salve
Moderator: Redaktörer
faema skrev:Själv hoppas jag att bio-hemma dör ut och att folk går på riktig Biograf, annars kommer riktiga Biografer att läggas ner. Detta har redan hänt, i Göteborg t ex har dom finaste Biograferna omvandlas till allsköns skitaffärer. Tur att Draken ibland visar film. Att "gå på bio" innebär en helkväll, med fika eller liknande efter filmen (osså kan man flirta i biomörkret). Heja filmfestivalen!
salve
Nattlorden skrev:Då får väl biograferna satsa lite på kvalité också. HD-upplösning som är det vanligaste formatet de kör är liksom inte nog att ge en skarp upplevelse när man är van vid den upplösningen på sin vanliga tv. Att betala dyrt för suddig bild, taskiga stolar, inte speciellt imponerande ljud, snackande/prasslande grannar, ingen möjlighet till toapaus och inte ens få behålla filmen att se om? Var ligger incitamentet?
Max_Headroom skrev:Problemet med biografer numera är att man måste dela lokal med en massa bäbisar i olika åldrar (ofta från ca 13 år och uppåt). Det gör det hela ganska ointressant. Hemma kan man ha bättre kontroll på vilka som finns i lokalen och inte.
Max_Headroom skrev:Problemet med biografer numera är att man måste dela lokal med en massa bäbisar i olika åldrar (ofta från ca 13 år och uppåt). Det gör det hela ganska ointressant. Hemma kan man ha bättre kontroll på vilka som finns i lokalen och inte.
IngOehman skrev:peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall.
Biobygget skrev:IngOehman skrev:peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall.
Blir det inte lite konstigt eller fel att säga en bra 2kanals rigg alltid låter bättre än en dålig 5.1 rigg?
Hmm det verkar väl inte så konstigt.
Känns som man jämför äpplen och päron här.
Biobygget skrev:Blir det inte lite konstigt eller fel att säga en bra 2kanals rigg alltid låter bättre än en dålig 5.1 rigg?
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Då får väl biograferna satsa lite på kvalité också. HD-upplösning som är det vanligaste formatet de kör är liksom inte nog att ge en skarp upplevelse när man är van vid den upplösningen på sin vanliga tv. Att betala dyrt för suddig bild, taskiga stolar, inte speciellt imponerande ljud, snackande/prasslande grannar, ingen möjlighet till toapaus och inte ens få behålla filmen att se om? Var ligger incitamentet?
Ja då bio har sämre bild och ljud än hemma, mindre bekväma stolar samt andra personer som för oväsen med mera så ser jag personligen ingen fördel med biografer.
faema skrev:Själv hoppas jag att bio-hemma dör ut och att folk går på riktig Biograf, annars kommer riktiga Biografer att läggas ner. Detta har redan hänt, i Göteborg t ex har dom finaste Biograferna omvandlas till allsköns skitaffärer. Tur att Draken ibland visar film. Att "gå på bio" innebär en helkväll, med fika eller liknande efter filmen (osså kan man flirta i biomörkret). Heja filmfestivalen!
salve
IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.
IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.
Finns nog fler saker. Som att folk inte får ha telefonerna på... man skall inte underskatta beroendet...
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.
Nja, inte katten kör biograferna gamla filmer, sådana man hittar för nedladdning. TV-bolagen kör inga nya filmer och konkurrerar med biograferna heller. Utanför storstadsområdena är det dessutom tunt med biografer numera. Där drar biofilmerna inte längre folk så att ekonomin går ihop. Filmutbudet är dessutom närmast fixerat vid det som kommer västerifrån. Sedan är det alla dessa uppföljare som sköljer över oss. Dessa utbud är ofta inte så lockande för oss vuxna. Jag vill se mera ickeamerikansk film på bio och TV. Jag vill också se film utan avbrott (om den nu är under 2-2½ timme).
IngOehman skrev:Jag vidhåller - den stora biografdöden (50- och 60-talet) stod TV för, före TVn så fanns det biografer i snart när varje kvarter i Stockholm.
Den lilla biografdöden (sedan ~1980) har VHS, DVD, Bluray och framförallt internet ställt till med. Siffrorna är tydliga.
Vh, iö
music4ever skrev:Biograferna tappar några kunder under de senaste 15 åren enligt statistiken som SF levererat. Det har gått lite upp och ner beroende på filmår men det håller sig kring 15 miljoner besökare. http://www.sfi.se/sv/press/Pressarkiv/Fler-biobesok-och-okad-svensk-marknadsandel-under-2012/
music4ever skrev:Biograferna tappar några kunder under de senaste 15 åren enligt statistiken som SF levererat. Det har gått lite upp och ner beroende på filmår men det håller sig kring 15 miljoner besökare. http://www.sfi.se/sv/press/Pressarkiv/Fler-biobesok-och-okad-svensk-marknadsandel-under-2012/
AndreasArvidsson skrev:Nya tekniker och tjänster konkurrerar ibland ut äldre. Så har det alltid varit och man kan självklart ha sin åsikter om detta, men jag personligen ser det mestadels som något positivt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster