Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW

Re: Zartoks egenbyggda toppar, nya ideer och nya planeringar

Inläggav JonasW » 2014-12-03 14:06

Min gissning är tre "moduler" per front. Två stycken med två mid/basar i varje och en egen modul för enbart diskant. Alltså likt Dynaudion ovan fast utan renodlade midbasarna i diskantens modul.
Alltså en tvåvägare istället för trevägaren ovan.

Rätt Zartok? :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-12-03 15:19

Om jag går tillbaka till 1:a inlägget och Scan-Speak 18W har ju Troels gjort denna "Inodesign-inspirerade" skapelse.

http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-03 15:34

JonasW skrev:Min gissning är tre "moduler" per front. Två stycken med två mid/basar i varje och en egen modul för enbart diskant. Alltså likt Dynaudion ovan fast utan renodlade midbasarna i diskantens modul.
Alltså en tvåvägare istället för trevägaren ovan.

Rätt Zartok? :)

ok ja då är jag med. det hade kunnat bli lurigt att få ihop känsligheten mellan elementen (om jag förutsätter 2,5-vägs högtalare) om det var passiva filter. men med aktiv delning blir det nog ganska enkelt.

blir nog ett riktigt trevligt bygge.

Vilken diskant tror vi då? Behöver ju en känslighet runt 91dB minst om basarnas käsnlighet ska utnyttjas fullt ut. Annars hade nog Seas DXT varit en bra kandidat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-03 16:16

Kraniet skrev:Vilken diskant tror vi då? Behöver ju en känslighet runt 91dB minst om basarnas käsnlighet ska utnyttjas fullt ut. Annars hade nog Seas DXT varit en bra kandidat.

Morel CAT378?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-03 16:57

Cortado skrev:
Kraniet skrev:Vilken diskant tror vi då? Behöver ju en känslighet runt 91dB minst om basarnas käsnlighet ska utnyttjas fullt ut. Annars hade nog Seas DXT varit en bra kandidat.

Morel CAT378?

ja det är nog en bra kandidat.

Fast det är klart ska det delas aktivt så kvittar det kanske. Men man vill kanske inte dra på nivån till diskanten för att matcha basarna.

Vill man ha nåt mer "exotiskt" så kan ju nån slags WG (SEOS tex) med tillhörande driver vara kul.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-03 18:16

Ska man köra på en mmtmm-variant skulle jag nog försöka ha högre känslighet på diskanten än vad den nämnda Morelen erbjuder. Då är ju en någorlunda extrem waveguide en bra ide, som Seosen. Dock krävs ju en lämplig driver till den.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 18:38

Här har det hänt mycket ser jag, jättekul att ni skriver, jag tackar så mycket :)
Kraniet, jag fick fram en siffra på 11 också, men det var för något annat. 14.7 fick jag på min beräkning, men det måste varit för något annat. Vilket q är det jag ska satsa på tro? Jag har möjlighet att göra lite större lådor än 40 liter styck. Kanske eventuellt tom FÖREDRAR att göra dom lite större. Men säg inget till tanten :D

Ja, jonas är helt inne på rätt spår, om det är den designen jag väljer att göra. Det skulle vara kul då det blir ett mycket udda bygge, men jag är öppen för fler idéer. Jag har lärt mig att man alltid bör vara det när man är här.

Ja, som jag skrev, du hade helt korrekt i din tanke om den designen jonas :)

Diskant har jag inte velat gå in på förrän midbasarna är bestämda. Dom kommer ju att bestämma vilken diskant jag kan använda, då dom ska delas mot diskanten. Man kan såklart se det tvärt om också, men jag prioriterar utseendet, och då kommer midbasarna synas mer, varpå jag utgår från dom.

Jag är fullt inne på att ha något lite exotiskt, om det finns någon diskant som passar mina behov. Mer om den senare, först så tar vi basarna. Men tack för att ni hjälper till så mycket :) jag tar alla förslag!

Horn har jag aldrig byggt med... Kanske skulle göra det den här gången? Fördelen med mina moduler är ju att jag enkelt kan byta ut en modul om den inte passar mig. Ja, byta ut diskanten dvs :) men men, kan någon kanske hjälpa mig simulera elementen som jag funderat på att göra en mmmmtmmmm design på?

Jag har gärna ett detaljerat ljud, något som jag förknippar med lägre q-värde. Men. 707 kanske är perfekt för toppar?
Igen, tack till er alla!

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-03 18:44

Så länge som du ska driva och dela aktivt så är väl knappast Q-värdet så avgörande.
Det påverkar ju frekvensgången för elementet men ska du köra med EQ så kan du ju reglera kurvan bäst du vill (till viss gräns naturligtvis).

Däremot, så är det ju viktigt att elementena får den volym dom behöver för att kunna spela utan för högt internt tryck/dist.

Q-värdet måste ju vara av _betydligt_ högre värde om man ska dela med passiva filter?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-03 18:50

Q-värdet avgör ju fortfarande verkningsgraden vid en given frekvens. Har elementet lägre Q så är ju verkningsgraden högre under f0. Du kan självklart justera tonkurvan mha filter, men det kostar ju effekt och slaglängd att öka nivån. Tål att tänkas på.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 18:56

Nej, jag gissar att man kan göra som med basarna och justera q-värdet något.

Jag kunde inte låta bli att kolla tweeters, och känner någon till Morel ET 338 1-1/8? Den säljs hos parts express just nu, två för under 300 usd. http://www.parts-express.com/morel-et-3 ... r--277-070

Det står att den sprider ljudet bra, vilket jag gärna har nu när vi börjat ha lite filmkvällar här samtidigt som vi sitter nära högtalarna. Då behövs det lite bra spridning tror jag.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-03 19:01

AndreasArvidsson skrev:Q-värdet avgör ju fortfarande verkningsgraden vid en given frekvens. Har elementet lägre Q så är ju verkningsgraden högre under f0. Du kan självklart justera tonkurvan mha filter, men det kostar ju effekt och slaglängd att öka nivån. Tål att tänkas på.

Absolut, så är det ju. Men med Zartoks nivåer och 4st midbasar per front så misstänker jag att det räcker och blir över :).
Effekt är billigt, det är väl slaglängd som skulle kunna bli ett problem om man gillar att spela högt.

Jag har bara börjat tänka på det på sistone, att det finns en bred uppfattning om att Q-värdet i sig ska vara så avgörande för hur högtalaren/basen i sig kommer att låta.
Men när man kan justera med EQ (som så många börjat göra idag) så blir det ju som du säger kanske bara viktigare med slaglängd och effekt tillsammans med en inte allt för liten låda naturligtvis.

Eller tycker du att jag är ute & cyklar? :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 19:41

tolkar jag det hela rätt när jag skriver att woofermodulerna, med fyra element av SB17MFC35-8 skulle passa bra i lådor från 40 liter och uppåt, vilket med dämpning skulle ge ett q-värde på HÖGST 0.707? för om det nu är rätt uppfattat så kan jag börja kolla på hurdan utformning jag vill ha på lådan. är det som med basar att det inte är någon nackdel att göra det lite större, bortsett från att dom rullar av lite tidigare?

jag hade tänkt att jag nog gärna sätter diskanten ungefär i öronhöjd. det skulle innebära att diskanten skulle ligga runt 90 cm. säg att den lådan är 20 cm hög, då blir det att modulerna ska bli 80 cm totalt. fot på 2 cm ger modulerna 78cm. då har jag en liten tanke på det hela. högtalaren ifråga skulle bli hela 180 cm då. ca. får eventuellt dra ner storleken lite granna. men säg 70cm plus fot. blir bra tror jag. ska kolla lite på hur det kan tänkas se ut på ett litet tag. jag har gärna en högtalare som har djupet ungefär som pip faktiskt. vet inte varför.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-03 19:59

Hade för mig att CAT378 hade högre känslighet än vad den har enligt databladet. Hela min tanke med den var att den har inbyggd waveguide och höga känsligheten - vilket den inte hade. Tänkte att den låg någonstans kring 94-95dB typ. Då faller den bort lite iallafall för tillfället. :)

Tycker nog att man skall kolla lite på vad du vill uppnå med högtalaren innan man väljer element, då blir det så mycket lättare att hitta passande element. Det finns många bra element men det gäller ju att kombinera rätt element på rätt sätt med varandra, för att det ska bli ett bra resultat.

zartok skrev:Det står att den sprider ljudet bra, vilket jag gärna har nu när vi börjat ha lite filmkvällar här samtidigt som vi sitter nära högtalarna. Då behövs det lite bra spridning tror jag.

Jag tror att du här har något man kanske skall tydliggöra för, "bra spridning" och "den sprider bra" känns ju som såna där egenskaper där man utgår från någon preferens och en referens. Vad är bra spridning för dig och varför vill du ha det?

Personligen så föredrar jag relativt "liten" spridning. Teorin bakom detta är att ett bredspridande element ju låter rummet ta en större roll i hur det låter och jag vill minska hur mycket rummet påverkar ljudet. Spridningen minskar man t.ex genom en waveguide (aka horn).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 20:41

Främsta tanken med en högtalare med många element är för mig att den kommer att leverera mycket ljud ut i rummet. Den högtalare som jag hittills upplevt gjort detta bäst var dipolen magnepan 3.5. Därefter så ligger Dynaudio Evidenceserie bra till. Jag vill ha bra spridning då det minskar risken att man behöver en sweetspot. Jag ser hellre att man har en sweetfield av ljud. Så bra spridning för mig är att vi kan sitta i soffan ett gäng och alla ha bra ljud. Det har jag med mina surrar exempelvis. För min del så ser jag det som en större fördel än problemet med att rummet påverkar mer.

Målet med högtalaren är faktiskt att få bygga den. Det låter märkligt, men jag vill testa bygga något lite rejälare och där ta lärdom ifrån. Det är därför jag blev inne på idén med dom här riktigt billiga elementen, då kan jag göra en riktig monsterhögtalare med hela nio element, något som jag tror är väldigt väldigt ovanligt. Jag har då inte sett så många såna tidigare. Om den låter bra är det en ren bonus egentligen. Jag vet att det låter helt vansinnigt, och det är jag medveten om. Men... Jag känner att jag vill bygga högtalare igen. Blev jättenöjd med mina subbar och mina surrar är riktigt riktigt bra. Då återstår det att testa bygga frontar också :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-03 20:58

Det låter som du är lite av en Ortho-fåne då. :D

Inget dåligt med det, vet man vad man vill ha så är det ju enklare att få det.

Då bör du nog ha en dome-diskant med hög känslighet eller flera, gissar att den bör ha liknande tonkurva åt alla håll - det kan du ju spana på i databladen. Gällande dina "middar" så skulle jag nog kika efter lite mindre element än 8", mer åt 5-6" hållet eftersom de är mer bredspridande högre upp i frekvens. De mindre elementen kommer nog gilla de större lådorna om du vill ha många element i en låda som skall nå ner till delningsfrekvens under 100Hz utan mycket filtermeck/boost.

Vet inte om bra idéer det där eller om jag snackar skit, men det lär jag väl märka. :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 21:20

Ja, fåne köper jag rakt av, däremot vet jag inte om jag gillar orthoakustik som Carlsson då jag inte hört hans högtalare :D

SB17MFC35-8 är en 6.5", och den sprider överjävligt bra om jag får skriva det själv. Kolla här:

Bild
Uppe på 2000 så är 60 grader off axis fortfarande under fem dB, vilket jag tolkar som mycket bra med tanke på allt annat elementet erbjuder, för det priset dessutom :D

Det är nog bara lysande idéer misstänker jag :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 21:40

Fann just http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7925
SB17NRXC35-4
Det är en 4ohm variant på SB17NRXC35-8. Sprider lite lite bättre, har högre känslighet och skulle passa bättre för serieparalellkoppling. Tar man och kör med fyra såna, sen seriekopplar man dom så blir nominell resistans 6.2 ohm som lägst. Det är en trygg last. Kostar 8000 plus frakt från europe audio. Låter som ett ännu bättre alternativ, för sju kr mer per element.

Känslighet på 92 tror jag det stod, det skulle ge 101 dB känslighet på åtta element. Jag kan köra med 2w rörförstärkare :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-03 21:46

zartok skrev:Ja, fåne köper jag rakt av, däremot vet jag inte om jag gillar orthoakustik som Carlsson då jag inte hört hans högtalare :D

Du kanske skulle lyssna på lite orthoakustiska högtalare då? Lär ju finnas några orthofånar på forumet som inte bor allt för långt bort.. :)

zartok skrev:SB17MFC35-8 är en 6.5", och den sprider överjävligt bra om jag får skriva det själv.

Jodå, det är väl däri krokarna den börjar beama. Femtummarna sprider "lika" ännu högre upp.
Senast redigerad av Cortado 2014-12-03 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-03 21:48

zartok skrev:Känslighet på 92 tror jag det stod, det skulle ge 101 dB känslighet på åtta element.

Vilken diskant tänkte du köra med det där då? :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 21:53

Ska man matcha känsligheten så blir det ett horn, men jag tror inte jag behöver matcha känslighet då jag sällan spelar högt. Klarar mig ypperligt med 80db i högtalarna kan jag säga :D

Så det blir en diskant som sprider bra och låter fint och distfritt misstänker jag :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-03 21:57

Precis, matchning av känslighet blir ju rätt okritiskt med aktiv delning och drivning. Lätt att matcha med någon mätning.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 22:14

Yes, och dessutom så ska jag tänka på att inte tänka på hur högt diskanten kan spela då jag klarar mig rätt bra med ganska många diskanter rent ljudtrycksmässigt :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-03 22:33

Låter ju som om du har en plan då. Väntar på designbilder och byggbilder! :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 23:30

Det kommer dröja länge, så håll inte andan. Först ska vi se om elementen ens går att få tag i.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-12-04 00:05

zartok skrev:Främsta tanken med en högtalare med många element är för mig att den kommer att leverera mycket ljud ut i rummet. Den högtalare som jag hittills upplevt gjort detta bäst var dipolen magnepan 3.5. Därefter så ligger Dynaudio Evidenceserie bra till. Jag vill ha bra spridning då det minskar risken att man behöver en sweetspot. Jag ser hellre att man har en sweetfield av ljud.

den här texten tycker jag är intressant ur den synpunkten: http://www.diyaudio.rs/index.php?app=co ... h_id=18616

Det handlar om hur man kan använda en högtalare med smalare spridning för att få bredare sweetspot. Det fick mig att börja fundera en hel del..

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 00:12

Tack för pdfen. Jag har idag rätt mycket toe in, så att man kan se utsidan av högtalaren från sweetspot, men jag kan nog test vrida mer också :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 08:10

Zartok: du säger att du vill ha "bra spridning", men vad menar du med det ?
Du nämner att diskanten enligt utsagor ska "sprida bra", bra som i "sprider mycket" ?
Du säger att du gillar det och att det borde passa bra till dina behov, men samtidigt så håller du på och tittar på en mmtmm konstruktion som INTE sprider mycket ( "sprider bra"?)

Så du behöver klargöra vad för spridning du vill ha ! :)
Till denna mmtmm konstruktion så skulle JAG rekommendera en diskant som sprider mer smalt, mer i stil med hur övriga högtalaren kommer att göra.
Det harmoniserar bättre ihopp då och du får en jämnare energirespons = mysigt och låter mer "rätt" :)

För på din beskrivning i tråden och det du säger så tycker i alla fall JAG att det låter som att du egentligen efterfrågar egenskaperna hos en liten högtalare (typ piP som du redan har) men vill uppnå det genom att bygga en högtalare med motsatta egenskaper.

Jag tror att du behöver ta ett steg tillbaka och fundera på vad du egentligen är ute efter ?!
Vad är det för egenskaper du ska ha ?
Det är hopplöst at börja med att titta på element och tekniska parametrar först och sedan försöka få det att prestera som man vill.
Bättre att göra tvärtom :)

Vad vill du ha högtalarna till ?
Hur nära sitter du ?
Hur starkt vill du kunna spela ?
Vad för typ av utrymme ska dom stå i ?

Är du har svaren på dessa så blir det lättare stt komma fram till vilken konstruktion du borde satsa på!
Men än så länge så är det helt omöjligt att hjälpa dig tyvärr då du uppgett dgenskaper hos en liten och bredspridande högtalare som åtråvärda.
Men vill ändå bytta en smalspridande mmtmm men kanske med en ganska bredspridande diskant ;)
Tro mig när jag säger att det kommer att bli kaos... Lugna dig med element letandet helt !
Och lämna fältet fritt till att bli vilken typ av högtalarkonstruktion som helst istället :)

För du behöver ha målet (det ljudmässiga slutresultatet) som mall klart innan du bygger :)
Och sedan bygga efter att nå det målet, då blir eu nöjd :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 08:17

Totalt kaos med stavningen i inlägget, avskyr att skriva på Ifånen, blir alltid fel och det är så hopplöst opraktiskt att redigera inlägg via dess webbläsare och den lilla skärmen ! :roll:
Så jag orkar inte... :o
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 08:32

Då borde jag först fråga varför en mmmmtmmmm konstruktion får dålig spridning med tanke på att dom enskilda elementen sprider ljudet bra? :)

Skrap, det kommer låta märkligt, men den här här högtalaren bygger jag bara för att jag vill bygga något. Och då något annorlunda. Det är som det primära målet, vilket nog låter vansinnigt i mångas öron. Ljudet är sekundärt, det är därför jag inte har några problem med att bygga med så pass billiga element.

Om dom kommer att användas eller bara stå som en statyett vet jag inte ens. Jag ser det som... Ja, att jag ska skulptera något i första hand. Men skulle dom användas så sitter jag 2.5 meter bort, vill kunna spela i bedövande 90 db och kommer ha dom nära bakvägg. Det är nog det jag känner till.

Så, det här kanske helt sabbar dina frågor, men jag är givetvis redo att matcha en diskant med smalare spridning om hahaha i övrigt kommer sprida ljud sämre. Dock så undrar jag hur det kommer sig att den här typen av högtalare skulle sprida dåligt. Skulle den sprida bättre med "bara" mmmmt?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 08:47

Läste just att det bara är den vertikala spridningen som är sämre med en mmmmtmmmm, illustreras väldigt bra på wiki. Det bryr jag mig inte så mycket om faktiskt, det är mer den horisontella spridningen jag önskar. Jag hade ett par mindre maggisar som dog när man reste sig upp, men det gick utmärkt att ha hemma iaf.

Eller, jag ska fråga om det stämmer att den horisontella spridningen inte påverkas så mycket av dom olika konstruktionerna innan förståss :) om det är så så kommer högtalaren fortfarande innefatta egenskaper som jag gärna har hos en högtalare. Vertikal spridning behöver jag nästan inte, tanken är att ha diskanten i öronhöjd.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum