Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Vi kanske inte
vill ha hifi!

Du berör en synvinkel vars bredd du kanske inte ens själv kommit underfund med

(no offence dude...)
Det är kanske så att vi inte vill ha 100 % realism (hemma) därför att det också ställer en massa andra krav. Maximal uppmärksamhet/1:1 nivå/typ samma lyssningsrum/etc. Hemma lyssnar vi på musik ur ett annat perspektiv än vad vi gör live. Vem kan, tex, obehindrat lyssna på ett klassiskt stycke med 50-60 dB dynamik hemma utan att det ställer till problem? Störa grannar, störa ens egen tankeverksamhet, kräva skitdyra förstärkare...
/ B
Många "vi" där...
Tror det blir enklare om var och en får definiera sina egna önskemål.
Och innan vi utgår ifrån att alla är överens bör man i varje fall titta på saken, tycker jag.
Jag är en av dem som absolut inte ställe mig bakom och applåderar att inspelningarna görs med annan utgångspunkt än att de skall representera verkligheten (ett utsnitt av perspektiv från den) så bra som möjligt.
Så bara för att inspelningar ställs till "för lyssnarnas skull" så betyder det inte att jag är en av de "vi" som är glada över det.
Det är i själva verket inte ens säkert att någon blir gladare för det! Saker gör mot folk "för deras skull" ständigt och jämnt, och att så sker betyder inte att det är önskat, bra, uppskattat eller ens genomtänkt. Det är ofta bara något som skett för att någon trott något.
Så det finns mig veterligt ingenting som tyder på att de som vill ha således massakrerade inspelningar är många. Speciellt inte efter att de har fått chansen att jämföra med inspelningar gjorda med andra ambitioner... Då blir de ungefär noll.
Jag har personligen erfarenhet av att ha spelat den sortens inspelningar för MASSOR av människor, och den vanligaste kommentaren är "varför gör man inte alltid så?", vilket ju säger en del.
Däremot behöver man ju inte spela musik på livenivå hemma om man tycker det blir för starkt. Det väljer man med volymkontrollen.
Min poäng är bara att den sortens "anpassning till hemmiljö" som så ofta görs av skivbolagen, så ofta är så dåliga att det hade varit bättre om man helt enkelt låtit bli helt. Fulldynamiska inspelningar är inget stort problem. De flesta livemusikhändelser har faktiskt inte så mycket dynamik att det blir ett problem.
Men om man skall domisticera signalen så ser jag det mycket hellre göras
med för ändamålet passande elektronik, i respektive hem. Och jag talar inte om kompressorer och loudnesskontroller. Snarare om apparater med milda olinjäriteter som båda minskar dynamiken något och berikar musiken klangligt så det låter fylligt även om man spelar lite svagare. Ett bra exempel är mindre oemotkopplade triod-rörförstärkare, som ofta gör ett väldigt bra jobb därvidlag.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).