Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller .
Magnuz skrev:Callisto skrev:Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller .
Huvudsaken är ju att färgningen är urkopplingsbar. Det finns i själva verket ingen som helst konflikt mellan att eftersträva en anläggning som kan prestera så oförvrängt ljud som möjligt och att vilja förvränga ljudet med flit.
Callisto skrev:Samma personer sitter och basunerar ut att man ska använda sig av F/E lyssning för att hitta en så ofärgad apparat som möjligt. Det är riktigt humoristiskt då att läsa att de sitter hemma och vrider på tonkontroller.
IngOehman skrev:Det är förstås precis som Manguz skriver.
Den som vill ha en neutral återgivning vill det förstås för de tillfällen då inspelningarna är bra, eller då man av någon orsak vill veta hur de är.
När den inspelning man avspelar inte är bra kan det vara bra att kunna kompensera det, om man vill. Då behöver man kunna koppla in olika typer av effektkretsar för kompensationen, exempelvis tonkontroller.
Har man däremot en färgande anläggning är dess färgning inte en variabel, utan något som kommer att drabba varje inspelning man spelar.![]()
Detta har varit uppe så många gånger att det är märkligt att inte alla ser logiken - och att det är ett konsekvent resonemang. Vid det här laget har du väl läst synpunkterna 100 gånger Callisto, eller?![]()
Världen är inte så svart och vit som du tror. Bara för att en person säger sig vilja ha en god återgivning kan du inte definiera, efter eget godtycke, att personen måste följa dina förutfattade meningar, med svårartad tonkontrollskräck och allt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat.
Är dock väldigt förtjust i Noolom-kompensationerna, men kan inte applicera dem i min anläggning som den ser ut just nu.
Callisto skrev:Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".
Det är ju det som det tjatas om hela tiden här på forumet.
De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta.
Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".
Det är ju det som det tjatas om hela tiden här på forumet.
Callisto skrev:De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster