Moderator: Redaktörer
Transistormannen skrev:Hej! Jag ska bygga en bashögtalare till mitt rum. Jag ska använda den här http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... um/210w-10 8 tums basen i en portad låda. Vad bör jag ha för diameter på porten? Det borde väl behövas en ganska stor eftersom det är mycket luft som ska förflyttas. Mvh Oscar
Kalejdokom skrev:Så du menar att först bestämmer man rörets dimensioner och sedan dimensionerar man lådan så att man får önskad avstämningsfrekvens? Lite udda tillvägagångssätt, men det funkar kanske om lådvolymen är en helt ointressant parameter (i.e. man kan tänka sig vilken storlek som helst)...
Perfector skrev:Transistormannen skrev:Hej! Jag ska bygga en bashögtalare till mitt rum. Jag ska använda den här http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... um/210w-10 8 tums basen i en portad låda. Vad bör jag ha för diameter på porten? Det borde väl behövas en ganska stor eftersom det är mycket luft som ska förflyttas. Mvh Oscar
Egen lite udda kanske, men den funkar
Tanken är ett rör som inte blåser vid höga ljudtryck och belastar snarare än stämmer basen.
70 mm diameter och 165mm längd
Detta ger absolut belastning och när konen styrs av luftfjädern så blir rörelsen mer exakt.
Jag vet att vi haft den här diskussionen i annan tråd, men den funkar och därför drar jag fram den igen.
Transistormannen skrev:Text och bild
Transistormannen skrev:Exakt vilka parametrar är det som fattas?
gflar skrev:@paa
Hur bör en slitsport utformas för en 27Liters låda med Peerless XLS10 (istället för långt reflexrör)?
Bör det vara en kanal, eller räcker det med ett spår med rundade kanter i ytterväggen?
gflar skrev:@paa
Hur bör en slitsport utformas för en 27Liters låda med Peerless XLS10 (istället för långt reflexrör)?
Bör det vara en kanal, eller räcker det med ett spår med rundade kanter i ytterväggen?
DQ-20 skrev:gflar skrev:@paa
Det är inget mystiskt med en "slitsport" utan det är en helt vanlig port förutom att tvärsnittet är fyrkantigt istället för runt och att ena dimensionen (höjd/bredd) är betydligt mindre än den andra.
/DQ-20
Svante skrev:Jag har haft anledning att titta lite närmare på strömningsmekanik i rör på sista tiden och det är rent löjligt vad komplicerat det blir. Det finns inte bara två sorters flöden (laminärt och turbulent) utan även något som jag tror kallas pluggflöde. De gränser som man brukar hitta mellan laminärt flöde och turbulent flöde (Re<2300 för cirkulära rör) gäller om man har ett statiskt flöde och om röret är långt. Jag hittade just hur man räknar ut vad "långt" är i de rör och flöden som är aktuella i en basreflexhögtalare, och landade på 230 meter... Alltså, det tar 230 meter innan fullt turbulent flöde är utvecklat inuti ett basreflexrör (med de dimensioner jag valde).
I området innan detta avstånd har man ett flöde som gradvis övergår från pluggflöde till turbulent flöde. Det är alltså hela basreflexröret.
Det behövs alltså en annan teori än den för turbulent statiskt flöde i ett oändligt långt rör för att beskriva basreflexröret. Själva röret låter sig nog beskrivas med en luftplugg som har en viss massa.
Det viktiga blir i stället hur luften beter sig när den kommer ut ur porten (på både in- och utsida), och om man får avlösning mot portens rundningar. Får man det får man turbulens utanför (inuti) högtalaren, och det är nog denna man måste hantera i första hand.
Detta mest sagt som en försiktighetsflagga när man börjar prata Reynolds tal. Det finns mycket skrivet om det som inte spelar minsta betydelse för basreflexhögtalare. Och vad som händer med ett AC-flöde är ännu knepigare att förstå.
Svante skrev:Jag har haft anledning att titta lite närmare på strömningsmekanik i rör på sista tiden och det är rent löjligt vad komplicerat det blir. Det finns inte bara två sorters flöden (laminärt och turbulent) utan även något som jag tror kallas pluggflöde. De gränser som man brukar hitta mellan laminärt flöde och turbulent flöde (Re<2300 för cirkulära rör) gäller om man har ett statiskt flöde och om röret är långt. Jag hittade just hur man räknar ut vad "långt" är i de rör och flöden som är aktuella i en basreflexhögtalare, och landade på 230 meter... Alltså, det tar 230 meter innan fullt turbulent flöde är utvecklat inuti ett basreflexrör (med de dimensioner jag valde).
I området innan detta avstånd har man ett flöde som gradvis övergår från pluggflöde till turbulent flöde. Det är alltså hela basreflexröret.
Det behövs alltså en annan teori än den för turbulent statiskt flöde i ett oändligt långt rör för att beskriva basreflexröret. Själva röret låter sig nog beskrivas med en luftplugg som har en viss massa.
Det viktiga blir i stället hur luften beter sig när den kommer ut ur porten (på både in- och utsida), och om man får avlösning mot portens rundningar. Får man det får man turbulens utanför (inuti) högtalaren, och det är nog denna man måste hantera i första hand.
Detta mest sagt som en försiktighetsflagga när man börjar prata Reynolds tal. Det finns mycket skrivet om det som inte spelar minsta betydelse för basreflexhögtalare. Och vad som händer med ett AC-flöde är ännu knepigare att förstå.
DQ-20 skrev: Phon tror jag har lagt upp en empirisk granskning av ett antal 50 mm portar på forumet. Om man inte är ute och tassar på ytterkanterna av portdimensionering tycker jag inte att det är en särskilt stor fråga. Nästan alla frågor om slitsportar på faktiskt.se verkar handla om a) man har inte plats för en port med tillräckligt stor diameter eller att man av design/konstruktionsskäl vill ha en långsmal port.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag har haft anledning att titta lite närmare på strömningsmekanik i rör på sista tiden och det är rent löjligt vad komplicerat det blir. Det finns inte bara två sorters flöden (laminärt och turbulent) utan även något som jag tror kallas pluggflöde. De gränser som man brukar hitta mellan laminärt flöde och turbulent flöde (Re<2300 för cirkulära rör) gäller om man har ett statiskt flöde och om röret är långt. Jag hittade just hur man räknar ut vad "långt" är i de rör och flöden som är aktuella i en basreflexhögtalare, och landade på 230 meter... Alltså, det tar 230 meter innan fullt turbulent flöde är utvecklat inuti ett basreflexrör (med de dimensioner jag valde).
Jo, men det är väl vettigt att hålla isär turbulenta flöden i porten och avlösningen? Det finns liksom ett skäl till att ordet avlösning finns. Just för att det är komplicerat tror jag att man lättast tar på sig empiriska hatten om man inte som vissa individer vill modellera vad som händer. Själv använder jag tumregeln 69 mm rör för 8" och 100 mm för 12" med "normala" slaglängder. För 10" blir det antingen eller. Jag kan utan omsvep erkänna att jag tagit dessa från LTS-högtalarna i olika konstellationer. För en specifik konstruktion kan man ju mäta vad som händer. Phon tror jag har lagt upp en empirisk granskning av ett antal 50 mm portar på forumet. Om man inte är ute och tassar på ytterkanterna av portdimensionering tycker jag inte att det är en särskilt stor fråga. Nästan alla frågor om slitsportar på faktiskt.se verkar handla om a) man har inte plats för en port med tillräckligt stor diameter eller att man av design/konstruktionsskäl vill ha en långsmal port.
/DQ-20
IngOehman skrev:Och jag vill som kommentar till DQ-20s inlägg nämna att jag nog tycker det finns fall då valet av rund eller slitformad portmynning kan styras av andra faktorer än fåfängliga.![]()
När man ser på en högtalare som en helhet kan det ju finnas en förfärlig massa andra saker som bestämmer vilken sorts port som "passar bäst". Och det försöker jag då utgå ifrån. Vill försiktigt varna för att underskatta skillnaden mellan en rund- och en slitsport. I båda riktningarna.
Vh, iö
IngOehman skrev:Men för praktiskt bruk tycker jag inte det spelar så stor roll om en teori bygger på induktion eller deduktion, eller hellre sagt tvärtom. Bygga hus från grunden eller titta på något som står där och försöka beskriva det efter vad man ser snarare än vad man tror det innehåller. En teoris värde beror ju oftast kanske primärt på dess användbarhet, det vill säg dess förmåga att förutsäga saker.
Det vill säga det är väl inte riktigt sant det heller, för det beror ju på vad man skall ha teorin till... Men om man skall ha den till att dimensionera något.
Svante skrev:Nja, alltså, jag ser nog gärna att ett teoribygges huvudsyfte är att lära sig. Senare när man kan, så kan man förutse vad som ska hända. Det är det som jag har problem med med de där formlerna med decimaltal i; man vet inte riktigt när de gäller eftersom man inte förstår dem. Man kan använda dem, och det blir kanske rätt, men eftersom man inte vet vad som ligger bakom konstanterna så går det inte att förstå giltighetsområdet för formeln. För mig är det nog ungefär som en tumregel är för dig. Kanske.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster