Meridian utlovar stor nyhet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mats

Re: Sv: Meridian utlovar stor nyhet

Inläggav Mats » 2014-12-06 17:09

IngOehman skrev:
AndreasArvidsson skrev:
IngOehman skrev:Jätteobekvämt skulle jag vilja säga. För att kunna streama så måste ju datorn sättas på. Usch, jobbigt, och tar tid.

Det argumentet kan man ju använda om allt. Alla apparater måste ju slås på för att kunna användas...

Inte alls. Ickedatorbaserad hifi-utrustning har som regel löst alla sådana problem. Om jag vill spela en CD så behöver jag bara trycka på play om CDn ligger i spelaren (oavsett om den är av eller på) och är den tom så behöver jag bara trycka på eject.

AndreasArvidsson skrev:...och vill man inte ha en dator så finns det mängder med andra enheter för att strömma musik. Klämboxar, sonos, blu-ray och receivers med inbyggda strömningstjänster med mera.
Så det så ;)

Ingen av dem jag testat har varit något vidare jämfört med att spela CD.

Minst dålig av dem, och därför nästan det enda jag använder utöver att spela hårda fonogram, är youtube. Spotify kommer möjligen på tredjeplatsen. Att behöva vara uppkopplad suger dock.

Vh, iö

Men herregud, inte behöver jag slå på en dator för att streama?!? Vi lever väl inte på 90-talet?!?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Meridian utlovar stor nyhet

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 17:49

Njae, det beror förstås på vad du menar med en dator...

Men något med en processor, som givet sin kapacitet skulle ha kallats för en dator för 20 år sedan dårå. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2014-12-06 17:54

IngOehman skrev:Ingen av dem jag testat har varit något vidare jämfört med att spela CD.

Aningen off-topic just nu, men för egen del har jag inte spelat CD sedan 2003-2004-nånting. Datorn är ju igång hela tiden, oavsett. Uppkopplad likaså. En period var det visserligen MP3/Ogg Vorbis, måste jag erkänna. Men med FLAC är ju CD:n helt överflödig. Bit-perfect rip ordnar man med billig optisk enhet i datorn (och slipper svindyr CD-spelare).

Har lagt pengarna på en DAC + lagringsutrymme istället. Ett par tusen plattor på hårddiskarna och jukeboxkänslan är total. Kan knappast bli bekvämare än så? Likaså aldrig bekymmer med läsfel eller liknande. Optisk lagring på CD är ändå rätt primitivt jämfört med ett modernt filsystem på snabb hårddisk.

IngOehman skrev:Minst dålig av dem, och därför nästan det enda jag använder utöver att spela hårda fonogram, är youtube. Spotify kommer möjligen på tredjeplatsen. Att behöva vara uppkopplad suger dock.

YouTube är väl lite väl rörigt, och med osäker kvalitet? Amatörer (hemanvändare) laddar upp material i ofta tvivelaktig kvalitet, som sedan också transcode:as. En överföringskedja som är klart opålitlig...

Problemet med Spotify är att de har så erbarmligt dålig koll på sin katalog! Artister med snarlika namn blandas ihop med varandra, låtar som utges vara från en viss mastering kommer i själva verket från nån hemsk "Best of"-release (notera hur albumkonvolutet ändras ibland!), etc, etc... Horribelt! Tänk om de åtminstone samkört sin katalog med MusicBrainz. Hundra gånger bättre, med minimal ansträngning.

Nåväl, tillbaka till sågningen av MQA? :)

PCM @ 16 bit/44.1 KHz ÄR bättre än sitt rykte!
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-12-06 18:04

IngOehman skrev:Okej... så du menar att grafen är bra för att du förstår vad de menar?

Men att dina erfarenheter säger dig att själva informationen som grafen förmedlar är felaktig?

Vh, iö

Ja, just det. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 18:39

Då är vi överens om båda.

peh skrev:
IngOehman skrev:Ingen av dem jag testat har varit något vidare jämfört med att spela CD.

Aningen off-topic just nu, men för egen del har jag inte spelat CD sedan 2003-2004-nånting. Datorn är ju igång hela tiden, oavsett. Uppkopplad likaså. En period var det visserligen MP3/Ogg Vorbis, måste jag erkänna. Men med FLAC är ju CD:n helt överflödig. Bit-perfect rip ordnar man med billig optisk enhet i datorn (och slipper svindyr CD-spelare).

Har lagt pengarna på en DAC + lagringsutrymme istället. Ett par tusen plattor på hårddiskarna och jukeboxkänslan är total. Kan knappast bli bekvämare än så? Likaså aldrig bekymmer med läsfel eller liknande. Optisk lagring på CD är ändå rätt primitivt jämfört med ett modernt filsystem på snabb hårddisk.

Jag anar att du med orden "primitivt" och "modernt" försöker antyda din värdering... ;)

Om man skippar värderingen och bara ser till betydelsen (primitiv = ursprunglig, modern = som tillhör nutiden*) så har du naturligtvis rätt i att CD är mera primitivt än att lagra på en opålitlig hårddisk, vars krasch bara är en tidsfråga. Primitivt och bättre, helt enkelt. ;)

Det är även modernt att tatuera sig. Och för tjejer är det modernt att operera in silikon... Betyder det att man bör göra det? Att det är något bra?

Sen kan ju ett album vara så mycket mera än bara informationen som är fonogrammet. Det är grafik också, och annan information. Tyvärr alltför sällan nuförtiden texter och annat.

Ännu bättre än CD på många av dessa punkter är LP.

peh skrev:
IngOehman skrev:Minst dålig av dem, och därför nästan det enda jag använder utöver att spela hårda fonogram, är youtube. Spotify kommer möjligen på tredjeplatsen. Att behöva vara uppkopplad suger dock.

YouTube är väl lite väl rörigt, och med osäker kvalitet? Amatörer (hemanvändare) laddar upp material i ofta tvivelaktig kvalitet, som sedan också transcode:as. En överföringskedja som är klart opålitlig...

Man kan tycka så.

Men för mig handlar det om vad musik är, för mig. Men också om att det är någonting rätt så robust, och att de artefakter du talar om därför inte är så viktiga att slippa att det är värt vad det kostar. Massor av musik som jag hittar på youtube finns inte att hitta någon annanstans, och då är inte frågan om kvaliteten är tillräcklig (det är den ju nästan alltid, i betydelsen så bra att musiken går att lyssna på). Utan frågan blir om det är bättre att lyssna på sämre musik, eftersom kvaliteten är bättre?

Det är det inte, säger jag.

När jag hoppar runt på youtube så är inte lyssning på annan musik ett alternativ, och det är inte ens möjligt för mig att förstå hur det kan vara det för någon annan. Självklart skulle jag önska att både ljud och bildkvaliteten på youtube alltid vore fenomenal, men det är som det är, och problemet är inte så stort för mig att jag vill avstå musiken.

peh skrev:Problemet med Spotify är att de har så erbarmligt dålig koll på sin katalog! Artister med snarlika namn blandas ihop med varandra, låtar som utges vara från en viss mastering kommer i själva verket från nån hemsk "Best of"-release (notera hur albumkonvolutet ändras ibland!), etc, etc... Horribelt! Tänk om de åtminstone samkört sin katalog med MusicBrainz. Hundra gånger bättre, med minimal ansträngning.

För mig är problemet med Spotify snarare att så mycket musik helt fattas. Om jag tar de 100 mest fantastiska fonogram jag äger (på schellac, vinyl och CD) så finns kanske fyra av dem på spotify, eller kanske inte något alls.

Det både spotify och youtube kan användas till, som jag ser det, är att hitta ny musik, och av de två så tycker jag youtube är den bättre.

peh skrev:Nåväl, tillbaka till sågningen av MQA? :)

PCM @ 16 bit/44.1 KHz ÄR bättre än sitt rykte!

Ja.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-06 19:14

IngOehman skrev:Inte alls. Ickedatorbaserad hifi-utrustning har som regel löst alla sådana problem. Om jag vill spela en CD så behöver jag bara trycka på play om CDn ligger i spelaren (oavsett om den är av eller på) och är den tom så behöver jag bara trycka på eject.

Ingen av dem jag testat har varit något vidare jämfört med att spela CD.

Minst dålig av dem, och därför nästan det enda jag använder utöver att spela hårda fonogram, är youtube. Spotify kommer möjligen på tredjeplatsen. Att behöva vara uppkopplad suger dock.

Vh, iö

Jag menar att om CD-spelaren av avslagen så måste ju denna slås på också. Varför skall en apparat i ditt scenario vara på, men den andra behöves först slås på? Att en apparat behöver vara påslagen för att fungera känns som en konstig kritik.

Sen att man behöver uppkoppling är ju inget större problem när man är hemma. Om jag inte har en uppkoppling så har jag som oftast inte ström heller. Man kan dessutom strömma från nätverksdiskar om man nu vill kunna spela utan uppkoppling.

Att leta fram en skiva bland tusentals andra är ju inte heller alltid oproblematiskt. Jag vet ju iaf vad jag tycker är lättast, men nu är vi OT så jag rundar av denna diskussion.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-06 20:06

Obekvämaste mediet?
Alla seriella lagringsmetoder, där man inte på ett ögonblick kan flytta en pickupnål eller ett läshuvud till godtycklig position.

Att ladda en rullbandspelare är bara marginellt jobbigare än att sätta i något slags kassett i motsvarande spelare.
Akilleshälen är ju accesstiden och svårigheten att hitta rätt om man söker efter tjugonde låten på ett band som är inspelat på en annan bandspelare är den man har tillgång till nu, framför allt om det handlar om traditionella analoga prylar i ordinär konsumentkvalitet .
För det första är man helt beroende av kvaliteten på anteckningarna från inspelningstillfället.
Den noggranne inspelaren nollade givetvis räkneverket vid startpunkten och noterade vad det visade vid varje låtstart.
Räkneverket drevs nästan med en rem från upplindningsspolens nav, och därmed helt olinjärt i förhållande till tiden och om det är i början eller slutet av bandet. Det fanns heller ingen standard mellan olika fabrikat för vilken utväxling räkneverket skulle ha.
I synnerhet nu när alla rullbandspelare är gamla har ett litet problem ofta blivit större om man forfarande har tillgång till bandspelaren inspelningen gjordes på,
nämligen att räkneverkets rem ofta slirar om bandspelaren har snabbspolning som är värd namnet.
Om man snabbspolar sig fram till det värde på räkneverkat som antecknats för låt 20 (som exempel) kommer man därför att ha kört förbi låtstarten.
Liiite irriterande. :(
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-12-07 00:50

IngOehman skrev:Om man skippar värderingen och bara ser till betydelsen (primitiv = ursprunglig, modern = som tillhör nutiden*) så har du naturligtvis rätt i att CD är mera primitivt än att lagra på en opålitlig hårddisk, vars krasch bara är en tidsfråga. Primitivt och bättre, helt enkelt. ;)

Det är även modernt att tatuera sig. Och för tjejer är det modernt att operera in silikon... Betyder det att man bör göra det? Att det är något bra?

Sen kan ju ett album vara så mycket mera än bara informationen som är fonogrammet. Det är grafik också, och annan information. Tyvärr alltför sällan nuförtiden texter och annat.

Ännu bättre än CD på många av dessa punkter är LP.

Man får hoppas att det skämtas friskt i den här tråden, annars är det så mycket baksträveri så man nästan trillar av stolen. :D

Om man tror att CD håller i all evighet så är det nog dags att backa upp sina gamla alster man har i skivhyllorna, för då lever man i en tråkig villfarelse som kan sluta i tårar. Backa till lossless är mitt tips.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-07 01:10

En köpe-cd håller nog hyggligt länge i normalfallet, har jag fått för mig . . . däremot så är det inte lika säkert att avspelningsapparaturen håller lika länge . . . ergo: se till att alltid ha en fungerande CD-avkännare/uppspelare
tillgänglig . . . är mitt tips . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-07 01:16

Mina första CD från 1981 är fortfarande felfria, och alla andra också jag testat/spelar på, ca 3000....

LaserDisc däremot är en annan grej, där LIMMADE man två skivor på varandra och limmet var i vissa fall felaktigt och "Laser Rot" uppstod, har även många LD
sedan tiden i början på 90 talet då detta var 'State of the Art', en del har ruttnat andra inte.

Att rippa CD till lossless-filer löser ju inte alla problem precis.... 8) tänker mest på trasiga hårddiskar, Cloudbolag i konkurs, brand, på vilken disk ligger filen osv osv...men både och är ju ett bra tips.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2014-12-07 03:05

The small file size offered by MQA, which can be streamed at just 1m/bit a second, could also transform streaming music services, says the brand. Bob Stuart told Inside CI that it was key to have music industry support. “What we don’t need is format wars or confusion, we all need to be on the same side,” he says.

One early adopter of the technology will be Arcam. MD Charlie Brennan told Inside CI, that while firmware updates could be used to make players compatible, Arcam was already working on a hardware decoding solution. “It’s just the best way to maximise performance. We’ll be looking to have a product ready for launch sometime in the summer of 2015.”

David Mugford, UK sales manager for Onkyo Europe, was equally enthusiastic. He told Inside CI: “It’s just awesome! We first heard MQA some time ago and were blown away. You can definitely expect to see Onkyo MQA enabled hardware from us soon.” Currently there is no confirmed details on the availability of MQA-encoded software, however online music giant 7digital was in attendance and is know to be a supporter. Meridian says there will be further announcements at the 2015 International CES. - See more at: http://www.insideci.co.uk/news/meridian ... TGP0r.dpuf
100% Digital

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2014-12-07 08:44

crion skrev:http://www.insideci.co.uk/news/meridian-outs-high-resolution-high-efficiency-mqa-codec.aspx#sthash.reUTGP0r.dpuf

Ur artikeln:

“Higher resolution audio uses higher sample rates. 96kHz sounds a little bit better than CD, 192kHz sounds a little bit better still, and 384kHz, unfortunately, a little bit better again."

Nej, nej, och åter nej. Som glad amatör har jag endast grundläggande kunskaper om Nyquistteoremet, men det är tillräckligt för att förstå att samplat ljud inte ser ut "som en trappa". ÄVEN vid "beskedliga" samplingfrekvenser.

Låter dock expertisen förklara varför: http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-07 21:29

peh skrev:Nej, nej, och åter nej. Som glad amatör har jag endast grundläggande kunskaper om Nyquistteoremet, men det är tillräckligt för att förstå att samplat ljud inte ser ut "som en trappa". ÄVEN vid "beskedliga" samplingfrekvenser.

Låter dock expertisen förklara varför: http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Jag har själv endast grundläggande kunskaper om Nyquistteoremet, men jag instämmer helt med det du skriver. Jag tycker det är lite tråkigt att Meridian har klivit ner på den här nivån. Jag har alltid uppfattad det företaget som ett seriöst företag, men nu vet jag inte vad jag ska tro om dom.

Utryck av den här typen som kommit från en representant från Onkyo gör att det är ganska lätt att avfärda snacket som "marketing mumbo jumbo".
"It’s just awesome! We first heard MQA some time ago and were blown away."

