Även om det går att lösa mekaniskt på så vis så vete tusen om jag skulle ha lust att betala rör-räkningen...
Morello skrev:35 W ur ett par 6550?? Borde ju vara minst det dubbla.
Det var en intressant synpunkt... Du är med på att det talas KlassA va?
I ett KlassA-slutsteg är effektförbrukningen (om konstruktionen är internt linjär, vilket det i och för sig är en förenkling av verkligheten att påstå att någon konstruktion är, men...) oberoende av modulationen.
Det betyder att en uteffekt om 35 W RMS (som motsvarar en peakeffekt ut om 70 W) kommer att dra just 70 W (oräknat glödförluster och andra ovidkommande förluster som inte har med effektröret att göra, vilket förstås gör att den faktiska förstärkaren drar mera) nota bene - om det bottnade röret resulterar i spänningsfallet noll över röret. Gör det det? Nej, det gör det inte. Så verkliga uteffekten om 35 W, betyder en tomgångsrörförlust om >70 W (igen oräknat glödförlusterna) för båda effektrören tillsammans. Alltså mer än 35 W per styck.
Klarar de det menar du?
- - - - -
Men kan även vända på steken och fråga sig - menar du att det är rimligt att säga att ett slutstegs uteffekt skall uppgå till mer än ena halvans maximala effektförlust i en KlassA-konstruktion?

Jag kan dra frågan än längre så och tycka att man kan fråga sig om det ens är rimligt att avkräva ett slutsteg som INTE arbetar i KlassA större effekter än ena sidans nominella effekttålighet?
Hur mycket effekt klarar transistorerna i RS2000 ? Låt mig gissa - kanske 200 W per styck, och de är väl 6 per sida... Det ger 1200W tillsammans, och de arbetar inte i Klass A. Låt mig gissa... Du tar ut 650 W i 8 ohm, inte 2400 W?

Missförstå mig inte. Jag tycker du tar ut precis lagom mycket, men jag tycker nog att mer än 25 men mindre än 35 W från ett 6550-p-p-KlassA-steg är rätt så rimligt det också. Det är defacto en större 8-ohms effekt per aktivt elements maximala förlusteffekt - trots att vi talar om KlassA...

Vh, iö
- - - - -
PS. Nu finns det självklart skillnader på så vis att en rörförstärkare har utgångstrafo, och man därför som regel inte tar höjd för svår nedlastning - man byter bara tapp på trafon i lågohmig last. Dessutom är ju ett rör bättre på att ligga på sin effektgräns, oavbrutet, framförallt på grund av att det är inte beroende av gigantiska kylflänsar för att klara det.
Men jag ville bara påminna om att det utifrån kan se lite ut som om du kastar sten i ett hus som det inte är så lämpligt att kasta sten i.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).