Moderator: Redaktörer
Jax skrev:Förvisso har vi växelspänning i våra uttag men ena "hålet" är anslutet till jord vid transformatorstationen. Därmed är nätet obalanserat och beroende på hur apparaterna är konstruerade så kan det faktiskt påverka hur man vänder kontakten. Det vanligaste är som paa säger, brumströmmar genom skärmarna i signalkablarna mellan apparaterna.
Grismannen skrev: Någon som märkt någon avgörande skillnad?
...Thor lät återigen som en apparat för 20 - 40 000:-
Vee-Eight skrev:Min gamla Harman Kardon pm640 har den egenheten att den är känslig för hur man vänder kontakten. Jag upplevde den som svagare, årkessvag, det var ngt som fattades helt enkelt. Det sista lilla som jag visste att den klarade, fixade den inte med "felvänd" kontakt. Skillnaden var ganska uppenbar när jag vände den igen.
Ngn sade att man kan "trimma" in sina apparater genom att använda en såndär elpenna som blippar när den kommer i ett elfält. Testade detta på min gamla Harman, och detekteringsteorin verkade funka. När den blippade som minst över nätdelen så lät den också rättvänd i kontakten. Min nuvarande anläggning verkar inte vara lika känslig, men ändå var det en skillnad i blippning över nätdelarna vartefter jag vände kontakten. Varje apparat testades utan några kablar utöver nätsladden ansluten. Den enda som inte gav ngn skillnad i blipp var dvd-spelarn, och det är den enda som har en switchad nätdel också.
Har inte grävt ner mig ytterligare om det de facto innebär ngn ljudförbättring efter mitt blippande. Kanske görs ngn dag när jag har tråkigt.
rhenrics skrev:För att svara på den frågan bör vi vända oss till en auktoritet på området (Hificonsult): Ljudbilden var lite trång, tråkigare att lyssna på och i princip ingenting var trevligare än konkurrenten. Hur det lät efteråt? Jodå, ordningen återställd och Thor lät återigen som en apparat för 20 - 40 000:-
eller som en nad 208, du läser som fan läser bibeln. NOrmalt så tänker man på 20 000 kr och inte 20 krdawen skrev:rhenrics skrev:För att svara på den frågan bör vi vända oss till en auktoritet på området (Hificonsult): Ljudbilden var lite trång, tråkigare att lyssna på och i princip ingenting var trevligare än konkurrenten. Hur det lät efteråt? Jodå, ordningen återställd och Thor lät återigen som en apparat för 20 - 40 000:-
Lät återigen som en apparat för 20 kronor? Där ser man!
eller som en nad 208, du läser som fan läser bibeln. NOrmalt så tänker man på 20 000 kr och inte 20 kr[/quote]mats skrev:Lät återigen som en apparat för 20 kronor? Där ser man!
Vee-Eight skrev:grismannen:
Vet inte om jag skulle göra parallellen huruvida känslig apparaten är och åldern. Mitt nuvarande slutsteg är mindre känsligt, men samtidigt egentligen äldre.
guldfisk skrev:Det här diskuterades på hififorum i höstas. (Jag orkar inte leta upp tråden nu.) Ett tänkvärt inlägg där betonade att det inte bara handlade om lägst potential i en apparat till jord, utan även om vilken potential som fanns mellan de olika apparaterna. I så fall måste man göra lite noggrannare mätningar.
Grismannen skrev:guldfisk skrev:Det här diskuterades på hififorum i höstas. (Jag orkar inte leta upp tråden nu.) Ett tänkvärt inlägg där betonade att det inte bara handlade om lägst potential i en apparat till jord, utan även om vilken potential som fanns mellan de olika apparaterna. I så fall måste man göra lite noggrannare mätningar.
Ja kanske mäta mellan de olika apparaternas chassin kanske.
paa skrev:Grismannen skrev:guldfisk skrev:Det här diskuterades på hififorum i höstas. (Jag orkar inte leta upp tråden nu.) Ett tänkvärt inlägg där betonade att det inte bara handlade om lägst potential i en apparat till jord, utan även om vilken potential som fanns mellan de olika apparaterna. I så fall måste man göra lite noggrannare mätningar.
Ja kanske mäta mellan de olika apparaternas chassin kanske.
Du måsta antagligen ha ett extremt högohmigt instrument för att kunna mäta detta.
Grismannen skrev:Bara man har jord så blir pennan genast svår (omöjlig i mitt fall) att få att lysa. Hur ljudet påverkas har jag inte testat ännu men det ska göras.ALLTSÅ JORD ÄR VIKTIGT. Och tydligen så har hur stickproppen sitter en viss inverkan, och säkert större sådan på ojordade apparater.
i skrev:Grismannen skrev:Bara man har jord så blir pennan genast svår (omöjlig i mitt fall) att få att lysa. Hur ljudet påverkas har jag inte testat ännu men det ska göras.ALLTSÅ JORD ÄR VIKTIGT. Och tydligen så har hur stickproppen sitter en viss inverkan, och säkert större sådan på ojordade apparater.
Fast... det som får pennan att lysa är ju egetligen bara ett (av) symptom(en) av vändningen av kontakten. Visserligen kan man tänka sig att den upptäckta chassispänningen skulle i sig kunna störa samma apparat eller andra, men den intressantaste föjden skulle väl vara en eventuell påverkan på strömförsörjningen till t ex förstärkardelen etc. ?
Och jordningen tar väl bara hand om chassispänningen. Tror jag.
Grismannen skrev:i skrev:Fast... det som får pennan att lysa är ju egetligen bara ett (av) symptom(en) av vändningen av kontakten. Visserligen kan man tänka sig att den upptäckta chassispänningen skulle i sig kunna störa samma apparat eller andra, men den intressantaste föjden skulle väl vara en eventuell påverkan på strömförsörjningen till t ex förstärkardelen etc. ?
Och jordningen tar väl bara hand om chassispänningen. Tror jag.
Bra talat "i", jag håller med dig på den punkten.Men hur undersöker man det närmare tror du? Transformatorn skapar väll fortfarande ett störningsfält inut i förstärkaren?
Användare som besöker denna kategori: Mats och 21 gäster