subjektivisten skrev:Nej, men det intressanta är ju att man inte skall färga ljudet enligt vissa, men dom har visst fripass när det passar dom. Medans jag har inga fripass om jag anser mig vilja göra det.

Men
VEM är det som påstått att man inte SKALL färga ljudet???
Det är väl självklart att man får färga ljudet precis hur mycket man vill? Och när man vill, och hur man vill. Om man vill.
Varifrån kommer den befängda idén om att man inte "får" eller "skall" färga ljudet?
Jag tycker detta börjar likna ett mantra allt mera,
DITT mantra Subjektivisten (och Callisto har hängt på också). Ni repeterar det om och om igen - och låtsas som om det egentligen är någon annan som säger det, och som skall stå för dumheterna.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag påstår inte att det inte finns någon som hävt ur sig något sådär dumt, men isåfall får den personen stå för det själv.
Jag som alltid har tyckt att det är var och en som bäst bestämmer hur han eller hon vill ha sin musikåtergiving kan inte ta ansvar för sådana absurda påståenden.
F/E-lyssning har ju nämnts i sammanhanget, som något som skulle kunna kopplas till en ide om att allting alltid skall återges i sin fulla bedrövlighet, men mig veterligt har någon sådan koppling aldrig någonsin gjort från LTS-håll. F/E-lyssningen är ju en metod framtagen bara för att man skall
kunna sätta samman en anläggning som
KAN återge ett fonogram (vilket kan vara mycket trevligt när fonogrammet är av excellent kvalitet), men det betyder verkligen inte att jag eller någon annan påstått att någon (plikttroget) SKALL återge dåliga fongram så exakt som möjligt.
Någonstans verkar det som om ni dikterat ihop en bild alldeles själv som inte har något stöd i vad jag eller LTS påstått. Jag vet ingen annan tidskrift överhuvudtaget (än MoLt) som publicerat ett flertal artiklar om hur man kan kompensera fel från inspelningar med hjälp av avsiktligt introducerade "kontrafärgningar".
Att ni inte känner till detta må vara hänt, men låtsas isåfall inte att ni vet vad jag tycker! Och sluta påstå att jag gjort gällande att inte folk skall få återge fonogram precis hur tusan de vill. Det måste ALLA få göra, i varje fall så länge det inte drabbar någon annan.
Jag är ju ultra-anarkist/liberal. Det viktiga är ju att alla blir nöjda och glada, det skulle inte falla mig in att ha någon uppfattning om hur någon skall göra, mer än att jag förstås tycker att det är trevlig om alla försöker vara så snälla de kan mot varandra - så världen kan bli så behaglig som möjligt.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).