Vad bör kablar få kosta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är 35 % alldeles för mycket att spendera på kablarna i en anläggning?

Omröstningen slutade 2003-11-08 19:03

Ja
69
78%
Nej
15
17%
Det är alldeles för lite!
4
5%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 16:56

Har faktiskt aldrig prova transparent tyvärr, har varit sugen på att göra det men har ännu inte fått tillfälle.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-27 07:09

Inte 8O Vi får ta och ha kabelnörd kväll någongång. Var bor du???
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-07-07 14:32

Du har väl röstat?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-07-07 14:34

Sanny_X skrev:Du har väl röstat?

Satsar du på en karriär som arkeolog?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-07-07 14:34

Nä, förstod inte frågan. 35% av vaddå? En årslön?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-07-07 14:36

Magnuz skrev:

Det är ju temavecka. :lol:

Nja, hoppas efter detta att frågan är avklarad och vi slipper mer "nya" trådar i ämnet.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-07-07 17:56

Sanny_X skrev:
Magnuz skrev:

Det är ju temavecka. :lol:

Nja, hoppas efter detta att frågan är avklarad och vi slipper mer "nya" trådar i ämnet.

Innan den här kabelveckan är slut så kommer nog adminsarna ha infört en ny regel, att kabeltrådar klassas som politik och får inte diskuteras på detta forum :roll:

Användarvisningsbild
Morello

Re:

Inläggav Morello » 2014-12-01 15:13

Alexi skrev:Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka :)

Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.

Varför är jeans så frukatsnvärt populärt?
Jeans har ju alltid funnits, men inte av den omfattning vi ser idag.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Vad bör kablar få kosta?

Inläggav DVD-ai » 2014-12-01 16:01

det går inte att svara på röstningsallternativen pga att det beror på övriga komponenters kostnad

kostar elektroniken 100000kr så är det onödigt mycket mer 35% av den summan ytterligare på kablar, men kostar anläggningen 1000kr så är det större sannolikhet att det blir typ 35% om man ska ha kablar som är vettiga.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Re:

Inläggav PerStromgren » 2014-12-01 16:48

Morello skrev:
Alexi skrev:Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka :)

Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.

Varför är jeans så frukatsnvärt populärt?
Jeans har ju alltid funnits, men inte av den omfattning vi ser idag.

Jo. Och med tanke på att Alexi skrev det där för 11 år sedan så... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 16:59

Oj, jag lyckades gräva djupt i arkiven. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-01 18:14

Det är väl egentligen inte priset på en pryl och det prisets andel av totalen som spelar någon roll?

Det där pris-andelsresonemanget verkar ju utgå från att en bättre grej alltid är en dyrare grej. Om man väger in konstruktions-, logistiks- och kalkyl-smartheten i en grunka, så kan naturligtvis en bättre pryl vara billigare än en mindre smart men dyrare pryl.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad

Re:

Inläggav distad » 2014-12-01 21:39

Bamsefar skrev:Jag tror att de flesta blir nöjda med en vettigt tillverkad kabel. Och en vettigt tillverkad kostar inte mer än max 1000 sek / stereometer, oberoende om det är en signal eller högtalarkabel.

Vissa gillar EKK / RG62 (eller är det RG59 ???).

Vissa gillar NordOst, PAD och Transparent.

Min åsikt, i detta mycket heta ämne, är att Transparent rent tekniskt och "ljud"-mässigt är bäst men dessvärre oerhört överdrivet dyra.

Ta t.ex. TAG McLaren Audios kablar, no-nonsen, suveränt enkla och väl skärmade. Ligger på tusen lappen med kontakter om jag minns rätt. Perfekta för majoriteten (90%) av alla användare - och de flesta av dessa kan säkert klara sig med EKK / RG62 oxå....

Transparent kablar är inte helt fel.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-02 01:30

Få kablar är helt fel, det vill säga de fungerar nästan alla - i så måtto att det kommer fram något i andra änden. Det mesta kommer till och med fram, genom nästan alla kablar. Så kablar är inte sådär jätteviktigt.

Men frågan är om jag stött på någon annan tillverkare som hävt ur sig mer tossigheter, ja rent av entydiga felaktigheter (påstående som helst enkelt inte är samma) än just Transparent?

De historier de berättar för sina tilltänkta kunder är helt enkelt metafysik, och knappt det. Ordet transparent är sällan så missbrukat som för dessa kablar. Kan inte på rak arm erinra mig några andra kabeltillverkare som i sådan grad faktiskt med avsikt förvanskar signalen.

Missförstå mig inte, att göra en kabel som inte ställer till musiksignalen är inte svårt. Det är snarare det lättaste man kan göra. Gör man inget dumt så blir det inte dåligt. Och gör man mycket dumt så blir det trots allt inte sådär värst färgat. Andra länkar i kedjan kan färga mera än även de sämsta kablarna, trots att man försökt göra alla länkar så bra som möjligt - men ändå: Varför gör man kablar som med avsikt förvränger musiksignalen (och låter det hela beledsagas av en berättelse som är rappakalja), tar absurt mycket betalt för den - och dessutom kallar den transparent???

Här kommer en någotsånär nykter artikel.

http://www.audioholics.com/audio-video- ... -resonance

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 02:08

Detta att delarna i en anläggning ska ligga inom ramen för vissa proportioner har jag alltid förundrat mig över. Det är väl inte priset som speglar prestandan? Ska man bedöma två förstärkare efter samma måttstock där den ena har en låda som kostar multum och den andra ett bra ljudande inre?

Om man hårdrar det hela, VAR ger en tusenlapp mest förbättring? är väl snarare en bra utgångspunkt. Problemet kommer när man ska värdera en eventuell förbättring, den kan ju vara stor - eller den kan vara viktig (eller givetvis både och). Sedan kan ju en förbättring vara så mycket, det kan givetvis vara bättre ljud (vad nu det är) men också till exempel handhavande, flexibilitet och liknande. Vi har alla olika önskemål om vad vi vill få ut av våra apparater. Att då säga att 20% ska gå till källan och 60% till högtalaren blir ju helt galet. Det måste ju styras efter de önskemål man har.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-02 02:53

Bill50x skrev:Detta att delarna i en anläggning ska ligga inom ramen för vissa proportioner har jag alltid förundrat mig över. Det är väl inte priset som speglar prestandan?

Det har du förstås rätt i.

Men vad är det som får dig att antyda att någon annan har den uppfattningen?

Min uppfattning är hur som helst att det finns två infallsvinklar som går att försvara.

1. Det är anläggningen prestanda som helhet som måste vägas mot anläggningens kostnad.

2. Hur mycket det är rimligt att låta en länk kosta har med svårigheten att få just den länken att prestera väl.

Det finns fall då de två ovanstående punkterna inte rimmar hundraprocentigt med varandra, men som regel drar de åt ungefär samma håll.

Bill50x skrev:Ska man bedöma två förstärkare efter samma måttstock där den ena har en låda som kostar multum och den andra ett bra ljudande inre?

Ska och ska. Man gör väl som man vill?

Det finns väl dessutom i så fall tre faktorer:

1. Ljudkvalitet (bryr mig inte om huruvida perspektivet är "transparens" eller "ett sound man gillar", det är ju upp till var och en.)

2. Hur välbyggd apparaten är ur ett estetiskt och kanske ergonomiskt perspektiv.

3. Hur god apparatens funktions-kvalitet är, det vill säga hur länge den kommer att hålla.

Bill50x skrev:Om man hårdrar det hela, VAR ger en tusenlapp mest förbättring? är väl snarare en bra utgångspunkt.

Ja, det är den rätta frågan. Och praktiskt taget aldrig är en kabel är rätt svar. Men det finns undantag. Man skall inte förenkla något.

Bill50x skrev:Problemet kommer när man ska värdera en eventuell förbättring, den kan ju vara stor - eller den kan vara viktig (eller givetvis både och). Sedan kan ju en förbättring vara så mycket, det kan givetvis vara bättre ljud (vad nu det är) men också till exempel handhavande, flexibilitet och liknande. Vi har alla olika önskemål om vad vi vill få ut av våra apparater. Att då säga att 20% ska gå till källan och 60% till högtalaren blir ju helt galet. Det måste ju styras efter de önskemål man har.

Javisst, men man skall nog inte se olika människors uppfattningar om vad som är rimliga proportioner mellan de olika investeringarnas relativa storlekar som påståenden om att man SKALL fördela penningen exakt så, så strikt.

Jag tror i varje fall inte att någon menar något sådant.

Snarare tror jag att de flesta tänker och gör sin bedömning på ungefär det sätt som du skissar i det ovanstående.

Problemet med att formulera frågan "var ger en tusenlapp mest förbättring" är dock att svaren på den frågan inte säger någonting om just det som TS frågat om. I ett enskilt fall så kan ju en anläggning vara för handen - där alla kablar saknas. Då är svaret givet, eller hur? Köp kablar för tusenlappen!

Det som fattas behövs ju mest, liksom.

En bättre fråga kanske därför är hur stor andel man uppfattar vara rimligt att spendera MAXIMALT på en del i kedjan i detta fall kablarna. Finns kablar som inte är trasiga så blir troligen svaret noll, i de allra flesta fallen. Men bara för att ett rum finns så är det inte givet att svaret blir noll där. Detsamma gäller flera av de andra delarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-02 02:57

Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-02 03:25

petersteindl skrev:Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.

ja! inte så mycket att träta om det tror jag :|
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-02 21:47

http://www.coconut-audio.com/christmas.html
Julkablar som ska vara väldigt mycket bättre än min White Knight, känner jag ett köpsug månne?

Bild

Kanske vore Lotta ännu vackrare med en röd kabel?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-02 22:02

hifikg! Har Patrik82 begärt att få använda dina bilder något eller anses de för "oseriösa"?

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 22:03

Åh, verkligen fin! Känner mig ovanligt spendersugen. Nästan så att pengar inte spelar någon roll.....
Peter är ju inne på rätt spår.
En kabel borde kosta ca 10ggr materialkostnaden. Detta bör täcka material, arbetsinsats, förpackningar, återförsäljare, generalagentur och moms, reklam, mässor, lagerhållning mm. Har hört att detta är standard inom flera brancher.
Mina är i denna ekvation för billiga, he he. Borde höja priset en hel del. Har ingen generalagent.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-02 22:16

jeff_belowski skrev:hifikg! Har Patrik82 begärt att få använda dina bilder något eller anses de för "oseriösa"?

Han fick en bild till sin sida som en ringa ersättning för jättesnoken jag fick av honom. Noterade att han har ett "användargalleri" där jag finns representerad, det kan jag bjuda på, Patrick är en generös snubbe.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-02 23:48

petersteindl skrev:Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.

Kabel lägger man sjäver till självkostnadspris, tycker jag . . . typer. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-03 00:26

Ja, om den som tillverkar den skall leva på det så blir det ju nödvändigt. Och det kan vara vad som helst mellan kanske dubbelt så mycket som självkostnadspriset och 20 gånger mera, kanske till och med mer än så, beroende på hur man räknar på kostnaderna och beroende på säljorganisation och sådant. Inget konstigt med det.

Det som är konstigt med just kabelbranschen är att det finns så många skojare i den, och då talar jag inte om att det tjänar för mycket pengar. För mig får de tjäna hur mycket som helst. De får även sälja hur usla produkter som helst, till hur höga priser som helst. Jag bryr mig inte.

Det jag bryr mig om är när de ljuger för sina kunder, det vill säga ljuger för alla. Det och ingenting annat.

Saken är ju marknadsekonomi råder. Det är därför upp till kunden att ta ställning till om man vill inverstera i varje produkt, och det är kundens sak att bedöma om man tycker att byggkvalitet och prestanda svarar till ens krav.

Om en kabel baserat på hur den upplevs när man använder den känns sämre än vad den kostar så får kunden själv göra den bedömningen. Om kunden bedömer att kabeln har varit för billig att tillverka (oavsett känsla av kvalitet) och tillverkaren alltså enligt kunden tjänar för mycket så får kunden bedöma det också - men om tillverkare och/eller distributörer ljuger för kunden om hur saker fungerar och om kabelns egenskaper så är det orimligt att begära att ALLA kunder skall ha kunskap nog för att veta att det påstådda var lögner.

Därför bör branschen inte acceptera sådana tillverkare. De som vet bäst bör säga ifrån.

Men igen - jag har INGET att erinra mot en tillverkare som kanske gör dåliga kablar och som kanske säljer dem dyrt och tjänar massor av pengar på det, om de har attityden "bedöm själv". Då är det rimligen upp till var och en att göra just det.

Vh, iö

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-03 08:04

IngOehman skrev:Ja, om den som tillverkar den skall leva på det så blir det ju nödvändigt. Och det kan vara vad som helst mellan kanske dubbelt så mycket som självkostnadspriset och 20 gånger mera, kanske till och med mer än så, beroende på hur man räknar på kostnaderna och beroende på säljorganisation och sådant. Inget konstigt med det.

Det som är konstigt med just kabelbranschen är att det finns så många skojare i den, och då talar jag inte om att det tjänar för mycket pengar. För mig får de tjäna hur mycket som helst. De får även sälja hur usla produkter som helst, till hur höga priser som helst. Jag bryr mig inte.

Det jag bryr mig om är när de ljuger för sina kunder, det vill säga ljuger för alla. Det och ingenting annat.

Saken är ju marknadsekonomi råder. Det är därför upp till kunden att ta ställning till om man vill inverstera i varje produkt, och det är kundens sak att bedöma om man tycker att byggkvalitet och prestanda svarar till ens krav.

Om en kabel baserat på hur den upplevs när man använder den känns sämre än vad den kostar så får kunden själv göra den bedömningen. Om kunden bedömer att kabeln har varit för billig att tillverka (oavsett känsla av kvalitet) och tillverkaren alltså enligt kunden tjänar för mycket så får kunden bedöma det också - men om tillverkare och/eller distributörer ljuger för kunden om hur saker fungerar och om kabelns egenskaper så är det orimligt att begära att ALLA kunder skall ha kunskap nog för att veta att det påstådda var lögner.

Därför bör branschen inte acceptera sådana tillverkare. De som vet bäst bör säga ifrån.

Men igen - jag har INGET att erinra mot en tillverkare som kanske gör dåliga kablar och som kanske säljer dem dyrt och tjänar massor av pengar på det, om de har attityden "bedöm själv". Då är det rimligen upp till var och en att göra just det.

Vh, iö

Helt enig.

Vanliga kablar är minst lika bra. Det som kan vara skillnad är bra skärm, dålig skärm eller ingen skärm.

Nu är inte alla kablar bra från fabrik. Så därför doppar jag mina kablar i en hemlig lösning, bestående av bl.a vigvatten.
Resultatet blir att man får en mycket bättre kanalseparation, ljudet blir mycket luftigare (oftast 4ggr luftigare på Szbyczek-skalan) och man höjer samtidigt högtalarnas känslighet med 6dB (upplevd, ej mätbar).

Detta gör jag givetvis även till andra människor som sliter ned att få ut det allra sista ur sin anläggning. Och detta till ett självkostnadspris, dvs 80kr/m + frakt och startavgifter.

En gammal Goldstar inköpt på Konsum låter som ett par Guru Junior / Holographic audio. Men då har jag även doppat kretskort och annat i denna hemliga brygd.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-03 09:16

Håller med IÖ.
Tycker ditt inlägg ante 77 ligger på förskolenivå rent mentalt. Trams!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-03 09:42

adagio skrev:Håller med IÖ.
Tycker ditt inlägg ante 77 ligger på förskolenivå rent mentalt. Trams!

Så du vill inte utnyttja mitt erbjudande?

65kr/m. Låter det mer lockande?
Då kan jag vaxa kablarna i tillägg.

Hokus Pokus på dig

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-03 12:37

Hej, ber om ursäkt för mitt inlägg, det var onödigt och drygt. Raljerande är dock något jag ogillar. Nja lite nyfiken blir jag :D finns ånger-rätt.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-12-03 22:18

Coaxkabel ca20kr/m. Kontakter ca 50kr/st. Högtalarkabel 20kr/m. Hdmi finns för 50kr/m. Den dyraste kabel jag har är således den egenlödda coaxen med delar från ELFA. Jag provade att gämföra min mot en +100.000kr kabel en gång. Den dyra var galvaniskt avskild i skärmen och hade en rad salespoints och lät inte bra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-03 23:52

Man kanske kan roa sig med att reflektera över vad det innebär att ljuga och framförallt när påstådda felaktigheter INTE bör betraktas som lögn.

Ponera att någon person på en sladdfirma verkligen tror på sin produkt. Vederbörande kanske exempelvis har missförstått saker inom fysiken och åberopar därmed tokigheter utan att inse detta. Är det att ljuga?
Det är tveklöst att fara med osanning. Och därmed ligger såklart ansvaret för konsekvenserna av osanningsfarandet - åtminstone i någon mån - på vederbörande. Men är det en lögn?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi