Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Morello, tagga ner. Det är ju faktiskt du som underlåter att spela boll här.
Gör ett eget test med adekvat programmaterial istället, så får vi andra dubbelt så roligt.
RogerJoensson skrev:"Gör om, gör rätt" ?
Om inte det är en sågning...
Och det utan en ansträngning att svara på eller intressera sig för själva frågan. Ja, du...
RogerJoensson skrev:Jag har gjort ett litet exempel där var och en kan få lyssna och avgöra vilka skillnader det kan röra sig om. Spelar upp gör man i den ljudfilspelare man själv föredrar (gärna en som överträffar alla cd-spelare).
Jag har gjort två filer från samma cd. För att hålla mig så långt möjligt på det där förfärliga 80-talet så valde jag en cd pressad på 80-talet (musiken är inspelad i slutet på 70-talet).
Morello skrev:Problemet är att du kombinerar halvsunkigt programmaterial med små skillnader i signalvägarna - vad är agendan?
Det är ju klart som korvspad att det blir hygglligt svårt att höra skillnad.
Bill50x skrev:Vilken skiva är detta taget från?
Almen skrev:Hade tänkt sätta mig ned med bra hörlurar vid tillfälle, och noterade att den ena är ca 0,2 dB högre i nivå än den andra. Kanske läge att köra ReplayGain eller motsvarande vid A/B-lyssning?
Men det är fortfarande ingen som säkert har hört skillnad, va?
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Problemet är att du kombinerar halvsunkigt programmaterial med små skillnader i signalvägarna - vad är agendan?
Det är ju klart som korvspad att det blir hygglligt svårt att höra skillnad.
Nu låter du som om jag har ett dolt vapen som ligger och vänta på lämpligt attacktillfälle.![]()
Syftet med trådstarten var att ge alla en möjlighet att enkelt själva kunna stämma av och värdera proportionerna av signaldegraderingen de själva upplever vid lyssning med egna öron, med hjälp av ett får många (hoppas jag) realistiskt exempel. Att jag valde att dra fram exempel från det 80-talet (när digital ljudet slog igenom) är för att det brukar beskrivas som särskilt hemskt. Det hävdas ofta att tekniken var så dålig och att det lät så illa det i princip var olyssningbart. Här kan var och en avgöra och väga effekterna fritt och man behöver inte svara om man inte vill. Kanske finner någon annan lyssningen meningsfull. Jag hoppas det.
Perfector skrev:Naxos var en kanonexempel på hur dåligt det kunde låta.
Det var då klassisk musik som lät illa på ett oväntat sätt.
Odiskutabel kvalitet, men det lät som om orkestern bestod av 4 musiker som spelat alla instrumenten i omgångar och sedan klipps ihop till en symfoni.
Alla Naxos från den tiden har jag kasserat. Numer låter allt rent och klart då tekniken hunnit ikapp sig själv. Men det är jag det.
RogerJoensson skrev:Almen skrev:Hade tänkt sätta mig ned med bra hörlurar vid tillfälle, och noterade att den ena är ca 0,2 dB högre i nivå än den andra. Kanske läge att köra ReplayGain eller motsvarande vid A/B-lyssning?
Medelvärdesutjämning gav lite olika resultat beroende på hur jag mätte, så jag tog ett långt parti i mitten och gick efter topparna (som var mer stabila. Jag fick för mig att till slut skilde det mindre än 0,1dB, men det skulle kunna vara lite mer beroende oå hur man beräknar. Jag lade inte extrem energi på detta, ska medges. Kanske skulle jag kört filerna i motfas mot varandra och justera nivån efter bästa utsläckning istället, men jag tyckte inte att det var så viktigt eftersom jag mest ville var och en själv skulle få bedöma storleken på degraderingen med egna öron.
Kronkan skrev:Hade väl en vag känsla av att rumsligheten var bättre på vinylen.
Almen skrev:OK, man kan ju köra normalisering om man vill eller ej. Jag kollade som hastigast i MasVis, men nu ser jag i foobar att de har samma Track gain, så det är nog endast hur man räknar.
Initiativet uppskattas! Jag är inte så säker på att det måste vara värsta audiofilutgåvan; det kanske till och med kan vara lättare att identifiera artefakter om det inte är det?
RogerJoensson skrev:Jävla Svante!![]()
RogerJoensson skrev:Almen skrev:Hade tänkt sätta mig ned med bra hörlurar vid tillfälle, och noterade att den ena är ca 0,2 dB högre i nivå än den andra. Kanske läge att köra ReplayGain eller motsvarande vid A/B-lyssning?
Medelvärdesutjämning gav lite olika resultat beroende på hur jag mätte, så jag tog ett långt parti i mitten och gick efter topparna (som var mer stabila. Jag fick för mig att till slut skilde det mindre än 0,1dB variation mellan topp och medelvärdesskillnader, men det skulle kunna vara lite mer beroende oå hur man beräknar. Jag lade inte extrem energi på detta, ska medges. Kanske skulle jag kört filerna i motfas mot varandra och justera nivån efter bästa utsläckning istället, men jag tyckte inte att det var så viktigt eftersom jag mest ville var och en själv skulle få bedöma storleken på degraderingen med egna öron.
idea skrev:Lyssnade via bra lurar, HD650, men med interna ljudkortet i en Dell.
"Tda 1543/1541
Hey Gang, I just wanted to take a minute to tell the world about this fantastic DAC. In electronics, anything that's more than 5 minutes old is considered outdated, and often, inferior. Obviously, we know this isn't always the case, as is proven by this fantastic little chip.
It's simplicity overshadows its ability, and people often overlook it. DIY types know better, and love working with it for this reason.
I came upon this DAC out of necessity. Quite simply, I couldn't afford the Grant Tube dac-09 and needed an alternative. A friend of mine has the Valab 8 x TDA 1541 NOS, and suggested the single TDA 1543 version. It was available on Ebay for $100, which was great. My first thought was that it was cheap, as in poorly put together with shoddy parts. That was my first mistake...
The 1541 and 1543 are close cousins, but I'll speak about the 1543 as that's what I own. The TDA 1543 is a dual 16 bit DAC designed by Phillips in the 80's. It's original design had "economy" in mind, small and simple in build. This turned out to be its appeal for DIY types. It requires no external components or circuitry. As a result of appearing cheap or lo-fi, it has been and continues to be overlooked by many.
I think alot of people have a hard time accepting that something in a basic package can perform at a high level. This dac proves them all wrong.
There were a number of CDP's made with the 1541/1543. Some are still legendary in audiophile circles, including the Arcam Alpha 5 and the Mission PCM 7000. I almost bought a Mission recently for this reason.
The sound that this dac produces is clear, accurate and about as warm as a digital signal can get. It's truly the chip for the analog lover, but essentially for anyone with discriminating ears.
Many look past it because it's "only" 16 bits. The fact of the matter is, particularily in NOS mode, this dac can compete with any. The NOS adds a realm of realism that almost can't be described, it must be heard. I think alot of people don't understand that even though they may be promised 24 bit, doesn't mean that they will be getting it. What they might get is a dac that can read 24-bit, but cannot output the true resolution. What a backwards process that is!!
Anyhow, lots has been written on these dac's. I wanted to write down a few things to maybe benefit anyone who hasn't heard this mighty chip. Quite simply, I can't listen to anything without it. I recently took it out of the chain and was rudely awakened to a harsh, bright disaster. Freddie Hubbard was unlistenable.
I'm happy to have found my sound.."

Bill50x skrev:idea skrev:Lyssnade via bra lurar, HD650, men med interna ljudkortet i en Dell.
Jag har själv ett par HD650 och de låter verkligen snyggt. Men för att komma loss och rocka behövs det synnerligen bra drivning och även då tenderar det mesta att låta ungefär likadant.
Dvs snyggt, rent, utsträckt frekvensmässigt osv. Men för att avgöra vilken cd-utgåva man ska behålla i datorn (om man tex har ett original att jämföra med en remaster), då funkar HD650 dåligt.
xeizo skrev:Det var ingen stor skillnad, men jag tyckte att B lät lite renare i diskanten efter att ha lyssnat några gånger genom högtalare(KEF Coda 7). Nu är kanske inte den här låten så krävande, det är den typen av musik som låter "bra" på en kassettradio men i alla fall imponerande liten skillnad
Jag grävde fram en CD-spelare från 89-90 ur farsans källare idag när jag hämtade mina vinterdäck som jag brukar ha där. En liten guldklimp visade det sig, det är en renlärig implementation av TDA1543A som är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo och 20 gäster