Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Zartoks egenbyggda toppar, nya ideer och nya planeringar

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 08:52

Men "dåligt" så menar du alltså lite och med "bra" så menar du alltså mycket ! :)

En sådan här konstruktion blir smalspridande (mer direktiv) som en följd av den spridningsmönster som blir när du för samman flera element i olika former.
sätter du en rad element på höjden (på det viset som du avser) så kommer högtalaren att blir mycket direktiv vertikalt men också mer direktiv horisontalt än om du hade "bara" mt.
Detta beror på att elementen "tar ut varandra" i vissa vinklar, det påverkar även att det blir olika vinklar ditt öra hamnar i förhållande till olika element i en och samma högtalare och allt detta sammarbetar med varandra, samt så har det ett göra med baffelutformning i relation till detta.

sedan så kan man ju gå in i detta i super duper detalj, men jag är alldeles för rostig för att ge mig på det utan överlåter detta till någon anan istället :roll: :mrgreen:

Du bör därför ha en diskant som inte är lika benägen att sprida massor, en WG vore bra :)
då får du upp tåligheten och KAN bygga en högtalare som får oerhörd (jaja allt är relativt, mycket bra då ! ;) ) ljudtrycksprestanda på köpet (när du ändå håller på... kostar inget extra i och med att du efterfrågar ett visst spridningsbettende!)

om du bygger högtalare som är "dåligt spridande" så är det inte någon nackdel för storleken på sweetspott, snarare tvärtom !
dom blir mindre känsliga för knepiga rum med mycket tidigare reflexer samt att du kan vinkla in dessa så att dom korsar varandra framför näsan på dig eller till och med vid knäna !
Och du har möjlighet att med hjälp av deras spridningsbettenden få till en stor sweetspott där det låter vettigt :)

Jag är helt med på dina tankar skring varför du vill bygga !
är du nöjd med piP och tänker dom ska vara dina huvudhögtalare och dessa bara är för at tdet är kul att bygga eller ?
Bygg för att det är kul :)
Men det är ju än roligare att samtidigt lyckas åstakomma något som faktiskt med tanke på omständigheterna och nerlagd energi blir bra också ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-04 09:22

Cortado skrev:
zartok skrev:Känslighet på 92 tror jag det stod, det skulle ge 101 dB känslighet på åtta element.

Vilken diskant tänkte du köra med det där då? :)

måste ju räkna bort lite också med tanke på baffelstöd. Mellan 4-6dB brukar det ju landa på.

Men jag skulle nog fundera ett tag till över att köra mmtmm, de yttersta elementen kommer ju väldigt långt ifrån varandra, borde kunna ge lite underliga loobningar. då är det nog smartare med en mtm med de yttersta mm som 0,5 element.
Finns det några byggen på nätet där man byggt mmtmm?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 09:24

Jag tar åt mig och funderar på en wg, är det en sk waveguide? Alltså ett horn eller typ horn?

Just nu kör jag inte ens med pip utan med mina cinemahögtalare. Ju mer jag lyssnar på olika högtalare ju mer börjar jag tro att jag är lite av en allätare. Det är ganska få högtalare av kvalitet jag inte tycker om. Bw803D var en av få lite finare högtalare jag inte gillat, men dom är ganska få :) Jag ska sätta ut typ alla högtalare jag har på annons så att det blir lite rensning. Inte för att jag inte är nöjd, utan för att jag vill fortsätta bygga :)

Ja, det är ju en kul fördel om det blir bra :D ska läsa på om horn, det är ganska många här som gjort olika såna högtalare känner jag till. Är alla horn förenade med kompressionsdriver?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 09:49

Kraniet skrev:
måste ju räkna bort lite också med tanke på baffelstöd. Mellan 4-6dB brukar det ju landa på.

Men jag skulle nog fundera ett tag till över att köra mmtmm, de yttersta elementen kommer ju väldigt långt ifrån varandra, borde kunna ge lite underliga loobningar. då är det nog smartare med en mtm med de yttersta mm som 0,5 element.

Menar du att dom yttersta elementen ska ha ett motstånd av något slag så att dom spelar mindre volym eller inte med i hela registret som jag tror att dom gör i en 2.5-vägare?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-12-04 09:58

zartok skrev:
Kraniet skrev:

Menar du att dom yttersta elementen ska ha ett motstånd av något slag så att dom spelar mindre volym eller inte med i hela registret som jag tror att dom gör i en 2.5-vägare?

Ja man delar de yttersta så de inte spelar med hela vägen upp i frekvens = 2.5 vägare.

wg lär vara wave-guide ja, som är typ ett horn.
Behov av wave-guide beror egentligen bara på spridningen oavsett orsak. Alltså, delningsfrekvens och elementval kommer in där också.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 10:07

Jag tar till mig det ni skriver. Går det att montera ett motstånd på dom yttre elementen så att dom kan drivas aktivt med en slutstegskanal, eller behöver jag börja labba med filter (eg ta hit någon som hjälper mig stenhårt)?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-04 10:44

En waveguide är inte förenat med att man måste använda en kompressionsdriver, man kan ha en waveguide till vilka element som helst egentligen.

En annan bonus du har av en waveguide är den akustiska boosten du får av den, det gör ju att du för mindre effekt på diskanten får ut mer ljud. Mindre effekt på diskanten ger i de flesta fall mindre distorsion som uppkommer för att man pressar diskanten med för mycket effekt. Disten i ett element, oavsett sort, uppkommer inte efter en viss gräns utan den smyger upp med effekten. Får man då en akustisk "volymökning" på diskanten så får man indirekt lägre dist också.

Som du redan hajjat så ser tonkurvan olika ut beroende på om man mäter rakt framför elementet (on-axis) eller om man mäter från någon vinkel. Oftast faller tonkurvan mot högre frekvenser ju längre åt sidorna du mäter, samma gäller ju uppåt och nedåt. Även om du har en nästan idendisk tonkurva vid 60 grader som vid 0 grader (framifrån) så är det inte säkert att den tonkurvan kommer se likadan ut när den träffar ditt öra. Det som går åt sidorna kommer ju att "studsa" (reflektera) på någon yta, diffuseras och absorberas olika mycket i olika frekvenser. Du kan även se det som att det står en högtalare vid den punkt som ger dig första reflexen (ja, inte bara första såklart) och den högtalaren har en annan tonkurva en den du egentligen lyssnar på.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 12:04

Kraniet skrev:
Cortado skrev:
zartok skrev:Känslighet på 92 tror jag det stod, det skulle ge 101 dB känslighet på åtta element.

Vilken diskant tänkte du köra med det där då? :)

exakt !
dom yttra delas vid t.ex. baffelstödet för att ge högtalaren som helhet bästa möjliga effektivitet :)
onödigt att dämpa bort hela baffelstödet så att det blir värme i filtret när det kan användas för ökad känslighet och högre maximal outputt ;)

ett märke som har mmtmm med 2,5 vägs konstruktion är ju Ino med modellerna i56,i64,i68es

Ska man köra 2vägs med massor av eleemnt så är det nog en bra ide om dessa är väldigt små och väldigt många (läs linjekälla) allternativt om man delar mycket lågt ! så lågt att det egentligen inte finns någon anledning att välja den konstruktionen alls tyvärr...

2,5 vägs ska det ju vara till en mmtmm eller tmm konstruktion tycker jag :P
En mtm kan däremot vara 2vägs utan några problem :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 12:11

sebatlh skrev:
zartok skrev:
Kraniet skrev:

Ja man delar de yttersta så de inte spelar med hela vägen upp i frekvens = 2.5 vägare.

wg lär vara wave-guide ja, som är typ ett horn.
Behov av wave-guide beror egentligen bara på spridningen oavsett orsak. Alltså, delningsfrekvens och elementval kommer in där också.

En gosig bieffekt är att OM den är konstruerad vettigt (så som JAG tycker at tdet ska vara) så får man en stigande känslighet mot lägre frekvenser innan den faller av.
alltså så kan man börja dela "för högt upp" och vinna massor i tålighet hos diskanten vid dessa lägre frekvenser som den är tänkt att spela !
detta då den ju inte behöver matas med speciellt mycket effekt där som tidigare för att prestera det ljudtryck man är ute efter, mycket trevligt ! :D

Dessutom så kan man ju just kombinera denna diskant med ett förhållandevis stort bas/ mellanregister t.ex. 8" bas/ mellan som sprider "sådär" vid högre frekvenser.
Tack vare denna WG så liknar dom varandra mer i spridningen vid högre frekvenser och summan av energikurvan (frekvensåtergivningen vid olika frekvenser och olika vinklar sammanslaget) blir lämnare och trevligare = den låter bättre off-axis och i mindre dämpade rum :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 12:18

Cortado skrev:En waveguide är inte förenat med att man måste använda en kompressionsdriver, man kan ha en waveguide till vilka element som helst egentligen.

En annan bonus du har av en waveguide är den akustiska boosten du får av den, det gör ju att du för mindre effekt på diskanten får ut mer ljud. Mindre effekt på diskanten ger i de flesta fall mindre distorsion som uppkommer för att man pressar diskanten med för mycket effekt. Disten i ett element, oavsett sort, uppkommer inte efter en viss gräns utan den smyger upp med effekten. Får man då en akustisk "volymökning" på diskanten så får man indirekt lägre dist också.

Som du redan hajjat så ser tonkurvan olika ut beroende på om man mäter rakt framför elementet (on-axis) eller om man mäter från någon vinkel. Oftast faller tonkurvan mot högre frekvenser ju längre åt sidorna du mäter, samma gäller ju uppåt och nedåt. Även om du har en nästan idendisk tonkurva vid 60 grader som vid 0 grader (framifrån) så är det inte säkert att den tonkurvan kommer se likadan ut när den träffar ditt öra. Det som går åt sidorna kommer ju att "studsa" (reflektera) på någon yta, diffuseras och absorberas olika mycket i olika frekvenser. Du kan även se det som att det står en högtalare vid den punkt som ger dig första reflexen (ja, inte bara första såklart) och den högtalaren har en annan tonkurva en den du egentligen lyssnar på.

Du kan dela allting aktivt, 2,5 vägare ska gå att göra aktivt så det är inget problem :)

Men JAG rekommenderar dig att ha ett passivt filter i alla fall jag :P
det är ju så att dessa saker som jag snackar om är inte något fast delningsvärde (typ 18dB/ oktav vid 2000Hz) utan det är delningar som inte nödvändigtvis följer detta, alltså behöver du kolla upp hur vida den manicken du ska använda att dela med, hur vida den kan dela så som vi vill :)
alltså att du själv kan "hitta på hur du vill ha det".

annars så bygger du ett passivt filter till diskanten som gör rätt, sedan så delar du resten aktivt, det kan absolut fungera även om det inte är ultimat.
Helt passiv delning är ultimat, men det tar tid, ork och testande och mätande i massor att "hitta hem"...
vill du göra ett enklare bygga så slänga på ett passivt filter på diskanten och dela resten aktivt allternativt om din aktiva delning har möjlighet att t.ex. slänga på ett Hp filter med 6dB/okt vid 6000Hz och sedan ytterligare ett 12db/okt filter vid 2000Hz (värden tagna ut luften bara som exempel) så att du får en 6dB/okt avtagande kurva från 6000Hz och ner mot 2000Hz där du då ska få en total 18dB/okt avtagande kurva vidare ner.
En sådan lösning är vad du vill ha till en diskant med Wave guide :D

kan ditt aktiva filter göra sådant så KÖR HÅRT !
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 13:54

Tack för ert engagemang. Jag vill försöka att sammanfatta det hela lite.

Om det blir många element, exempelvis som jag tänkt, åtta woofers i varje högtalare, så rekommenderas 2.5 väg. Det är jag med på, men bara om det finns en lösning som är väldigt enkelt för mig att förstå mig på eller om någon kan förklara det för mig enkelt :) jag har tänkt dela aktivt just eftersom jag då slipper oroa mig om filter.

Waveguide kör jag gärna, det har jag inte gjort tidigare. Dock så verkar det som att man får tänka fram passande wg med diskant. Det misstänker jag många här inne redan har gjort :)

Problemet med passiva filter är att jag inte har någon som helst kunskap eller förståelse för såna filter. En minidsp är lätt att jobba med och är visuell. Ett passivt filter innebär att flera manicker ska lödas ihop, och jag vet inte ens vad det är för manicker! :O

Jag tror att mitt aktiva filter bara kan sätta ett högpass och ett lågpass tyvärr.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 14:09

ok, men det är ju inte så farligt :)

om du har en diskant med WG och en "bulle" i området från ca 6000Hz och ner och ville dela i ditt aktiva filter, då gör du det :P
Du mäter lite enkelt bara upp högtalaren som helhet med diskanten på plats och delad vid något lämpligt för att skydda den (2000Hz ?!) och slänger på en lagom stor kondensator i serie med vardera diskant så att "bullen" försvinner, sedan har du ju fungtionen någorlunda rätt ;)
Kondensatorn med rätt värde kommer att ta ner området från säg 6000Hz och ner mot delningen, så att du får just den där fördelen som jag pratade om, och en jämn respons :)
Sedan så delar du diskanten på riktigt med ett aktivt HP filter där du vill (kanske 2000-2500Hz ?!) och möter upp basen med dess LP filter sedan slänger du på ett LP filter för 0,5 basen (vid kanske 500-800Hz beroende på vart höjningen av baffelsteget träder in) på 1a eller 2a ordningen ;)

Så KAN man göra för att göra det enkelt så som du vill, blir kanske inte 100% men det blir ändå så att du får med vissa av fördelarna i tillräckligt stor mån för att det ska vara ett bra allternativ, om du nu ändå tänker dela aktivt och med dina övriga ideer och mängden "trist jobb" du har lust att lägga ner påt menar jag ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 14:20

Då har jag någon fråga. Vad är denna bulle och måste jag få den?
Hur vet jag vilken kondensator som är den korrekta?

Kondensatorn är något som jag petar på pluskabeln typ? Eller, inte petar, men löder fast så att strömmen går genom den. Om bullen är en höjning i frekvens, kan jag inte bara eqa den som jag gjort med exempelvis basarna?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 14:32

Njo, du KAN EQ'a den, men det blir lite konstigt eventuellt...

Bullen är som detta: http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=99:h1499-06-27tbcdgb-dxt&catid=45:seas-prestige-tweeters&Itemid=462

Bullen är alltså i just detta specifika fall från 10000Hz och ner mot 1000Hz, detta område vill du ta ner så att du får en jämn återgivning och på köpet när du tar ner detta så får ju diskanten mindre effekt när den arbetar mer linjärt så som du vill.
så man vinner i lägre disst och mer kapacitet !

"bullen" är en följd av WG'n, det blir så...
Men det är ju något som kan användas som en fördel och det tycker ju jag att du ska göra för det är inte så jobbigt :P

Om du ska EQ'a detta så bör du lägga en EQ som är väldigt bred, så att EQ'n på diskantens utgång är verksam långt under diskantens HP delning, för du vill ju ha vinsten i form av extra avlasning även under delningsfrekvensen (brantare delning som följd), men detta bli lite oförutsägbart för mig.... vågar inte svara på hur detta blir i praktiken ljudmässigt även om du "hittar rätt" det kan säkert bli några lustiga fenomen :roll:
Någon kanske har testat eller kan testa och svara om det är vettigt att göra så i praktiken, jag vågar inte svara...
men det skadar ju inte att testa oavsett, så märket du om det fungerar, annars så kan nog många hjälpa dig med att rota fram en kondencator som gör jobbet bra nog för att kunna fixa till det sista med din DSP/ aktiva delning ;)

En lagom stor kondensator är just en sådan som har ett värde lagom stort för att när den har lödits på plats med ena benet på diskantens + och den andra på + kabeln mot slutsteget, att den börjar att dämp signalen lagom mycket från ca 10000Hz (i just detta fallet med denna diskanten) så att nivån blir jämn ner mot delningen.
Senast redigerad av DVD-ai 2014-12-04 14:52, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-12-04 14:46

zartok skrev:http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/sb17mfc35-8/

Räknat på det här elementet nu och funnit att fyra i sluten låda vill ha knappt 59 liter för att nå q. 707. Kan någon bekräfta eller dementera? Det kommer bli en jävligt stor högtalare :O

jag kan ju bara nämna, innan du planerar för mycket, att parametrarna i databladet inte stämmer särskilt bra! så att du inte börjar bygga och märker detta för sent
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 14:49

Jag gjorde en liten bild för att visa :)

Bild

blå: Basens respons delad med ett filter (denna är med "bara för att" EQ'n för diskanten ska inte blanda sig i utgången mot basen)
Röd: Diskantens respons utan att vi gör något med den (obehandlar bulle) annat än att dela den vid säg 2000Hz bara för att ta något...
Grön: Hur vi vill att diskantens respons ska se ut efter att vi har "behandlat bullen" och med samma 2000Hz delning på plats som för röd :)
Svart: hur denna behandling av "bullen" BORDE gå att uppnå genom att just EQ'a ENBART diskantens lågnivåutgång till steget, svart är alltså bara en vissuell bild av hur jag tänker mig att EQ'n behöver se ut för diskantens lågnivå.
Då BORDE det fungera, tycker jag...
basen ska vara helt opåverkad av EQ'n :)

Då hjälper EQ'n till att ta ner nivån som i dagsläget är förhöjd, ökar tålighet, minskar disst och det ska bidra till att brantheten på delningen sedan ökar när vi lägger på diskantens HP filter vid 2000Hz.
Det ska bli som grön på bilden i resultat, men som sagt, jag vet inte hur det i praktiken blir i filtret och dess ljudkvalitet om man gör såhär ?!

Håller i övrigt med Celef gällande parametrarna, dom stämmer sällan något vidare med dom exemplar som DU får hem....
Men nu handlar ju detta om ett bygga med stora marginaler, som ska vara kul och handlar om det estetiska om jag fattat det rätt ?! :)
nu får du ju i alla fall lite handfasta tips på hur du kan tänka och göra för att nå ett mål som förhoppningsvis är rätt bra också :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 15:25

celef skrev:
zartok skrev:http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/sb17mfc35-8/

Räknat på det här elementet nu och funnit att fyra i sluten låda vill ha knappt 59 liter för att nå q. 707. Kan någon bekräfta eller dementera? Det kommer bli en jävligt stor högtalare :O

jag kan ju bara nämna, innan du planerar för mycket, att parametrarna i databladet inte stämmer särskilt bra! så att du inte börjar bygga och märker detta för sent

Vad är det som inte stämmer och hur kan det påverka bygget? Vad behöver jag kompensera med?

Dvd: tack, då hänger jag med på språket :) det blir inga problem att eqa det som du visat, jag har suttit måååånga timmar med aktiva filter och mätt, ändrat, mätt, ändrat osv så det gör jag nog hellre :)

Alltså, det jag oroar mig för är att det är något vitalt i elementets parametrar som gör att det inte går att använda utan att det låter som en chipspåse typ. Om det hjälper med större låda så är det inga som helst problem. Jag är van att köra eq.

Det jag är mest orolig för andra är att få fasen rätt mellan diskant och woofers, men jag anser att man även där får jobba sig framåt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 15:59

zartok skrev:
celef skrev:

Vad är det som inte stämmer och hur kan det påverka bygget? Vad behöver jag kompensera med?

Dvd: tack, då hänger jag med på språket :) det blir inga problem att eqa det som du visat, jag har suttit måååånga timmar med aktiva filter och mätt, ändrat, mätt, ändrat osv så det gör jag nog hellre :)

Alltså, det jag oroar mig för är att det är något vitalt i elementets parametrar som gör att det inte går att använda utan att det låter som en chipspåse typ. Om det hjälper med större låda så är det inga som helst problem. Jag är van att köra eq.

Det jag är mest orolig för andra är att få fasen rätt mellan diskant och woofers, men jag anser att man även där får jobba sig framåt.

Jag är lite "sådär dum" och svarar med ett eget svar på din fråga till Celef:
jag skulle säga at tdet som kan hända är att dom parametrar som du tittar på nu här framöver när du ska beräkna låda m.m. inte stämmer riktigt, så att i verkligheten så kan det bli så att din högtalare inte spelar lika lågt, eller kanske låg lägre, kanske får en bulle vid avstämningen osv...

men detta vet du ju inte för en du har köpt elementen och mäter på dom ;)
så du kan liksom inte välja att undvika att bli överraskad :roll: :mrgreen:
Om du inte har tur och allting stämmer super bra med datan du hittar på nätet :wink:

det du får lov att göra är att bygga en provlåda så som du har tänkt med elementen på plats och allting, spela denna ensam ett tag (gör vara en låda, mindre onödigt jobb !) och sedan se hur verkligheten stämmer med databladet.

Jag vet inte vad du menar med "låter som en chipspåse typ" :lol:
men jag misstänker att du menar att det låter ljust och nasalt typ ?
det kommer det inte att göra om du ser till att på aktiv väg kompencera för baffelsteg med hjälp av 0,5 basen och sedan dessutom dämpa diskantens bulle på det vis jag förklarat och sedan trimma ihopp allting så att du har en kurva du är nöjd med.
Helt rakt är inte nödvändigtvis det du vill ha heller, lätt avtagande upp mot övre register kan vara en fördel, det där kommer du ju att kunna leka helt fritt med sedan :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 16:23

Alltså att det som kan inträffa är att elementen får ett annat q-värde i given låda än vad parametrarna säger? Finns det generellt sett någon väg det brukar gå, typ att elementet kräver en större låda än det från början var tänkt för att få givet q-värde?

Tja, överraskningar är ju spännande iaf, även om dom nog också kan vara oönskade :D

Jag får nog göra det. Men då gör jag nog... Eller... Jag kanske måste göra båda modulerna iaf för att simulera en högtalare?
Nej, jag menade faktiskt om elementet fortfarande går att använda eller om det kommer att skrapa eller missljuda så mycket att man tror att det är sönder eller något :D men då är jag inte orolig för det.

Hur mycket ska dom övre basarna sänkas tro? Keele hade ju en rapport om det där... Kanske kan ta inspiration därifrån? Jag tänker mig 1.5db, men det kanske är för lite?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 16:28

precis, det kan bli så att avstämningen inte blir "rätt" och att man får leka lite med det... men i slutet så är det mindre kinkigt än i portat i alla fall !

Dom YTTRE basarna, alltså MmtmM, basarna med STORA M är ju 0,5 basarna och dessa dämpas inte utan delas bara uppåt vid baffelsteget :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 16:38

Ja, självklart, dom yttre basarna menar jag. Dom två yttre basarna tom, kom ihåg att vi talar om mmmmtmmmm. Jag fick för mig att dessa skulle dämpas lite, ha ett motstånd så att dom inte spelar lika starkt. Det är en sorts avrullning jag ska ha på dom då? Och det får jag med kondensatorn där?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 16:53

Nej det behövs en spole för det, i alla fall om man ska göra det utan några ytterligare komponenter :)
Men dessa 0,5 basar kan du väll "rulla av" med ditt filter ? ;)

Typ 1a ordningen LP vid där baffelsteget tar slut :)
Eller börja med en väldigt flack EQ (som vi tänkte med diskanten) som börjar att ta ner enbart 0,5 basen där baffelsteget börjar, så att vi får en mjuk (flack) dämpning med ökad frekvens sedan på det ett 1a eller 2a ordningen LP filter högre upp i frekvens för att ta ner 0,5 basen helt.
Detta där baffelsteget har full inverkan och 0,5 basen alltså inte ska tillföra något mer ;)

Lite på samma sätt som för diskanten, hänger du med på hur jag menar ? :D

Spännande, har aldrig gjort något liknande med hjälp av aktivt filter och EQ så vet inte hur det bli...
Men jag tycker det känns som att det borde fungera ^^
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 16:54

Jag kan göra en liten skiss som tidigare men där jag visar samtliga element och hur jag tänker :)

Det kan jag göra imorgon :)

Edit: En sak som dock kan vara bra med att ha en komsensator i serie med diskanten oavsett !
Är att OM något händer med filtret så är väldigt lätt att diskanten spelas sönder utan att man lägger märke till det.
Så något som avlastar diskanten en aning dom sekunderna av musik det tar innan man fattar att något är fel för att det låter skit, det KAN vara vettigt ;)
Tycker jag ! :)
Det är inte så himla svårt att testa sig fram till om man inte har lust att simulera, räkna lite krasst på vad för värde som behövs
Köp EN billig elektrolyt och mät, mindre eller större ?
Köp en med i praktiken mer korrekt värde och så hamnar du vettigt.

Eller så simulerar du detta eller ber någon att göra det, då får du en fingervisning om kondensatornt värde dom antagligen ligger ganska nära sanningen.

Sedan så är det ju inte för en du faktiskt har allting hemma och har en komplett testlåda för en hel högtalare som det går att säga säkert vad för värde du behöver :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-12-04 17:24

Ska du ha en konding på diskanten ska du köpa något annat än en elektrolyt.
Köp nästan vad som helst utom det.
om inte annat så ska du ha en konding i serie med diskanten för att förhindra DC på talspolen. det kan ploppa rätt ordentligt när man kör aktivt o stänger på el av saker i fel ordning.
köp tex följande värden
6,8
5,6
4,7
3,9
3.3
2,5
1,5
,33
så har du massor med utrymme att testa dig fram till vad du behöver.
vettiga kondingar kostar inte många kronor när de är såhär små. det är värre när man kommer upp till 30-100uF

Sen undrar jag vilket lyssningsavstånd som kan vara vettigt för en mmmmtmmmm första basen måste du nästan ha direkt vid golvet om inte diskanten ska hamna väldigt högt upp.
Jag hade nog byggt en som såg ut som mmtmm framifrån o satt resterande mmmm:s på sidorna lite likt L8, eller bak på lådan likt någon annan låda anders byggde.
Om jag hade byggt en sådan best :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-04 17:30

zartok skrev:
celef skrev:jag kan ju bara nämna, innan du planerar för mycket, att parametrarna i databladet inte stämmer särskilt bra! så att du inte börjar bygga och märker detta för sent

Det där gäller inte SB-Acoustics, det verkar vara ett fenomen som finns hos typ alla. Vissa mer än andra. Så jag kan bittert intyga från egen erfarenhet att celef har rätt. :)

Dessutom kan det vara så att man i ett datablad inte specat hur och under vilka förhållanden tonkurvan är uppmätt. T/S parametrarna kan ju skilja sig pga toleranser i tillverkning t.ex. Elementens parametrar brukar ju förändras lite när man spelat in dem.

Ser man däremot i databladet att tonkurvan ser fördjävlig ut så kan man anta att den inte kommer mäta så bra "på riktigt" heller. Ser det riktigt bra ut så kan man chansa och mäta upp det själv för att se. Eller försöka hitta mätningar av pålitliga källor på nätet. :)

En till notis om waveguides, det finns ju inte jätte många waveguides att köpa och allt passar inte med allt. Speciellt inte om man siktar på vissa specifika egenskaper hos kombon diskant+waveguide.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 17:34

Elektrolyt var för test, billigt och sedan mäta och är man nöjd så köper man film !

Men vist, är ändå jäkla billigt med så små värden på filmkondingar så varför inte köpa det direkt för test ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 19:39

det här var mycket mer avancerat än jag trodde måste jag säga. jag som från början tänkte att jag bara kan dela aktivt, typ 18 eller 24db vid delningsfrekvensen och sen nivåmatcha det hela :D

aja, men för att jag inte ska bli mer förvirrad än vad jag redan är så inväntar jag med spänning skissen där, den kommer nog att komma väl till hands misstänker jag. jag kan skriva att så länge jag kan dela aktivt med två kanaler per högtalare så kommer det att fungera med antal kanaler här hemma på ett bra sätt.

nåväl, som sagt så inväntar jag gärna bilden och ser hur det ser ut, då lär det falla fler bitar på plats :) tack så mycket för att ni tar er tid.

jag ska börja fundera lite på hur jag vill ha lådorna nu också. jag kommer troligtvis att sikta på att lådorna ska vara någonstans runt 75 höga. lådorna för woofrarna dvs. då kommer diskanten, som jag kan tänka mig får plats i en 20 hög låda sitta runt 87 cm högt inräknat två cm fot. då blir det någonstans i öronhöjd. därefter blir det ytterligare en låda som är runt 75 cm (samma mått) och då blir högtalaren drygt 160 cm hög, och det är en rätt stor skapelse. inte riktigt som ett par ino i56, men väl större än mycket annat. och ett visuellt imponerande resultat skulle jag gilla. jag kommer tom att satsa på finishen på dessa högtalare, så så seriösa blir dom :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 20:30

Alltså, skissen är ju egentligen bara en beskrivning på hur jag tänkte :)

diskanten har du ju redan en variant på hur du BORDE kunna göra.
medan delningen mellan 0,5 bas och 1bas blir svårt om du bara har 2kanaler/ för varje kanal... det går inte ihop tyvärr.

0,5 basen behöver ju också delas, precis som 1 basen, bara vid olika ställen.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 20:35

Det var därför jag trodde att du menade att man kunde göra som Keele menar. Jag ska ta fram den bilden så får du se. Har för mig ar det blev ok resultat på det, han hade strålade strålmönster

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 20:47

diskantens filter funktion har du ju redan, så här kommer resten lte snabbt:

Bild

Röd: 0,5 basen som delas lite lägre, där baffelsteget (den lila) tar vid
Grön: 1 basen som möter diskanten
Blå: diskant redan filtrerat och kompencerat enligt förr bilden
Svart: 0,5 basen och 1 basen spelandes samtidigt, så som dom ska göra i en 2,5vägare, du ser att du får en förstärkning i det område där dom båda är verksamma (ca6dB) och detta område tar slut precis där baffelsteget (lila) tar vid och håller upp nivå.
Lila: ljudnivån inklusive Baffelsteg, baffelsteget förstärker nivån över en viss frekvens och uppåt, detta varierar jätte mycket och exakt hur det i verkligheten blir för dina lådor är något du vet när du har testlådor klara.

Som du ser så blir nu då resultatet att den svarta och den lila möter varandra bättre och du slipper dämpa bort effekt = slösa på effektivitet i högtalaren, alltså 0,5 basen och 1 basen tillsammans hamnar närmare i nivå med ljudnivån över där baffelsteget påverkar.
på så vis så kan du dra nytta av baffelsteget och få en högtalare som helhet spelar starkare för varje watt du trycker in i den, och känsligheten på konstruktionen som helhet blir högre helt enkelt :)

Detta vill du uppnå med en 2,5vägare, detta kräver dock som du ser 3st separat kanaler/ högtalare så 6st kanaler sammanlagt, vilket du alltså inte har ?

Allt detta naturligtvis mycket förenklat och tumregelsmässigt men principen är som sådan :)
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum