Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Är det meningsfullt att mecka med motorstrukturer annat än i "utbildningssyfte".
Kraniet skrev:Hur stora är chanserna att fixa nåt bra?
Kraniet skrev:Det jag kommer kunna ändra är BL och möjligtvis linjärisering av Le. Kan man ändra dessa två faktorer enbart eller bör andra parametrar också ändras för att det ska vara meningsfullt?
Kraniet skrev:Finns det några tips på funktionsdugliga FEM-simuleringsprogram där jag kan simulera magnetfält?
Emanuelgbg skrev:För mig att det var någon på hififorum som plockade isär ett Seas magnesiumelement och monterade nedyniummagneter istället för ett par år sedan.
IngOehman skrev:Det mesta kan man räkna på eller bedöma med rätt bra resultat med bara papper och penna och kanske en miniräknare, men visst kan det vara kul att simulera. Det program jag använder för simuleranalys av mangetsystem heter FEMM31 och jag tror det är från 2002.
Vh, iö
Kraniet skrev:Emanuelgbg skrev:För mig att det var någon på hififorum som plockade isär ett Seas magnesiumelement och monterade nedyniummagneter istället för ett par år sedan.
intressant. du kommer inte ihåg mer?
Emanuelgbg skrev:Kraniet skrev:Emanuelgbg skrev:För mig att det var någon på hififorum som plockade isär ett Seas magnesiumelement och monterade nedyniummagneter istället för ett par år sedan.
Tyvärr, har bara bilder framför mig med isärtagen polplatta och att det sedan monterades små runda nedynium runt om istället för ferriten. Har för mig det var Seas med magnesiumkoner.
Kan söka lite efter jobbet å se om jag hittar något.
Kraniet skrev: ..... ett väldigt fint element i allt utom att det har en lite enklare motor samt saknar den känslighet jag söker.
Kraniet skrev:en annan fundering är ju om det är bättre att sikta på ett mer utbrett magnetfält med lägre fältstyrka eller ett som är smalare men med högre fältstyrka?
solhaga skrev:Du menar över- eller underhängd motor?
Emanuelgbg skrev:Kraniet skrev:Emanuelgbg skrev:För mig att det var någon på hififorum som plockade isär ett Seas magnesiumelement och monterade nedyniummagneter istället för ett par år sedan.
Tyvärr, har bara bilder framför mig med isärtagen polplatta och att det sedan monterades små runda nedynium runt om istället för ferriten. Har för mig det var Seas med magnesiumkoner.
Kan söka lite efter jobbet å se om jag hittar något.
Antero skrev:
Det som jag ser som det största problemet i en nykonstruktion är att få till delar som är enkla att tillverka.
Delarna tenderar ofta till att bli väldigt avancerade att CNC bearbeta/manuellsvarva när man simulerar.
Hälsningar Matti Hyvärinen.
Kraniet skrev:Såhär kan det se ut. Nu vet jag ju inte exakt hur motorstrukturen ser ut så man får ju ta det mellan tummen och pekfingret. Topplattan är 4mm, botten 5mm, gapet uppskattar jag till 5mm. Höjden på magneten är 16mm. elementet är http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12w-8524g00.pdf
http://www.aos-lautsprecher.de/pdf/test ... 2W8424.jpg
Nere till höger ser man data för en punkt mitt i gapet.
Original med keramisk magnet
Orginal med Nd38 i samma storlek (tvärsnittsarea)
Här har jag experimenterat lite för att få mindre förträngning på väg till gapet. Samma keramiska magnet som ovan
Nd38 magnet.
Men då ska man betänka att den keramiska magneten är rund och omsluter hela polstycket. Neodymn magneterna fås enklast som mindre fyrkantiga eller runda magneter. Så det totala resulterande BL måste ju beräknas med hänsyn till detta.
Har hittat magneter här:
http://www.magnetvaruhuset.se/category. ... ymmagneter
tipsa gärna om andra bra butiker som säljer magneter.
Den observante ser en liten fyrkant på polstycket i de nedre bilderna. Det ska visualisera en kopparring. Kan man säga nåt om vilka dimensionerna kortslutningsringar behöver för att vara verksamma?
Sen har jag ingen ventilering. Är det nödvändigt på ett mellanregister? Det jag kan tänka mig annars är att urholka toppen av polstycket och lägga dämpmaterial där, men det kanske inte fyller så mycket funktion det heller?
Nedan en bild på Skaanings motor. De underskär den yttre delen av gapet istället för polstycket. Sen har de en tunn kopparfilm runt polstycket. Vilket jag antar är ganska likt Scan-Speaks SD-1?
Jag tycks dock få mer symmetriskt fält med ett T-polstycke. Nackdelen med T-polstycket är ju dock att det är svårt att klä med koppar. Frågan är hur stor skillnad det gör.
En nackdel med femm är ju att det är statisk simulering och därmed ser jag inte vad kortslutningsringen ger för effekt.
Det kommer en massa funderingar som följd av att man funderar på sånt här. Det är ju kul.
edit: som vanligt så uppskattar jag åsikter, kommentarer och tips!
IngOehman skrev:De former på poldelarna du visar, och på magneterna, är i allra högsta grad olämpliga. Men det kan vara så att jag bara tror det, eftersom jag inte har klart för mig vilka egenskaper det är som du vill tilldela motorn - det vill säga vilka egenskaper du ogillar från originalelement och vilka du vill att det färdiga elementet skall få.
Valet av neodym som magnetmaterial gör ju att jag reagerar när du utformar motorn så att du utnyttjar magnetmaterialbytet så dåligt (dåligt inte menat som en värdering). Men framförallt när du dimensionerar systemet således att den magnetiska energi som penetrerar talspolen kommer att bli extremt låg jämfört med potentialen.
Så - vad är syftet?
Vh, iö
Kraniet skrev:Antero skrev:
Det som jag ser som det största problemet i en nykonstruktion är att få till delar som är enkla att tillverka.
Delarna tenderar ofta till att bli väldigt avancerade att CNC bearbeta/manuellsvarva när man simulerar.
Välkommen. Har du mer bilder så får du gärna lägga upp en tråd här på forumet som visar mer i detalj hur du gick till väga.
Du har nog rätt i att det är lika svårt att hitta en konstruktion som är enkel att tillverka och som samtidigt simulerar bra. Spelar ju ingen roll hur bra man kan få det ifall det inte går att tillverka.
Speciellt lurigt verkar det vara när man ska få med kortslutningsringar i det hela.
Kraniet skrev:IngOehman skrev:De former på poldelarna du visar, och på magneterna, är i allra högsta grad olämpliga. Men det kan vara så att jag bara tror det, eftersom jag inte har klart för mig vilka egenskaper det är som du vill tilldela motorn - det vill säga vilka egenskaper du ogillar från originalelement och vilka du vill att det färdiga elementet skall få.
Valet av neodym som magnetmaterial gör ju att jag reagerar när du utformar motorn så att du utnyttjar magnetmaterialbytet så dåligt (dåligt inte menat som en värdering). Men framförallt när du dimensionerar systemet således att den magnetiska energi som penetrerar talspolen kommer att bli extremt låg jämfört med potentialen.
Så - vad är syftet?
Vh, iö
Ja det kan mycket väl vara så att de är olämpliga. Jag testar mig fram lite smått. Du menar att jag slösar på magnetisk styrka?
Grundsyftet är att öka magnetflödet. Men sen när jag ändå är igång tänkte jag att jag kan satsa på hög symmetri och kanske nån distsänkande egenskap.
Antero skrev:
Det är jag som modifierat detta Seas Excel element!
Alla delar till seas magnetsystemet är nykonstruerade förutom en kopparring som är återanvänd!
Kul att se flera som har intresserat sig att modifiera magnetsystem![]()
Och kul är det!
Har även modifierat befintliga magnetsystem med varierande resultat för att ändra Bl.
Att modifiera befintliga magnetsystem är betydligt mindre tidskrävande om det nu ens är möjligt dock!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster