Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Sanny_X skrev:Du har väl röstat?
Satsar du på en karriär som arkeolog?
Sanny_X skrev:Magnuz skrev:Sanny_X skrev:Du har väl röstat?
Satsar du på en karriär som arkeolog?
Det är ju temavecka.![]()
Nja, hoppas efter detta att frågan är avklarad och vi slipper mer "nya" trådar i ämnet.
Alexi skrev:Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka
Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.
Morello skrev:Alexi skrev:Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka
Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.
Varför är jeans så frukatsnvärt populärt?
Jeans har ju alltid funnits, men inte av den omfattning vi ser idag.
Bamsefar skrev:Jag tror att de flesta blir nöjda med en vettigt tillverkad kabel. Och en vettigt tillverkad kostar inte mer än max 1000 sek / stereometer, oberoende om det är en signal eller högtalarkabel.
Vissa gillar EKK / RG62 (eller är det RG59 ???).
Vissa gillar NordOst, PAD och Transparent.
Min åsikt, i detta mycket heta ämne, är att Transparent rent tekniskt och "ljud"-mässigt är bäst men dessvärre oerhört överdrivet dyra.
Ta t.ex. TAG McLaren Audios kablar, no-nonsen, suveränt enkla och väl skärmade. Ligger på tusen lappen med kontakter om jag minns rätt. Perfekta för majoriteten (90%) av alla användare - och de flesta av dessa kan säkert klara sig med EKK / RG62 oxå....
Bill50x skrev:Detta att delarna i en anläggning ska ligga inom ramen för vissa proportioner har jag alltid förundrat mig över. Det är väl inte priset som speglar prestandan?
Bill50x skrev:Ska man bedöma två förstärkare efter samma måttstock där den ena har en låda som kostar multum och den andra ett bra ljudande inre?
Bill50x skrev:Om man hårdrar det hela, VAR ger en tusenlapp mest förbättring? är väl snarare en bra utgångspunkt.
Bill50x skrev:Problemet kommer när man ska värdera en eventuell förbättring, den kan ju vara stor - eller den kan vara viktig (eller givetvis både och). Sedan kan ju en förbättring vara så mycket, det kan givetvis vara bättre ljud (vad nu det är) men också till exempel handhavande, flexibilitet och liknande. Vi har alla olika önskemål om vad vi vill få ut av våra apparater. Att då säga att 20% ska gå till källan och 60% till högtalaren blir ju helt galet. Det måste ju styras efter de önskemål man har.
petersteindl skrev:Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.
jeff_belowski skrev:hifikg! Har Patrik82 begärt att få använda dina bilder något eller anses de för "oseriösa"?
petersteindl skrev:Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.
IngOehman skrev:Ja, om den som tillverkar den skall leva på det så blir det ju nödvändigt. Och det kan vara vad som helst mellan kanske dubbelt så mycket som självkostnadspriset och 20 gånger mera, kanske till och med mer än så, beroende på hur man räknar på kostnaderna och beroende på säljorganisation och sådant. Inget konstigt med det.
Det som är konstigt med just kabelbranschen är att det finns så många skojare i den, och då talar jag inte om att det tjänar för mycket pengar. För mig får de tjäna hur mycket som helst. De får även sälja hur usla produkter som helst, till hur höga priser som helst. Jag bryr mig inte.
Det jag bryr mig om är när de ljuger för sina kunder, det vill säga ljuger för alla. Det och ingenting annat.
Saken är ju marknadsekonomi råder. Det är därför upp till kunden att ta ställning till om man vill inverstera i varje produkt, och det är kundens sak att bedöma om man tycker att byggkvalitet och prestanda svarar till ens krav.
Om en kabel baserat på hur den upplevs när man använder den känns sämre än vad den kostar så får kunden själv göra den bedömningen. Om kunden bedömer att kabeln har varit för billig att tillverka (oavsett känsla av kvalitet) och tillverkaren alltså enligt kunden tjänar för mycket så får kunden bedöma det också - men om tillverkare och/eller distributörer ljuger för kunden om hur saker fungerar och om kabelns egenskaper så är det orimligt att begära att ALLA kunder skall ha kunskap nog för att veta att det påstådda var lögner.
Därför bör branschen inte acceptera sådana tillverkare. De som vet bäst bör säga ifrån.
Men igen - jag har INGET att erinra mot en tillverkare som kanske gör dåliga kablar och som kanske säljer dem dyrt och tjänar massor av pengar på det, om de har attityden "bedöm själv". Då är det rimligen upp till var och en att göra just det.
Vh, iö
adagio skrev:Håller med IÖ.
Tycker ditt inlägg ante 77 ligger på förskolenivå rent mentalt. Trams!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst