Harryup skrev:IngOehman skrev:Jag har inte skrivit något om vad jag tycker.
Jag har bara berättat hur dessa saker fungerar. Det är fakta och inte åsikter, och därför har de inte något med just mig att göra, som åsikter har.
Men bara för att jag är nyfiken, vad är det du tror att jag tycker, och vad är det du tycker som skiljer sig från vad du tror jag tycker?
Vh, iö
Jag tycker att du diskuterar utifrån en för generell mera modern verklighet.
Jag anser att detta med source first endast passar in på vinyl som källa och att man får faktiskt tänka sig bakåt 30 år i tiden och se på hur marknaden såg ut då för LInn.
Jo, så kan man ju försvara det, men faktum är att det aldrig var så Linn marknadsförde saken (läs alla de resonamang de konstruerade för att försvara tesen från tiden). De påstod att länken var viktigare FÖR ATT DEN VAR tidigare i kedjan.
Det är inte fråga om att tycka si eller så, det var så de framställde det, och även i denna tråd ser du folk försöka argumentera att det ÄR viktigare med en tidigare länk.
Harryup skrev:Linn var faktiskt ensamma om att ens ha någon form av systemtänkade i väldigt många år.
Nej det var de inte. Men de var först med att presentera ett systemtänkande som var feltänkt från början till slut. Och därför var de också mycket kontroversiella.
Harryup skrev:I princip tycker jag att av de jag har hört så levererar en större model en högre musikåtergivning om man tar en Linn-produkt. Sen gillar jag inte alls särskilt mycket av det man tillverkar egentligen.
Okej, det var några åsikter. Dessa kan jag inte kommenatera, med mindre än att det inte har med sakfrågan att göra. Sakfrågan varanda om en länk är viktigare om den finns tidigare i kedjan.
Harryup skrev:Tar man vilken leverantör som helst så har i princip alla svårigheter att få det så att större grejor låter bättre eller ens lika bra som mindre och förra årets modeller kan vara bättre än årets.
Flera åsikter. Jag noterar att du tycker så.
Harryup skrev:Nu har väl Linns högtalare spretat en hel del av de jag hört så där stämmer det nog inte. Och säkert finns det undantag inom elektroniken också men i princip.
Tillåter man tillräckligt många undantag kan man säga var som helst "i princip".
Harryup skrev:Man har väldigt få produktbyten om man ser till hur asiatiska leverantörer "beter" sig.
Så jag tycker att det är lite orättvist att likna stereon vid en serie av elektronik om man sätter en skivspelare först.
mvh/Harryup
Likna? Vaddå likna. Det är ju det det är. Och med en högtalare på slutet, om man inte räknar rummet. Lyssnaren skulle man inte räkna alls hörde vi tidigare i tråden.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).