Moderator: Redaktörer
quixotic skrev:Tycker det är värt att påpeka att NS1000 inte på något sätt är konstruktionsmässigt besläktad med en betydligt mindre välljudande plastburken NS10. Visst, båda kommer från Yamaha, båda har marknadsförts som studiomonitorer, men där slutar i princip likheterna.
quixotic skrev:Jag tänker inte ens försöka våga mig på att påstå att något av det du säger inte stämmer...
quixotic skrev:däremot så gör det mig än mer motiverad att börja snickra på de moddningstips för filtren som finns i denna tråd. Filtren är ju ingenting man sätter lödkolven i utan att veta vad man gör (ser stora och skräckinjagande ut) så lite studier innan skadar nog inte.
quixotic skrev:Jag har bara sett ett par NS10 i mitt liv, det låg inbyggt i vägg (??) i en studio och såg väldigt plastigt ut (åtminstone fronten). Men, jag ska inte svära på att det ens var ett par NS10, studioteknikern verkade hyggligt obevandrad i vad det var som satt uppe under taket, han mixade och såg glad ut.![]()
quixotic skrev:Sedan måste jag faktiskt säga att flera av likheterna du tar upp ju faktiskt är likheter som fler högtalare än NS1000/10 delar med varandra.
quixotic skrev:Det gör dem ju inte direkt till syskon.
quixotic skrev:Det jag försökte få fram (som visade sig vara taskigt underbyggt) var att människor som är nyfikna på NS1000 inte ska låta sig avskräckas av eventuella NS10 de springer på.
quixotic skrev:Det är faktiskt enormt stor skillnad på burkarna (enligt alla ägare av båda jag pratat med) även om ingen av dem är några superläckra italienare eller traditionstyngda britter.
quixotic skrev:Nu känns det som att det blir en dimension till på det arbetet, nämligen en kvalificerad filteruppgradering. Har du något tips om hur jag kan få tag på Göran Finnberg i Jätteborg? Är det Eniro som gäller, eller har du ett telefonnummer/mailadress liggandes. Ska inte vara till besvär för honom, vill bara utröna om det är så att han skulle tycka det var roligt att hjälpa en NS1000 broder att vidareutveckla sina högtalare.
quixotic skrev:Vad tror panelen om att samtidigt uppgradera basarna? Diskanter och mellanregister håller ju mycket hög klass, basarna verkar vara den svagaste länken, även om jag är relativt nöjd med deras torra och mycket fasta basåtergivning. Tips på utbyteselement vore mycket intressant!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster