Ännu en av mängden tweaks.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mattias

Ännu en av mängden tweaks.

Inläggav Mattias » 2005-11-27 02:46

Tänkte det kunde vara intressant att se vad mer tekniskt kunniga medlemmar har att säga om denna produkt.

http://www.stillpoints.us/1Pages/ers_products.html
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-27 03:17

Ja, suck, ännu en placeboprodukt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-11-28 19:45

uj uj dom där måste jag ha

"The core of ers is made of a blend of carbon fibers of various lengths and sizes. Using a proprietary method, these fibers are coated with metals, such as nickel." carbon fiber 8O

säkert den bästa produken i hela historien, jag tar ett 17pack direkt

seriöst vem köper sån här grejer
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-28 20:07

Kan vi inte hitta på och sprida en påhittad produkt, snälla faktiskt? Jag skule gärna vilja veta hur svårt det är att få en tidning och ta in en artikel om en påhittad produkt i detta område. Jag är rädd att det vore lätt, om vi tillsammans skrev ihop en text.

Det jag har i bakhuvudet är det faktum att den gröna pennan var ett aprilskämt, fast jag måste erkänna att jag inte kollat uppgiften.

Vad sägs, har ni några smarriga idéer? Det borde inte var så svårt att permutera några effekter: avstånd till saker, riktning på saker, märkliga materialval, etc.

"Bomullunderlägg gör ditt ljud mjukare" Men det måste vara bomull av vår sort, som vi odlat bara i tysta bergstrakter.

"Vässa dina spikes till hyperbler, för ett integrerat ljud!" Här kan man tänka sig att verkligen ge sig hän i matematiska uttryck. Ett liten avvikelse från den perfekta hyperbeln ger givetvis hack i ljudet.

"Fyll dina stativ med vår audiofilsand för ett harmonsikt ljud!" Sanden har kornstorlek som utgör en harmonisk serie, som ger ett musikaliskt ljud. Bra va?

Men bättre kan ni säkert.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-28 20:19

perstromgren skrev:Kan vi inte hitta på och sprida en påhittad produkt, snälla faktiskt?

Vi har redan en sådan produkt. Quakti. :mrgreen:
Bild
- Militant slacker

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-28 20:23

Akustiskt optimerat öronvax på burk?

:idea:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-11-28 20:38

Sänd in dina Spikes på omslipning med jämna mellanrum så dessa inte trubbar till sig och du förlorar i ljudkvalité.

Vi ombesörjer hämtning & lämning med kontraktsuppdrag på årsbasis, dock minst fyra par och kvartalsvis omslipning minst.

Avtrubbad musik är inget trevligt, däremot tillspetsat blir den ljuvlig.

Välkommen

Soundgrind Ltd

:lol:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-28 21:49

Jax skrev:
perstromgren skrev:Kan vi inte hitta på och sprida en påhittad produkt, snälla faktiskt?

Vi har redan en sådan produkt. Quakti. :mrgreen:

Jo, det förstås. Men Quakti är för riktig!

Och det måste vara något som Hifi-bladen vågar ta in.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-28 22:21

Varför inte riktigt grov strukturtapet för audiofila lyssningsrum.

Wavewaver Gold: bryter frekvenser i områder XXXXXHz.
Wavewaver Gold Opal: Extra effektiv i området XXXXXHz.

Kan med fördel klistras upp med Epex Riverstream (optimerat)
varannan våd Gold och varannan Gold Opal.
Men för expertlyssnaren lönar det sig att limma just Gold Opal med vårt alldeles nyframtagna Epex Riverstream Black, lite dyrare men ger i gengäld mångfallt igen. Fäster på allt och kan med fördel apliceras på högtalare och kablar.

Prislista:

Wavewaver Gold, nu till introduktionspris, endast 7325:-/kvm.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-11-28 22:22

Ställbart X-filter så man slipper svår stereo-verkan och kanalseparation?

"Get back to Mono"

Dagen moderna musik låter bara jobbig att lyssna på om den separeras upp för mycket, det är ändå nastan samma ljud ut ur båda kanalerna. Så för att underlätta skaffa X-Filter.

Ja,ja... bara en av alla dumma tankar...
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-28 22:25

screen skrev:Ställbart X-filter så man slipper svår stereo-verkan och kanalseparation?

"Get back to Mono"

Så för att underlätta skaffa X-Filter.

Finns redan, det var väl en känd ingenjör som uppfann det. :wink:
Senast redigerad av Ragnwald 2005-11-29 02:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-28 22:50

Jo, jag skulle gärna ställa upp med min produkt. Jag har uppfunnit en metod som polerar luftmolekylerna så att distortionen i luften minskar med ca en 10-potens. Samtidigt så tillsätter min produkt vissa ämnen, sällsynta jordgaser, som gör att musiken blir mycket mer fyllig och mer "hifi". Det är bara ett par egenskaper. Den är förpackad i behändiga "ölburkar" om 50 cl, som man bryter upp strax innan spelning. En burk räcker ca 2 timmar i ett normalt stort rum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-28 23:09

Håhåjaja - full fart igen kring en produkt som ingen sett, hört eller vet något om. Visst är det spännande?

På detta forum vet vi alla direkt vad som kan låta - och vad som inte låter. Kablar låter inte, om dom är korrekt konstruerade. Ja som EKK eller vad dom nu heter. Transistorförstärkare har inga hyss för sig som dom där, ja ni vet. Så länge dom är korrekt konstruerade förstås. Det verkar ju inte ens den fullkomliga icke påverkande 208:an egentligen vara. För övrigt är det ju bara vara Ino-högtalare som låter korrekt, för dom är ju korrekt konstruerade till skillnad från alla andra högtalare. Vinylspelare är ju förstås åxå ett otyg, det är ju analogt och det är ju inget bra.

Och eftersom vi idag vet precis hur en sak ska mäta för att vara perfekt så blir ju förstås alla andra grejor 100%´igt sågade jäms med fotknölarna.

Jag tror mig inte heller "gå på" vad som helst och är ganska skeptisk till sk tweaks. Men det hindrar inte att jag i alla fall försöker finna en anledning till att det skulle kunna fungera. Någon här orerade om den gröna pennan. Men det var ju precis den som undanröjde ett kopieringsskydd - eller är det också bluff fast det fungerar?

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-28 23:39

Bill, det här har skrivits förut men tål tydligen att upprepas: Man kan inte prova allt eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt mycket tid. Därför måste man försöka sålla på något annat sätt. En tänkbar metod kan då vara att man avstår från produkter som verkar vara uppenbar bluff. Du tycker möjligen inte att risken att det säljs skräp för dyra pengar är lite värre än att några på ett forum ondgör sig över en produkt som de inte själva testat?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-28 23:46

jag läste highfidelity för en fem-tio år sedan, då provade dom rökelser som man stoppade in i öronen, vilka rensade (drev ut) hörselgångarna (från onda andar)
så ett par topz i kolfiber med jordsladd i örsnibben kopplad till högtalarelementen kanske funkar lika bra eller bättre
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-29 00:25

celef skrev:jag läste highfidelity för en fem-tio år sedan, då provade dom rökelser som man stoppade in i öronen, vilka rensade (drev ut) hörselgångarna (från onda andar)

Just det där diskuterades intensivt härom året på ett annat hififorum...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-29 08:58

Bill: Varfør ska man prova saker som helt uppenbart ær bluff?

Vad gæller produkten som tråden handlar om har den framfør allt ett fel: Intæckterna hamnar inte på mitt bankkonto. I øvrigt så fungerar den sækert utmærkt så tillvida att tillverkaren tjænar bra med pengar på en pryl som ær billig att tillverka och som går att sælja dyrt. En mycket bra affærsidé, alltså.

Ursækta mitt norska tangentbord.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-29 09:20

en seriös fråga:
vad tycker ärrade medlemmarna om
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45531
990 kr/par på audioconcept
Skulle tänka mig att de funkar, i så fall undrar hur länge gelegenskaperna bibehålls i den värme som rörsträrkare alstrar.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-29 09:21

Max_Headroom skrev:Ursækta mitt norska tangentbord.

Skriver du med ett färgande tangentbord? Klart på gränsen.
Eller du kanske är längre in i Norge än så?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-29 09:25

Harryup skrev:
Max_Headroom skrev:Ursækta mitt norska tangentbord.

Skriver du med ett färgande tangentbord? Klart på gränsen.
Eller du kanske är längre in i Norge än så?

Typ 15 mil från grænsen, fågelvægen.

Dimitri: Att dæmpa ut vibrationer i rør ær ju kænt sedan længe. O-ringar har anvænds længe før detta, kan køpas før någon krona styck lite hær och var. Inte lika snyggt kanske, men "lite" billigare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

DTH

Inläggav DTH » 2005-11-29 10:48

Bill50x skrev:Håhåjaja - full fart igen kring en produkt som ingen sett, hört eller vet något om. Visst är det spännande?
/ B

För det första kan du väl utgå från att man har sett den? Den finns ju avbildad på web-sajten enligt länken i det trådstartande inlägget. För det andra finns det även en beskrivning på denna sajt, varför det känns rimligt att de som uttalar sig även vet något om produkten. Det är ju bara att läsa vad tillverkaren skriver.

Att inse att denna produkt är bluff och nonsens kräver kanske kunskaper, men inte särskilt djupa sådana.

Om man vore tvungen att prova ALLTING utan att kunna förlita sig på existerande kunskap skulle vi förmodligen fortfarande bo i grottor och diskutera hjulets för- och nackdelar.

Vilket påminner mig: såhär till vintertid skulle jag vilja erbjuda dig en toppenprodukt som jag säljer. Denna säkerhetsprodukt är nästan ett måste för varje ansvarsfull medborgare med åtminstone en gnutta självbevarelsedrift:

FYRKANTIGA VINTERHJUL!

Kom nu inte och påstå att de inte kan fungera bara för att du inte provat dem själv!

Är poängen klar?

För säkerhets skull förtydligar jag. De allra flesta har de grundläggande kunskaperna i geometri för att inse att ett fyrkantigt hjul har stora nackdelar. Därför blir det inget snack typ "Håhåjaja! Nu har geometrimaffian sågat en produkt utan att testa den igen! Runda-hjul-sekten hackar ner på nytänkande som vanligt!"

När det gäller hjul är kunskapen om rundhetens inverkan på rullande naturligtvis nödvändig för att kunna ha en uppfattning om ett fyrkantigt hjuls prestanda. Varför skulle inte kunskaper i t.ex. elektronik och fysik vara applicerbara på en produkt som påstås ha verkan inom dessa områden?

VET vi verkligen någonting om elektronik eller är det en ren slump som gör att elprylar RÅKAR fungera...? Hittills....

Egentligen är vi nog alla skeptiker. Med en skillnad:

- Vissa är skeptiska till orimliga påståenden från näringsidkare med ett klart vinstintresse kopplat till sina påståenden.

- Andra är skeptiska till vetenskaplig kunskap och metodik.

I rest my case...

Mvh

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-29 10:52

Låter klokt DTH.
Jag vilar min portfölj med.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-29 10:53

En gummi/geléklutt på klockan i CD-spelaren vet väl alla vid det här laget är en absolut nödvändighet. Hört talas om oönskade resonanser som stör klockfrekvensen. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-29 22:11

Magnuz skrev:Bill, det här har skrivits förut men tål tydligen att upprepas: Man kan inte prova allt eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt mycket tid. Därför måste man försöka sålla på något annat sätt. En tänkbar metod kan då vara att man avstår från produkter som verkar vara uppenbar bluff. Du tycker möjligen inte att risken att det säljs skräp för dyra pengar är lite värre än att några på ett forum ondgör sig över en produkt som de inte själva testat?

Kul å röra om i grytan lite, även om Flint är mycket bättre :-)

Självklart kan man inte testa precis allting och precis som du skriver, varför testa det uppenbara bluffiga? Som 4-kantiga vinterdäck som någon skrev om....

Men vad jag vänder mig emot är att INGEN ens försöker hitta någon trolig infallsvinkel till att det skulle kunna vara ett tweak som bidrar positivt. Speciellt de med lite tekniska kunskaper utöver det normala skulle ju kunna använda sin kreativitet till något annat än att bara sabla ner på saker och ting. Galileo blev dömd till döden, med stöd av dåtidens vetenskapsmän, för att han torgförde en kunskap som egyptierna hade flera tusen år tidigare. Ja, att jorden var rund alltså.

Varför inte försöka att förstå grunden till sådana här tweaks, alla är inte framsprungna ur en önskan att tjäna mer pengar. Det finns seriösa människor som tycker sig ha funnit något som påverkar ljudet. Alla av dem är kanske inte renodlade tekniker utan förklarar kanske saker och ting på ett mer amatörmässigt sätt, kanske åtföljda av fnysningar från de med bättre teknisk kunskap som kräver att varje ord man säger ska vara noga underbyggt och exakt på alla sätt och vis. Sådana diskussioner förs ju även här på Faktiskt.se och kan vara ganska tröttande. Jag säger bara "Har massan någonsin rätt?"......

Kommer ni ihåg diskussionen om antistatbehandling av cd´s för ca ett år sedan? Var det någon av de mer tekniskt utbildade som överhuvudtaget trodde att det kunde vara någon skillnad mellan en uppladdad respektive neutral skiva? Inte vad jag minns. Ändå finns det de som hört en liten, men dock skillnad. Och det finns hypoteser till varför det skulle kunna vara så. Men det avfärdas direkt av "teknikerna" som humbug och ett sätt att tjäna grova pengar på aningslösa konsumenter.

Lite mer vidsynthet tack!

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-30 02:02

Bill50x skrev:Galileo blev dömd till döden, med stöd av dåtidens vetenskapsmän, för att han torgförde en kunskap som egyptierna hade flera tusen år tidigare. Ja, att jorden var rund alltså.

Nja riktigt så var det inte eller hur ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 02:37

Bill50x skrev:Men vad jag vänder mig emot är att INGEN ens försöker hitta någon trolig infallsvinkel till att det skulle kunna vara ett tweak som bidrar positivt.

Hur vet du det?

Jag försökte och försökte och försökte... Men misslyckades! Det kan ju bli så när det faktiskt inte finns något fog att tro att det är något annat en en bluff. Det är bluffproduktens tillverkares/marknadsförares (produktens?) fel, inte den som inte lyckas hitta något vettigt med den.

Fast allvarligt talat, jag har inte ens klickat på den där länken, så jag vet inte ens vad det är för någon produkt ni pratar om. Verkar vara en bluffprodukt om man tror att Faktiskt-delemmarnas omdöme är pålitligt, och jag tror nog att det är det, men säker är jag förtås inte. :wink: Men jag skall nog klicka, snart... :o

Speciellt de med lite tekniska kunskaper utöver det normala skulle ju kunna använda sin kreativitet till något annat än att bara sabla ner på saker och ting.

Varför tror du inte att de gör det? Jag uppfattar det snarast som att de ofta är väldigt positiva till saker, men att du dömer deras omdöme så här: Ni är positiva till "fel saker".

Du blir inte nöjd förrän de är positiva till dåliga saker. :wink:

Galileo blev dömd till döden, med stöd av dåtidens vetenskapsmän, för att han torgförde en kunskap som egyptierna hade flera tusen år tidigare. Ja, att jorden var rund alltså.

Dumheter! En otrolig historieförfalskning! Det var ju han som var en vetenskapsman - som blev dömd av KYRKAN.

Att sen kyrkan "utnämnde" folk till "vetenskapsmän" - som förstås pladdrade det nonsens som krävdes av dem, är helt irrelevant eftersom dessa inte var vetenskapsmän (eftersom sådana kännetecknas av att agera i enlighet med de vetenskapliga principerna). Det är ju basaliteter som alla borde inse. Det finns näppeligen någon annan definition på vetenskapsman än att egera enligt de vetenskapliga principerna. En forskare, eller en akademiker kan vara något annat, men en vetenskapsman kan inte vara ovetenskaplig.

Varför inte försöka att förstå grunden till sådana här tweaks, alla är inte framsprungna ur en önskan att tjäna mer pengar. Det finns seriösa människor som tycker sig ha funnit något som påverkar ljudet. Alla av dem är kanske inte renodlade tekniker utan förklarar kanske saker och ting på ett mer amatörmässigt sätt, kanske åtföljda av fnysningar från de med bättre teknisk kunskap som kräver att varje ord man säger ska vara noga underbyggt och exakt på alla sätt och vis. Sådana diskussioner förs ju även här på Faktiskt.se och kan vara ganska tröttande. Jag säger bara "Har massan någonsin rätt?"......

Varför tror du inte att folk försöker förstå grunderna till ormoljeprodukter?

Det är ju just det att man gör det, och misslyckas, samt undersöker om effekterna som annonseras finns, och misslyckas igen, och det är det som gör att man vet att de är ormoljeprodukter.

Kommer ni ihåg diskussionen om antistatbehandling av cd´s för ca ett år sedan? Var det någon av de mer tekniskt utbildade som överhuvudtaget trodde att det kunde vara någon skillnad mellan en uppladdad respektive neutral skiva? Inte vad jag minns. Ändå finns det de som hört en liten, men dock skillnad.

Vad någon "tror" är helt irrelevant ut vetenskaplig synvinkel. Man dömer inte efter tro inom vetenskapen. Om det, som du hävdar, går att påvisa skillnad så finns den förstås. Att en illa laddad CD kan påverka elektroniken på en felkonstruerad CD-spelare är ju dessutom välkänt sedan länge.

Och det finns hypoteser till varför det skulle kunna vara så. Men det avfärdas direkt av "teknikerna" som humbug och ett sätt att tjäna grova pengar på aningslösa konsumenter.

Lite mer vidsynthet tack!

/ B

Jag tycker det är ungefär lika ointressant vad någon inte tror på som vad någon annan tror på, så länge som det inte finns någon substans för varken det ena eller det andra.

Men om en tillverkare lancerar hypoteser som redan är både kända och falsifierade är det inte tro det handar om längre. Eller varför misstror du det fyrkantiga vinterhjulet? Jo, för att du anser att du vet att det inte fungerar. Du kan ju föreställa dig hur och varför det inte fungerar.

Det är nog ungefär vad det handlar om för dem som inte tror på ormolja.

Skillnaden är att de accepterar din kritik mot det fyrkantiga vinterhjulet, men du accepterar inte deras kritik av ormoljan. Är det vidsynt av dig?

Jag tycker du borde leda i bevis att de har fel istället för att kritisera deras förmodanden.

Tänk om det visar sig att du hade rätt! Det vore väl kul? :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Quackti och strukturtapeter fungerar inte som "bluffprodukt", för de fungerar ju! :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-30 09:38

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Galileo blev dömd till döden, med stöd av dåtidens vetenskapsmän, för att han torgförde en kunskap som egyptierna hade flera tusen år tidigare. Ja, att jorden var rund alltså.

Dumheter! En otrolig historieförfalskning! Det var ju han som var en vetenskapsman - som blev dömd av KYRKAN.

Ville bara komplettera litet här. Kyrkan hade inget behov av stöd från vetenskapsmän. Vatikanen utgick från Sanningen, dvs Guds ord, och det som stod i Bibeln var bokstavligen sant.

Samtliga vetenskapsmän runt om i Europa (som hade satt sig in i Galileos skrifter, tittat i teleskop och satt sig ned med papper och penna för att räkna litet) höll naturligvis med Galileo. Han var bara väldigt ensam i Italien, eftersom kyrkan hade en så ofantlig makt där.

PS. Och, för att kommentera ursprungsfrågan: Med min begränsade kunskap i mikrovågskonstruktion (fyra år på Ericsson, labbade en hel del med just mikrovågsabsorberande material) kan jag bara säga att det verkar vara ormolja.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-11-30 10:07

Galileo blev väl aldrig dömd till döden. Domen ( har jag för mig ) löd på livstids fängelse som omvandlades till någon form av husarrest.
Giordano Bruno avrättade man. Han brändes på bål.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-30 10:11

hajen1: Helt korrekt. Missade det... :oops:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-30 11:30

Hajen1:

I husarresten så skrev Gallilei en satirisk bok om ett samtal mellan en präst, en vetenskapsman och en köpman (har jag för mig). Redan nu kan man ju förstå vem som var trollet och den som förlorade argumentationen i den boken. :wink:

Hur som hellst, det bidrog inte direkt till att få Galilei frikänd.

Sorry för OT
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nästa

Återgå till Generellt om hifi