Svante skrev:IngOehman skrev:Tror du sådana omgärdas av specialregler? Eller anser att de gör det, och att man därför kan hantera dem mera schablonmässigt än andra länkar?
Mnjae, min kommentar gällde att du överförde diskussionen till andra (icke-relevanda) saker än diskussionen som jag kommenterade handlade om. Det tyckte jag var fult gjort. Jag har heller inte sagt att det finns specialregler, jag har bara sagt att det inte låter så vettigt med en icke urkopplingsbar distorsionsbox och korskompenserade enheter (av sammanhanget framgår att RIAA etc inte är det som diskuteras). Varför frågar du det?
Jag tycker inte, liksom Morello, att icke urkopplingsbara distboxar är rena dumheterna. Korskompenserade enheter kan förstås vara bra om de följer någon standard (tex RIAA) eller där inget annat sätt finns (rumskompensationer etc), men att det kräver ganska stor möda och kunskap om hela systemet för att bli bra. Att para ihop en "ljus förstärkare" med en "mörk högtalare" är ett exempel på dålig sådan korskompensation, tycker jag. Det leder just till det som du beskriver i ditt tio år gamla inlägg.
Och jag uppfattade det som att det var den typen av kompensationer, plus distorsionstillägg, som ni diskuterade.
Menar du att ni diskuterade något annat?
Läs inlägget istället för att bara läsa det fragment som Morello tyckte talade för hans sak (påståenden om min uppfattning).
Gör du det så ser du att jag i samma inlägg t ex skriver:
0,01-procentaren vinner återgivningskvalitet, och "förlorar" färgning. Den senare kan för övrigt vara ful eller också tilltalande, i varje fall på visst programmaterial, men sannare är den inte.
1-procentaren vinner tjusig färgning (om han eller hon tycker så) och förlorar ursprungstrohet.
Men - och detta är ett viktigt men, så enkelt som det ovanstående är det bara i en perfekt värld där även resten av kedjan, speciellt högtalarna, är lågdistorderande både med avseende på överföringsfunktionen och med avseende på impedansen!
I en verklig värld kan det se annorlunda ut... Säg att man använder man en högtalare som mäter säg 1,5% distorsion vid en viss nivå och inom ett visst frekvensintervall, när den matas av en "perfekt förstärkare". Då kan man inte utesluta att distorsionen sjunker till exempelvis 0,25% när man mater den med 1%-förstärkaren!
Detta kan låta helt orimligt, och lika obegripligt, för den som inte är väldigt insatt i sådana här saker, men det är inga märkligheter. Enkelt fysik är det.
Slutsatsen är - om man inte använder mycket goda komponenter i varje del av kedjan, läs: högtalarna i synnerhet, kan man inte ens objektivt argumentera att en i labbet lågdistorderande effektförstärkare är det återgivningsbästa valet!
I övrigt är ditt inlägg fullt av trams och fulretorik. Du gjorde ett generellt uttalande (kommenterade ett), och när jag synar det så står du inte för det - och du försöker dessutom få det att verka som om jag talar om något annat.

DU kommenterade Morellos inlägg:
Svante skrev:Morello skrev:Jag tycker både icke urkopplingsbar distorsionsbox (som alltså genererar nya spektrala gubbar) samt korskompenserade enheter är rena dumheterna.
Ja, det låter ju inte så vettigt.
Han talar om "enheter" (som korskompenserar varandra), han talar om något som han kallar en distorsionsbox. Det finns ingenting i det han skriver som kan få något vettig människa att tro att han bara menar att hans synpunkter gäller för endast en länk i kedjan.
Det är generella uttalanden om ospecificerade länkar i kedjan, och hur de kan bete sig och/eller samverka. Varför försöker du påstå något annat?

Vh, iö