Moderator: Redaktörer
Morello skrev:bensnake skrev:Morello skrev:Jag hyser ABSOLUT INTE något förakt för rörapparater.
Varför påstår du något sådant? Elelr vad menar du?
Jag menar att du hyser ett förakt för SET's, inte rörhäckar i gemen. Med förakt avses att "de suger". Typ.
Jag har en SET på skrivbordet hemma. Det är en rörradio från 50-talet.
I den typen av litet enklare utrustning ser jag SET som ett givet val.
Nej, jag hyser inte förakt, men ser tillräckligt många problem (distorsion, effekt etc...) med apparaterna för att inte vilja använda dom för HIFI.
bensnake skrev:för varje gång Morello ger sig in i trådar med sitt budskap och några av oss andra får tillfälle att bemöta inläggen,
Almen skrev:Fast nu började det med följande:
ErikAndersson skrev:...EL 34 som är en pentod har något bättre musikaliska egenskaper jämfört med stråltetroder som 6L6,KT 88,6550 mm. Men det är inga dramatiska skillnader det är frågan om.
Morello skrev:bensnake skrev:Det ändrar inget i sak. Morellos inlägg är den springande punkten. Han förefaller nämligen lite argare än gemene belackare och skapar därför ett intresse. Hans inlägg blir alltså kontraproduktiva för de statement han basunerar ut.
Jag vet inte hur du ser på samtal i kanalen, men för mig är inte detta en marknadsföringskanal.
IngOehman skrev:bensnake skrev:för varje gång Morello ger sig in i trådar med sitt budskap och några av oss andra får tillfälle att bemöta inläggen,Almen skrev:Fast nu började det med följande:ErikAndersson skrev:...EL 34 som är en pentod har något bättre musikaliska egenskaper jämfört med stråltetroder som 6L6,KT 88,6550 mm. Men det är inga dramatiska skillnader det är frågan om.Morello skrev:bensnake skrev:Det ändrar inget i sak. Morellos inlägg är den springande punkten. Han förefaller nämligen lite argare än gemene belackare och skapar därför ett intresse. Hans inlägg blir alltså kontraproduktiva för de statement han basunerar ut.
Jag vet inte hur du ser på samtal i kanalen, men för mig är inte detta en marknadsföringskanal.
Det behöver det ju heller inte vara för att din något koleriska attityd gentemot Erik skall få den effekten - alltså att intresset för SET ökar.
Jag tror det bensnake säger är att du inte uppnår ditt syfte - att övertyga andra om att SET inte duger.
Snarare är du med och väcker frågan om varför så många tycka uppskatta det de hör från SET - trots att de inte är de mest övertygande konstruktionerna när man tittar på dem genom alltför fyrkantiga mätglasögon. Och jag tror bensnake därför tycker att dina inlägg är bra.
- - -
Vh, iö
bensnake skrev:Men tänk, rent hypotetiskt, om du skulle erhålla större utbyte av musiklyssning med en SET i kedjan och med högtalare som är optimerade för uppgiften. Vi bortser från ditt principiella motstånd och fysiken bakom varför en SET inte duger till återgivning av musik enligt HIFI-definitionen. Jag har förstått att det är en risk du valt att ta men för mig är det helt obegripligt.
IngOehman skrev:Ja, det försvårar diskussionen. Du har rätt.
Men det är å andra sidan inte heller alltid så enkelt som att det är disten de uppskattar.
Att det på så vis är komplext underlättar inte diskussionen alls. Speciellt inte när det är viktigt för någon att någon annans upplevelser skall beror på det DE vill att det skall bero på.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, det försvårar diskussionen. Du har rätt.
Men det är å andra sidan inte heller alltid så enkelt som att det är disten de uppskattar.
Att det på så vis är komplext underlättar inte diskussionen alls. Speciellt inte när det är viktigt för någon att någon annans upplevelser skall beror på det DE vill att det skall bero på.
Vh, iö
ErikAndersson skrev:IngOehman skrev:Ja, det försvårar diskussionen. Du har rätt.
Vh, iö
Varför så kategorisk? Menar du på fullt allvar att tiotusentals och åter tiotusentals SET lyssnare världen över lyssnar på dist och andra "defekter" i musiken det är bara inte trovärdigt det måste du inse!
Komorok skrev:Det jag blir ärligt nyfiken på är hur det blir mindre dist med ett steg som uppmäter mer dist? Ja, alltså att en del rörsteg samarbetar med högtalaren på ett sätt som gör att det ut från högtalaren blir mindre dist än med ett typiskt trissesteg och samma högtalare.
Komorok skrev:Det jag blir ärligt nyfiken på är hur det blir mindre dist med ett steg som uppmäter mer dist? Ja, alltså att en del rörsteg samarbetar med högtalaren på ett sätt som gör att det ut från högtalaren blir mindre dist än med ett typiskt trissesteg och samma högtalare.
ErikAndersson skrev:Komorok skrev:Det jag blir ärligt nyfiken på är hur det blir mindre dist med ett steg som uppmäter mer dist? Ja, alltså att en del rörsteg samarbetar med högtalaren på ett sätt som gör att det ut från högtalaren blir mindre dist än med ett typiskt trissesteg och samma högtalare.
Det kan bero på hur aggressiv disten är. Mycken andratonsdist tex maskeras av våra hörselorgan.
Morello skrev:Komorok skrev:Det jag blir ärligt nyfiken på är hur det blir mindre dist med ett steg som uppmäter mer dist? Ja, alltså att en del rörsteg samarbetar med högtalaren på ett sätt som gör att det ut från högtalaren blir mindre dist än med ett typiskt trissesteg och samma högtalare.
En SET-apparat är hyggligt asymmetrisk i sin överföringskaraktäristika och kanske kan man i någon mening kompensera för en högtalare som är inversen av det, men jag tvivalar på att man får ihop det över hela registret rent praktiskt.
Däremot kan man såklart utgå från SET-apparaternas höga utgångsimpedans och dimensionera högtalaren därefter.
Morello skrev:Du är liksom inte trovärdig i mina ögon längre: "fyrkantiga mätglasögon" - jo man tackar; exakt så brukar diverse kabelskojare och mindre begåvade människor i hifibranschen uttrrycka sig när metafysiken och diverse hokus-pokus blir ifrågasatt. Jag känner mycket väl till din inställning till SET och jag noterade också när (och drog slutsasten om varför) den justerades.
Morello skrev:
Morello skrev:Alltså, det går inte att konstruea en högtalare som vänder tillrätta på allt som diverse olika SET-steg ställer till med.
Alla SET-steg beter sig inte lika - tack och lov. Det betyder i så fall atta varje SET-steg måste paras med en unik högtalare - det låter lite opraktiskt.
MEN om det nu är så att man inte alls söker de artefakter som SE-stegen ställer till med, varför inte skaffa något annat som te xen styvt återkopplad rör- eller transistorförstärkare?
PerStromgren skrev:Syftar du på Hesselvall-högtalaren, bensnake?
http://www.hesselvallaudio.se/hesselval ... no%202.htm
Morello skrev:Har itne Ingvar ritat båda burkarna?
bensnake skrev:Jag konstaterar bara att inget trissebaserat system hittills fått mig att vilja byta tillbaka till ett dylikt.
Morello skrev:Nu är vi där igen: SET-påskyndarna kan inte vinnna insikten om att det är artefakterna man gillar!!
bensnake skrev:Morello skrev:Nu är vi där igen: SET-påskyndarna kan inte vinnna insikten om att det är artefakterna man gillar!!
Om det nu skulle vara t.ex. vissa genererade övertoner inom vissa register som bevisligen låg bakom varför en viss SET i mina öron upplevs som mer organisk/välljudande/realistisk/rytmisk, you name it, har jag inga problem med att ta till mig det. Ge mig en mic och jag ska ropa ut det från scenen vid torghandeln på lördag. Men återigen; det är ointressant ur mitt perspektiv. Jag lyssnar på musik.
Morello skrev:bensnake skrev:Morello skrev:Nu är vi där igen: SET-påskyndarna kan inte vinnna insikten om att det är artefakterna man gillar!!
Om det nu skulle vara t.ex. vissa genererade övertoner inom vissa register som bevisligen låg bakom varför en viss SET i mina öron upplevs som mer organisk/välljudande/realistisk/rytmisk, you name it, har jag inga problem med att ta till mig det. Ge mig en mic och jag ska ropa ut det från scenen vid torghandeln på lördag. Men återigen; det är ointressant ur mitt perspektiv. Jag lyssnar på musik.
![]()
När jag är klar med rörhäcken så så är du välkommen att lyssna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster