Använder du tonkontroller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har din anläggning tonkontroller?

Omröstningen slutade 2005-11-30 21:52

Ja, men jag använder dem inte.
30
29%
Ja, och jag använder dem.
23
22%
Nej, jag behöver inga.
37
35%
Nej, men jag skulle vilja ha.
9
9%
Något annat. (Falköping?)
6
6%

Antal röster : 105

Användarvisningsbild
PerStromgren

Använder du tonkontroller?

Inläggav PerStromgren » 2005-11-25 21:52

(Det är jäkla kul, det här med enkäter! Jag måste få lägga upp en till, när jag nu har gått och tänkt på dom!)

I hifins barndom var tonkontroller obligatoriskt. Någon gång på sjuttiotalet blev det hippt och tycka att dom gjorde mer skada än nytta, så bort med dom. Extra dyra apparater har oftast inga tonkontroller än i denna dag. Själv tycker jag att de kan vara till nytta stundtals. Jag har en QUAD-apparat m,ed så kallad tilt-kontroll, som jag tycker är bra.

Vad tycker då du, Faktiskt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-25 22:08

Jag röstade ja, men skulle vilja tillägga mycket sporadiskt. Det är bara på skivor som är riktigt uselt inspelade som de kommer till användning.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-11-25 22:41

Hej

Jag har tonkontroll på min förstärkare. Brukar lägga på mer bas på viss 70-80-talsmusik!
Självklart skall möjligheten att köra oförstörd signalkälla finnas som valmöjlighet!

Jag tycker det är kul när man på ett enkelt sett kan sparka igång dåliga inspelningar.

Det är värt en hel del, Tyvärr kan dåligt ljud förstöra bra musik :(

Mvh Anders :)

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-25 23:51

Har också Tilt funktionen, funkar bra , men oftast kör jag utan

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-11-26 01:32

Falköping = parametrisk eq, använder den nästan alltid, vill jag ha mer bas kopplas den dock bort.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-26 03:16

Kör utan på min Audion, den behöver inga. Den gamla Pioneeren har kontroller men den låter bäst utan. Att kunna välja bort dom på en förstärkare borde det vara lag på. :wink:

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-26 05:54

Ja, jag använder mina lite till och från. Nu ska det sägas att det är annorlunda tonkontroller än de vanliga "Baxendall"-kontrollerna. Kontrollerna har "shelf" karakteristik.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-11-26 16:31

Ja, jag har både parametrisk eq och justerbara tonkontroller på min tact. Dessutom kan nivån och delning justeras direkt från fjärren.
Jag har oftast baskontrollen ställd för att verka under 90hz, och den används tämligen flitigt för att skapa en jämn balans i basen. Tror faktiskt inte att jag skulle klara mig utan denna numera.
Den har gjort mitt musiklyssnande mycket mera varierande, eftersom jag personligen tycker att själva botten i musiken är bland det absolut viktigaste för att inte skapa lyssningströtthet.
Jag kan lätt lyssna på en dålig inspelning, sålänge det finns en kropp och botten i den. Utan den skulle nog bra många skivor gå bort dessvärre.
Övriga register justerar jag dock aldrig.
Fram för obligatorisk baskontroll!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-26 17:36

Noolom (med valbar delningsfrekvens för dämpning av högre register). Avänder nästan bara baskontrollen då basen på många skivor av pop och rock typ är kraftigt dämpad. Ibland kan mellanregristret vara väl skrikigt. Jag kan då dämpa det lite, men det är sällan det behövs.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-11-27 00:25

Ja, till konstiga inspelningar och som loudness vid låga nivåer.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-11-27 16:16

jag har tonkontroller på min Yamaha-förstärkare, men jag har dom nollställda, de går bara koppla hur helt på CD-spelaringången. jefla märkligt egentligen. och hur jag än ställer in dom så låter ljudet kefft (förutom när de är nollställda då).

men snart har jag ny förstärkare och då kommer tonkontroller enbart finnas i RIAA-steget. lika bra det, jag orkar inte fippla med dom för varje skiva som inte känns helt perfekt.

möjligt att jag skaffar nån parametrisk sak, eller en EQ med flera band än 2 i framtiden för rumskompensering.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-27 16:43

Jag hör ingen skillnad på när jag har mina inkopplade och när jag inte har det...såvida jag inte vridit på dem :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-11-27 17:01

Jag har inga på mitt försteg, tycker det är rätt skönt att slippa fundera på om man kanske skall ha lite mer bas o.s.v. när man lyssnar på musik. (jag är ju en sån där nörd som börjar fundera på sånt.... :oops: )

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-11-27 17:02

Jag har tonkontroller på min förstärkare och använde dem fram tills nyligen. Behöver inte använde dem längre då det låter bättre utan.

MVH Kribban 8)
Miljö-alarmist

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-27 21:29

Behöver inga kontroller och har heller inga.
Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller 8O . Det är definitivt inte att spela fonogrammet som det var tänkt. Det ni gör är att färga ljudet och det är ju inte bra har jag hört :wink: 8) .

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-27 21:35

självklart använder jag tonkontrollerna, både bas å diskant

det bara inbitna hifi-nötter som tror att tonkontroller är jävulens påfund, vi andra använder dem till att balansera dåligt ljud
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-27 23:24

Callisto skrev:Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller .

Huvudsaken är ju att färgningen är urkopplingsbar. Det finns i själva verket ingen som helst konflikt mellan att eftersträva en anläggning som kan prestera så oförvrängt ljud som möjligt och att vilja förvränga ljudet med flit.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-28 11:49

Magnuz skrev:
Callisto skrev:Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller .

Huvudsaken är ju att färgningen är urkopplingsbar. Det finns i själva verket ingen som helst konflikt mellan att eftersträva en anläggning som kan prestera så oförvrängt ljud som möjligt och att vilja förvränga ljudet med flit.

Verkligen konsekvent :roll: .
Vilket humör är jag på idag, transparent ofärgat humör, idag får jag inte röra mina kontroller.
Nästa dag, gud vad tråkigt den här skivan låter, jag måste vrida på baskontrollen lite och färga några hundra Hz.

Samma personer sitter och basunerar ut att man ska använda sig av F/E lyssning för att hitta en så ofärgad apparat som möjligt. Det är riktigt humoristiskt då att läsa att de sitter hemma och vrider på tonkontroller.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-28 12:04

Det är förstås precis som Manguz skriver.

Den som vill ha en neutral återgivning vill det förstås för de tillfällen då inspelningarna är bra, eller då man av någon orsak vill veta hur de är.

När den inspelning man avspelar inte är bra kan det vara bra att kunna kompensera det, om man vill. Då behöver man kunna koppla in olika typer av effektkretsar för kompensationen, exempelvis tonkontroller.

Har man däremot en färgande anläggning är dess färgning inte en variabel, utan något som kommer att drabba varje inspelning man spelar. :(

Detta har varit uppe så många gånger att det är märkligt att inte alla ser logiken - och att det är ett konsekvent resonemang. Vid det här laget har du väl läst synpunkterna 100 gånger Callisto, eller? :wink:

Världen är inte så svart och vit som du tror. Bara för att en person säger sig vilja ha en god återgivning kan du inte definiera, efter eget godtycke, att personen måste följa dina förutfattade meningar, med svårartad tonkontrollskräck och allt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat. :oops:

Är dock väldigt förtjust i Noolom-kompensationerna, men kan inte applicera dem i min anläggning som den ser ut just nu.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-28 12:10

Callisto skrev:Samma personer sitter och basunerar ut att man ska använda sig av F/E lyssning för att hitta en så ofärgad apparat som möjligt. Det är riktigt humoristiskt då att läsa att de sitter hemma och vrider på tonkontroller.

Jag tror du blandar ihop linjär och olinjär distortion nu.

Linjär distortion är frekvens- och fasgångsavvikelser. Tonkontroller introducerar linjär distortion.

Inga tonkontroller i världen kan kompensera olinjär distortion (THD och IM). F/E-lyssning detekterar både linjär och olinjär distortion men eftersom det är väldigt lätt att mäta linjära distortionen kan man koncentrera sig på den olinjära.

Så jag ser ingen som helst konflikt i att söka ofärgade apparater och använda tonkontroller.

Själv har jag inga tonkontroller.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-28 12:44

Har inga tonkontroller, skulle dock gärna haft något NOLOOM-aktigt.

Har däremot möjlighet att justera basnivån (aktiv delning 80 Hz), men gör det aldrig. När man väl rattat dit man vill ha det är det mycket lättare/trevligare att bara lyssna på musik, och inte bekymra sig om några dumma knappar! 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-28 14:00

IngOehman skrev:Det är förstås precis som Manguz skriver.

Den som vill ha en neutral återgivning vill det förstås för de tillfällen då inspelningarna är bra, eller då man av någon orsak vill veta hur de är.

När den inspelning man avspelar inte är bra kan det vara bra att kunna kompensera det, om man vill. Då behöver man kunna koppla in olika typer av effektkretsar för kompensationen, exempelvis tonkontroller.

Har man däremot en färgande anläggning är dess färgning inte en variabel, utan något som kommer att drabba varje inspelning man spelar. :(

Detta har varit uppe så många gånger att det är märkligt att inte alla ser logiken - och att det är ett konsekvent resonemang. Vid det här laget har du väl läst synpunkterna 100 gånger Callisto, eller? :wink:

Världen är inte så svart och vit som du tror. Bara för att en person säger sig vilja ha en god återgivning kan du inte definiera, efter eget godtycke, att personen måste följa dina förutfattade meningar, med svårartad tonkontrollskräck och allt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat. :oops:

Är dock väldigt förtjust i Noolom-kompensationerna, men kan inte applicera dem i min anläggning som den ser ut just nu.

Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".
Det är ju det som det tjatas om hela tiden här på forumet.

De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta :roll: .

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-11-28 14:33

en icke urkopplingsbar färgning kommer alltid att finnas med, och tar ingen hänsyn till om fonogrammet är dåligt eller ej. Dessutom tycker jag personligen att dessa konstanta färgningar alltför ofta ligger på områden där dom bara uppfattas som störande på merparten av skivorna, även om det givetvis kan lyfta vissa.
Vill man justera basnivån såsom jag gör, så känns det onekligen smartare att ha detta kopplat till en baskontroll, istället för att tex ha ett steg som alltid maglar ut fet bas. Alternativt baxa högtalarna fram och tillbaka i rummet.
Jag tycker att detta om något borde vara det mest logiska sättet att eftersträva ett ljud som man subjektivt föredrar. Att hålla på pilla med kablar och andra konstiga knep känns tämligen verkningslöst i jämförelse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-28 14:55

Callisto skrev:Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".

De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta :roll: .

om man får hoppa in i diskussionen så här mitt i...:

Det är ju självklart en tolkningsfråga om hur illa inspelningen skall vara innan man tvingas till en justering.

Men visst, många hamnar ju i det subjektiva rattningshelvetet och därför har/vill jag inte ha några reglage.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-28 14:58

Jag instämmer med IÖ. Det är praktiskt att ha tonkontroller, men vem orkar egentligen vrida på dem inför varje låt?

Då tror jag att en baskontroll på lyssningsposition är bättre, även om det också är lite för omständigt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-28 17:44

Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".

Som Jax påpekade är det långt ifrån alla brister som kan åtgärdas med tonkontroller. De flesta tonkontroller är dessutom alldeles för okänsliga för att man ska kunna kompensera mindre brister i inspelningen. Själv använder jag tonkontrollerna på vissa skivor som helt enkelt har så stora inspelningsfel att de är plågsamma att lyssna på annars. Hur som helst tycker jag du missar poängen lite, man (jag i alla fall) eftersträvar ju en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt för att kunna höra hur fonogrammet låter. Detta gynnar förstås välinspelade skivor. Har återgivningsanläggningen "inbyggda", icke urkopplingsbara färgningar kommer de ju att försämra de bästa inspelningarna, vilket man väl knappast vill.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-28 17:49

Använder inte tonkontroller och har inga heller. De brister i fonogrammen som irriterar mig mest är bristen på dynamik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-28 18:10

Har inga tonkontroller och saknar väl inte dom direkt. Intressant det Callisto tar upp, håller helt med. Kan man både äta kakan och ha kvar den? :wink:
Konstigt med tanke på hur rabiata folk annars är. :)
Senast redigerad av subjektivisten 2005-11-28 21:38, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-28 21:37

Även jag har inga tonkontroller.

Men ibland skulle man önska koppla in ett helt mixerbord för att få ljudet lyssningsbart. Men sådana skivor brukar inte bli långlivade i min samling.

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2005-11-28 21:39

Callisto skrev:De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta

Så jag ska låta bli att lyssna på musik som jag tycker om pga att ljudteknikern hade en dålig dag?

Eller litar du blint på att dina apparater är så lika de studioteknikern använde vid inspelningstillfället, att du får en korrekt återgivning?

Att en apparat är ofärgande innebär inte per automatik att den låter bra. Så naturligtvis går det att äta kakan och ha den kvar, eller kanske ta fram ett nytt paket ur skafferiet! :)

Vissa vrider lite på sina tonkontroller, andra går och köper ny elektronik....

/Johan

Nästa

Återgå till Generellt om hifi