Jag gjorde nyss en ABX test mellan Spotify och Wimp. Skillnaden jag kunde uppfatta var oerhört liten. Info om den testen går att finna här.
viewtopic.php?f=9&t=59844&p=1712274#p1712274
Om det verkligen var så att skillnaden mellan MQA och CD-standard var så stor att det var befogat att använda ord som "were blown away" så skulle det inte vara någon svårigheter att bevisa skillnaden i en ABX-test men det kommer troligen aldrig att ske ;)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-12-08 21:44

ok, det är en ny komprimeringsalgoritm.
Varför?
snart kommer inte bandbredd vara problem alls, varken att ladda ned eller (om man vill) lagra lokalt.

=Dum ide att lägga pengar på!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-08 21:57

sportbilsentusiasten skrev:ok, det är en ny komprimeringsalgoritm.
Varför?
snart kommer inte bandbredd vara problem alls, varken att ladda ned eller (om man vill) lagra lokalt.

Det väsentliga är om man kan lyckas få över folk att lyssna på mer välljudande fonogram. Oavsett om man behöver "lura" dit folk. 8) Folk lär nog alltid välja att få plats med 17000 låtar i armbandsuret istället för 'bara' 10000...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-09 14:59

Varför?

Vad gäller direktstreaming kommer nog alltid bandbredden att vara en flaskhals.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-09 15:01

Varför?

Nya komprimeringsalgorithmer behövs absolut. Då kanske vi äntligen får ett stopp på den brutala snålkodnig som används nu.
Fler och fler streamar musik och video, speciellt via mobilnätet. Det är ett problem att tillgodose att dessa användare. Resultatet blir låg kvalite pga aggresiv snålkodning.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-10 11:25

AndreasArvidsson skrev:Nya komprimeringsalgorithmer behövs absolut. Då kanske vi äntligen får ett stopp på den brutala snålkodnig som används nu.
Fler och fler streamar musik och video, speciellt via mobilnätet. Det är ett problem att tillgodose att dessa användare. Resultatet blir låg kvalite pga aggresiv snålkodning.

Det hade vara bra med en ny komprimeringsalgoritm som är bättre än FLAC men någonstans läste jag att MQA kräver en bandbredd om ca 1 Mbit/s. Det är inte särskilt mycket mindre än vad en Wave fil kräver.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-10 11:35

arkman skrev:
AndreasArvidsson skrev:Nya komprimeringsalgorithmer behövs absolut. Då kanske vi äntligen får ett stopp på den brutala snålkodnig som används nu.

Det hade vara bra med en ny komprimeringsalgoritm som är bättre än FLAC men någonstans läste jag att MQA kräver en bandbredd om ca 1 Mbit/s. Det är inte särskilt mycket mindre än vad en Wave fil kräver.

En wavefil i 24/96?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-10 11:43

Ja, det verkar vara lite likt HDCD. Man använder LS-bitar för att koda förekomsten av "HD"-material. En mottagare som inte har MQA ser filen som en vanlig WAV med lite sämre kvalitet. En mottagare med MQA kan avkoda filen till högre bitrate.

Lite besviken på Meridian som pratar om "a vast improvement in sound quality over even the highest-resolution formats extant". Det är ju uppenbarligen snömos.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-10 11:46

Almen skrev:Ja, det verkar vara lite likt HDCD. Man använder LS-bitar för att koda förekomsten av "HD"-material. En mottagare som inte har MQA ser filen som en vanlig WAV med lite sämre kvalitet. En mottagare med MQA kan avkoda filen till högre bitrate.

Lite besviken på Meridian som pratar om "a vast improvement in sound quality over even the highest-resolution formats extant". Det är ju uppenbarligen snömos.

Är det? För min del så tycker jag att den begränsade infon ser ut som man kodat om bitinformationen från att vara synkron till att i alla fall bli partiellt asynkron? Jag tycker det verkar MYCKET spännande.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-10 14:05

Ja, informationen är ju ganska knapphändig.

På Hydrogen Audio har man rotat lite mer, och en skribent sammanfattar det sålunda:

Kohlrabi @ Hydrogen Audio skrev:My suspicion is the following: The filesize and bitrate will still be huge enough, so that audiophiles can be content about huge numbers on their displays. Audio quality will be worse than true 16 bit delivery, and maybe just bad enough to be noticeable on selected material, so that there is an incentive for people to buy the expensive meridian decoder hardware. This format only exists to intentionally deliver low fidelity music to consumers without Meridian hardware, to sell them expensive Meridian decoders.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-10 14:15

Nattlorden skrev:En wavefil i 24/96?

Nej, jag syftar på en wave-fil i 16/44.1. Meridian påstår att MQA innehåller info som gör formatet jämförbart med högre samplingsfrekvenser, men jag har svårt att se någon nytta med det. Storleken på MQA-filerna gör att det inte känns som ett gångbart alternativi till MP3-formatet eller liknande format eftersom det antagligen inte fungerar så bra över mobilt bredband.
Nattlorden skrev:Är det? För min del så tycker jag att den begränsade infon ser ut som man kodat om bitinformationen från att vara synkron till att i alla fall bli partiellt asynkron? Jag tycker det verkar MYCKET spännande.

Var har du hittat info om detta? Har du någon länk?

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2014-12-12 12:41

Aktuell information från AES E-Library som går igenom en hel del av problematiken som MQA kan vara en lösning till.

A Hierarchical Approach to Archiving and Distribution
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17501

The Audibility of Typical Digital Audio Filters in a High-Fidelity Playback System
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17497
100% Digital

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2014-12-17 00:41

För oss som inte vill lägga ut 2x20$ för att veta hur MQA egentligen fungerar får hålla tillgodo med en ryggdunksvideo. :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=YKHQOKd7DfI
100% Digital

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-17 14:13

Ju större något blåses upp, speciellt med den här typen av musik ("the great adventure
of discovery and genius-theme") och kommentarer, desto mer misstänksam blir jag.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-17 22:56

här står lite mer om hur det ska fungera

http://www.realhd-audio.com/?p=3851
http://www.realhd-audio.com/?p=3861

Our aim is an improved time/frequency balance in a high-performance chain whose errors, from the perspective of the human listener, are equivalent to no more than those introduced by sound traveling a short distance through air

Meridian looked at a lot of these amplitude vs. frequency plots and said, “Why don’t we try to encode just the signal part of the music and ignore the empty space?” Instead of having a rectangular frequency vs. amplitude box generating large amount of data…much of which is empty…they came up with a system that focuses on just the audio. Of course, there’s a lot more to it than just using filter to remove the blank part of the plot, but this is a key component of the MQA technology. They call this “structured encoding” and “encapsulation filtering

It’s all about switching from rectangles to triangles.

Det låter som att de utgår ifrån spektralinnehållet på inspelningen och har ett variabelt bitdjup för olika frekvenser. Sen låter det ju även som att de använder någon slags "psykoakustisk" algoritm precis som mp3. Dvs att ta bort sånt som vi ändå inte hör.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-17 23:09

Deras AES paper heter ju A Hierarchical Approach to Archiving and Distribution

det säger väl kanske en del om själva kärnan. Dvs att man ser på informationen utifrån en hierarkiskt syn på vad som faktiskt är viktigt för lyssnaren och gör sig av med det onödiga.

Sidan jag länkade till i förre inlägget pratar ju om hur man ska koda "trianglar istälelt för fyrkanter". Dvs att en stor del av skivan är tom och det finns alltså en massa tystnad som är kodad med 24bit 196kHz (tex) som man skulle kunna strunta i.

Hur det fungerar praktiskt kan man ju undra. Men om man kan koda in enbart de frekvenser som är meningsfulla och sen låter avkodaren "fylla på" så att triangeln blir en fyrkant så sparar man ju då en massa bandbredd i själva mediet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2014-12-18 13:45

Kraniet skrev:Deras AES paper heter ju A Hierarchical Approach to Archiving and Distribution

det säger väl kanske en del om själva kärnan. Dvs att man ser på informationen utifrån en hierarkiskt syn på vad som faktiskt är viktigt för lyssnaren och gör sig av med det onödiga.

Sidan jag länkade till i förre inlägget pratar ju om hur man ska koda "trianglar istälelt för fyrkanter". Dvs att en stor del av skivan är tom och det finns alltså en massa tystnad som är kodad med 24bit 196kHz (tex) som man skulle kunna strunta i.

Hur det fungerar praktiskt kan man ju undra. Men om man kan koda in enbart de frekvenser som är meningsfulla och sen låter avkodaren "fylla på" så att triangeln blir en fyrkant så sparar man ju då en massa bandbredd i själva mediet.

En sammanfattning av hur det fungerar från Werner O:

http://www.hifiwigwam.com/showthread.ph ... ost1999001
It packs a 192kHz/24bit signal into a 48kHz/24b PCM file. Roughly like this:

1) downsample the 192k signal to 96k with a very shallow anti-aliasing filter. This is of course no longer 192k then, but they reason that the temporal resolution, thanks to their shallow filter, still matches that of a real 192k signal. There are two fundamental problems with this:
-there is no evidence that such a temporal resolution is required, at all
-their filter allows significant amounts of aliasing (and upon replay, imaging). Meridian reason that the aliased spectrum in normal recordings is low-level noise, and as such quite innocuous. This is generally true, but many (most?) real life recordings are contaminated with spurious ultrasonic signal (from EMC etc.), which in this case would alias as spurious tones in the audible band. Bummer.

2) M then observe that the actual signal in the resulting 24-48kHz band is rather feeble, so it does not require a lot of bits to encode. So this part of the spectrum is packed into 8 bits. Then they look at the actually audible band, 0-24kHz, and pack that into 16 bits (using noise-shaping, possibly with a double-ended codec), vacating the lower 8 bits from the 24 bit original.
Into these 8 bits they then store the 8 bits of the 24-48kHz signal(*).

3) the resulting file can be played as it is, or it can be unfolded by decoding, unpacking, and upsampling, to something reminiscent of the 192k original.

It is somewhat clever. But really, who needs the audio equivalent of

Bild

(* This may seem to contradict the sampling theorem. It doesn't. 48kHz is sufficient to sample any signal with a 24kHz bandwidth. It does not matter if this signal occupies 0 to 24kHz, or 24kHz to 48kHz, or 1MHz to 1.024MHz.)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2014-12-18 14:18

crion skrev:Aktuell information från AES E-Library som går igenom en hel del av problematiken som MQA kan vara en lösning till.

A Hierarchical Approach to Archiving and Distribution

The Audibility of Typical Digital Audio Filters in a High-Fidelity Playback System
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17497

http://www.avsforum.com/forum/286-lates ... st29832714
I have read the paper and was also present when it was presented. In the question and answer period following the presentation, Analog Devices' Bob Adams (designer of the first successful IC asynchronous sample rate converter for AD) pointed out that the shapes of the filters used in the study were pathologically selective compared to normal commercial practice, having a much longer impulse response (by about a factor of 4x) than filters commonly used. So the take-away from this paper, at least for me, is that one can design an audible linear-phase digital filter whose transition region is above 20 kHz if you make the impulse response long enough.

As for the use of RFDF dither in the 16-bit tests, this just seems bizarre to me because it is so contrary to good engineering practice.

From the paper:

"The frequencies of the transition bands were 23500-24000 Hz and 21591-22050 Hz, corresponding to the
standard sample rates of 48 kHz and 44.1 kHz respectively."

In normal commercial practice, the transition region is allowed to start at 20 kHz.

Man skapar alltså ett hörbart problem genom att ge sämsta möjliga förutsättningar för transparens (illa valda filter och rektangulärt dither istället för triangulärt)?! :?
Lägg till allt nonsens om "tidsupplösning" så känns det som att man har skapat en lösning på problem som knappt existerar och nu är man tvungen att använda missvisande marknadsföring för att
övertyga folk om att problemen är extremt allvarliga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi