lennartj skrev:sprudel skrev:Leker lite med en EAR 861 i setupen nu. Spännande.

Ja, de är verkligen spännande, inte minst för att priset på ett par klassiska 509 monosteg nu har passerat 105.000:- SEK . Dessutom är jag nyfiken på hur långt du tycker att 32 W per kanal räcker subektivt.
Det skulle kunna bli ämne för en ny tråd - är 30 Watt alltid 30 Watt vid musiklyssning oavsett om de kommer från en stor single and triod (kan endast gå i klass-A)
mindre trioder i push-pull I klass-A eller AB
pentoder i push-pull I klass-A eller AB
MOS-FET I klass-A eller AB
bipolära transistorer I klass-A eller AB
Problemet med hur frågan har ställts, är ju att svaret är givet: 30 W är 30 W och ingenting annat.
Om frågan däremot hade ställts: Hur kraftfullt känns 30 W om de kommer från förstärkare baserade på olika teknologier?
Ja då hade man kunnat undersöka saken och kanske kommit fram till att 30 W inte upplevs som lika mycket om de kommer från en single end triod-förstärkare eller en hårt motkopplad p-p-transistorförstärkare.
Men innan man kan svara på det så finns det faktiskt ännu en fråga som ligger i vägen: Vid vilken distorsionsnivå skall man definiera uteffekten? Ju lägre gräns man sätter, desto mera kommer single end tridoförstärkaren att imponera i förhållande till sin specificerade uteffekt (eftersom den senare blir väldigt låg).
Sätter man gränsen till säg 0,001 % distorsion så kommer kanske en triodförstärkare på 30 mW att låta lika kraftfull som en transitstorförstärkare på säg 30 W!
Sätter man däremot gränsen för "uteffekt" till den effekt som råder då man når 40 % distorsion så kommer eventuellt en single end förstärkare på 70 W att låta mindre kraftfull än en transistorförstärkare på knappt 60 W.
Så - för att första frågan skall kunna besvaras måste andra frågor besvaras först.
lennartj skrev:Förslaget att göra jämförelsen med 30 Wattare har flera orsaker,
dels tror jag att det är just vid den effektnivån det finns flest olika konstruktioner,
dels har de vanligast förekommande högtalarna såpass låg känslighet att 30 Wattare får det "svettigt" och kommer att bekänna färg (om de har någon).
Typ bekänna färgning alltså!

Ja, fast det är ännu enklare att jämföra förstärkare som bara ger 1 W i så fall.
Men fortfarande så kvarstår problemet - för att kunna jämföra 30 W-förstärkare med varandra, måste man börja med att definiera vad en 30 W-förstärkare är för något, det vill säga vilken distorsion det är som skall ha uppnåtts vid den effektnivå som man väljer att kalla "förstärkarens uteffekt".
lennartj skrev:Vid senaste lyssningsträffen hos mig konstaterade vi ju att mitt ena Perka-moddade slutsteg tappade ca. 3 dB i utnivå (känslighet) när det blivit varmt. Vid felsökning och mätning såg jag att det klippte osymmetriskt redan vid ca. 4 Watt ut. Märkligt att det inte lät sämre!
Varför är det märkligt?
För mig låter det mera som om du kallar det märkligt på grund av att det inte är en upplevelse du förväntat dig baserat på just dina fördomar.
Men det betyder ju inte att det är märkligt. Bara att det förvånade dig.
lennartj skrev:Det verkar som en av de ryska teflonkondingarna jag bytt till som kopplingskondensator fick kortslutning när den blev varm.
Aha, så arbetspunkten blev förskjuten?
lennartj skrev:Nu har jag bytt ut både dem och de stora bruna PIO som satt i det andra slutsteget mot moderna små svarta MKP.

Ja, kondingar kan vara ett knepigt kapitel.
lennartj skrev:Dessutom har jag upptäckt att mitt billiga PC-oscilloskop med USB-anslutning förutom funktionsgenerator även har en spektralanalysator. Visserligen med usel upplösning, men man ser ändå övertonernas relativa nivåer när man driver ett slutsteg mot klippning. Med de nya MKP-kopplingskondensatorerna, nya drivrör NOS Philips E80CC och de gamla (troligen) GE 6550 lämnar de nu hela 17 V över 8 ohm, d.v.s. över 36 Watt!
Vilket effektmonster!

lennartj skrev:Nu måste jag lyssna på hur kondensatorbytet påverkar återgivningen klangligt!
Förhoppningsvis låter det lite mindre trasigt. Trasiga kondensatorer suger.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).