RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Ge mig en km text så få vi väl se om jag blir omkullsnackad.

Okej, då tycker jag det är dags. Jag skall göra ett försök. Men någon km blir det inte.
En långt text där inget nytt framkom(?) och inte heller något som övertygar mig om att "mjuk" drivning av högtalare skulle vara en bättre lösning än eq för att åtgärda tonkurverproblem.
Jag har inte svävat i tvivel om att du har en bestämd uppfattning redan från börja, som du nog inte kommer att vilja överge. Och att övertyga dig är inget jag trott vara möjligt, även om jag nog hoppades att något av det jag skrev skulle få dig att tänka, "jomenkanske det ligger något i det ändå...", eller något liknande.
Lite besviken är jag dock över att du skriver "inget nytt framkom", trots att jag ju hänvisat dig till ett fantastiskt stort statistiskt material, som visar att det du skrev tidigare är helt fel, alltså om att man måste ha en "förbaskad tur" om impedansen råkar sammanfalla med de potentiella behov av eq som en mjukare drivning kan bidra med. Inte nog med det - jag redogjorde ju oäven för de fysikaliska skälen till att det är så vanligt att det sammanfaller.
Det känns lite som om jag skrev lite i onödan när det kommenteras med "inget nytt" - trots att det ju bevisligen var nytt för dig.
Missförstå mig inte - jag säger inte att detta är något som är för dig, du har ju både bestämda uppfattningar om vad du vill, tillika mätinstrument som du kan använda för att se att du får den tonkurva du (tror?) att du vill ha.
Jag bara hoppades att du skulle se det potentiella värdet för andra, inte för alla, och bara ett potentiellt värde, men för vissa: De som inte har en massa mätinstrument och som på detta sätt får tillgång till en funktion som faktiskt, av de skäl som jag har redovisat, i fascinerande många fall KAN ge en förbättring - som mer eller mindre automatiskt blir rätt dessutom. Och som bara kräver att man lyssnar och säger ja eller nej.
Nej är hy inget felaktigt svar. Denna funktion är en bonus, men en som jag av erfarenhet VET att många (fler än du tror) kommer att ha nytta och glädje av.
Det jag vet är att det i blind lyssning i normala rum faktiskt blir fler som väljer någon av de något mjukare drivningarna än den styvaste. Du tycker/känner att metoden är fel, och jag kan inte säga något om den saken. Men fakta talar för sig själv - väldigt många högtalare, i helt normala rum, föredras när de drivs lite mjukare.
RogerJoensson skrev:Eq:n kan mer exakt anpassas att motverka ett tonkurveproblem, medan man med en "mjuk" drivning får ta den måfåpåverkan som man råkar få (beroende på impedanskurvans form). En "mjuk" drivning blir som en stollig Eq där man inte kan styra något annat än mängden av den krokighet som bjuds. Att hålla på att trixa med drivimpedans för att korrigera tonkurvefel är fortfarande en märklig metod, om du frågar mig.
Det gjorde jag inte. Men det är helt okej att du har den uppfattningen.
Jag känner dock att jag inte nått fram riktigt med det jag skrivit. Jag talar inte om det som man normalt kallar för tonkurvefel. Jag säger snarare att en högtalare som enskildhet inte HAR någon entydig tonkurva. Högtalare är en helt annan sorts djur än förstärkare eller någon annan av transmissionslänkarna i kedjan. Den har inte EN tonkurva - den har många. Och hur summan av dessa upplevs beror på, och det beror på mycket.
RogerJoensson skrev:Det hjälper inte heller bättre än Eq på att angripa problem med utstrålningsproblem/spridning i rummet. Ingen av metoderna är målsökande och kan påverka förhållandet mellan direkt och reflekterat ljud (bara så att missförstått och fått för sig något sådant).
Det handlar inte om att påverka förhållandet mellan direkt och reflekterat ljud. Det handlar om (bland annat) att förhållandet inte är samma från fall till fall - och att det ger olikheter i återgivningen som gör att noll ohm inte nödvändigtvis är optimal drivimpedans i alla tänkbara fall. Och skälet är att:
Påfallande många högtalare vägs i riktning mot en rakare energikurva men en krokigare direktljudskurva då de matas med lite högre impedans. För en mänsklig lyssnare ÄR direktljudet (som dock i vissa register innehåller ljud som sett ur en teknisk synvinkel är reflekterat) det viktigaste, men det är inte allt - även andra ljudvägar påverkar. Och detta handlar inte om att konvertera en högtalare med rakt direktljud och krokig energikurva till en med rak energikurva och krokigt direktljud. Det handlar bara om att låta de reflekterade ljuden få en aning större vikt. Vi talar om nyanser, och inte alls om att göra eq-insatser av sådan dignitet som folk med tillgång till eq (framför allt om de dessutom mäter, och gör det på lyssningsplats...) alltsom oftast gör. Insatser som oftast är alldeles på tok för stora, eftersom de som gör dem inte sällan har mera verktyg än de har förnuft

. Inget illa menat med det. Det här är inte lätta saker, och att stirra sig blind på mätningar är bara mänskligt.
Men saken är ju den att den som vill tillgripa EQ (du kanske?) ju har möjlighet att göra det ändå, alldeles oavsett vilken utimpedans man valt på förstärkaren. Men det är lite olika saker. Det utimpedansen gör kan i förekommande fall uppfattas ge stor förbättring, utan att det är lätt eller ens möjligt att från mätningar på lyssningsplats sluta sig till att man borde ha gjort samma sak med eq.
RogerJoensson skrev:I de fall där man kanske kan få en viss distminskning ur högtalaren så kan det ju ha en poäng, men man ska ha en förbaskad tur om man samtidigt får en optimal frekvensgång. "Mjuk" drivning + Eq borde vara en bättre lösning i sådana fall.
Som sagt - inget hindrar dig.
RogerJoensson skrev:Jag kan tycka att tillverkarna av en välrenommerade topp-produkter borde ha koll på detta och själv och antingen visa på lösningar eller rekommendationer om impedansmoddandets förträfflighet. Förutsatt att de instämmer i detta.
Ja, det kan du tycka.
Men jag tror du är förnuftigare än att argumentera att "det som inte finns måste vara dåligt, för annars skulle det ju redan finnas". Du är bättre än att argumentera så. Det argumentet faller ju på att det hade kunnat framföras i alla tider, och hade folk vara så oförnuftiga att de gått på det (om alla gått på det alltså) så skulle ingen utveckling överhuvudtaget ha skett.
Så konkreta synpunkter tack. Hänvisning till vad tillverkare borde ha koll på eller att saker måste vara dåliga för att de inte överlevt är inte seriösa argument. De bygger på ett antagande om att majoriteten är klok, och det finns helt enkelt inget skäl att göra sådana antaganden. Därmed inte sagt att motsatsen gäller heller, jag bara säger att vill man veta hur något är så är det bättre att undersöka det än att basera en helt onödig åsikt (en man inte behöver ha då man lika gärna kan hålla saken öppen) på vad man tror att folk borde veta, tycker eller har testat.
RogerJoensson skrev:Varför så många undviker allt vad eq heter (som om det vore per automatik skadligt), men samtidigt inte har några som helst problem att labba med mjuk drivning är märkligt.
Jag har inga problem med att du uppfattar det som märkligt. Men det är väsensskilda saker.
Systemets komplexitet är exakt samma - oavsett hur man varierar drivimpedansen. Att tillföra en eq-insats är något helt annat.
(Därmed inte sagt att man inte bör göra det, trots att man komplicerar överföringsfunktionen om man går in med eq så kan det vara försvarbart.) RogerJoensson skrev:Kanske accepteras effekterna av "mjuk" drivning för att man inte inser att merparten av skillnaden man hör är samma effekter som en så'n där hemsk eq skulle kunnat åstadkomma.
Ja, eller också är det så att man accepterar mjuk drivning för att man inser att det INTE är riktigt samma sak...

Det vill säga - att forma en eq som ÄR samma sak är en grannlaga uppgift. Man gör det inte på en handvändning.
RogerJoensson skrev:Det finns säkert en marknad för förstärkare med justerbar utimpedans, särskilt som det numera är extremt tunnsått med sådana som är försedda med denna (för köparen) magiska funktion. Att använda begreppet "mjuk drivning" är en användbar, målande poäng i sammanhanget. Det säger dock inte att ljudet per automatik blir mjukare.
Självklart inte!
Mjuk betyder ju bara att den är mindre spänningstvingande. Tänk mekanik - styva/mjuka system. Reglera läget eller kraften.
RogerJoensson skrev:I "bästa fall" så ger möjligheten att variera utimpedansen anläggningen den musikuppspelning som man alltid drömt om, men inte lyckats nå med andra förstärkare.
-Köpa ny förstärkare bara för att typ simulera långa eller tunna högtalarkablar...

Suck...
Igen - detta är bara en bonus! Förstärkaren övriga egenskaper kommer förhoppningsvis att tala för sig själv och jag hoppas ingen annan köper den än de som behöver just en sådan.
Det var dessutom inte jag som startade den här tråden. Jag har bara försökt förklara den finess som det ställdes frågor om. Det känns lite olustigt att behöva försvara sig på det här viset. Jag kan tycka att det är lite kul att en detalj som den varierbara utimpedansen röner ett visst intresse och berättar gärna om tankarna bakom det, så länge det känns som om det uppskattas, och uppskattas att man får finessen på köpet. Men när en sak som bara är en detalj får ett sådant fokus och av dig och bara bemöts med negativa kommentarer, trots att ingen ens behöver testa om man inte vill, är det inte så kul.
Och självklart skall du inte köpa en ny förstärkare. Behåll den du har.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).