Moderator: Redaktörer
Rille skrev:Ja en basabsorbent kan ju bota toppen såklart. Jag tänkte dock om man kan angripa problemet mer vid roten till det onda dvs där felet uppstår så att det inte uppstår och inte en efterbehandling..
Rille skrev: utom möjligen att rummet är ca5,5m långt..
Nattlorden skrev:Rille skrev: utom möjligen att rummet är ca5,5m långt..
Då kan det ju mycket väl vara den moden du slår an och det blir nog rätt svårt att undvika den med hjälp av (vettig) högtalarplacering. Att din kompis inte har just den beror ju på (antar jag) att ni inte har identiska rum.
Du kan ju skaffa dig en parametrisk EQ och sänka den toppen i den.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Rille skrev: utom möjligen att rummet är ca5,5m långt..
Då kan det ju mycket väl vara den moden du slår an och det blir nog rätt svårt att undvika den med hjälp av (vettig) högtalarplacering. Att din kompis inte har just den beror ju på (antar jag) att ni inte har identiska rum.
Du kan ju skaffa dig en parametrisk EQ och sänka den toppen i den.
Men borde inte 5.5 m förlägga problementet nedåt 33 Hz, inte 120 Hz som nämnts?
Jag tror inte det. Då hade Ingvar nog redan sagt till om det..Komorok skrev:Kan det vara dämpmotståndet i i28 som bör justeras?
AndreasArvidsson skrev:120Hz är inte moden på längden. 120Hz resonans motsvarar snarare ett avstånd på ca 1,43m.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:120Hz är inte moden på längden. 120Hz resonans motsvarar snarare ett avstånd på ca 1,43m.
I första ordningen, ja.
Rille skrev:Högtalarna står 100cm ut från bakre vägg och 62cm från sidoväggar. Lyssningsplatsen är 80-90cm ut från bakre vägg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster