Har du hört den perfekta illusionen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Re:

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 22:38

sprudel skrev:]Håller inte med i allt där. Kanske "där" till viss del, men rösten är ju inte direkt naken.
Jämför med detta http://open.spotify.com/user/hanast0211 ... ZCmkBqk6xH

Lyssna bl a på kamelen o dromedaren, applåderna som är klart autentiska osv. Det här är en BRA inspelning.

Bra inspelning, ja kanske. Har lyssnat på denna skiva tidigare efter tips här på Faktiskt. Den är OK men lite för mycket - av allting. För närmickat, för tydligt, för mycket demo-mäss-jazz. Det låter inte alls som i verkligheten om det nu är vad man eftersträvar. Men vill man imponera på vännerna så är det helt klart rätt musik/inspelning :-)

Vad menar du med "naken" röst?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Re:

Inläggav sprudel » 2014-11-04 22:55

Bill50x skrev:
sprudel skrev:]Håller inte med i allt där. Kanske "där" till viss del, men rösten är ju inte direkt naken.
Jämför med detta http://open.spotify.com/user/hanast0211 ... ZCmkBqk6xH

Lyssna bl a på kamelen o dromedaren, applåderna som är klart autentiska osv. Det här är en BRA inspelning.

Bra inspelning, ja kanske. Har lyssnat på denna skiva tidigare efter tips här på Faktiskt. Den är OK men lite för mycket - av allting. För närmickat, för tydligt, för mycket demo-mäss-jazz. Det låter inte alls som i verkligheten om det nu är vad man eftersträvar. Men vill man imponera på vännerna så är det helt klart rätt musik/inspelning :-)

Vad menar du med "naken" röst?

/ B

Låter o-processat.
Att det låter mycket som i verkligheten kan du skriva upp. Så många gånger jag lyssnat nära när liknande musik spelas upp, utan förstärkning, bara akustiskt!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Har du hört den perfekta illusionen?

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 22:58

OK, men i så fall ligger Eva Cassidy bättre till än ditt exempel. Tycker jag, är väl bäst att tillägga.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-04 23:01

Bill50x skrev:OK, men i så fall ligger Eva Cassidy bättre till än ditt exempel. Tycker jag, är väl bäst att tillägga.

/ B

Tyck du! :)

Ekokommare?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 23:24

sprudel skrev:
Bill50x skrev:OK, men i så fall ligger Eva Cassidy bättre till än ditt exempel. Tycker jag, är väl bäst att tillägga.

Ekokommare?

Tackar, det gör jag alltid :-)

Nu tycker jag igen... visst låter det annorlunda "på lokal" än vad man annars tänker/tror/minns? Örat/hjärnan är fantastiska på att sortera bort det man inte behöver, tex lokalens akustik, kompisarna framför som sitter och tjatar osv. Jag inte bara tycker utan vågar dessutom påstå, som ditt exempel med Petra Magoni, så låter det aldrig i verkligheten. Det betyder inte att det är dåligt på något sätt, bara just det att det inte låter som verkligheten. Och så är det med det mesta som ges ut idag och väldigt mycket låter riktigt bra. Men OM man, som jag, hänvisar till en inspelning som låter som "du-är-där" så tycker jag Eva Cassidy platsar bättre :-)

Men jag håller med om att Petra Magonis röst är exceptionellt bra återgiven.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-05 07:37

Bill50x skrev:
sprudel skrev:

Ekokommare?

Tackar, det gör jag alltid :-)

Nu tycker jag igen... visst låter det annorlunda "på lokal" än vad man annars tänker/tror/minns? Örat/hjärnan är fantastiska på att sortera bort det man inte behöver, tex lokalens akustik, kompisarna framför som sitter och tjatar osv. Jag inte bara tycker utan vågar dessutom påstå, som ditt exempel med Petra Magoni, så låter det aldrig i verkligheten. Det betyder inte att det är dåligt på något sätt, bara just det att det inte låter som verkligheten. Och så är det med det mesta som ges ut idag och väldigt mycket låter riktigt bra. Men OM man, som jag, hänvisar till en inspelning som låter som "du-är-där" så tycker jag Eva Cassidy platsar bättre :-)

Men jag håller med om att Petra Magonis röst är exceptionellt bra återgiven.

/ B

Vi pratar nog förbi varandra, jag är väldigt förtjust i inspelningar där röster instrument så mycket som möjligt påminner om det de gör akustiskt/live/oförstärkt.
När jag är på Nef. är det något annat jag både söker och får, mer som Cassidys inspelning, man är på lokal, eller konsert.
Jag gläds åt min möjlighet att så gott som varje vecka ta del av våra musikelevers musicerande, både i sång och via instrument. Det är inte stereoapparater som är min ljudliga referens, eller ljudet på en jazzklubb, det är "originalet".
Men visst kan jag hålla med om att Cassidys inspelning låter mycket som det är på en konsert, trots blöta applådljud.
Skulle vara kul att höra vad du tycker om denna. :)

http://open.spotify.com/track/2Yp32TRz0clDfyAoPb9qju

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-05 09:06

Trevlig musik i båda fallen! Tycker Petra Magoni/Ferruccio Spinetti sticker ut lite mera i framförandet, inte lika strömlinjeformat amerikanskt.

Ingen av inspelningarna är väl påfallande "obehandlade"? Det är ju en hel del dynamikreduktion, speciellt på Magoni/Spinetti. Nedan slumpmässigt valda spår körda i MasVis, inspelade strömmade via Wimp HiFi.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-05 09:26

sprudel skrev:Skulle vara kul att höra vad du tycker om denna. :)

http://open.spotify.com/track/2Yp32TRz0clDfyAoPb9qju

Dessa gamla inspelningar som Neil Young har börjat ge ut är väldigt trevliga! En skiva som jag lyssnat mycket på är "Live at the Cellar Door" som gavs ut förra året. Rent ljudmässigt är det nog inte vad man kan önska sig men det är tillräckligt bra och "på rätt sätt" för att kunna avnjutas ändå.

https://play.spotify.com/album/2h2zv7tulv5460Ijs1tpxs

/ B

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-11-05 11:08

På en hemmafest jag av en slump råkade hamna på för några år sedan hörde jag Anthony Gallo Acoustics Reference 3.5 med lite kringutrustning som såg dyr ut. Det lät så mycket bättre än någonting jag dittills hört att jag i alla fall mentalt tappade hakan. Då hade jag i och för sig bara ett paket canton movie MX med en lite för bumlig baslåda hemma i ett dåligt rum att jämföra med. När högtalarens riktiga ägare kom hem (det var dennes barn som hade festen) och satte igång någon konsert-dvd infann sig konsertkänslan. Det hjälpte nog rejält att det var ett 5.1-ljudspår.

Nu i efterhand så har jag bara ett starkt minne av hur bra det lät, men inte av hur det lät. Jag tror att det var det rejäla steget upp från vad jag tidigare var van vid som kom som en överraskning som fick mig att inte lyssna kritiskt och därför invaggas i illusionen. Så visst är det möjligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 12:57

PerStromgren skrev:Borde inte kyrkoorgel vara det enklaste att återge troget? Sånär som på att det krävs volymkapacitet, alltså.

Kan man bara återge det stora rummet (med mångkanalutrustning) borde det inte vara hopplöst. Dessutom ser man oftast inte instrumentet där man sitter och lyssnar live, vilket jag tror underlättar illusionen hemma.

phloam skrev:...plus en hård träbänk att sitta på då också :D

Det är en bra start. Men man får inte glömma att ställa in den där träbänken bakåfram också. Orgeln har man ju för det mesta bakom sig i kyrkan. Och på praktiskt taget alla inspelningar jag hört, även flerkanaliga, har de lagt orgeln framåt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 13:22

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Vi kanske inte vill ha hifi! 8O

Du berör en synvinkel vars bredd du kanske inte ens själv kommit underfund med :-) (no offence dude...)

Det är kanske så att vi inte vill ha 100 % realism (hemma) därför att det också ställer en massa andra krav. Maximal uppmärksamhet/1:1 nivå/typ samma lyssningsrum/etc. Hemma lyssnar vi på musik ur ett annat perspektiv än vad vi gör live. Vem kan, tex, obehindrat lyssna på ett klassiskt stycke med 50-60 dB dynamik hemma utan att det ställer till problem? Störa grannar, störa ens egen tankeverksamhet, kräva skitdyra förstärkare...

/ B

Många "vi" där...

Tror det blir enklare om var och en får definiera sina egna önskemål.

Och innan vi utgår ifrån att alla är överens bör man i varje fall titta på saken, tycker jag.

Jag är en av dem som absolut inte ställe mig bakom och applåderar att inspelningarna görs med annan utgångspunkt än att de skall representera verkligheten (ett utsnitt av perspektiv från den) så bra som möjligt.

Så bara för att inspelningar ställs till "för lyssnarnas skull" så betyder det inte att jag är en av de "vi" som är glada över det.

Det är i själva verket inte ens säkert att någon blir gladare för det! Saker gör mot folk "för deras skull" ständigt och jämnt, och att så sker betyder inte att det är önskat, bra, uppskattat eller ens genomtänkt. Det är ofta bara något som skett för att någon trott något.

Så det finns mig veterligt ingenting som tyder på att de som vill ha således massakrerade inspelningar är många. Speciellt inte efter att de har fått chansen att jämföra med inspelningar gjorda med andra ambitioner... Då blir de ungefär noll.

Jag har personligen erfarenhet av att ha spelat den sortens inspelningar för MASSOR av människor, och den vanligaste kommentaren är "varför gör man inte alltid så?", vilket ju säger en del.

Däremot behöver man ju inte spela musik på livenivå hemma om man tycker det blir för starkt. Det väljer man med volymkontrollen.

Min poäng är bara att den sortens "anpassning till hemmiljö" som så ofta görs av skivbolagen, så ofta är så dåliga att det hade varit bättre om man helt enkelt låtit bli helt. Fulldynamiska inspelningar är inget stort problem. De flesta livemusikhändelser har faktiskt inte så mycket dynamik att det blir ett problem.

Men om man skall domisticera signalen så ser jag det mycket hellre göras med för ändamålet passande elektronik, i respektive hem. Och jag talar inte om kompressorer och loudnesskontroller. Snarare om apparater med milda olinjäriteter som båda minskar dynamiken något och berikar musiken klangligt så det låter fylligt även om man spelar lite svagare. Ett bra exempel är mindre oemotkopplade triod-rörförstärkare, som ofta gör ett väldigt bra jobb därvidlag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 13:27

Svar på trådfrågan: Javisst, massor av gånger.

Inte bara jag, utan jag har arrangerat experiment för att undersöka saken med andra lyssnare också, och det är faktiskt inte bara möjligt att skapa en illusion som folk upplever som verkligheten (för att nå dit behöver den inte vara så väldigt lik verkligheten, den behöver bara vara lik en tänkbar verklighet) det går till och med att skapa en återgivning som är så bra att lyssnare, även när de har chansen att jämföra med verkligheten, tar miste på vilken som är vilken. I varje fall om man får använda 6-7 kanaler.*

Med kommersiella inspelningar är sådana "perfekta illusioner" sällsyntare dock. Och det har sina skäl.

Vh, iö

- - - - -

*Det var dock stora besvärligheter förknippade med att göra både detta och liknande experiment, där den största svårigheten var att rummet måste vara oerhört snabbt bortplockningsbart/modifierbart. I mitt fall så användes snabbt fällbara väggar. För att åstadkomma illusionen behövs dock ingenting så märkvärdigt, det behövs bara för att man skall kunna undersöka om det verkligen är verklighetslikt.

En intressant binotering från dessa studier är att verkligheten inte låter så verkligt som folk väntar sig! Det märker man när man sitter och lyssnar och inte har facit (lyssningen under den största studien jag gjorde för att studera dessa fenomen, skedde inifrån ett akustiskt transparent tält) och skall avgöra vad som är verkligt...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 13:33

Ingvar, om "vi" byter ut "vi" mot "gemene man" så blir det bättre.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 13:35

IngOehman skrev: (lyssningen under den största studien jag gjorde för att studera dessa fenomen, skedde inifrån ett akustiskt transparent tält) och skall avgöra vad som är verkligt...

Finns det några bilder så man ser hur lite hur testet gick till? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-05 13:37

Morello skrev:Ingvar, om "vi" byter ut "vi" mot "gemene man" så blir det bättre.

Var hittar du "vi"? IÖ gillar inte sådana som han påpekat i annan tråd...

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 13:39

Bill50x skrev:
Morello skrev:Ingvar, om "vi" byter ut "vi" mot "gemene man" så blir det bättre.

Var hittar du "vi"? IÖ gillar inte sådana som han påpekat i annan tråd...

/ B

Jag menade att ditt inlägg skulle redigeras på det viset.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 13:44

Morello skrev:
IngOehman skrev: (lyssningen under den största studien jag gjorde för att studera dessa fenomen, skedde inifrån ett akustiskt transparent tält) och skall avgöra vad som är verkligt...

Finns det några bilder så man ser hur lite hur testet gick till? :)

Ja, det gör det nog. Det var ju liksom typ 35 år sedan. Annars kan jag visa nästa gång du dyker upp i Lahäll, var det skedde och hur det gick till.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 13:46

Jag vet.

Och min poäng (den viktigare poängen än att jag inte vill bli inkluderad i "vi") är att det inte ens är så lätt att visa att gemene man uppskattar de processningar som görs på fonogrammen - om gemene man får chans att jämföra med hur det låter om man låter bli sådant... Att man defacto gör på ett visst sätt är inte ett bevis för det är önskat, varken av gemene man eller av mig.

Att i det läget ställa frågor om varför "vi" kanske vill ha det så, blir fel i kvadrat.

Man måste börja med att fråga OM det är så innan det är aktuellt att fråga VARFÖR,

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-05 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 13:52

Vi håller med - å gemene mans vägnar. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-11-07 18:41

Hemma hos Jonas (vad han heter här kommer jag inte ihåg) för två år sedan tyckte jag nog det. När han släckte ned helt och vi drog på Kapten Röd, så tyckte jag baskemig att det kändes som kaptenen och bandet stod framför mig och spelade :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-16 02:43

Ja visst har jag upplevt det. Bara inspelningen är bra nog och en hygglig stereo står i ett lite akustikreglerat rum som inte får vara för litet (läs smalt) så finns goda möjligheter för den typen av upplevelse. Det handlar "bara" om att ta bort felen som stör så att sinnet inte har något att reta sig på. Upplever det dagligen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-16 10:46

Rille skrev:Ja visst har jag upplevt det. Bara inspelningen är bra nog och en hygglig stereo står i ett lite akustikreglerat rum som inte får vara för litet (läs smalt) så finns goda möjligheter för den typen av upplevelse. Det handlar "bara" om att ta bort felen som stör så att sinnet inte har något att reta sig på. Upplever det dagligen.

Kan du ge ett exempel på skiva och anläggning?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-16 11:42

Hm, det känns som om jag kommer hyfsat nära den perfekta illusionen snart. :-)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-16 14:08

Kanske det närmaste jag kommit var nog solokontrabas via en gammal anläggning med OA5 uppställd på snedden i ett mycket litet rum. Av någon anledning lät det precis som om basisten stod och spelade några meter framför mig, i öppningen mot angränsande rum. Illusionen var förstås inte 100% p.g.a. brus, vinylknaster o.s.v. men rumsillusionen var verkligen påfallande verklighetstrogen. Det var en ganska torr inspelning och jag antar att den efterklang som fanns på något sätt påminde om eller "passade in i" lyssningsrummets.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-16 17:17

Jag tror att det är svårare att uppnå en perfekt illiusion med vissa typer av musik. Delvis beror det på vad man refererar till i verkligheten. Vissa typer av musik är ju skapad för att avlyssnas via högtalare även i verklogheten. Andra typer av musik finns "i natura" t.ex. en kör eller en symfoniorkester. Är lättare att hemmavid hamna närmare en illusion i det första fallet. Panorerad multimono kan bli rätt likt vare sig det är PA eller stughögtalare.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-16 18:55

Bra exempel på skivor är Studio Blues körskivor. Jag spelar in lite och har några spår från de plattorna (jag postar bild från telefonen strax..). Typiskt A-B upptagningar gör det för mig.. Sen kan vissa andra upptagningar komma skrämmande nära också..
En fördel för mig gällande Gustav Fröding plattan är att den är inspelad i mitt lyssningsrum och därför kan jag referera till akustiken i den plattan till just mitt rum..
Anläggning är ju min och det är:
DVD Pioneer DV668
Försteg Denon AVR 3312
Slutsteg Emotiva XPA-2 till
Fronthögtalare INO I28
Slutsteg NAD218 eller Cervin Vega A-400 (då naden är på lagning :-() till
Basar INO Y4
Delningsfilter INO CR80S
PEQ Klark Teknik 410 inkopplad efter delning på bassidan för kompensation av längsgående resonans i rummet vid ca 35hz.
Lågnivåkablar RG62 eller variant av densamma.
Högtalarkabel den beskrivna i LTS molt som självbygge utan länken till fronthögtalarna och ekk 4*1.5 till basarna.
Akustikvägg bakom fronthögtalarna och drapperier (backdropptyg) längs sidorna 3,5m, ca 35cm ut från vägg.
Mjuk ikeasoffa och diffuserande möblering bakom samt på sidor av soffa/lyssningsplats.
Långhårig matta på golvet.
Ja ungefär så..
Jag har dock aldrig fått den upplevelsen i ett rum utan akustikfix, även om anläggningen kostat 4000.000kr...

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-16 19:08

Här är skivorna...
Bilagor
20141116_173025skivor.jpg
Här är skivorna...
20141116_173025skivor.jpg (213.47 KiB) Visad 2090 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-16 19:22

Upps! såg just att jag tog Teknologkörens skiva i stället för damkören SALTs skiva DECEMBER som är inspelad av Studio Blue. nåja Teknologkören är inte så pjåkig den heller och kan ju få stå kvar som ett skivtipps..

Föregående

Återgå till Generellt om hifi