högsta grad märkligt när jag fick 'good feel' av att använda http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... -78-p18371 på alla mina kontakter (förutom poten i förstärkaren) använder Jenving semibalanserade RCA 'skruvkontakter' mellan DAC och AMP
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-29 23:16

roggaro skrev:

ja detta var i högsta grad märkligt när jag fick 'good feel' av att använda http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... -78-p18371 på alla mina kontakter (förutom poten i förstärkaren) använder Jenving semibalanserade RCA 'skruvkontakter' mellan DAC och AMP

Jag skruvar fast kopparn från EKK i slutsteg och högtalare numera, inga bananer alls.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 23:32

Om jag väljer så har jag så lite metall som möjligt i anslutningarna. Men det ser i praktiken inte så ut. Men mitt sista experiment skruvades fast. Klart att det är något lättare att lätt kunna ta ut kablarna om man ha bananer eller liknande. Skulle jag köpa så blir det sådana med lite metall i om det finns. Men har aldrig lyssnat eller så. Någon vana får det väl finnas hos en gammal man.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-10-29 23:34

Nä, nu åker tvinnad EKK ut. Inte för att den är bänglig utan för att den (som vanligt) inte presterar i längden hos mig, och ger lyssningströtthet. Fram med rörtång och 6 mm2 enkardelig figure-8 med teflonkappa från Audio Magic, och allt faller på plats. :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-10-29 23:42

Objektivisten skrev:Nä, nu åker tvinnad EKK ut. Inte för att den är bänglig utan för att den (som vanligt) inte presterar i längden hos mig, och ger lyssningströtthet. Fram med rörtång och 6 mm2 enkardelig figure-8 med teflonkappa från Audio Magic, och allt faller på plats. :D

mina Audioquest enkardeliga x2 får nog hänga med, som de gjort i 25 år hitintills :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-10-30 00:04

roggaro skrev:mina Audioquest enkardeliga x2 får nog hänga med, som de gjort i 25 år hitintills.

Då är den ju snart inspelad, ska inte underskattas.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-10-30 00:15

Objektivisten skrev:
roggaro skrev:mina Audioquest enkardeliga x2 får nog hänga med, som de gjort i 25 år hitintills.

Då är den ju snart inspelad, ska inte underskattas.
:D

EDIT: sicken häftig tråd du fick till fö. mycken fakta utan lyssning... men fakta JA!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-30 10:12

IngOehman skrev:

Jag är dock av andra skäl oimponerad av banankontakter som har jättestora metalldelar att ta i, eftersom det är både klumpligt och medför en alldeles onödig risk för kortslutning. När det gäller RCA-kontakter är klumpigheten hos sådana jättekontakter min största invändning.

Vh, iö

Jag tillhör nog de som menar att bananer/labb-proppar hör hemma i labbet och skulle gärna se en vettig standard för högtalare/slutsteg påå samma sätt som man har i PA-branschen.
Tex. kortslutningsrisken, vilken du nämner, skulle vara trevligt att slippa.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-30 10:15

IngOehman skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:Din religion är ateistens. Din tro och övertygelse är på ickigheten. Och du har I ALLRA HÖGSTA GRAD i denna tråd förespråkat flerkardelig kabel - på religiösa grunder.
Vh, iö

Nej, jag har nämnt att den har uppenbara fördelar jämfört med EKK och jag vill påminna om att varken du eller någon annan har visat att EKK har någon ljudmässig fördel, men likväl fortsätter pratet om tvärimpedansmodulation, vilket folk uppenbarligen tolkar som att det de facto föreligger en hörbar skillnad.
De som hittills pratat om tvärimpedansmodulation saknar helt sonika "kött på benen" eftersom man inte kan visa någon studie som talar för EKK-kabelns fördel. Inte en endaste och alla som undersökt kablar av olika sorter vet hur ohyggligt svårt det är att mäta sig fram till några olinjäriteter. Därmed inte sagt att sådana finns, men man kan sluta sig till att de är många tiopotenser under hörtröskeln.

Snälla, sluta anklaga folk för att vara religiösa!

Hela det där inlägget var ju religiöst. Du mässar.

Och du mässar baserat på din tro och övertygelse att det inte kan ha någon betydelse. Du är religiös på samma sätt som en ateist som förnekar gud är det. De är ofta lika hårt agiterande och känslomässigt engagerade. De gör allt för att andra skall tro om de själva gör.

Jag hoppas du inte uppfattat att jag påstått att din religiositet har av gudadyrkande slag. Den hittar vi bland dyrkabelförespråkarna.

Min uppfattning är att båda lägren har fel, och att de är mera lika varandra än de vill tro. Jag är agnostiker - med avseende på allting som det inte finns något skäl att ha en uppfattning om. Då lämnar jag det öppet. Och jag låter folk tro vad de vill. Kan jag bidra med fakta så gör jag det, och det är vad jag gjort i EKK- kontra flerkardel-fallet. Alla jag har skrivit är sant, och inget jag skrivit är spekulativt med avsikt att få någon att tro något annat än det som det finns skäl att tro, sådant som vilar på fakta.

Vh, iö

Om du menar att jag mässar så uultra-mässar du. :)

Det är nämligen du som bidragit till att folk går och TROR att flertrådig kabel är ett de facto problem, men jag vill påminna om att varken du eller någon annan jag känner har visat på en studie som bekärftar detta. Därmed inte sagt att effekten finns, men innan man ultra-mässar tycker jag det är klädsamt att undersöka saken.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-30 10:15

Morello skrev:Tex. kortslutningsrisken, vilken du nämner, skulle vara trevligt att slippa.

För att inte tala om förväxlingen mellan plus/minus...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-30 10:26

Polväxling? Man använder ju en röd för plus och en svart för minus, och använder man EKK så är den bruna röd och den blåa svart.

Morello:

Med goda banankontakter, läs sådana med handtagsdelen i plast, i kombination med EKK (där ledarna ger viss styvhet så inte kontakterna fladdrar omkring hur som helst) så är risken för kortslutning minimal. Så undviker man metall i banankontakternas greppdel och flerkardeliga kablar så är risken för kortslutning mycket låg.

Gillar banankontakter av sådant slag att de inte glappar. Värsta sorten är den där med en snurrande del mitt på stiftet, fast ännu värre är förstås skruvförbindelser. Sådana glappar alltid upp efter en tid. Skruvförbindelser undviker jag alltid. Både direkt mellan kabel och högtalare (polskruv) och banankontakter med skruvförbindelse mot kabeln. Dåliga lösningar.

Och nej, jag mässar inte. Jag bara berättar som det är, jag kommer inte med några felaktiga påståenden. Jag baserar inga uppfattningar på en tro, som du gör. Det jag inte vet håller jag öppet. Däremot tror jag på försiktighetsprincipen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-10-30 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-30 10:31

Men vad sägs om Speakon-kontakt där man givetvis löder kabeln?

Jag tror för övrigt ingenting. Jag förespråkar bara en viss försiktighet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-10-30 10:32

Morello skrev:jag vill påminna om att varken du eller någon annan jag känner har visat på en studie som bekärftar detta. Därmed inte sagt att effekten finns, men...

"därmed inte sagt att effekten inte finns", va?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

dubbel
Senast redigerad av Almen 2014-10-30 10:46, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

trippel
Senast redigerad av Almen 2014-10-30 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-30 10:33

Almen skrev:
Morello skrev:jag vill påminna om att varken du eller någon annan jag känner har visat på en studie som bekärftar detta. Därmed inte sagt att effekten finns, men...

Ja, man kan ju tänka sig att distorsionen ökar från tex. -200 dB till -195 dB eller så ökar den inte alls.

Men är det någon som undersökt saken?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-30 10:34

Vad du tjatar,Almen :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-30 10:34

Morello skrev:Men vad sägs om Speakon-kontakt där man givetvis löder kabeln?

Vet inte om det finns några sådana, de jag sett har skruvförbindelse. Dessutom har jag sett dem ställa till med problem ofta (i PA-sammanhang) och när de gör det så är det svårt att lära problemet quick and dirty, något som är mycket enkelt om högtalarna har banankontakter och polskruv. Polskruven blir nödanslutning om t ex en banankontakt skulle förloras.

Morello skrev:Jag tror för övrigt ingenting. Jag förespråkar bara en viss försiktighet.

Tvärtom - du förespråkar ju ingen försiktighet alls utan slukar flerkardelighet med hull och hår som något problemfritt.

Det är motsatsen till försiktighetsprincipen, som går ut på att välja det bättre alternativet tills man bevisat att det sämre är tillfyllest. Något som är svårt att bevisa.

Vill för protokollet nämna att du får välja vilken kabel du vill, jag har inga synpunkter på det, men i den här tråden har du ägnat du åt att kritisera mig när jag förespråkar försiktighetsprincipen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-30 10:43

Morello skrev:
Almen skrev:

Ja, man kan ju tänka sig att distorsionen ökar från tex. -200 dB till -195 dB eller så ökar den inte alls.

Men är det någon som undersökt saken?

Ja, jag har undersökt saken.

Har du inte läst mina gamla artiklar om saken?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-30 11:12

Med "försiktighet" menade jag alltså att man bör kunna hänvisa till tex. mätningar som visar att distorsionen ökar i flertrådig kabel innan man basunerar ut entrådighetens förträfflighet.

Jag har vid flertalet tillfällen här i kanalen efterlyst studier som påvisar hörbar tvärimpedansmodulationsdistorsion (långt ord), men ingen har svarat - hittills.

John Curl gjorde några tappra försök att mäta distorsion hos kablar, men lyckades, till sin stora besvikelse, inte hitta något relevant.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi