Var cd-spelarna usla på 80-talet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Var cd-spelarna usla på 80-talet?

Inläggav Morello » 2014-11-04 11:56

Givetvis, men prorammaterial per se låter för grisigt (samt saknar nästan hela basregistret) för att man ska höra små skillnader.
Att det sedan låter bättre (tack vare att man inte vansinneskomprimerat mixen) än de mesta av populärmusik som produceras idag gör inte saken bättre: låten ifråga låter skräp på en absolut skala.

Bland annat är alla cymballjud ordentligt nedsmutsade och det är just sådana som är bra att använda vid A/B-tester.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-04 11:58

IngOehman skrev: i min sunkiga laptop, men ändå.

Tycker de låter rätt så olika, i diskanten (basen hörs inte överhuvudtaget i min laptop, nivån faller illa under 1000 Hz!).
Allt sagt med reservation för att jag lyssnar i en laptop och har lite brådis så jag har inte lyssnat blindt. Det går inte att utesluta att jag inbillar mig alltihopa. ;)

Vh, iö

Nu vet jag ju inte hur just din laptop låter, men med en typisk laptop skulle jag bli ohyggligt imponerad om du prickade in 9/10 eller bättre i ett blindtest. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 12:00

Morello skrev:Givetvis, men prorammaterial per se låter för grisigt (samt saknar nästan hela basregistret) för att man ska höra små skillnader.

Morello: OK. Jävla skitmusik. Låter bara bajs. Kass test.
Jag vet inte hur du definierar bas, men saknas? Ok. Tyck det då.
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-04 12:03, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-04 12:03

Vaknat på fel sida? :roll:
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 12:04

Tack för värdefull respons.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-04 12:38

Det var så lite så! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2014-11-04 12:48

Jag har lyssnat ett par ggr i mina Sennheiser Momentum pluggade direkt till hörlursuttaget på min laptop. Det är inga stora skillnader och hade jag fått dem uppspelade blint så vette fan om jag kunnat skilja dem åt. Särskilt nu som jag verkar ha en begynnande vaxpropp eller nåt i ena örat...
Hursomhelst så gissar jag på att B är den rena filen och A den processade. Det känns som om diskantljuden (cymbaler mest) klingar ut längre och är något mer detaljerade via B. Det kan dock lika gärna vara så att det jag hör är mer distorsion eftersom jag egentligen upplever A som behagligare att lyssna på.
Svårt detta.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 13:05

Om jag får tid någon gång i framtiden att göra ytterligare en test från verkligheten, är det ok då att välja något spår från Donald Fagens "The Nightfly" (tysk cd-utgåva från 1984)? -Eller ska jag förvänta mig beska kommentarer ang låtvalet då med?

Jag tänkte i så fall göra tre filer denna gång.
1.Rip.
2.Proton 830R->Proton 520 förstärkare (tape out)->Macmini (samma som den aktuella testen).
3.Proton 830R->Proton 520 förstärkare (högtalarutgång, belastad med bokhyllehögtalare, drivna några dB under klippnivå)->Macmini
/ Allt utom Macminin och kablaget är 80-talsgrejor.

Ska det göra behöver det göras nu innan någon del ger upp för gott pga ålder. Displayen på Cd gav upp för flera år sedan...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-04 13:18

RogerJoensson skrev:Eller ska jag förvänta mig beska kommentarer ang låtvalet då med?

...

Du verkar inte mottaglig för återkoppling.
Kanske skulle fikastämningen på euphonia-audioforum passa herrn bättre? :idea:
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 13:25

Nu frågar jag ju före. Men likväl... :?

Menar du att jag ska dra och sluta skräpa ner här på Faktiskt?
En annan lösning är att du bara ignorerar tråden, så slipper du störas av låtval, upplägg och annat mög i mina lågstående försök att låta folk själva bilda sig en uppfattning genom att själva få lyssna och avgöra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-04 13:29

Nej, det menar jag inte. Tvärtom gillar jag dina inlägg som vilar på riktigt kunnande snarare än dogmer och annat mög.
Förstår bara inte att du blev så upprörd över min kritik mot låten i testet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-11-04 13:33

Det finns många här som är fena på hur tester ska genomföras för att vara "giltiga"
Själv tillhör jag dock inte den skaran, så några handfasta tips från mig blir det inte.

Däremot hejar jag på alla som faktiskt försöker och gör något.
Sen kan allt bättras på och pustas till. Så är det, men att få alla nöjda liksom går knappt.
Det är spelets regler och det får man ta när man lägger upp en test.

För övrigt finns väl blind A/B test färdig i Foobar, kanske den skulle vara användbar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 13:39

Morello skrev:Förstår bara inte att du blev så upprörd över min kritik mot låten i testet.

Du undviker svara på frågor och förslag, men fortsätter upprepa samma gnäll. Som om jag inte föstod budskapet första gången. Du har rätt att tycka att låten jag lade upp låter skit, att den nästan helt saknar bas och att det inte går att få mycket vettigt ur lyssningjämförelsen. Jag vet och jag tror de andra också har nåtts av buskapet. Du behöver inte upprepa det.

Nu kom jag med en fråga innan jag valde musiken. Ungefär samma fråga som jag ställde tidigare. -Svarade du på det? -Nej. -Hur ska jag tolka det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 13:49

Stranne skrev:Jag har lyssnat ett par ggr i mina Sennheiser Momentum pluggade direkt till hörlursuttaget på min laptop.

Just dessa hörlurar känner jag inte till. Men mina HD650 är kassa som utvärderingsverktyg. De låter fantastiskt bra men de har en aura av "sameness" och är inte speciellt bra om man tex mixar musik. Det värsta är dock att de kräver långt bättre drivning än vad en dator kan ge. Om Momentum är ungefär likadan skulle jag inte anse den som en grund för åsikter om "källa-kvalitet".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-04 13:54

Vad menas? HD650 har en impedans om flera hundra ohm - blir det itne tillräckligt starkt menar du?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-04 13:55

RogerJoensson skrev:
Morello skrev:Förstår bara inte att du blev så upprörd över min kritik mot låten i testet.

Du undviker svara på frågor och förslag, men fortsätter upprepa samma gnäll. Som om jag inte föstod budskapet första gången. Du har rätt att tycka att låten jag lade upp låter skit, att den nästan helt saknar bas och att det inte går att få mycket vettigt ur lyssningjämförelsen. Jag vet och jag tror de andra också har nåtts av buskapet. Du behöver inte upprepa det.

Nu kom jag med en fråga innan jag valde musiken. Ungefär samma fråga som jag ställde tidigare. -Svarade du på det? -Nej. -Hur ska jag tolka det?

Filerna finns i trådens första inlägg, så jag förstår ingenting.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-04 13:57

RogerJoensson skrev:

För min del får Herr "Norello" gärna undvika tråden fortsättningsvis . . . så att vi andra vanliga dödliga kan få fortsätta att ta del av RogerJoensson:s både eminenta å intressanta tester . . .typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-04 14:07

+111111
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-04 14:15

:roll:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 14:19

Morello skrev:Vad menas? HD650 har en impedans om flera hundra ohm - blir det inte tillräckligt starkt menar du?

Nix, det handlar inte om nivå. Det handlar snarare om hur musiken presenteras. Jag får tillräcklig nivå såväl från datorn direkt som via hörlursuttaget på mina Creative T20 datorhögtalare. Jag har också lyssnat från utgången från min förförstärkare (som saknar hörlursutgång) och det ger samma resultat. Från en dedikerad hörlursförstärkare blir resultatet helt klart bättre (lånade mig en sådan ett tag). Men denna "sameness" och lite svala återgivning kvarstår, hur behaglig den än är.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-04 14:24

Vad jag menar är att HD650 är en avsevärt snällare last än typiska junklurar som medföljer en telefon etc., så din dator kommer högst sannolikt att prestera bättre.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-11-04 14:43

2-ch skrev:Det finns många här som är fena på hur tester ska genomföras för att vara "giltiga"
Själv tillhör jag dock inte den skaran, så några handfasta tips från mig blir det inte.

Däremot hejar jag på alla som faktiskt försöker och gör något.
Sen kan allt bättras på och pustas till. Så är det, men att få alla nöjda liksom går knappt.
Det är spelets regler och det får man ta när man lägger upp en test.

För övrigt finns väl blind A/B test färdig i Foobar, kanske den skulle vara användbar.

Är det bara jag som testat detta via Foobar och ABX-modulen?
Resultatet förvånade mig genom att jag från början inte tyckte att jag hörde någon skillnad men efter lite träning kunde sätta 9 av 10 rätt vad gäller om det var A eller B som var X.
Däremot är jag alls inte säker på vilken som kommer från "sunk-CDn" möjligen att B låter lite mer öppet och A något mer färgad. B skulle därmed vara original och A processad men jag skulle inte alls bli förvånad om det är tvärtom.

Jag förstår heller inte varför låtvalet skall vara någon faktor i bedömningen. Det är ju ett A/B-test där signalkedjan skiljer och skall utvärderas. Musiken och produktionen har ju inte med detta att göra. Uppspelningen påverkar ju möjligheten att kunna bedöma och man behöver komma över en minimitröskel för att få förutsättningar att kunna höra skillnad men i mitt fall så räckte det tydligen med ett par usla HD650 med taskig drivning :wink: Men det går ju alltid att skylla på ovidkommande faktorer när man tycker att bedömningen blir jobbig och Guldöronen sätts på prov.
Jag tycker det är helt rätt musikval som anknyter till tidsepoken och vad som vanligen spelades på den tiden. Iofs så spelades det inte så mycket disko hemma på HiFi-anläggningen, där var det mer symfonisk rock mm, men man utsattes ju för den när man var ute på lokal (lyssnade var det ju inte så mycket såvida inte det lät för jävligt då man högljutt klagade på klubbens dåliga anläggning - lätt nostalgisk leende breder ut sig - det var tider de, håhåjaja).
Heder åt trådskaparen som fixat förutsättningarna för detta test!
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 14:43

Morello skrev:Vad jag menar är att HD650 är en avsevärt snällare last än typiska junklurar som medföljer en telefon etc., så din dator kommer högst sannolikt att prestera bättre.

Lasten har väl inget med ljudet/musiken att göra? Jag menar, är återgivaren inte bra nog blir det kass. Hårdraget alltså, just i detta fallet handlar det om anpassning samt att man ska vara medveten om HD650's tillkortakommanden.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-04 15:01

Jag är nog chanslös i lur-lyssning som jag gör nu. Koss Porta Pro via sunkig laptop?
Det är inte stor skillnad och jag skulle inte ta det i blindtest, tror jag.
Någon liten tamburin? hörs tydligare i B, och ekot är tydligare i B. A känns lite introvert på något sätt.

Kul att du lägger ut, uppskattas. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 15:10

Morello skrev:
RogerJoensson skrev:

Filerna finns i trådens första inlägg, så jag förstår ingenting.

"Innan jag valde musiken" ...till det kommande projektet som jag skissar på, var vad jag avsåg...
3:e gången: Duger något från Donald Fagens "Nightfly"? Eller är det för sketet ljudmässigt?
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-04 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-04 15:11

RogerJoensson skrev:Duger något från Donald Fagens "Nightfly"?

Tag Ruby Baby. Fin bas på den.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 16:09

sprudel skrev:Koss Porta Pro via sunkig laptop?

Koss Porta Pro har sina begränsningar men är absolut lättdriven. Låter bra på nästan allting, i alla fall:
1 - Samsung Galaxy S
2 - Samsung Galaxy S3
3 - Samsung Tab3
4 - Sony Vaio laptop
5 - Hörlursutgång på Creative T20

Pratar vi om HD650 gäller bara 4 och till viss del 5.

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-11-04 17:00

RogerJoensson skrev:Duger något från Donald Fagens "Nightfly"? Eller är det för sketet ljudmässigt?

Jag tycker att du väl klargjort din poäng med tråden. Jag tycker det är mycket svårt att med säkerhet fastställa någon skillnad mellan de två ljudfilerna. En för mig förvånansvärt liten skillnad med tanke på vad ena ljudfilen varit med om. Om du vill använda musik som ska vara så avslöjande som möjligt (det som Morello tycks anse att du borde gjort från början) skulle jag föreslå akustisk musik med stor dynamik och ljudmässigt komplexa passager. Inom den akustiska musiken återfinns främst jazz, klassiskt och folkmusik. Det går självklart att använda genrer som rock/pop också, men det kanske inte är lika avslöjande. Donald Fagen duger gott i så fall. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 18:22

Eftersom det är sån't merjobb att hantera flera filer, så kanske jag skulle baka in tre klipp i en fil istället. Då blir det ju inte mer jobb...
Kanske en Fagen-låt (ren muzak), något Opus3 (Jazzmuzak) och något BIS (konstmuzak), kanske 30s per spår. Allt ska vara utgivet på 80-talet bara för sakens skull. Jag får se vad jag kan hitta i samlingarna...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-04 18:25

Har inte finlyssnat men det är ju alldeles haköppnande lite skillnad på ljudet.... :o
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi