Vända Stickkontakten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Vända Stickkontakten?

Inläggav Grismannen » 2005-11-25 15:15

Har en fråga som säkert har diskuteras förr. Har hört att ljudet kan förbättras i ens anläggning om stickkontakten vänds "rätt" i vägguttaget. Alltså att det skulle spela roll vilket stift som är anslutet till fas respektive nolla, själv är jag skeptisk.
Senast redigerad av Grismannen 2005-11-25 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-25 15:23

Den som söker ska finna:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1695

Där står det lite grann till att börja med.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-11-25 16:39

Jag kan då ibland se skillnad på apparaterna om kontakter sitter
"rättvänd" eller "felvänd" :lol:

Det beror dock på att trafon i nätdelen i vissa apparater börjar
vibrera beroende på vilken sida av primärlindningen som är kopplad
till fas eller nolla. :D

Betyder förmodligen att det är dags att dra åt bulten som trafon
är fastmonterad med...

Men sen så kan man faktiskt mäta skillnader beroende på polaritets
vändning. Trafons magnetfält kan se lite olika ut beroende på fas
då lindningen oftast inte har 100% symmetri.
Inga anknytningar

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-25 17:55

Tackar för svaren. Men jag måste säga att jag ändå finner det märkligt då vi i våra elnät har växelspänning, skulle lättare kunna både förstå och acceptera om vi hade likspänning i nätet. Vid Likspänning så går ju strömmen från en pol till en annan men vid växel så skiftar ju polariteten med 50Hz alltså 50 ggr i sekunden, då tycker jag att trafon inte skulle kunna påverkas. :? (Det skulle vara fas respektive nolla inte jord. Ändrat nu) :oops:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-25 18:24

Jag är definitivt ingen expert, det finns dom som kan svara bättre än jag här, men jag tycker ditt resonemang låter väldigt rimligt. :wink:

Om det finns några skillnader så skulle jag gissa att de är mycket små, såvida inte apparaten är väldigt märkligt konstruerad.

Om man verkligen vill så kan man kanske konstruera apparater där detta spelar roll, men varför skulle man vilja det?

En sådan konstruktion vore ju bara idiotisk. :wink:

IÖ, Svante, Morello eller Johan Lindroos till exempel, kan säkert ge ett bättre svar på det här!

Vh :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-25 18:55

Det är en fas plus en nolla i väggurtaget.
Beroende på hur man vänder kontakten kan det därför induceras mer eller mindre brum i chassit. Det kan även gå mer eller mindre störningar mellan apparaterna genom signalkablarnas skärm beroende på detta. Riktigt konstruerade apparater borde väl vara fria från problemen eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-25 19:31

Förvisso har vi växelspänning i våra uttag men ena "hålet" är anslutet till jord vid transformatorstationen. Därmed är nätet obalanserat och beroende på hur apparaterna är konstruerade så kan det faktiskt påverka hur man vänder kontakten. Det vanligaste är som paa säger, brumströmmar genom skärmarna i signalkablarna mellan apparaterna.
- Militant slacker

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-25 23:23

Jax skrev:Förvisso har vi växelspänning i våra uttag men ena "hålet" är anslutet till jord vid transformatorstationen. Därmed är nätet obalanserat och beroende på hur apparaterna är konstruerade så kan det faktiskt påverka hur man vänder kontakten. Det vanligaste är som paa säger, brumströmmar genom skärmarna i signalkablarna mellan apparaterna.

:D AHA. Här har vi det jag letat efter, tänkte inte på det viset men då har man en teknisk logisk lösning på "problemet". Detta verkar vara en hypotes jag kan acceptera, men jag undrar hur stora skillnaderna är. Någon som märkt någon avgörande skillnad?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-25 23:58

Grismannen skrev: Någon som märkt någon avgörande skillnad?

För att svara på den frågan bör vi vända oss till en auktoritet på området (Hificonsult): Ljudbilden var lite trång, tråkigare att lyssna på och i princip ingenting var trevligare än konkurrenten. Hur det lät efteråt? Jodå, ordningen återställd och Thor lät återigen som en apparat för 20 - 40 000:-

Källa

8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-26 00:45

Min gamla Harman Kardon pm640 har den egenheten att den är känslig för hur man vänder kontakten. Jag upplevde den som svagare, årkessvag, det var ngt som fattades helt enkelt. Det sista lilla som jag visste att den klarade, fixade den inte med "felvänd" kontakt. Skillnaden var ganska uppenbar när jag vände den igen.

Ngn sade att man kan "trimma" in sina apparater genom att använda en såndär elpenna som blippar när den kommer i ett elfält. Testade detta på min gamla Harman, och detekteringsteorin verkade funka. När den blippade som minst över nätdelen så lät den också rättvänd i kontakten. Min nuvarande anläggning verkar inte vara lika känslig, men ändå var det en skillnad i blippning över nätdelarna vartefter jag vände kontakten. Varje apparat testades utan några kablar utöver nätsladden ansluten. Den enda som inte gav ngn skillnad i blipp var dvd-spelarn, och det är den enda som har en switchad nätdel också.

Har inte grävt ner mig ytterligare om det de facto innebär ngn ljudförbättring efter mitt blippande. Kanske görs ngn dag när jag har tråkigt. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-26 00:59

Audionet apparater går inte igång om dom tycker att sladden sitter fel. Dom visar på displayen också att man skall vända nätkontakten.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-11-26 01:01

...Thor lät återigen som en apparat för 20 - 40 000:-

Jag undrar hur sådana apprater låter?

Är det lätt att peka ut karaktären? :wink:

Nåväl, jag har en såndär fasmätare hemma men den funkar ju bara för jordade kontakter(duh) vilket exv min dvd-spelare inte är bestyckad med och då kan man ju inte se var fas och nolla är.

Jag menar, hur ska jag då vara säker på att min DVD-spelare presterar som den 1900-koronorsmaskin den är? Man vill ju inte sitta med 1300-kronorsljud liksom!

Eller så har jag kanske inte har begripit hur det funkar bara? :oops:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-26 03:07

Vee-Eight skrev:Min gamla Harman Kardon pm640 har den egenheten att den är känslig för hur man vänder kontakten. Jag upplevde den som svagare, årkessvag, det var ngt som fattades helt enkelt. Det sista lilla som jag visste att den klarade, fixade den inte med "felvänd" kontakt. Skillnaden var ganska uppenbar när jag vände den igen.

Ngn sade att man kan "trimma" in sina apparater genom att använda en såndär elpenna som blippar när den kommer i ett elfält. Testade detta på min gamla Harman, och detekteringsteorin verkade funka. När den blippade som minst över nätdelen så lät den också rättvänd i kontakten. Min nuvarande anläggning verkar inte vara lika känslig, men ändå var det en skillnad i blippning över nätdelarna vartefter jag vände kontakten. Varje apparat testades utan några kablar utöver nätsladden ansluten. Den enda som inte gav ngn skillnad i blipp var dvd-spelarn, och det är den enda som har en switchad nätdel också.

Har inte grävt ner mig ytterligare om det de facto innebär ngn ljudförbättring efter mitt blippande. Kanske görs ngn dag när jag har tråkigt. :wink:

Hmm det kan kanske vara så att de gamla maskinerna är något känsligare för hur sladden sitter i vägguttaget alltså? Switchad nätdel är kanske att föredra också. http://www.vxu.se/msi/forskn/exarb/2004/04026.pdf Hittade detta dokument då jag sökte på "Switchad nätdel".

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-26 03:09

rhenrics skrev:För att svara på den frågan bör vi vända oss till en auktoritet på området (Hificonsult): Ljudbilden var lite trång, tråkigare att lyssna på och i princip ingenting var trevligare än konkurrenten. Hur det lät efteråt? Jodå, ordningen återställd och Thor lät återigen som en apparat för 20 - 40 000:-

Lät återigen som en apparat för 20 kronor? Där ser man! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-26 16:42

dawen skrev:
rhenrics skrev:För att svara på den frågan bör vi vända oss till en auktoritet på området (Hificonsult): Ljudbilden var lite trång, tråkigare att lyssna på och i princip ingenting var trevligare än konkurrenten. Hur det lät efteråt? Jodå, ordningen återställd och Thor lät återigen som en apparat för 20 - 40 000:-

Lät återigen som en apparat för 20 kronor? Där ser man! 8)
eller som en nad 208, du läser som fan läser bibeln. NOrmalt så tänker man på 20 000 kr och inte 20 kr

Ner med det tekniska tråksnacket :D 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-26 16:52

mats skrev:Lät återigen som en apparat för 20 kronor? Där ser man! 8)
eller som en nad 208, du läser som fan läser bibeln. NOrmalt så tänker man på 20 000 kr och inte 20 kr[/quote]
Normalt gör man kanske det, men det är fortfarande en felskrivning.

För övrigt har jag faktiskt skaffat en Nad 208 för -1910 kronor, d.v.s. fått pengar för att skaffa den! 8O :P
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-26 18:28

grismannen:

Vet inte om jag skulle göra parallellen huruvida känslig apparaten är och åldern. Mitt nuvarande slutsteg är mindre känsligt, men samtidigt egentligen äldre.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-26 19:10

Vee-Eight skrev:grismannen:

Vet inte om jag skulle göra parallellen huruvida känslig apparaten är och åldern. Mitt nuvarande slutsteg är mindre känsligt, men samtidigt egentligen äldre.

OK, där rasade den teorin. :D
Skulle göra ett expriment i dag men då visade det sig att test pennan havererat.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-26 21:15

Citat från ett av mina inlägg i en annan tråd.

"Enligt mina erfarenheter (något halvårs blindtestande genom att till och från vända på kontakterna till dessa att det lät bäst) är skillnaderna synnerligen subtila. Att flytta på högtalarna någon decimeter hit eller dit ger avsevärt större inverkan på ljudet.

Trots ovanstående genomförda blindtest var jag inte helt övertygad om att jag vänt rätt, eller om det överhuvudtaget fanns någon skillnad (så liten var skillnaden). Jag mer "tyckte" än "hörde" att ena hållet var bättre eller sämre. De mätningar jag genomförde efter blindtestkperioden bekräftade emellertid att jag lyckats pricka in "rätt håll" på samtliga av följande apparater; förförstärkare, slutsteg, skivspelare, CD-spelare, tuner. Den jag misslyckades att höra skillnad på var kassettdäcket. Men där lyckades jag inte heller mäta upp någon skillnad - så man kan ju säga att jag hörde rätt även där!

Men skillnaden är som sagt subtil. Blintestet genomförde jag någon gång under senare delen av -80-talet och någon gång mer än tio år senare roade jag mig med att vända alla nätkablar ett halvt varv för att se (höra) om hela ljudbilden rasade ihop. Men jag vete tusan om jag hörde något. Och när jag efter några dagar vände allt "rätt" igen så inte sjutton "kändes det som att komma hem".

Men visst - vill man optimera alla parametrar och ha känslan av att ha gjort allt man kan för sitt välljud, då skall man självklart även vända sina nätkontakter åt rätt håll."

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2005-11-28 15:31

En ElFix surrar prop mot det elektomagnetiska fältet, så visst är skillnaden hörbar. Jag försäkrar mig alltid om att vända kontakterna rätt, skillnaden i surrnivå är tydlig. Om det medför någon förbättring i det ljud som lämnar högtalarna har jag aldrig försökt testa.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-11-28 16:44

Det här diskuterades på hififorum i höstas. (Jag orkar inte leta upp tråden nu.) Ett tänkvärt inlägg där betonade att det inte bara handlade om lägst potential i en apparat till jord, utan även om vilken potential som fanns mellan de olika apparaterna. I så fall måste man göra lite noggrannare mätningar.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-28 19:48

guldfisk skrev:Det här diskuterades på hififorum i höstas. (Jag orkar inte leta upp tråden nu.) Ett tänkvärt inlägg där betonade att det inte bara handlade om lägst potential i en apparat till jord, utan även om vilken potential som fanns mellan de olika apparaterna. I så fall måste man göra lite noggrannare mätningar.

Ja kanske mäta mellan de olika apparaternas chassin kanske. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-28 23:32

jag kan på chassiet känna om fasen är fel, känns som svaga krypströmmar, coolt va 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-28 23:47

Grismannen skrev:
guldfisk skrev:Det här diskuterades på hififorum i höstas. (Jag orkar inte leta upp tråden nu.) Ett tänkvärt inlägg där betonade att det inte bara handlade om lägst potential i en apparat till jord, utan även om vilken potential som fanns mellan de olika apparaterna. I så fall måste man göra lite noggrannare mätningar.

Du måsta antagligen ha ett extremt högohmigt instrument för att kunna mäta detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-29 00:13

paa skrev:
Grismannen skrev:

Du måsta antagligen ha ett extremt högohmigt instrument för att kunna mäta detta.

Jo nåt känsligt måste det vara. :) Äh jag tror nog att det kvittar egentligen men det är ändå lite intressant på nått vis. :wink:
Det här med stickproppen alltså.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-11-29 00:23

paa: Precis vad jag menade med noggrannare mätningar. Jorma tar upp detta i trådens tionde inlägg:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42888

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-29 22:31

:D Hallå allihop jag har nu företagit mig vissa tester på min Audion Sterling Mark II förstärkare (RÖR). Jag har kommit fram till följande: Jag för min testpenna runt apparaten inget händer, jag kopplar ifrån jorden (Förstärkaren har en vippbrytare för det) då händer det jag var skeptisk emot, pennan som jag har placerat vid säkringen tänds jag slår på groundlift (vippbrytaren) igen pennan slocknar. Groundlift brytaren som är av metall behöver bara nuddas så slocknar testlampan vill jag tillägga. Senare då jag vänder stickkontakten så reagerar pennan genast starkare jag behöver inte vara i närheten av säkringen, utan den aktiveras på ett avstånd på ca en cm från stärkaren det gäller runt hela apparaten. Att tillägga är då jag vände på stickkontakten så måste groundlift brytaren slås till för att testpennan släcks då den var åt andra hållet så räckte det som sagt att jag vidrörde den. Jag kopplar till groundlift och pennan slocknar. Så resultatet blir det att: Bara man har jord så blir pennan genast svår (omöjlig i mitt fall) att få att lysa. Hur ljudet påverkas har jag inte testat ännu men det ska göras. :) ALLTSÅ JORD ÄR VIKTIGT. Och tydligen så har hur stickproppen sitter en viss inverkan, och säkert större sådan på ojordade apparater. 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-11-30 01:54

Grismannen skrev:Bara man har jord så blir pennan genast svår (omöjlig i mitt fall) att få att lysa. Hur ljudet påverkas har jag inte testat ännu men det ska göras. :) ALLTSÅ JORD ÄR VIKTIGT. Och tydligen så har hur stickproppen sitter en viss inverkan, och säkert större sådan på ojordade apparater. 8)

Fast... det som får pennan att lysa är ju egetligen bara ett (av) symptom(en) av vändningen av kontakten. Visserligen kan man tänka sig att den upptäckta chassispänningen skulle i sig kunna störa samma apparat eller andra, men den intressantaste föjden skulle väl vara en eventuell påverkan på strömförsörjningen till t ex förstärkardelen etc. ?
Och jordningen tar väl bara hand om chassispänningen. Tror jag. :?
Mundus Vult Decipi

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-30 19:13

i skrev:
Grismannen skrev:Bara man har jord så blir pennan genast svår (omöjlig i mitt fall) att få att lysa. Hur ljudet påverkas har jag inte testat ännu men det ska göras. :) ALLTSÅ JORD ÄR VIKTIGT. Och tydligen så har hur stickproppen sitter en viss inverkan, och säkert större sådan på ojordade apparater. 8)

Fast... det som får pennan att lysa är ju egetligen bara ett (av) symptom(en) av vändningen av kontakten. Visserligen kan man tänka sig att den upptäckta chassispänningen skulle i sig kunna störa samma apparat eller andra, men den intressantaste föjden skulle väl vara en eventuell påverkan på strömförsörjningen till t ex förstärkardelen etc. ?

Bra talat "i", jag håller med dig på den punkten. :D Men hur undersöker man det närmare tror du? Transformatorn skapar väll fortfarande ett störningsfält inut i förstärkaren? :?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-12-01 00:21

Grismannen skrev:
i skrev:Fast... det som får pennan att lysa är ju egetligen bara ett (av) symptom(en) av vändningen av kontakten. Visserligen kan man tänka sig att den upptäckta chassispänningen skulle i sig kunna störa samma apparat eller andra, men den intressantaste föjden skulle väl vara en eventuell påverkan på strömförsörjningen till t ex förstärkardelen etc. ?

Bra talat "i", jag håller med dig på den punkten. :D Men hur undersöker man det närmare tror du? Transformatorn skapar väll fortfarande ett störningsfält inut i förstärkaren? :?

Tja, Vee-Eight sa ju:

"Min gamla Harman Kardon pm640 har den egenheten att den är känslig för hur man vänder kontakten. Jag upplevde den som svagare, årkessvag, det var ngt som fattades helt enkelt. Det sista lilla som jag visste att den klarade, fixade den inte med "felvänd" kontakt. Skillnaden var ganska uppenbar när jag vände den igen."

Enklast skulle kanske vara att göra en motsvarande test, dvs testa vid vilken nivå apparaten "ger upp" s a s. Man skulle kunna vara så simpel som att använda markeringar vid volymkontrollen. Och kanske ha någon annan som "blint" vänder på kontakten.

Det är väl bäst att ha apparaten igång ett dygn innan.
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till Generellt om hifi