Hembio dött?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
faema

Re: Hembio dött?

Inläggav faema » 2014-11-20 19:35

Själv hoppas jag att bio-hemma dör ut och att folk går på riktig Biograf, annars kommer riktiga Biografer att läggas ner. Detta har redan hänt, i Göteborg t ex har dom finaste Biograferna omvandlas till allsköns skitaffärer. Tur att Draken ibland visar film. Att "gå på bio" innebär en helkväll, med fika eller liknande efter filmen (osså kan man flirta i biomörkret :oops: ). Heja filmfestivalen!
salve

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-11-20 19:39

Problemet med biografer numera är att man måste dela lokal med en massa bäbisar i olika åldrar (ofta från ca 13 år och uppåt). Det gör det hela ganska ointressant. Hemma kan man ha bättre kontroll på vilka som finns i lokalen och inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-20 19:41

faema skrev:Själv hoppas jag att bio-hemma dör ut och att folk går på riktig Biograf, annars kommer riktiga Biografer att läggas ner. Detta har redan hänt, i Göteborg t ex har dom finaste Biograferna omvandlas till allsköns skitaffärer. Tur att Draken ibland visar film. Att "gå på bio" innebär en helkväll, med fika eller liknande efter filmen (osså kan man flirta i biomörkret :oops: ). Heja filmfestivalen!
salve

Då får väl biograferna satsa lite på kvalité också. HD-upplösning som är det vanligaste formatet de kör är liksom inte nog att ge en skarp upplevelse när man är van vid den upplösningen på sin vanliga tv. Att betala dyrt för suddig bild, taskiga stolar, inte speciellt imponerande ljud, snackande/prasslande grannar, ingen möjlighet till toapaus och inte ens få behålla filmen att se om? Var ligger incitamentet?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-20 19:44

Nattlorden skrev:Då får väl biograferna satsa lite på kvalité också. HD-upplösning som är det vanligaste formatet de kör är liksom inte nog att ge en skarp upplevelse när man är van vid den upplösningen på sin vanliga tv. Att betala dyrt för suddig bild, taskiga stolar, inte speciellt imponerande ljud, snackande/prasslande grannar, ingen möjlighet till toapaus och inte ens få behålla filmen att se om? Var ligger incitamentet?

Ja då bio har sämre bild och ljud än hemma, mindre bekväma stolar samt andra personer som för oväsen med mera så ser jag personligen ingen fördel med biografer.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-20 19:53

När jag var på bio senast, med barnen på pojken med guldbyxorna, så reagerade vi att det luktade så illa, det var verkligen störande, fis å popcorn
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-20 20:26

Max_Headroom skrev:Problemet med biografer numera är att man måste dela lokal med en massa bäbisar i olika åldrar (ofta från ca 13 år och uppåt). Det gör det hela ganska ointressant. Hemma kan man ha bättre kontroll på vilka som finns i lokalen och inte.

Delar du filmsmak med den åldersgruppen får du skylla dig själv... De filmer jag går på saknar ofta den gruppen. Det eviga ätandet som många tycks förknippa med filmtittande tycker jag är störande.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-20 21:08

Max_Headroom skrev:Problemet med biografer numera är att man måste dela lokal med en massa bäbisar i olika åldrar (ofta från ca 13 år och uppåt). Det gör det hela ganska ointressant. Hemma kan man ha bättre kontroll på vilka som finns i lokalen och inte.

Jag undviker numera att gå på bio då jag de senaste gångerna haft imbecilla idioter som inte kan låta bli sina smartphones ens fem minuter framför mig. De här bäbisarna har nog varit i 25-30-årsåldern. Har till och med varit med om att en "person" svarat under ett tyst parti i filmen, ofattbart respektlöst :evil:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Biobygget

Inläggav Biobygget » 2014-11-20 21:35

IngOehman skrev:
peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall.

Blir det inte lite konstigt eller fel att säga en bra 2kanals rigg alltid låter bättre än en dålig 5.1 rigg?
Hmm det verkar väl inte så konstigt.

Känns som man jämför äpplen och päron här.

Men om man jämför en bra rigg med tex 5.1 med bra likadana högtalare sen kör den 2kanaler då blir det mer intressant.
Men det beror ju på hur det inspelade materialet är och vad man gillar.

Lyssnar jag på en cd kör jag oftast 2kanal. Film blir det ofta fler. Tycker båda låter bra på sitt sätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-20 21:42

Biobygget skrev:
IngOehman skrev:
peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall.

Blir det inte lite konstigt eller fel att säga en bra 2kanals rigg alltid låter bättre än en dålig 5.1 rigg?
Hmm det verkar väl inte så konstigt.

Känns som man jämför äpplen och päron här.

Skulle tro att originaldiskussionen gällt hur man får bäst ljud ur X antal kronor... om det är bättre med två bra frontar eller ett 5.1-system för samma pengar. *gissar*

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-20 22:02

Biobygget skrev:Blir det inte lite konstigt eller fel att säga en bra 2kanals rigg alltid låter bättre än en dålig 5.1 rigg?

Poängen är väl att det inte är antalet kanaler som avgör om det är bra eller dåligt.

Biobygget

Inläggav Biobygget » 2014-11-20 23:08

Okej jag kan ha missuppfattat det hela och inte läst tråden ordentligt.
Då kan jag inte annat än hålla med er...
Mitt fel..

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-11-20 23:38

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:Då får väl biograferna satsa lite på kvalité också. HD-upplösning som är det vanligaste formatet de kör är liksom inte nog att ge en skarp upplevelse när man är van vid den upplösningen på sin vanliga tv. Att betala dyrt för suddig bild, taskiga stolar, inte speciellt imponerande ljud, snackande/prasslande grannar, ingen möjlighet till toapaus och inte ens få behålla filmen att se om? Var ligger incitamentet?

Ja då bio har sämre bild och ljud än hemma, mindre bekväma stolar samt andra personer som för oväsen med mera så ser jag personligen ingen fördel med biografer.

Så sant som det är sagt.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-21 06:12

Jag är överens om att hembio för gemene man verkar ha svalnat. Folk orkar inte med att sätta sig in i hur allt fungerar och dessutom ha hemmet fullt av högtalare i alla ändar och hörn med sladdar överallt.

En stor del av dom enklare hembiosystemen verkar dessutom ha köpts av fel anledning. Folk verkar tro att stereon försvann i samband med hembions ankomst och att det är en hembio man ska ha till musiken där hemma. Om folk istället hade investerat i en vettig stereo tror jag det funnits en betydligt bättre långsiktighet i det. Mindre risk att det blir så krångligt och skrymmande att det antingen inte används eller åker ut i förrådet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-11-21 07:16

Hemunderhållning kommer bara att öka tror jag.
Sedan har nog flera här i tråden en poäng i att stora högtalare och massor av högtalare med en helvetes massa kablar kommer att försvinna. Jag bor numer i lägenhet och då min Denon ger upp blir det någon form av lifestyle-system och helst trådlöst.

Jag kan ändå inte smacka på i någon bautavolym i alla fall numera :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-21 07:46

faema skrev:Själv hoppas jag att bio-hemma dör ut och att folk går på riktig Biograf, annars kommer riktiga Biografer att läggas ner. Detta har redan hänt, i Göteborg t ex har dom finaste Biograferna omvandlas till allsköns skitaffärer. Tur att Draken ibland visar film. Att "gå på bio" innebär en helkväll, med fika eller liknande efter filmen (osså kan man flirta i biomörkret :oops: ). Heja filmfestivalen!
salve

Hemmobiografer är väl knappast biografernas fiende. Snarare tvärtom.

På hemmabiografen kan man ju inte se filmer som går på bio. Älskar man film så ser man både film på bio, och sen i hemmabion. I den senare kan man se alla filmer man har - från hela filmhistorien, och inte bara de som är aktuella på bio.

Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.

Jag tittar på massor av film i hemmabion, och ser väl i varje fall film på bio någon gång i veckan i snitt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-21 10:29

Jag ser nog faktiskt hellre film hemma än på biograf, då ljudet ofta är kass och för starkt på biograferna samt att popcornen inte håller måttet. Vidare vill jag gärna ha en god öl till popcornen, vilket biograferna inte tillhandahåller.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-21 10:54

IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.

Nja, inte katten kör biograferna gamla filmer, sådana man hittar för nedladdning. TV-bolagen kör inga nya filmer och konkurrerar med biograferna heller. Utanför storstadsområdena är det dessutom tunt med biografer numera. Där drar biofilmerna inte längre folk så att ekonomin går ihop. Filmutbudet är dessutom närmast fixerat vid det som kommer västerifrån. Sedan är det alla dessa uppföljare som sköljer över oss. Dessa utbud är ofta inte så lockande för oss vuxna. Jag vill se mera ickeamerikansk film på bio och TV. Jag vill också se film utan avbrott (om den nu är under 2-2½ timme).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-21 11:28

IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.

Finns nog fler saker. Som att folk inte får ha telefonerna på... man skall inte underskatta beroendet...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-11-21 11:43

Nattlorden skrev:

Finns nog fler saker. Som att folk inte får ha telefonerna på... man skall inte underskatta beroendet...

Ljudet är kasst, bilden är ofta kass men inte alltid, man sitter inte allt för bra,folk tjötar och håller på med mobiler.
Har varit på visning när en tjej i raden framför drar upp en påse chips och tyckte det var lämpligt biosnacks :evil:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-21 12:03

RogerGustavsson skrev:

Nja, inte katten kör biograferna gamla filmer, sådana man hittar för nedladdning. TV-bolagen kör inga nya filmer och konkurrerar med biograferna heller. Utanför storstadsområdena är det dessutom tunt med biografer numera. Där drar biofilmerna inte längre folk så att ekonomin går ihop. Filmutbudet är dessutom närmast fixerat vid det som kommer västerifrån. Sedan är det alla dessa uppföljare som sköljer över oss. Dessa utbud är ofta inte så lockande för oss vuxna. Jag vill se mera ickeamerikansk film på bio och TV. Jag vill också se film utan avbrott (om den nu är under 2-2½ timme).

Du tror inte att det finns filmer att ladda ned som går på biograferna?

Det finns filmer som gått att ladda ned innan de ens haft premiär på biograferna!

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-21 12:11

Jag vidhåller - den stora biografdöden (50- och 60-talet) stod TV för, före TVn så fanns det biografer i snart när varje kvarter i Stockholm.

Den lilla biografdöden (sedan ~1980) har VHS, DVD, Bluray och framförallt internet ställt till med. Siffrorna är tydliga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-21 12:12

Ja, filmer som har premiär i tex. USA innan filmen når svensk bio, hamnar väl ofta på nätet för PIRAT-nedladdning?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-21 12:13

IngOehman skrev:Jag vidhåller - den stora biografdöden (50- och 60-talet) stod TV för, före TVn så fanns det biografer i snart när varje kvarter i Stockholm.

Den lilla biografdöden (sedan ~1980) har VHS, DVD, Bluray och framförallt internet ställt till med. Siffrorna är tydliga.

Vh, iö

Där ser du vad den förbannade TV'n ställt till med.
Jag har hört att TV-antenn var något som kännetecknade arbetarkvarter på den tiden. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-11-21 12:17

Jo, fast det har nog inte så jättemycket att göra med att folk tankar hem saker just gratis.
Jag tror möjligheten att se film via datorn är den stora faktorn.
Alltså, om det helt magiskt inte hade gått att tanka hem film gratis, men netflix med flera kostade som idag, då hade vi sett en liknande nedgång.

Man får också ha i bakhuvudet hur mycket det satsas på serier som aldrig visas på bio.
Se bara på Game of Thrones som exempel.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-21 12:21

Nya tekniker och tjänster konkurrerar ibland ut äldre. Så har det alltid varit och man kan självklart ha sin åsikter om detta, men jag personligen ser det mestadels som något positivt.

Det finns en ganska stor chans att jag aldrig kommer köpa en biobiljett igen.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-21 12:47

Biograferna tappar några kunder under de senaste 15 åren enligt statistiken som SF levererat. Det har gått lite upp och ner beroende på filmår men det håller sig kring 15 miljoner besökare. http://www.sfi.se/sv/press/Pressarkiv/Fler-biobesok-och-okad-svensk-marknadsandel-under-2012/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-21 12:55

music4ever skrev:Biograferna tappar några kunder under de senaste 15 åren enligt statistiken som SF levererat. Det har gått lite upp och ner beroende på filmår men det håller sig kring 15 miljoner besökare. http://www.sfi.se/sv/press/Pressarkiv/Fler-biobesok-och-okad-svensk-marknadsandel-under-2012/

Över en miljon på Skyfall? Det kan väl knappt klassas som dåligt på vår lilla befolkning?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-21 13:33

Nästan nittioprocent avstår från att se en ny Bond-film. Det kanske är imponerande lite, bara knappt 90%?

Men jag tycker det är märkligt. Vad är det med folk egentligen?

Varför går de knappt på Bio?

Snittpersonen ser bara två filmer om året!

Det tragiska är att andra kulturevenemang är ännu mindre bevistade. Sitter folk bara hemma och tittar på förnedrings-TV?

music4ever skrev:Biograferna tappar några kunder under de senaste 15 åren enligt statistiken som SF levererat. Det har gått lite upp och ner beroende på filmår men det håller sig kring 15 miljoner besökare. http://www.sfi.se/sv/press/Pressarkiv/Fler-biobesok-och-okad-svensk-marknadsandel-under-2012/

Det är väl därför det kallas den "lilla" biografdöden. Alltså fallet efter 70-talet. Jämför med den stora efter 50-talet, då TVn började göra sitt intrång.

Siffrorna i artikeln har en brist, de kompenserar inte för befolkningsökningen.

En sak som inte framgår ordentligt är om SF redovisar sina siffror eller de som gäller för alla biografkedjor. Idag är det förvisso ingen större skillnad, men för inte så många år sedan fanns det ju i varje fall en annan skapligt stor aktör, ja till och med två eller tre. Sandrews självklart, men Heron drevs ju av AMC. Just det - och utanför storstäderna finns ju även Folkets Hus och Parker, Svenska Bio och Folkets Bio. Det finns säkert ytterligare några.

Men jag tror SF dominerar antalet sålda biobiljetter idag.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-21 13:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-21 13:41

AndreasArvidsson skrev:Nya tekniker och tjänster konkurrerar ibland ut äldre. Så har det alltid varit och man kan självklart ha sin åsikter om detta, men jag personligen ser det mestadels som något positivt.

Ja, man får akta sig för att bara se förändring som försämring, av bara farten liksom :-) gubbsyndrom.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-21 13:49

Den stora faran är den motsatta - att se förändring som förbättring, av bara farten.

De flesta förändringar är försämringar, som dock filas på tills den inte blir så dåliga som de först var, eller tills folk har glömt hur bra det var. Så allt som allt håller det sig till någon sorts status quo. Frågan är då vad det skulle vara bra för. Mera eftertanke skulle inte skada. Inte för att ändra mindre, utan för att ändra bättre (och gärna mera!).

Ändra det som är dåligt istället för att ändra det man kan ändra.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi