Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men du (Bill50x) säger ju bara samma sak, om och om igen, trots att du har fått veta varför det var fel, redan första, andra, tredje... gången du skrev det. Varför lär du dig inte något av det som de som förstår detta bättre (t ex Roger) berättar för dig?
Och du upprepar samma sak hela tiden, tror du att du får mer rätt bara därför?
Nej, det är lika rätt hela tiden. Upprepningen har syftet att du skall förstå det. Och skall man vara noga så upprepar jag inte samma sak, jag vänder och vrider på det hela tiden med förhoppningen att någon formulering skall få myntet att trilla ned för dig.
Bill50x skrev:Jag ska ta det enkelt; ett riaa som klipper pga att det inte kan hantera in-nivån eller transienter kan du aldrig kompensera för någon annanstans i kedjan.
Det kan du visst det. Du kan kombinera det med en pickup som passar RIAAt. Visst är RIAAsteg och pickupen två olika länkar, men man kan inte se dem så när man kombinerar ihop anläggningen. De måste passa ihop. Om du väljer ett RIAA som inte passar i anläggningen så visar det inte att det är viktigare att välja rätt RIAA än att det är viktigt att välja rätt slutsteg.
I själva verket visar ditt resonemang motsatsen (till att det är viktigare ju tidigare i kedjan man är). Ett slutsteg med övergångsdist kan du inte med lätthet kompensera för någon annanstans i anläggningen. Men det har heller inget att göra med var det sitter (sent) i anläggningen. Det beror på att det är en sådan sorts fel som är svårt att för- eller efterkompensera.
Bill50x skrev:Det går alltså lika lite som ett kaklat rum att fixa med en tonkontroll. Frågan är; varför utgår du och många andra ifrån att det alltid handlar om tonkurveförändringar?
Nej, frågan är varför du ställer en sådan fråga, och med den försöker påstå att det är så?
DET är den stora fråga. Du har sett mig och många andra använda flera exempel på olinjära fel i tråden. Det du sysslar med är fulretorik av värsta sort.
Och dessutom ger ett kaklat rum linjära fel, som trots det inte går att kompensera. Har du verkligen förstått hur komplicerade samband som råder i en hifi-anläggning? Självklart har du inte förstått det på en teknisk nivå (vilka samband som rådet) men har du ens förstått ATT det är komplicerat? Du verkar gå omkring och tro att "linjära fel kan kompenseras och olinjära fel inte kan kompenseras". Ännu ett exempel på en enfaldig tumregel förresten.
Det finns massor av linjära fel som inte alls kan kompenseras, och olinjära fel som kan kompenseras. Och kompensationer kan i förekommande fall göras både före och efter länken som ställer till det. I andra fall kan det bara ske före, eller bara ske efter.
Har du detta klart för dig?
Bill50x skrev:Ett feldimensionerat riaa behöver inte alls bara handla om dålig frekvensgång, det kan lika gärna handla om brus/brum, dålig överstyrningsmarginal, kompression och liknande. Hur har du tänkt dig att fixa detta med en tonkontroll?
Det går lika lite(inte noll) att fixa som det går att fixa motsvarande problem i ett slutsteg med åtgärder tidigare i kedjan.
Varför är detta så svårt för dig att förstå??? Alltså att source first är rappakalja.
Bill50x skrev:OM du har en bakåframvänd högtalare så kommer den oavsett låta bättre med bra källa och tillhörande elektronik. Det är min åsikt oavsett om du vill kalla mig för dum eller inte kan tänka rationellt.
Du tror att det är din åsikt, men du kan faktiskt inte ha någon åsikt om den saken utan att jämförelseobjektet först definieras.
Tills dess är det bara din tro.
Jämförelseobjektet kan vara en LP-spelare som du tycker är bra, men inte lika bra som den LP-spelare som används när högtalarna är bakvända. Det kommer att finnas en LP-spelare som är sämre än en annan, men inte så mycket sämre att du kommer att föredra den tillsammans med stora fel i slutet av anläggningen.
Hela grejjen med den här diskussionen är ju att den kan leda till att alla till sist förstår att det är ett gränsdragningsproblem, och när man inser det så förstår de också att source first är nonsens.
Tyvärr verkar det fortfarande vara en bit kvar till det att alla förstår.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).