Yamaha NS-1000

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ignatz

Filter

Inläggav ignatz » 2005-11-04 14:47

Först: Snygga burkar, -micke-!! Skulle inte ha ngt emot att ha fina trälådor istället för de svarta monster jag har.

Sen: Med hjälp av en snäll admin finns nu två sidor filteridéer inscannade som pdf:er:

http://user.faktiskt.io/ignatz/NS1000M/

Jag vet att det inte är den bästa kvalitén, mina papperskopior är inte perfekta heller. Sidan med bestnr har datum 2000-09-21, jag har inte kollat om artnr stämmer än. Hoppas det är till nån nytta.
(Uppgifterna kommer som sagt från SR. Jag har ingen kontakt med SR på något sätt och känner ingen där heller.)

Något som inte nämns här men som jag tror kan vara vettigt att kasta ett extra öga på är om man inte borde ersätta filterspolarna till bas och mellanregister till något som ser lite mer business-like ut. Tankar om detta mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-21 20:43

quixotic
Jag har orginalfronter liggandes om du vill ha dem?
Senast redigerad av quad 2005-11-22 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-22 18:04

Ohhh ja, mer än gärnaste! :D Har PM'at dig!

Användarvisningsbild
Gravedigger

SR och slutsteg

Inläggav Gravedigger » 2005-11-24 23:03

Körde de inte med Quad 404 eller vad nu monoblocken hette under en period? Eller var det bara lokalradion? En sak som jag tycker är (var) bra med NS10/NS1000M är att de under en period var en standard. Kanske inte en bra standard med ändå en standard. Det hade inte varit humor med olika högtalare (speciellt närfältare) i alla kontrollrum man sprang i på den tiden.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-26 18:30

Tycker det är värt att påpeka att NS1000 inte på något sätt är konstruktionsmässigt besläktad med en betydligt mindre välljudande plastburken NS10. Visst, båda kommer från Yamaha, båda har marknadsförts som studiomonitorer, men där slutar i princip likheterna.

Har hört NS10, om jag vore elak och kompromisslös skulle jag säga något i stil med "duger som datorhögtalare" eller liknande... :wink:

Nåja, kom över ett Electrocompaniet AW100 i byte mot ett par OA-12 igår, spelar det nu med NS1000. En mycket fin konstruktion AW100, måste jag säga. Riktigt låga distorsionsvärden, 100 watt ren klass A, varm som en bakugn och slukar ström som ett alusmältverk... kan det låta annat än bra? :D

Helt ärligt så blir högtalarna faktiskt lite framtunga i mellanregistret med denna förstärkare. Den är så oerhört duktig där och i kombination med att detta också är högtalarnas starkaste sida så... ja, det dominerar helt klart ljudbilden. Basen är riktigt rapp också, snäppet bättre än Sansuien jag normalt använder.

Ett beggat AW100 måste vara ett riktigt schysst begköp om man är ute efter klass A drift, jag gillar det skarpt i alla fall.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-27 00:33

Jag har tyvärr aldrig hört dessa men minns artikel i R&T där Stensson pratade sig varmt om högtalarna.

Annars var det kul att läsa Ingvars artikel om NS10M.
Ingvar, det har väl gått et par år sedan du skrev det. NS10 eran är slut som du säger. Du uttrycker farhågor att det kan bli ännu värre men även föhoppning att producenterna skall sansa sig.

Finns det antydan till facit idag?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-27 01:12

Kan delge alla att NS1000 används som monitor i studion vi spelar in. :) Enligt ljudrattaren låter all musik bra om den låter bra i dem.. ungefär.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-27 02:21

Givetvis tycker han det. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-27 13:26

Ljudrattaren har nog en poäng! Jag tycker själv att NS1000 är otroligt avslöjande. En risig inspelning/mediaportning låter verkligen RISIGT på NS1000. Jag har en del skivor som köpts av mig själv, vänner och bekanta ur sådana där 3 st för 49:- lådor som brukar stå på stormarknaderna. Det är företrädesvis klassiska populärstycken, men även en del jazz, blues, rock och instrumental "hissmusik". Nästan alla dessa har gemensamt att de håller låg, industriell, inspelningskvalité utan finess.

Med mina tidigare högtalare (Pioneer och Sonab) stördes jag inte mycket av bristerna i inspelningskvalitén. Det gick utmärkt att lyssna på skivorna utan att bli direkt upprörd eller störd av att musiker och artister var omkastade i ljudbilden, drunknade i andra instrument pga. usel mickning och att det på nästan samtliga skivor fanns ett mycket starkt inslag av runtomkringljud, dvs. störningar från utrustning/mediaportning och inslag på inspelningsplatsen.

Med NS1000 så har jag blivit tvungen att förpassa dessa (och en del andra) skivor längst ner i cd-stapeln. Alla störningar framträder, varenda liten distorsion blir övertydlig och påträngande, det känns helt värdelöst att lyssna på "skiten" när allt jag hör är den risiga inspelningen/mediaportningen.

NS1000 är verkligen ett par monitorer, med allt positivt och negativt som det innebär. Man får en extremt naturtrogen och detaljerad återgivning, priset man får betala är att högtalarna förstör en del av ens CD-samling. :roll:

En annan sak som monitorstuket för med sig är att min sweetspot är ca. 1x1 meter stor. Sitter jag utanför denna, så kan jag lika gärna lyssna på köksradion! :wink: I sweetspot låter det däremot riiiiktigt fint. För att ta upp det som ljudrattaren sa igen, så är det faktiskt så att om en skiva låter bra i mitt sweetspot, då låter den bra i 99% av mina vänners anläggningar. Jag har aldrig hittills behövt skämmas för att komma med en "taskig" inspelning till en lyssningsstund, oavsett nivå på anläggningen den ska spelas i.

Det kan väl vara på sin plats att be om ursäkt för att jag är så "superlativ" angående mina högtalare, men, jag gillar dem verkligen. De HAR faktiskt brister också (som några tagit upp här) det medger jag... :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-27 22:28

Kan minnas fel, men NS100 är väl en högtalare som är direkt olämplig som monitor och som bjuder på återgivning ganska långt från det korrekta/neutrala? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-27 23:18

Vad är NS100?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-28 01:07

quixotic skrev:Tycker det är värt att påpeka att NS1000 inte på något sätt är konstruktionsmässigt besläktad med en betydligt mindre välljudande plastburken NS10. Visst, båda kommer från Yamaha, båda har marknadsförts som studiomonitorer, men där slutar i princip likheterna.

Njae...

Det finns faktiskt fler likheter.

En likhet är att båda har assymmetiskt placerade element. Och faktiskt att båda konstruerats för stående placering, även om grafiken ändrades på NS10 så det skulle se ut som om den var lämplig att lägga ned...

En annan är att de har delningsfilter som är som skolexempel - tagna ur en bok om elektriska filter för resistiv belastning, snarare än filter som är pragmatiskt framtagna för att kopplas före högtalarelement, för att åstadkomma en optimal samvaro mellan elementen. Notera att det endast förekommer andra ordningens länkar, och inga nivåanpassningsmotstånd eller liknande existerar.

En tredje likhet är att delningsfrekvenserna (förvisso delvis som konsekvens av det ovanstående) kännetecknas av bristfälligt fas-samarbete mellan elementen samt lustigt nog att energikurvan är jämnare än direktljudstonkurvan :o , men skillnaden mellan de två (och problemen med direktljudstonkurvan) är förstås större i NS10, vars högtalarelement (till följd av tvåvägigheten) används långt utanför de kolvformiga frekvensområdena.

En fjärde likhet är at båda är slutna lådor, dimensionerade så de får ganska begränsad utsträckning ned mot låga frekvenser, även om NS10 förstås är klart sämre därvidlag (har får mig att de faller under 100 Hz).

En femte är byggmaterialet (spånskiva) - NS10 är INTE en plastburk, som du påstår.

En avsevärd skillnad mellan systemen finner man när man mäter distorsion, eftersom NS 1000 presterar ganska bra därvidlag, i varje fall i vissa frekvensområden. De låter också ganska rent tycker jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-28 02:03

Jag tänker inte ens försöka våga mig på att påstå att något av det du säger inte stämmer, däremot så gör det mig än mer motiverad att börja snickra på de moddningstips för filtren som finns i denna tråd. Filtren är ju ingenting man sätter lödkolven i utan att veta vad man gör (ser stora och skräckinjagande ut) så lite studier innan skadar nog inte.

Jag har bara sett ett par NS10 i mitt liv, det låg inbyggt i vägg (??) i en studio och såg väldigt plastigt ut (åtminstone fronten). Men, jag ska inte svära på att det ens var ett par NS10, studioteknikern verkade hyggligt obevandrad i vad det var som satt uppe under taket, han mixade och såg glad ut. :)

Sedan måste jag faktiskt säga att flera av likheterna du tar upp ju faktiskt är likheter som fler högtalare än NS1000/10 delar med varandra. Det gör dem ju inte direkt till syskon. Det jag försökte få fram (som visade sig vara taskigt underbyggt) var att människor som är nyfikna på NS1000 inte ska låta sig avskräckas av eventuella NS10 de springer på. Det är faktiskt enormt stor skillnad på burkarna (enligt alla ägare av båda jag pratat med) även om ingen av dem är några superläckra italienare eller traditionstyngda britter. :wink:

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-29 21:40

Att NS 1000 var en framgång måste ju förklara varför både onkyo och Pioneer hade likande skapelser i sitt sortiment.

De dycker upp lite då och då på Blocket har jag sett. Olika prisbilder. Undra vad som är ett "bra" pris på dessa?

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-29 23:40

Intressant, vad är det för modeller du tänker på då? Kan vara kul att försöka få tag på som referens! :)

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-30 00:00

http://www.niji.or.jp/home/k-nisi/speaker.html

Länkarna efter denna innehåller fler bilder på andra japanska högtalare i samma era

Japansk text eller nåt likande
Rek. att kolla övriga länkar om man gillar lite nice japans elektronik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 00:23

quixotic skrev:Jag tänker inte ens försöka våga mig på att påstå att något av det du säger inte stämmer...

Tack! :wink:

quixotic skrev:däremot så gör det mig än mer motiverad att börja snickra på de moddningstips för filtren som finns i denna tråd. Filtren är ju ingenting man sätter lödkolven i utan att veta vad man gör (ser stora och skräckinjagande ut) så lite studier innan skadar nog inte.

Jag vill inte klaga på tipsen, men försiktigt nämna att de inte adresserar de dimensioneringsmässiga tillkortakommandena i modellens konstruktion, utan bara den bristfälliga kvaliteten hos delningsfilterkomponenterna som Yamaha satte in.

quixotic skrev:Jag har bara sett ett par NS10 i mitt liv, det låg inbyggt i vägg (??) i en studio och såg väldigt plastigt ut (åtminstone fronten). Men, jag ska inte svära på att det ens var ett par NS10, studioteknikern verkade hyggligt obevandrad i vad det var som satt uppe under taket, han mixade och såg glad ut. :)

Min gissning är att du, om du är TV-tittare, sett NS10 i TV-rutan rätt många gånger trots allt. Man ser dem nämligen nästan varje gång som interiören i någon "storstudios" kontrollrum visas. Det är den lilla svarta högtalaren med vita baselement som står (eller rättare sagt ligger) på mixerkonsollens bakkant.

quixotic skrev:Sedan måste jag faktiskt säga att flera av likheterna du tar upp ju faktiskt är likheter som fler högtalare än NS1000/10 delar med varandra.

Jodå, visst finns det en och annan annan högtalare som delar en eller ett par av egenskaperna jag nämnde, men det är nog ändå rätt ovanligt att man hittar någon som delar fler än två av de ganska många karakteristiker jag skissade.

Moderna högtalare (tillverkade pragmatiskt (med teknisk feed back) och inte efter räknesticka halft i blindo) har ALDRIG sådana skolboksfilterstrukturer som man hittar i de båda exempeln. I själva verket fanns det redan på 70-talet ett flertal tillverkare som kunde denna läxa, Kef, Snell och B&W bara för att nämna några få.

quixotic skrev:Det gör dem ju inte direkt till syskon.

Möjligen inte, men oavsett om de likheter jag skissade gör dem till syskon eller ej, så får vi nog konstatera att de trots allt ÄR syskon. :wink:

De är gjorda under samma tid, av samma företag, och med närbesläktade beteckningar. Nog är de syskon allt.
(Fast skall man vara noga är nog NS10 faktiskt försedd med äldre anor, eftersom den är baserad till hög grad på en hemmahögtalare som fanns för NS1000, som jag har för mig hette NS615 eller något liknande...)

quixotic skrev:Det jag försökte få fram (som visade sig vara taskigt underbyggt) var att människor som är nyfikna på NS1000 inte ska låta sig avskräckas av eventuella NS10 de springer på.

Det skriver jag gärna under på. Nyfikenhet är en dygd. :P

Man skall nog aldrig skaffa sig förutfattade meningar genom att projicera dåliga sakers egenskaper på andra saker!

quixotic skrev:Det är faktiskt enormt stor skillnad på burkarna (enligt alla ägare av båda jag pratat med) även om ingen av dem är några superläckra italienare eller traditionstyngda britter. :wink:

Det håller jag med om, även om jag tycker det finns en del ljudmässiga likheter mellan dem också. Men att NS1000 är en på lla vis (utom kanske bärbarhetsaspekten då...) bättre högtalare tror jag nästan alla som hört dem båda håller med om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-30 00:31

Många känner sig kallade få är utvalda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-30 16:55

De här NS-1000 hade väl en snygg kurva i den gamla Stereo-HiFi-Handboken? Var väl mera en energikurva från SPs efterklangskammare än direktljudskurva. Finns det ingen som har dimenssionerat om filtret för optimala prestanda?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 17:16

Ja, det vara bara en energikurva, och sådana döljer det mesta som är av intresse för hur högtalaren låter i ett vettigt lyssningsrum. Som kompletterande information kan energikurvor vara värdefulla dock, men som enda information är de rätt värdelösa. :(

Jag har för mig att den mycket sympatiske Göteborgaren Göran Finnberg byggt om NS1000 med ett resultat som i varje fall från vissa håll (jag har inte själv hört dem) fått stående ovationer. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-12-01 10:17

Säga vad man vill om Japsen men dom kunde göra snygga högtalare med den för min smak rätta high-tech looken och hög finish , vacker länk ovan :D

Ljudet? Nja, en del av dom där kunde låta rätt schysst på dunka-dunka men riktig hifi var det nog sällan.

Dessutom, just den looken(som jag gillar) är nog den med minst WAF av dom alla :(

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-12-01 11:13

Quad: Tack för länken, fattar inte ett jota tyvärr, men man kan ju söka på modellbeteckningarna så får man flera träffar på mer lättbegripliga sidor. Kul! :D

Öhman: Det du säger ger mig som sagt mersmak av den allra grövsta kaliber! Jag har fått tag på ett par VITA NS1000M som jag ska riva isär och lacka om i vinter (pianofinish, får hjälp av en möbellackeringsfirma här i stan). Nu känns det som att det blir en dimension till på det arbetet, nämligen en kvalificerad filteruppgradering. Har du något tips om hur jag kan få tag på Göran Finnberg i Jätteborg? Är det Eniro som gäller, eller har du ett telefonnummer/mailadress liggandes. Ska inte vara till besvär för honom, vill bara utröna om det är så att han skulle tycka det var roligt att hjälpa en NS1000 broder att vidareutveckla sina högtalare. :wink:

Vad tror panelen om att samtidigt uppgradera basarna? Diskanter och mellanregister håller ju mycket hög klass, basarna verkar vara den svagaste länken, även om jag är relativt nöjd med deras torra och mycket fasta basåtergivning. Tips på utbyteselement vore mycket intressant! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-01 16:34

Göran Finnberg verkar figurera med denna adress på Internet:

mastering@telia.com

Det är i varje fall en kunnig herre när det gäller ljudalstrande apparater.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-12-01 21:02

quixotic, Men titta är aldrig fel på lite gammal hifi :)

Gillar den där tävlan som var, alla hade nåt skrytbygge..Det är så man blir lite nostalgisk, tänker tillbaks på tider när man var hatad av hifibutiksinnehavaren för att man bara plockade broshyrer.

Hehehe , sorry ja slet mig lite ifrån ämnet.

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2005-12-05 11:04

quixotic skrev:Nu känns det som att det blir en dimension till på det arbetet, nämligen en kvalificerad filteruppgradering. Har du något tips om hur jag kan få tag på Göran Finnberg i Jätteborg? Är det Eniro som gäller, eller har du ett telefonnummer/mailadress liggandes. Ska inte vara till besvär för honom, vill bara utröna om det är så att han skulle tycka det var roligt att hjälpa en NS1000 broder att vidareutveckla sina högtalare. :wink:

Aaaah, modifiering på gång. Det låter ju skitkul.
Du får gärna dela med dig av det du kommer fram till. Jag är också sugen på att modda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-05 18:51

quixotic skrev:Vad tror panelen om att samtidigt uppgradera basarna? Diskanter och mellanregister håller ju mycket hög klass, basarna verkar vara den svagaste länken, även om jag är relativt nöjd med deras torra och mycket fasta basåtergivning. Tips på utbyteselement vore mycket intressant! :)

Jag är nog faktiskt inte speciellt negativt inställd till själva baselementet, som faktiskt är en mycket fin konstruktion, som även är vettigt dimensionerad. Det är i varje fall mitt minne av lite mätningar som jag gjorde på det för sisådär 20 år sedan.

Det som primärt är ansvarit för den... ifrågasättbara förmågan i basregistret (om man vågar vara lite kritisk), är nog snarare dimensioneringen av lådan.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att titta lite på det hela och komma med ett förslag på helt ny låda med en helt annan förmåga. En kapacitet som får den gamla att verka till och med brístfälligare än du tycker nu...

Om du är intresserad så slå en signal! (070 - 523 32 32)

Vh, iö

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-12-05 22:02

Ingvar: Det var ett mycket trevligt erbjudande, som jag absolut inte kan tacka nej till! :D Jag försökte slå dig en signal nyss, men det är ju lite sent, så jag gör ett nytt försök imorgon.

Jag har kikat lite på hur man har vidareutvecklat NS-1000, bland annat hur Yamaha själva designat lådor och filter i de uppgraderade versionerna NS-1000X, NS-2000 och NS-10000. Det synes mig som att man både jobbat med lådvolym, dämpning och avdelning (lite osäker på det dock, svårt att hitta några sprängskisser) av lådorna.

Mitt stora problem är att jag bara är intresserad, jag har ingen utbildning överhuvudtaget i elektronik eller ljudåtergivning. Det är snarare åt andra hållet, jag är ekonom... vilket jag kan lova är fullkomligt värdelös kunskap när man vill fördjupa sig i ljudåtergivning. :?

Därför vore det otroligt intressant att låta dig ta en titt och kanske komma med förslag/räkna lite på en bättre lösning än den som Yamaha presterat. Du vet att jag redan idag är ganska nöjd med vad NS-1000 presterar, men jag är övertygad om att det går att göra mycket mer med konstruktionen.

Jag försöker få tag på dig imorgon, så får vi se om vi kan få ihop något spännande! :D

I övrigt så har jag mailat Göran, men inte hört något tillbaka än. Synd att Göteborg är så långt bort, det hade varit fint med en provlysning på hans burkar. Vi får väl se om han hör av sig! :)

Stort tack till alla för intresset för denna tråd, det är mycket roligt att se att det finns så många som tycker att mitt oinitierade svammel om dessa gamla burkar är åtminstone lite intresant!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-09 03:17

Det går bra att försöka ringa mig nästan alla tider på dygnet, men mellan 04:00 och 10:00 är oddsen sämst för att jag skall svara, för då sover jag ibland.

Annars svarar jag praktiskt alltid, utom när jag sitter i möte, flyger, håller något föredrag eller är på bio. Sistnämnda är max 10-15 timmar per vecka. De flesta tycker nog att det är rätt lätt att få tag på mig, tror jag.

Jag brukar försöka avlyssna mobilsvararen minst varannan dag (men missar ibland), och jag har inte hört något meddelande från dig så vitt jag vet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
photeu

Inläggav photeu » 2005-12-10 06:04

Måste bara passa på att tacka quad för länken till den japansa hemsan. Jag är så löjligt förtjust i 70- och tidig 80-tals asiatisk elektronik-industridesign. Det är något med den überfunktionalistiska hi-tech minimalismen som bara regerar.
Arigato.

_______

fred - ut

decca4

Yamaha NS-1000

Inläggav decca4 » 2006-02-01 00:32

Nykomling på forumet.

Har läst med intresse om NS 1000. Jag har själv ägt ett par under två års tid. Det är sant som sagt tidigare att högtalarna kräver en bra förstärkare och att de obarmhärtigt avslöjar dåliga komponenter i kedjan. Jag har haft en hel del elektrostater under åren och uppskattat NS 1000 för dess snabbhet och precision. De är lite till åren komna och mår bra av lite modifiering och uppdatering.
Själv har jag gjort följande: Bytt alla kondensatorer till mkp SCR. Dessa finns på ELFA. Alla spolar har bytts till luftlindade. Till diskant och mellanregister valde jag OCR från ELFA. Till basen valde jag en spole från Ljudia. De nya komponenterna har uppmätts innan montage.
Dom eländiga högtalarkontakterna har ersatts med normala terminaler för banankontakter. Dessa är av hygglig klass men inte några dyrgripar. På basen har jag adderat en ringmagnet från ett par slaktade ellement.
Potentiemetrarna har sprayats med kontaktspray och vridits fram och tillbaks några gånger för att rengöra ytorna.

Högtalarna blir riktigt riktigt bra efter behandlingen som rekommenderas. Komponentbytena i filtret gav betydligt renare och behagligare ljud. Extramagneterna på basarna gav riktigt bra tryck i basen även om den fortfarande är begränsad vad gäller hur djupt den går. Öhman har säkert rätt att lådvolymen sätter begränsningar.
decca4

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi