En sådan här konstruktion blir smalspridande (mer direktiv) som en följd av den spridningsmönster som blir när du för samman flera element i olika former.
sätter du en rad element på höjden (på det viset som du avser) så kommer högtalaren att blir mycket direktiv vertikalt men också mer direktiv horisontalt än om du hade "bara" mt.
Detta beror på att elementen "tar ut varandra" i vissa vinklar, det påverkar även att det blir olika vinklar ditt öra hamnar i förhållande till olika element i en och samma högtalare och allt detta sammarbetar med varandra, samt så har det ett göra med baffelutformning i relation till detta.
sedan så kan man ju gå in i detta i super duper detalj, men jag är alldeles för rostig för att ge mig på det utan överlåter detta till någon anan istället

Du bör därför ha en diskant som inte är lika benägen att sprida massor, en WG vore bra

då får du upp tåligheten och KAN bygga en högtalare som får oerhörd (jaja allt är relativt, mycket bra då !

om du bygger högtalare som är "dåligt spridande" så är det inte någon nackdel för storleken på sweetspott, snarare tvärtom !
dom blir mindre känsliga för knepiga rum med mycket tidigare reflexer samt att du kan vinkla in dessa så att dom korsar varandra framför näsan på dig eller till och med vid knäna !
Och du har möjlighet att med hjälp av deras spridningsbettenden få till en stor sweetspott där det låter vettigt

Jag är helt med på dina tankar skring varför du vill bygga !
är du nöjd med piP och tänker dom ska vara dina huvudhögtalare och dessa bara är för at tdet är kul att bygga eller ?
Bygg för att det är kul

Men det är ju än roligare att samtidigt lyckas åstakomma något som faktiskt med tanke på omständigheterna och nerlagd energi blir bra också