Alltså en tvåvägare istället för trevägaren ovan.
Rätt Zartok?

Moderator: Redaktörer
JonasW skrev:Min gissning är tre "moduler" per front. Två stycken med två mid/basar i varje och en egen modul för enbart diskant. Alltså likt Dynaudion ovan fast utan renodlade midbasarna i diskantens modul.
Alltså en tvåvägare istället för trevägaren ovan.
Rätt Zartok?
Kraniet skrev:Vilken diskant tror vi då? Behöver ju en känslighet runt 91dB minst om basarnas käsnlighet ska utnyttjas fullt ut. Annars hade nog Seas DXT varit en bra kandidat.
Cortado skrev:Kraniet skrev:Vilken diskant tror vi då? Behöver ju en känslighet runt 91dB minst om basarnas käsnlighet ska utnyttjas fullt ut. Annars hade nog Seas DXT varit en bra kandidat.
Morel CAT378?
AndreasArvidsson skrev:Q-värdet avgör ju fortfarande verkningsgraden vid en given frekvens. Har elementet lägre Q så är ju verkningsgraden högre under f0. Du kan självklart justera tonkurvan mha filter, men det kostar ju effekt och slaglängd att öka nivån. Tål att tänkas på.
zartok skrev:Det står att den sprider ljudet bra, vilket jag gärna har nu när vi börjat ha lite filmkvällar här samtidigt som vi sitter nära högtalarna. Då behövs det lite bra spridning tror jag.
zartok skrev:Ja, fåne köper jag rakt av, däremot vet jag inte om jag gillar orthoakustik som Carlsson då jag inte hört hans högtalare
zartok skrev:SB17MFC35-8 är en 6.5", och den sprider överjävligt bra om jag får skriva det själv.
zartok skrev:Känslighet på 92 tror jag det stod, det skulle ge 101 dB känslighet på åtta element.
zartok skrev:Främsta tanken med en högtalare med många element är för mig att den kommer att leverera mycket ljud ut i rummet. Den högtalare som jag hittills upplevt gjort detta bäst var dipolen magnepan 3.5. Därefter så ligger Dynaudio Evidenceserie bra till. Jag vill ha bra spridning då det minskar risken att man behöver en sweetspot. Jag ser hellre att man har en sweetfield av ljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster