Modifiera motor på element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Modifiera motor på element

Inläggav Kraniet » 2014-10-22 19:21

För att få lite mer urval att välja på när det kommer till passande mellanregister har jag kommit till en punkt då jag allvarlig funderar på att demontera motorn på ett element och sedan försöka mig på att bygga ett nytt.
På det stora hela kanske de element jag redan har sett ut duger men jag är ju lite nyfiken också på vad man skulle kunna åstadkomma.
Har skaffat ett Scan-Speak 12W-8524g00 http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 12w8524g00 som verkar vara ett väldigt fint element i allt utom att det har en lite enklare motor samt saknar den känslighet jag söker.
Går det vägen kanske jag ger mig i kast med ett åtttumselement också.

Som sagt jag har andra kandidater som Faital Pro 4fe35, Scan Speak Discovery 10f, Monacor MSH 115
det är alltså 8-ohms mellanregister i storleken 4-5 tum med känslighet runt 90 dB.'

Det hela är tänkt att mynna ut i en vägghängd högtalare med T-M-W konfiguration och känsliget på 90dB för minst 80-20 000 Hz.

Nu till frågorna.
Är det meningsfullt att mecka med motorstrukturer annat än i "utbildningssyfte". Hur stora är chanserna att fixa nåt bra?
Det jag kommer kunna ändra är BL och möjligtvis linjärisering av Le. Kan man ändra dessa två faktorer enbart eller bör andra parametrar också ändras för att det ska vara meningsfullt?
Finns det några tips på funktionsdugliga FEM-simuleringsprogram där jag kan simulera magnetfält?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dac83

Re: Modifiera motor på element

Inläggav dac83 » 2014-11-06 18:59

Det svåra med att ändra på element är att montera ihop dem igen, oftast är det både limmat och nitat vilket gör det knepigt att återställa.

Sen är det nog inte lätt att få rätt värden, kanske du ska kolla på ett annat element eller starkare förstärkare?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-07 09:11

för att göra det lite enklare så byter jag inte ut toppplattan, den är ju nitad alt skruvad inifrån så den är svår att ta lös.
sen funderar jag på om man inte skulle kunna skruva ihop botten och toppplattan. Men det kanske får bli aluminium eller titanskruvar då så de inte påverkar magnetfält?

ett större problem är väl då att få det hela centrerat
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-07 09:34

det finns väl lite finare element som ser ut att vara ihopsatta med maskinskruv, jag tänker främst på skaaning, ett sådant element skulle man väl kunna plocka isär och ihop hur många gånger som helst?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-11-07 09:38

För mig att det var någon på hififorum som plockade isär ett Seas magnesiumelement och monterade nedyniummagneter istället för ett par år sedan.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-11-07 14:05

Kraniet skrev:Är det meningsfullt att mecka med motorstrukturer annat än i "utbildningssyfte".

Det kan vara det men möjligheterna är små med färdiga element och inskränker sig i princip till förändringar av BL men några procent.
Kraniet skrev:Hur stora är chanserna att fixa nåt bra?

Jag tänker nog i termer av "bättre". Skälet till att man modiferar BL på ett element är ju oftast (?) att man redan har ett element som inte riktigt passar i den tillämpning man har i tankarna.

Kraniet skrev:Det jag kommer kunna ändra är BL och möjligtvis linjärisering av Le. Kan man ändra dessa två faktorer enbart eller bör andra parametrar också ändras för att det ska vara meningsfullt?

Det går inte att svara på. Det är specifikt för tillämpningen och det handlar om ganska små förändringar. Men magneter är ju billiga i sammanhanget. Sök gärna på Phons inlägg eftersom han har pippi på att limma på magneter på alla usla element som kommer hans väg. Mycket matnyttigt och informativt.

Kraniet skrev:Finns det några tips på funktionsdugliga FEM-simuleringsprogram där jag kan simulera magnetfält?

Ingen aning men det låter som överkurs.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-07 14:49

Det mesta kan man räkna på eller bedöma med rätt bra resultat med bara papper och penna och kanske en miniräknare, men visst kan det vara kul att simulera. Det program jag använder för simuleranalys av mangetsystem heter FEMM31 och jag tror det är från 2002.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-07 15:42

Emanuelgbg skrev:För mig att det var någon på hififorum som plockade isär ett Seas magnesiumelement och monterade nedyniummagneter istället för ett par år sedan.

intressant. du kommer inte ihåg mer?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-07 15:44

IngOehman skrev:Det mesta kan man räkna på eller bedöma med rätt bra resultat med bara papper och penna och kanske en miniräknare, men visst kan det vara kul att simulera. Det program jag använder för simuleranalys av mangetsystem heter FEMM31 och jag tror det är från 2002.

Vh, iö

Ja jag har gjort lite tester i femm nu. ska lägga upp lite bilder tänkte jag.

Om jag orkar ska jag försöka lära mig comsol så jag kan simulera i 3D men det verkar vara lång kurva för det..

Penna och papper har jag ju men jag vet inte om det jag ritar upp stämmer, sån koll på nuffrorna har jag inte. Så egentligen borde simuleringar kanske vara meningslösa. Men nånstans antar jag att de som gjort programmet har haft koll på läget. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-11-07 16:07

Kraniet skrev:
Emanuelgbg skrev:För mig att det var någon på hififorum som plockade isär ett Seas magnesiumelement och monterade nedyniummagneter istället för ett par år sedan.

Tyvärr, har bara bilder framför mig med isärtagen polplatta och att det sedan monterades små runda nedynium runt om istället för ferriten. Har för mig det var Seas med magnesiumkoner.

Kan söka lite efter jobbet å se om jag hittar något.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-07 16:11

Emanuelgbg skrev:
Kraniet skrev:

Tyvärr, har bara bilder framför mig med isärtagen polplatta och att det sedan monterades små runda nedynium runt om istället för ferriten. Har för mig det var Seas med magnesiumkoner.

var det denna? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78854
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-08 12:03

Såhär kan det se ut. Nu vet jag ju inte exakt hur motorstrukturen ser ut så man får ju ta det mellan tummen och pekfingret. Topplattan är 4mm, botten 5mm, gapet uppskattar jag till 5mm. Höjden på magneten är 16mm. elementet är http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12w-8524g00.pdf
http://www.aos-lautsprecher.de/pdf/test ... 2W8424.jpg

Nere till höger ser man data för en punkt mitt i gapet.

Original med keramisk magnet
Bild

Orginal med Nd38 i samma storlek (tvärsnittsarea)
Bild

Här har jag experimenterat lite för att få mindre förträngning på väg till gapet. Samma keramiska magnet som ovan
Bild

Nd38 magnet.
Bild

Men då ska man betänka att den keramiska magneten är rund och omsluter hela polstycket. Neodymn magneterna fås enklast som mindre fyrkantiga eller runda magneter. Så det totala resulterande BL måste ju beräknas med hänsyn till detta.

Har hittat magneter här:
http://www.magnetvaruhuset.se/category. ... ymmagneter

tipsa gärna om andra bra butiker som säljer magneter.

Den observante ser en liten fyrkant på polstycket i de nedre bilderna. Det ska visualisera en kopparring. Kan man säga nåt om vilka dimensionerna kortslutningsringar behöver för att vara verksamma?
Sen har jag ingen ventilering. Är det nödvändigt på ett mellanregister? Det jag kan tänka mig annars är att urholka toppen av polstycket och lägga dämpmaterial där, men det kanske inte fyller så mycket funktion det heller?

Nedan en bild på Skaanings motor. De underskär den yttre delen av gapet istället för polstycket. Sen har de en tunn kopparfilm runt polstycket. Vilket jag antar är ganska likt Scan-Speaks SD-1?

Bild

Jag tycks dock få mer symmetriskt fält med ett T-polstycke. Nackdelen med T-polstycket är ju dock att det är svårt att klä med koppar. Frågan är hur stor skillnad det gör.
En nackdel med femm är ju att det är statisk simulering och därmed ser jag inte vad kortslutningsringen ger för effekt.

Det kommer en massa funderingar som följd av att man funderar på sånt här. Det är ju kul. :)

edit: som vanligt så uppskattar jag åsikter, kommentarer och tips!
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-11-08 12:34

Kul att se att fler simulerar i FEMM!

Men är inte gapet väl stort?

Danska System Audio visade upp denna "linjära motor" på Arken i höstas:

Bild
VCF ej i aluminium utan i något kompositmaterial. Kon i träfiber!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-08 12:52

Raidho har en exakt likadan motor. de kanske sammarbetar?

Raidhos motor är väl underhängd om jag inte missminner.

jag har ju rätt liten chans att kunna byta ut toppplattan så det blir svårt att göra några radikala förändringar.

Men från simuleringarna verkar jag kunna få till en 20-25% förbättring av flödet i gapet bara genom att ändra polstycket och bottenplattans form.

ang gapet så är det bara en uppskattning. talspolen är 25mm i diameter sen tar väl bobinen lite plats och sen koppartråden. till detta ska det vara lite marginal. jag har antagit att bobinen är 1mm kopparn 2mm och 1mm luft på vardera sida. Vet inte hur stor betydelse det har i sammanhanget då det är jämförande simuleringar. Jag vet ju heller inte vilket stål scan-speak använder eller styrkan på deras magnet. För den delen har jag ingen aning om hur tjock deras magnet är, jag har ju bara yttermått. Men absoluta tal kanske inte behövs för att göra jämförande simuleringar?

edit: en annan fundering är ju om det är bättre att sikta på ett mer utbrett magnetfält med lägre fältstyrka eller ett som är smalare men med högre fältstyrka?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-11-08 13:27

Kraniet skrev: ..... ett väldigt fint element i allt utom att det har en lite enklare motor samt saknar den känslighet jag söker.

Enklaste modden är förstås extramagnet bakpå, men det ger kanske inte så mycket som du vill ha?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-11-08 13:30

Bara på faktiskt.se! Här är vi INTRESSERADE av högtalare. :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-11-08 13:37

Kraniet skrev:en annan fundering är ju om det är bättre att sikta på ett mer utbrett magnetfält med lägre fältstyrka eller ett som är smalare men med högre fältstyrka?

Du menar över- eller underhängd motor?

Bild från Wikin:
Bild

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-11-08 13:49

Det ser inte så linjärt ut i luftgapet:

Bild

Om du sneddar:
Bild

så får du en jämnare och högre flödestäthet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-08 14:59

solhaga skrev:Du menar över- eller underhängd motor?

njae inte det utan hur själva fältet ser ut i gapet. ska lägga upp lite fler bilder så klarnar det kanske.

edit: här är ett exempel på förhöjt polstycke. ett bredare gap men lägre fältstyrka då polstycket ger mindre koncentrerat flöde.

Bild

ganska symmetriskt dock
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-08 15:57

den där Raidho/System Audio- motorn är inte så dum ändå. Ganska smidigt att orientera magneten så att fältlinjerna går i riktning mot gapet. Böjningen av fältlinjerna i en traditionell motor verkar vara en orsak till att fältlinjerna i gapet blir olinjära.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2014-11-08 18:12

Emanuelgbg skrev:
Kraniet skrev:

Det är jag som modifierat detta Seas Excel element!
Alla delar till seas magnetsystemet är nykonstruerade förutom en kopparring som är återanvänd!

Kul att se flera som har intresserat sig att modifiera magnetsystem :D
Och kul är det!

Har även modifierat befintliga magnetsystem med varierande resultat för att ändra Bl.
Att modifiera befintliga magnetsystem är betydligt mindre tidskrävande om det nu ens är möjligt dock!

Det som jag ser som det största problemet i en nykonstruktion är att få till delar som är enkla att tillverka.
Delarna tenderar ofta till att bli väldigt avancerade att CNC bearbeta/manuellsvarva när man simulerar.

Hälsningar Matti Hyvärinen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-08 18:32

Matti - välkommen. Det finns en annan tråd där det försöks ta fram ett eget 15" element. Om du är intresserad/kunnig av elementkonstruktion kanske det är något spännande för dig, och all hjälp som kan fås behövs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-09 18:53

Antero skrev:
Det som jag ser som det största problemet i en nykonstruktion är att få till delar som är enkla att tillverka.
Delarna tenderar ofta till att bli väldigt avancerade att CNC bearbeta/manuellsvarva när man simulerar.

Välkommen. Har du mer bilder så får du gärna lägga upp en tråd här på forumet som visar mer i detalj hur du gick till väga.

Du har nog rätt i att det är lika svårt att hitta en konstruktion som är enkel att tillverka och som samtidigt simulerar bra. Spelar ju ingen roll hur bra man kan få det ifall det inte går att tillverka.
Speciellt lurigt verkar det vara när man ska få med kortslutningsringar i det hela.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-10 16:31

en schysst verkstadssvarv är väl inte så jättedyr om den är beggad, och svarva delar till egna element är väl rätt om man tycker detta är kul

och om någon utomstående sedan vill köpa så säljer ni dyrt för att ta igen lite för nerlagd tid
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-10 20:47

Kraniet skrev:Såhär kan det se ut. Nu vet jag ju inte exakt hur motorstrukturen ser ut så man får ju ta det mellan tummen och pekfingret. Topplattan är 4mm, botten 5mm, gapet uppskattar jag till 5mm. Höjden på magneten är 16mm. elementet är http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12w-8524g00.pdf
http://www.aos-lautsprecher.de/pdf/test ... 2W8424.jpg

Nere till höger ser man data för en punkt mitt i gapet.

Original med keramisk magnet
Bild

Orginal med Nd38 i samma storlek (tvärsnittsarea)
Bild

Här har jag experimenterat lite för att få mindre förträngning på väg till gapet. Samma keramiska magnet som ovan
Bild

Nd38 magnet.
Bild

Men då ska man betänka att den keramiska magneten är rund och omsluter hela polstycket. Neodymn magneterna fås enklast som mindre fyrkantiga eller runda magneter. Så det totala resulterande BL måste ju beräknas med hänsyn till detta.

Har hittat magneter här:
http://www.magnetvaruhuset.se/category. ... ymmagneter

tipsa gärna om andra bra butiker som säljer magneter.

Den observante ser en liten fyrkant på polstycket i de nedre bilderna. Det ska visualisera en kopparring. Kan man säga nåt om vilka dimensionerna kortslutningsringar behöver för att vara verksamma?
Sen har jag ingen ventilering. Är det nödvändigt på ett mellanregister? Det jag kan tänka mig annars är att urholka toppen av polstycket och lägga dämpmaterial där, men det kanske inte fyller så mycket funktion det heller?

Nedan en bild på Skaanings motor. De underskär den yttre delen av gapet istället för polstycket. Sen har de en tunn kopparfilm runt polstycket. Vilket jag antar är ganska likt Scan-Speaks SD-1?

Bild

Jag tycks dock få mer symmetriskt fält med ett T-polstycke. Nackdelen med T-polstycket är ju dock att det är svårt att klä med koppar. Frågan är hur stor skillnad det gör.
En nackdel med femm är ju att det är statisk simulering och därmed ser jag inte vad kortslutningsringen ger för effekt.

Det kommer en massa funderingar som följd av att man funderar på sånt här. Det är ju kul. :)

edit: som vanligt så uppskattar jag åsikter, kommentarer och tips!

När jag ser de där simuleringarna kan jag inte låta bli att undra vad målet är med modifieringen?

De former på poldelarna du visar, och på magneterna, är i allra högsta grad olämpliga. Men det kan vara så att jag bara tror det, eftersom jag inte har klart för mig vilka egenskaper det är som du vill tilldela motorn - det vill säga vilka egenskaper du ogillar från originalelement och vilka du vill att det färdiga elementet skall få.

Valet av neodym som magnetmaterial gör ju att jag reagerar när du utformar motorn så att du utnyttjar magnetmaterialbytet så dåligt (dåligt inte menat som en värdering). Men framförallt när du dimensionerar systemet således att den magnetiska energi som penetrerar talspolen kommer att bli extremt låg jämfört med potentialen.

Så - vad är syftet?

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-10 20:59

IngOehman skrev:De former på poldelarna du visar, och på magneterna, är i allra högsta grad olämpliga. Men det kan vara så att jag bara tror det, eftersom jag inte har klart för mig vilka egenskaper det är som du vill tilldela motorn - det vill säga vilka egenskaper du ogillar från originalelement och vilka du vill att det färdiga elementet skall få.

Valet av neodym som magnetmaterial gör ju att jag reagerar när du utformar motorn så att du utnyttjar magnetmaterialbytet så dåligt (dåligt inte menat som en värdering). Men framförallt när du dimensionerar systemet således att den magnetiska energi som penetrerar talspolen kommer att bli extremt låg jämfört med potentialen.

Så - vad är syftet?

Vh, iö

Ja det kan mycket väl vara så att de är olämpliga. Jag testar mig fram lite smått. Du menar att jag slösar på magnetisk styrka?

Grundsyftet är att öka magnetflödet. Men sen när jag ändå är igång tänkte jag att jag kan satsa på hög symmetri och kanske nån distsänkande egenskap.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2014-11-10 23:00

Kraniet skrev:
Antero skrev:

Välkommen. Har du mer bilder så får du gärna lägga upp en tråd här på forumet som visar mer i detalj hur du gick till väga.

Du har nog rätt i att det är lika svårt att hitta en konstruktion som är enkel att tillverka och som samtidigt simulerar bra. Spelar ju ingen roll hur bra man kan få det ifall det inte går att tillverka.
Speciellt lurigt verkar det vara när man ska få med kortslutningsringar i det hela.

Kan inte lova att det blir någon sådan tråd.

Tänker just på det du skriver om kortslutningsringar att dom är svåra i det hela!
Kan hålla med om att det är klurigt speciellt ifall den ska vara i samma utrymme som talspolen, har inte själv gett mig in på den delen tidigare så skulle vara intressant om du lyckas hitta ett sätt som fungerar.

Dom på Älgarås Metallhantverk AB skulle jag kunna tro kan tillverka en sån koppardel som man trär över polstycket.
Älgarås Metallhantverk AB håller på med trycksvarvning som hantverk, riktigt intressant att se!

Men annan ide är att använda sig av kopparfolie som man sedan limmar fast runtom polstycket.
Limmet där är nog lite osäkert på vad som kan vara lämpligt, tror solhaga han ha lösningen där!
Att hårdlöda fast kopparen går men det svåra ligger i att hålla ihop delarna på rätt plats under lödningen!
http://www.slojd-detaljer.se/ har kopparfolie/kopparplåt i olika tjocklekar.

Att göra allt med hög tolerans är viktigt överlag men viktigast där talspolen ska befinna sig!

I övrigt så har jag tidigare återanvänt kopparingen som har varit befintlig i magnetsystemet tidigare, och den satt då i "halsen" på polstycket.
Den får man montera i innan man har tig svetsat ihop polstycket och bottenplattan.

Matti

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-10 23:17

Presspassning och sen värmepressning (den större delen värms upp så delen går lätt på före påträdning) är bäst. Lim är nog ingen bra ide.

Kraniet skrev:
IngOehman skrev:De former på poldelarna du visar, och på magneterna, är i allra högsta grad olämpliga. Men det kan vara så att jag bara tror det, eftersom jag inte har klart för mig vilka egenskaper det är som du vill tilldela motorn - det vill säga vilka egenskaper du ogillar från originalelement och vilka du vill att det färdiga elementet skall få.

Så - vad är syftet?

Vh, iö

Ja det kan mycket väl vara så att de är olämpliga. Jag testar mig fram lite smått. Du menar att jag slösar på magnetisk styrka?

Grundsyftet är att öka magnetflödet. Men sen när jag ändå är igång tänkte jag att jag kan satsa på hög symmetri och kanske nån distsänkande egenskap.

Ja, kanske är det ungefär det jag menar, men framförallt att du inte optimerar magnetsystemet alls för de specifika egenskaper som de olika magnetmaterialen har.

Det handlar inte bara om energitäthet (BH-energiprodukt per m^3) utan även om vad jag brukar kalla den intrinsiska magnetiska impedansen (H/B-kvot per m), som ju skiljer sig dramatiskt mellan t ex ferrit och neodym, vilket tarvar väldigt olika magnetkretsgeometrier, om resultatet skall bli bra.

Då ett förnuftigt utnyttjande av de stora olinjäriteter som faktiskt finns (se till att de provoceras på rätt ställe i magnetkretsen) dessutom kan linjärisera motorn avsevärt (det kanske verkar ologiskt, men sätter man upp några enkla ekvationer så blir det väldigt uppenbart) så blir det helt tokigt att göra simuleringar som inte alls ger verklighetsliknande magnetiska loopimpedanser (utan på tok för höga).

Saken är ju den att olinjära beteende finns av massor av olika slag i ett sådant där motorsystem (i många olika domäner) och du tappar bort de flesta (både de som ställer till det och de som kan vara till nytta när de maximeras) när du simulerar sådär. Hade elementet bara arbetat med milliampere-stora strömmar och det enda som modulerats varit talspolens läge (och bara vid extremt låga frekvenser dessutom), så skulle man möjligen kunna dra några primitiva slutsatser från det där, men så ser ju inte verkligheten ut.

Vh, iö

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-11-11 00:01

Använder Loctite 326 för att limma magneter.
Även Loctite 620 eller liknande kan duga för mitt ändamål.

Vet dock inte om det är tillräckligt i denna applikationen.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-11-11 02:13

Antero skrev:

Det är jag som modifierat detta Seas Excel element!
Alla delar till seas magnetsystemet är nykonstruerade förutom en kopparring som är återanvänd!

Kul att se flera som har intresserat sig att modifiera magnetsystem :D
Och kul är det!

Har även modifierat befintliga magnetsystem med varierande resultat för att ändra Bl.
Att modifiera befintliga magnetsystem är betydligt mindre tidskrävande om det nu ens är möjligt dock!

Som nattlorden sa, är du intresserad av att kika in här: viewtopic.php?p=1690600#p1690600 och titta på några förbryllande klippelmätningar så är du varmt välkommen!

Summer Passing

Nästa

Återgå till DIY-forum