XSim, FRD, ZMA och SPL Copy

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

XSim, FRD, ZMA och SPL Copy

Inläggav paa » 2014-11-10 16:32

Marten_Med_ demade i Alunda "SPL Copy" hur man skapade FRD och ZMA-filer från kurvor i punktgrafik, från t.ex mätprogram.
T.o.m skannade kurvor ska fungera, mycket intressant.
Sedan visade han även XSim som verkar väldigt användarvänligt när man ska konstruera delningsfilter. Den utgår från FRD och ZMA-filerna.
Båda programmen verkar faktiskt vara shareware.

Läs om XSim här:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... igner.html

SPL Copy kan man ladda ner här:
http://www.nthtechnologies.com/Speak...py/install.htm

Bild

Jag tänkte vi kunde diskutera dessa saker i denna tråden i stället för Alundaträfftråden.
Senast redigerad av paa 2014-11-10 16:39, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: XSim, FRD, ZMA och SPL Copy

Inläggav paa » 2014-11-10 16:36

celef skrev:det där låter som ett fantiastiskt användbart program, jag vill oxå ha! påminner om gamla netcalc jag körde med förr, där kunde man rita ton- och impedanskurvor med reglar, mycket likt en grafisk eq, men här med valbar upplösning.

kalkylera minifas kan jag göra i annat program, men kompensera dom ritade mätkurvorna för baffeln, är det möjligt? det kanske är att begära för mycket?

Man mäter elementet i lådan, så får man med diffraktionen och baffelsteget, det är det bästa sättet att få riktiga invärden.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-10 18:35

paa skrev:
celef skrev:det där låter som ett fantiastiskt användbart program, jag vill oxå ha! påminner om gamla netcalc jag körde med förr, där kunde man rita ton- och impedanskurvor med reglar, mycket likt en grafisk eq, men här med valbar upplösning.

kalkylera minifas kan jag göra i annat program, men kompensera dom ritade mätkurvorna för baffeln, är det möjligt? det kanske är att begära för mycket?

Man mäter elementet i lådan, så får man med diffraktionen och baffelsteget, det är det bästa sättet att få riktiga invärden.

jo det förstår jag med, men jag tänkte nu mest för att kunna göra lite dirty simuleringar innan man plockar fram hela mätriggen på vardagsrumsgolvet! i snart varenda diy-tråd med färskingar i så dyker frågan om om filterhjälp på en massa element som man inte har mätdata på, att då kunna simulera lite dirty skulle ju vara grymt bra, med lite baffelsteg och diffraktionseffekter så kan man komma ganska nära, som att simulera lådor med ts-parametrarna
Bikinitider

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-11 22:11

paa skrev:Båda programmen verkar faktiskt vara shareware.

Det är bättre än så, båda är Freeware, gratis är gott denna gång.

Bra att ha är även "Paint.Net" också gratis och lite bättre än vanliga "MS Paint", finns här http://www.getpaint.net/download.html som jag använder för att snygga till kurvorna, inte på mig själv, utan så att SPLCopy kan jobba ordentligt.

Tyvärr behövs även den äldre och lite jobbigare SPL Trace, då SPLCopy inte klarar alla impedans "upplösningar" som finns, t.ex. FaitalPro som har någon skum skala Bild
Den finns här http://alloy.wishray.com/frd/utility/spl.htm

celef skrev:jo det förstår jag med, men jag tänkte nu mest för att kunna göra lite dirty simuleringar innan man plockar fram hela mätriggen på vardagsrumsgolvet! i snart varenda diy-tråd med färskingar i så dyker frågan om om filterhjälp på en massa element som man inte har mätdata på, att då kunna simulera lite dirty skulle ju vara grymt bra, med lite baffelsteg och diffraktionseffekter så kan man komma ganska nära, som att simulera lådor med ts-parametrarna.

Finns program för det med, enklast att använda är nog "PSD-Lite" kan vara lite klurigt att hitta men finns här http://www.audiodevelopers.com/Software/PSD_Lite/setup.exe där kan man importera FRD och ZMA filer sedan fixa en låda och baffel layout som alla genererar FRD kurvor, går även att ta basens frekvenskurva och "skarva" på lådans frekvenskurva. Ser ut så här,
Bild

Jag har dock aldrig kommit överens med delningsfilter delen, då är Xsim så mycket enklare.

Finns mer info här http://www.diyaudio.com/forums/software-tools/235549-psd-lite-final-beta.html#post3644994 och på http://techtalk.parts-express.com/

Nu kallar familjen men jag återkommer.

Jo hinner med en snabbis innan, "Notepad++" är värt att hämta också, vi kommer behöva byta ut , mot . i en massa filer, den klarar även flikar vilket är bra när vi ska jobba med en massa FRD och ZMA filer. Finns här http://notepad-plus-plus.org/

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-13 20:27

Jag hittade ett sätt att slå två flugor i en smäll, genom att använda den här tråden http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=59531 här finns det element, eventuellt låda men inget filter, precis vad jag behöver.
Nu är jag bara en glad amatör som inte gör några anspråk på att jag verkligen vet vad jag gör, men jag hoppas att vi (jag) får hjälp av alla kunniga här på forumet.

Vi börjar med att installera Xsim, SPL Copy, PSD-Lite, Notepad++, Paint.net och Phase Extractor (som finns här http://audio.claub.net/software/jbabgy/FRM.html) när det är klart så kan vi börja med det roliga,

Elementen som används är, Peerless SDS 106 (830855) element data finns här http://www.tymphany.com/files/SDS-P8308 ... 092712.pdf
och MONACOR DT-28N, här var det lite klurigare att hitta en bra bild som vi kan spåra frekvenskurvan från, hittade en här som går bra att använda, http://www.toutlehautparleur.com/media/ ... -28N-8.gif

Så spara ner dessa filer så ska vi ta och snygga till kurvorna lite i Paint.net först.
Vi startar med DT-28N, öppna gif bilden i Paint.net, tryck Ctrl+R så kommer "Resize" fönstret upp, jag väljer att förstora bilden med 200 procent, blir så mycket enklare att jobba med den då.
Förstora sedan bilden med hjälp av förstoringsglaset i "Tools" fönstret, välj sedan "Paintbrush" och "Brush width" 6, nä 5 blir bättre, och välj lämplig färg, jag brukar försöka hålla mig till rött för frekvenskurvor och blått för impedanskurvor.
Spara sedan bilden som en "jpg" bild och öppna den i SPL Copy. Självklart går det bra att kopiera bilden eller att en skärmdump som man sedan klistrar in i SPL Copy.

Kolla en video...
http://youtu.be/MBmqNki6xTs

I nästa del ska vi göra FRD och ZMA filer av våra fina bilder med hjälp av SPL Copy och Notepad++.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-13 21:45

Bra initiativ Marten_Med_, kör hårt!
En fråga kan vara vilken målkurva man ska sikta på när det gäller högtalarens tonkurva?
Det finns väl många åsikter om detta, men att tonkurvan inte ska vara rak som horisonten är nog helt klart.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-13 23:40

paa skrev:Bra initiativ Marten_Med_, kör hårt!

Tack, hoppas det gick att se något på videon, det förklarar så mycket mer om det fungerar än en massa text.

paa skrev:En fråga kan vara vilken målkurva man ska sikta på när det gäller högtalarens tonkurva?
Det finns väl många åsikter om detta, men att tonkurvan inte ska vara rak som horisonten är nog helt klart.

Ja du, en bra fråga som jag inte har något annat svar på än hur jag brukar göra, om det är rätt har jag inte en aning om.
Det har varit några få önskemål om att den funktionen skulle hitta in i Xsim (på DIYAudio eller Techtalk forumen) kommer inte ihåg vilket.

Nu kommer det en liten spoiler, men så här brukar mina kurvor se ut, nej inte dom kurvorna, det är inget att se. Från detta filter skulle jag sedan med hjälp av öronen fin justera "dippen" mellan 1500Hz - 3600Hz, då med högtalaren på sin rätta plats.

Bild

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-14 00:59

Hinner med del två innan det är dags att krama lite kudde, SPL Copy

När du har sparat bilden som en "jpg" bild kan vi öppna den i SPL Copy. Självklart går det bra att kopiera bilden eller att en skärmdump som man sedan klistrar in i SPL Copy.

Börja med att sätta Low Freq: och High Freq:, sätt ett kryss i rutan och placera strecket på bilden där du vill börja "spåra" kurvorna. För diskanten väljer jag Low 200Hz och High 20k Hz.
Gör samma likadant för "Amplitude" låg 60 db och hög 100 db. När du är nöjd med placeringen av kurvorna klicka på "knappen" Extract FRD.

Nu får du välja startpunkt och samtidigt vilken färg du vill spåra, när du placerat krysset på rätt ställe och färg- vänsterklicka och se när programmet skapar vår FRD fil. Om SPL Copy tappar tråden så får man upp en dialogruta där man kan välja att avsluta eller med hjälp av pil-tangenterna se till att den lilla "springande punkten" hittar rätt igen.
När den är klar så öppnas ett fönster där vi kan granska resultattet innan vi väljer att spara vår nya FRD fil.

Det är viktigt att döpa den här filen till något som gör att du spara den orörd, det är vårt orginal och grund för alla anda filer vi kommer skapa. Gör sedan om samma sak med impedansen.
Vad det gäller impedansen så kontrollera att det stämmer med värderna, det finns tre skalor att välja på och det är inte alltid det stämmer, då kan man vara tvungen att använda sig av SPLTrace som inte alls är lika lätt att använda som SPL Copy.

Bild

Nedan får ni nöjet av att se mig göra jobbet
http://youtu.be/xcuT8U3g6xc

Nästa korta steg är att använda Notepad++ för att städa upp FRD och ZMA filerna så att vi får mindre problem senare processen.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-14 01:26

Blev en till av bara farten...
Notepad++ och att ersätta komma med punkt... Om det behövs, beror lite på vilka nationella inställningar man har i Windows.

Om det behövs, öppna DT-28N-8-original.frd i Notepad++, välj sedan "replace" och skriv in att du vill ersätta komma med punkt, kontrollera sen om FRD/ZMA filen innehåller en tom rad på slutet, om det finns så ta bort den.
När du ska spara, tänk på att "Spara som" och byt namn på filen, vi vill ha kvar original filen som backupp kopia.

Så här ser det ut när någon annan gör det åt oss...
http://youtu.be/V3SB_g05gD0

Nu börjar det roliga snart, eller ni kommer att få vänta tills imorgon kväll, sorry...

Nu har jag inte skrivit att alla dessa steg måste vi ju så klart göra med alla element som ska vara med i bygget, men så är det.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-14 01:39

Kom på en sak, nu har vi kommit till en "bryt punkt" då jag kan gå den korta vägen direkt till Xsim och skapa delningsfilter eller gå den långa vägen via PSD-Lite och få med baffelsteg, diffraktionseffekter och är vi noga så även "Driver Offset" (z-offset) in i FRD/ZMA filerna. Kort eller lång?

Nu har jag inte heller visat hur man kan få med fasen i FRD/ZMA filerna, men det går snabbt och enkelt, så den fixar jag i morgon.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-14 11:11

jag har ännu inte laddat ner några program, jag ska göra det så fort jag får en stund för mig själv

ditt arbete uppskattas mycket!!!

jag vill oxå bli en fena på detta!!!
Bikinitider

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-11-14 15:28

Testade Spl copy. Allt gick bra tills att skulle importera filen till lspcad.
Kanske beror på att fas informationen saknades?

En () till detta är att Rew .frd filerna går inte att importera till lspcad heller, inte rakt av iaf.
Här du något tips eller lösning för detta?

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-14 16:07

rotel2 skrev:Testade Spl copy. Allt gick bra tills att skulle importera filen till lspcad.

En () till detta är att Rew .frd filerna går inte att importera till lspcad heller, inte rakt av iaf.

Har aldrig använt lspcad, men posta frd filen här så kan jag göra ett försök, har ju haft mina problem med att få det att fungera med andra program då har det oftast berott på decimal avgränsaren (komma eller punkt) eller om det är en tom rad på slutet, filen stängs med "Enter, Enter" eller att headern i dokumentet har varit där/fel/för många rader.

Så här ser det ut från SPL Copy på min dator. Komma och tom rad på slutet.
Kod: Markera allt
* SPL Tools Frequency Response Data Export
* Date: 2014-11-13 09:45:30
* Frequency[Hz] Level[dBspl] Phase[Deg]
203,9923    60,8466    0
209,4395    60,8466    0
~
18724,8223    96,1905    0
19224,8340    95,3439    0
19738,1992    94,4974    0

Detta "städar" jag upp i Notepad++ för att få det att fungera med te.x. Xsim eller PSD-Lite som jag mest använder.
Men släng upp filen så kan jag kolla påp den och komma med förslag, om dom är bra eller inte kan jag inte svara på.

Från Rew på min dator ser det ut så här..
* Measurement data saved by REW V5,01 Beta 22
* Source: S:\Dropbox\Peerless KO40.frd
* Format: Comma/Tab/Space delimited data
* Dated: 2014-jul-01 09:33:54
* REW Settings:
*  C-weighting compensation: Off
*  Target level: 75,0 dB
* Note: Measurement imported from S:\Dropbox\Peerless KO40.frd Format: Comma/Tab/Space delimited data 261 values loaded, 61 Hz to 29 520 Hz
* Measurement: Peerless KO40.frd
* Frequency Step: 1/48 octave
* Start Frequency: 61,7 Hz
*
* Freq(Hz) SPL(dB) Phase(degrees)
61,688 66,258 0,000
62,586 66,368 0,000
~
28547,856 66,524 0,000
28963,094 66,524 0,000
29384,372 66,524 0,000

Komma och tom rad på slutet, ganska många "Coments" i början också, så byt alla komma till punkt och ta bort sista raden och alla headers, prova.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-14 16:24

rotel2 skrev:Testade Spl copy. Allt gick bra tills att skulle importera filen till lspcad.

Hittade det här på DIYAudio forumet, vet inte om det är lösningen.
aczern skrev:If you have files with the SPL and impedance with names *.FRD and *.ZMA need to change *.txt

\M
<'(((><

gormo

Inläggav gormo » 2014-11-14 16:40

Ska bli kul att se resultatet och testa att bygga det filtret du får fram.

Ska försöka köpa en mikrofon så jag kan mäta på högtalarna sen , men jag har inte gjort något sådant förut så jag kanske behöver lite hjälp
med hur man går tillväga när det är aktuellt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-14 16:48

kan ni lägga upp en frd-fil så kan jag testa att ladda ner den, se om den kan importeras i mina program och kalkylera minimumfas
Bikinitider

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-14 16:51

gormo skrev:Ska bli kul att se resultatet och testa att bygga det filtret du får fram.

Nä, du ska ju testa att labba själv... bara att ladda ner programmen och köra. :D

gormo skrev:Ska försöka köpa en mikrofon så jag kan mäta på högtalarna sen , men jag har inte gjort något sådant förut så jag kanske behöver lite hjälp
med hur man går tillväga när det är aktuellt.

På det området är jag en också bara en amatör, enklast tycker jag att det är att mäta med Umik och Rew.

Umik finns bl.a. här http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1 men går att köpa från EU land här http://www.oaudio.de/en/MiniDSP/OmnesAudio-miniDSP-UMIK-1.html

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-14 16:56

celef skrev:kan ni lägga upp en frd-fil så kan jag testa att ladda ner den, se om den kan importeras i mina program och kalkylera minimumfas

Går utmärkt att ta fram med "Phase Extractor.xlsm, länk finns ovan någonstans.
Om formateringen är rätt av frd filen vill säga.

I arkivet ligger både frd och zma filer direkt ut från SPL Copy och sådanna som jag som jag "städat" upp i

\M
Bilagor
DT-28N-8-ORGINAL.zip
(6.04 KiB) Nerladdad 144 gånger
<'(((><

gormo

Inläggav gormo » 2014-11-14 17:11

Ok... är ju helt ny på allt sånt här men jag får göra ett försök.

Har redan beställt komponenter till ett filter Perfector hjälpt mig med så det ska testas först.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-14 17:55

Marten_Med_ skrev:
celef skrev:kan ni lägga upp en frd-fil så kan jag testa att ladda ner den, se om den kan importeras i mina program och kalkylera minimumfas

Går utmärkt att ta fram med "Phase Extractor.xlsm, länk finns ovan någonstans.
Om formateringen är rätt av frd filen vill säga.

I arkivet ligger både frd och zma filer direkt ut från SPL Copy och sådanna som jag som jag "städat" upp i

\M

jag var tvungen att redigera impedansfilerna, frekvens gick jättebra, jag använder lsplab till att convertera mätfiler
Bikinitider

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-14 23:10

gormo skrev:Ok... är ju helt ny på allt sånt här men jag får göra ett försök.

Har redan beställt komponenter till ett filter Perfector hjälpt mig med så det ska testas först.

Bara retas med dig, klart att vi så småningom kommer fram till ett filter förslag, men tanken med tråden var att få fler att labba själva och visa att det inte är så svårt.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-14 23:14

PSD-Lite, jag ska nog säga direkt att det finns vissa "Beta buggar" men när man väl vant sig vid dom som finns så går det snabbt och enkelt att "torr" bygga högtalare. Dom buggar som stör mig är bl.a. att måttenheterna hoppar runt och inte alltid är konsekventa, så håll ett extra öga på om det är cm eller inch.
Den enda allvarliga buggen jag hittat är när man ändrar inställningarna i "Chart Options" så kraschar programmet och har man otur så försvinner det man har gjort.
Jo att lägga till sina egna element till databasen som finns är ganska omständligt då den inte heller alltid följer inställningarna av måttenheter.

I första videon går lite snabbt igenom inmatning av T/S parametrar, frekvens- och impedans -kurvorna. Om man öppnar ett sparat projekt så behöver man ibland köra en "Reload" för att mät kurvorna ska laddas, det gör man genom att dubbel klicka i text rutorna för sökvägen till filerna. Gult på bilden nedan.

Bild

Länk till videon http://youtu.be/OBlGVOX5gmg

\M
<'(((><

gormo

Inläggav gormo » 2014-11-14 23:48

Tack... Detta är lite överkurs för mig men jag har laddat ner programmen och börjat testa lite.

Vore kul om man kunde få allt o funka.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-15 10:55

PSD-Lite, Baffle Designer, egentligen samma sak här, vissa märkligheter finns men för mig så uppväger enkelheten och kopplingen till Woofer Box Designer modulen samt att man till sist får ut FRD och ZMA filer med både baffle, kant och låd effekter inräknade, dessa tar vi sedan in i Xsim för att designa ett fungerande delningsfilter.

Bild
Några tips på vägen är...
1. Kryssa i "Show Interior"
2. Fyll i "Driver volume" så noga du kan, klicka på "Edit" knappen, måtten här använder programmet för att räkna ut z-offset
3. Använd "Drawing Scale" till att anpassa måtten på lådan till arbetsytan, det är lite skumt först men när man vant sig så fungerar det bra. Tyvärr skalas även elementen om, experimentera mycket så du vänjer dig.
4. För att ändra storlek på elementen så sätt mus pekaren på linjen så den blir "Gul", håll sedan ner vänster knapp och dra, kan vara lite klurigt.
5. För att flytta ett element, sätt muspekaren i elementet (det blir grått) och dra runt det.
6. Roundove, om men vill göra en roundover på mindre än 1 cm så får man välja inch och sätta värdet byt sedan tillbaka till cm.
7. Port volymen beräknas i Box Designer, klicka på "Calc'd" så hämtas den automatiskt, om du höger klickar så får man välja på några "vanliga" port storlekar.
8. Glöm inte att kryssa i "Add Response to Crossover" så vi får med oss baffle responsen i FRD filerna.
9. Om man tar tag i ett "hörn" på lådan så vinklas sidorna, tar man tag "mitt på" så flyttar man sidan parallellt.
10. Öva öva öva

Om ni inte orkar öva själva så här på lördag morgon kan ni se mig öva. :wink:
http://youtu.be/7n7LQgXoC2Q

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-15 11:00

en fråga om spl tracer, är det något fel eller ska det vara så att vart eftersom jag följer mätkurvan så blir mätgrafen grå, utan möjlighet att övervaka hur väl jag har lyckats spåra mätkurvan? skulle ju vara bra om man här kunde backa och finjustera kurvan!
Bikinitider

gormo

Inläggav gormo » 2014-11-15 11:50

Vet inte om det spelar någon roll men jag har gjort lådan i 12 mm mdf med mycket internstagning.

När element placeringen är klar så ska jag göra en ny front baffel så den blir 24 mm tjock men det är medräknat i de måtten du fick på lådan.

Plus att det blir en radie på 6 mm runt alla hörn på lådan.

Just nu sitter porten på baksidan av lådan men den går att flytta till framsidan om det blir bättre plus att det blir en 6 mm radie på porten.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-15 12:12

celef skrev:en fråga om spl tracer, är det något fel eller ska det vara så att vart eftersom jag följer mätkurvan så blir mätgrafen grå, utan möjlighet att övervaka hur väl jag har lyckats spåra mätkurvan? skulle ju vara bra om man här kunde backa och finjustera kurvan!

One shot, eller som min löjtnant sa till mig när jag gjorde lumpen. Du kan bara dö första gången, så gör inte fel.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-15 14:12

det är ju riktigt dumt, en liten översyn av programmet och det skulle kunna bli bra, jag har bara gjort några få mätgrafer men känner hela tiden att det blir lite fel, att inte kunna backa och justera är en rejäl miss. och en uppstädning av datan i den sparade frd/zma-filen är oxå mycket behövlig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-15 14:49

celef skrev:det är ju riktigt dumt, en liten översyn av programmet och det skulle kunna bli bra, jag har bara gjort några få mätgrafer men känner hela tiden att det blir lite fel, att inte kunna backa och justera är en rejäl miss. och en uppstädning av datan i den sparade frd/zma-filen är oxå mycket behövlig

Mitt tips, prova SPL Copy. Lite jobb innan i Paint.net men där kan man backa och sudda och om det går riktigt dåligt kan man skriva fula ord och rita åskmoln på bilden istället.
Finns även andra program som kan skapa textfiler av grafer men då är dom inte specifikt till högtalare utan allt möjligt.

\M
<'(((><

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-11-15 16:16

Marten_Med_ skrev:

Har aldrig använt lspcad, men posta frd filen här så kan jag göra ett försök, har ju haft mina problem med att få det att fungera med andra program då har det oftast berott på decimal avgränsaren (komma eller punkt) eller om det är en tom rad på slutet, filen stängs med "Enter, Enter" eller att headern i dokumentet har varit där/fel/för många rader.

Så här ser det ut från SPL Copy på min dator. Komma och tom rad på slutet.
* SPL Tools Frequency Response Data Export
* Date: 2014-11-13 09:45:30
* Frequency[Hz] Level[dBspl] Phase[Deg]
203,9923    60,8466    0
209,4395    60,8466    0
~
18724,8223    96,1905    0
19224,8340    95,3439    0
19738,1992    94,4974    0

Detta "städar" jag upp i Notepad++ för att få det att fungera med te.x. Xsim eller PSD-Lite som jag mest använder.
Men släng upp filen så kan jag kolla påp den och komma med förslag, om dom är bra eller inte kan jag inte svara på.

Från Rew på min dator ser det ut så här..
* Measurement data saved by REW V5,01 Beta 22
* Source: S:\Dropbox\Peerless KO40.frd
* Format: Comma/Tab/Space delimited data
* Dated: 2014-jul-01 09:33:54
* REW Settings:
*  C-weighting compensation: Off
*  Target level: 75,0 dB
* Note: Measurement imported from S:\Dropbox\Peerless KO40.frd Format: Comma/Tab/Space delimited data 261 values loaded, 61 Hz to 29 520 Hz
* Measurement: Peerless KO40.frd
* Frequency Step: 1/48 octave
* Start Frequency: 61,7 Hz
*
* Freq(Hz) SPL(dB) Phase(degrees)
61,688 66,258 0,000
62,586 66,368 0,000
~
28547,856 66,524 0,000
28963,094 66,524 0,000
29384,372 66,524 0,000

Komma och tom rad på slutet, ganska många "Coments" i början också, så byt alla komma till punkt och ta bort sista raden och alla headers, prova.

\M

Tack!!!!! Missade detta med , till .

Nu funkar det! :D

Nästa

Återgå till Teknikforum