Försteg med de-amphasis?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Försteg med de-amphasis?

Inläggav music4ever » 2014-11-09 12:35

Många har idag rippad musik som de streamar. Vad jag vet så finns det ingen bra lösning att rippningen upptäcker pre-emphasis flaggningen och de-amphasis ljudet. Detta skulle vara en mycket välkommen funktion på ett försteg. Att när man tycker det låter "ljust" så trycker man på de-amphasis knappen och voila, så låter det rätt.
Finns denna funktionen på något försteg idag?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Försteg med de-amphasis?

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-09 12:41

Frågan var nyligen uppe, viewtopic.php?f=9&t=59157&hilit=de+emphasis

Fanns det inte något rippningsprogram som tog med flaggan?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-09 12:51

Varför inte spela riktiga fonogram? :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-09 13:58

Så cd med pre-emfas är inte "riktiga fonogram"?
Eller menar du att man ska spela upp dem med en cd-spelare (som förhoppningsvis inte missar preemfasflaggan).

F.ö. finns det program som detekterar flaggan korrekt. XLD t ex. Den verkar göra det rätt även om TOC (Table Of Contents) felinformerar. Tyvärr så får man kolla detta manuellt i programmet och sedan filtrera före/efter rip.

Utgivaren har gett mig detekteringskoden, så om jag får tummarna ur och tid över så ska jag sätta mig ner och skruva ihop en datamaskincdspelare som detekterar och deemfasfiltrerar i realtid och som spelar gapless. Rippning blir det nog inte fråga om. Det finns väl regler och fanskap som inte tillåter det hur som helst?
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-09 14:06, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-09 14:04

RogerJoensson skrev:Så cd med pre-emfas är inte "riktiga fonogram"?

Nej, inte om de är rippade. Morello föredrar troligen det fysiska mediet och då tar spelaren förhoppningsvis hand om pre-emfasen. Intressant är ju att historikt har kompensationen suttit i försteget, precis som du beskriver. Jag tänker på RIAA-kompensationen.
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-09 14:17

Jag ser ingen skillnad att lyssna på bitidentiska kopior mot original. Spelas de upp fel, ja då blir det fel naturligtvis, men det blir inte mindre "riktiga fonogram" för det.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-11-09 14:36

Itunes rippar tydligen pre-emphasis CD så att det blir korrekta wav-filer, det är troligen det enklaste sätttet att få gamla CD att låta korrekt rippade. Gäller både Mac- och Windows-Itunes.

EAC och dBpoweramp kan visa i GUI:t(fast väl gömt) vilka CD som har pre-emphasis, om man använder dessa för att rippa kan man efteråt använda SoX för att få filerna att låta korrekt. Detta är mycket krångligare, men låter tydligen bättre än Itunes-rippar.

Vem har sagt att det skall vara enkelt att rippa ....
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-09 14:39

Itunes missar pre-emfas när inte TOC säger rätt. Det gäller visserligen få skivor, men man bör vara uppmärksam på detta. Fysiska spelare går på kod som ligger inbäddad (tror jag) i spåren/låtarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-09 14:57

RogerJoensson skrev:Itunes missar pre-emfas när inte TOC säger rätt. Det gäller visserligen få skivor, men man bör vara uppmärksam på detta. Fysiska spelare går på kod som ligger inbäddad (tror jag) i spåren/låtarna.

Ja och spelar men med en extern DAC via SPDIF så finns det en flagga i den bitströmmen som DACen ska detektera.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-11-09 18:21

Varför processade man inte skivan med de-emphasis innan man pressade den istället för att måsta krångla på med flaggor vilket skapar kompabilitetsproblem med en del utrustning osv?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-09 19:33

:D Det får Svante svara på. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-09 19:49

JB skrev:Varför processade man inte skivan med de-emphasis innan man pressade den istället för att måsta krångla på med flaggor vilket skapar kompabilitetsproblem med en del utrustning osv?

Grejen är att pre-emfas förbättrar signal/brus på mycket material och inte kunde man veta på 80-talet att datorprogrammen skulle ignorera flaggorna, som cd-spelarna inte har något problem att läsa.
Jag kan tycka det hade varit bättre om allt material hade pre-emfasats istället.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-09 20:14

JB skrev:Varför processade man inte skivan med de-emphasis innan man pressade den istället för att måsta krångla på med flaggor vilket skapar kompabilitetsproblem med en del utrustning osv?

Alltså, man kan se det så här: Det är optimalt om spektrum på signalen som läggs på ett digitalmedium är vitt, eftersom störningens spektrum är i princip vitt. Då får man samma SNR för alla frekvenser. Nästan alla naturliga ljud har ett spektrum som lutar så att diskanten är svagare. Det är nästan såpass att man kan säga att de lutar med -6 dB/oktav, även om det inte stämmer jämt. Fallet gäller från grundtonen och uppåt och instrument har typiskt högsta grundtonen vid 1 kHz, även om det förstås varierar. Det gör att man knappast riskerar att överstyra diskanten om man höjer den med +6 dB/oktav över någon eller några kHz, däremot förbättrar man SNR.

Det finns faktiskt en typ av snålkodning som bygger på detta, nämligen den i GSM-systemet. Den bygger på att man plattar till spektrum på ett sätt som varierar med tiden. Då får man ett ganska högt SNR vid alla frekvenser och kan koda med få bitars upplösning om man bara skickar med info om HUR tillplattningen gick till.

Man kan förstås argumentera för att det finns något väldigt trevligt men att använda oemfasad PCM för ljudsignaler, det är rent liksom, och eftersom det är tillräckligt bra så kan man förstå att det har blivit ovanligt med preemfas. Vid CDns tillblivelse var det dock helt logiskt, man gjorde så på alla medier, både vinyl och band.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-09 20:25

RogerJoensson skrev:Så cd med pre-emfas är inte "riktiga fonogram"?
Eller menar du att man ska spela upp dem med en cd-spelare (som förhoppningsvis inte missar preemfasflaggan).

Jag menad alltså riktiga fonogram som i tex. CD-skivor. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-09 20:42

Morello skrev:...
Jag menad alltså riktiga fonogram som i tex. CD-skivor. :D

Tautologi . . . typ. :arrow:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Återgå till Generellt om hifi