Använder du tonkontroller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har din anläggning tonkontroller?

Omröstningen slutade 2005-11-30 21:52

Ja, men jag använder dem inte.
30
29%
Ja, och jag använder dem.
23
22%
Nej, jag behöver inga.
37
35%
Nej, men jag skulle vilja ha.
9
9%
Något annat. (Falköping?)
6
6%

Antal röster : 105

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 17:58

BACH skrev:Ja, alltså en inspelning kan förstås vara dålig på många olika sätt, men det värsta jag vet är nog när diskanten är kraftigt förhöjd.

Jag testade just nu en sådan inspelning, eftersom det blev tal om tonkontroller.

Den är så löjligt diskanthöjd att den verkligen är outhärdlig att lyssna på.

Antingen är ljudteknikern döv, eller också har han värdelösa monitorer, eller båda delarna!

Hursomhelst så testade jag att skära i diskanten, och det hjälpte faktiskt avsevärt, och det var inte lite jag sänkte.

Exakt hur mycket jag sänkte vet jag inte, eftersom det inte går att avläsa på förstärkaren, men det var MYCKET det kan jag i alla fall säga.

Inspelningen går nu att lyssna på med mycket högre volym än tidigare, utan att man plågas alltså :wink:

Vissa inspelningsfel är förstås svåra eller omöjliga att korrigera.

Och så skiljer sig givetvis olika förstärkare åt när det gäller hur stor effekt deras tonkontroller ger, och vid vilka frekvenser, mina kan ge väldigt stor ökning/minskning, så det märks verkligen när man använder dem.

Vh :P

Vad består ditt system av för komponenter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-29 18:28

Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar 8O .

Din fråga är helt hypotetisk. Jag måste nästan aldrig färga ljudet på grund av dåliga inspelningar. Det är därför jag inte använder tonkontroller. Har du inte läst vad jag har skrivit???

Vad skulle du svara som jag skrev:
Varför kallar du dig Callisto om du hatar alla namn som börjar med C så mycket att du kräks okontrollerat varje gång du ser dem?

En rätt korkad fråga, givet förutsättningarna, eller hur? :wink:

Callisto skrev:Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre.

Nej, och därför har jag aldrig sagt det heller. Det man vill ha är ju goda tonkontroller. Varför skulle jag påstå att en dålig tonkontroll som färgar illa över ett tort område skulle vara något bra? Vad vill du ha sagt egentligen???

Bra tonkontroller är förstås utformade så att de tar bort de fel som de inspelningarna har problem med, kan beslås med. På samma sätt som en RIAA-korrektion skall vara inversen av en anti-RIAA (graverkorrektionen). 8)

Callisto skrev:Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt (just därför proklamerar du antagligen för hur viktigt det är med F/E lyssning).
Ditt resonemang är definitivt inte konsekvent 8O .

Struntprat! (okvalificerat dessutom :( )

Nu beter du dig precis som Subjektivisten. Du påstår (lögnaktigt) att jag har ett mål som jag vet att jag inte har. Vad är ditt syfte???

Jag vill kunna återge fonogrammet så oåverkat som möjligt. Jag vill ha den möjligheten. Är det verkligen svårt att förstå på vad sätt det skiljer sig från ditt lögnaktiga påstående?

Jag har skrivit oräkneliga artiklar i MoLt genom åren som behandlar just vad man kan göra för att få ut så mycket som möjligt ur även inspelingar som inte har utmärkt ljudkvalitetet.

Om det är något jag har sagt som du inte förstår, så citera det vänligen (ordagrannt - jag är inte intresserad av vad du "tror", eller "tolkar" att jag har sagt) och ställ sedan frågor om det du tycker är ologiskt, men sluta komma med befängda lögner!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-29 18:37, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 18:37

Ingvar, din tolkning är solklar.
Jag gör min bedömning utifrån det jag läst om dina uttalanden om "tonkontroller", samt att man ska återge fonogrammet så likt orginalinspelningen som möjligt.
Låt mig få ha en egen tolkning eller måste den omvändas :wink: 8) .
Inget illa menat men jag tyckte inte du var konsekvent i dina uttalanden (min egen tolkning).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-29 18:40

Din tolkning är fel.

På samma sätt som jag hoppas min tolkning av dig som uttalad aktiv Nazist är fel.

Tycker du att det är rimligt om jag skulle kalla dig Nazist, och kanske till och med
påstå att du erkänner dig som en, i varannat inlägg jag skriver, bara för att jag
tycker att jag har rätt att tolka dig efter egen godtycke? 8O

Jag tycker det är fel (rent av uselt) av dig att framhärda i en felaktig tolkning,
trots att har klargjort för dig att din tolkning av vad jag tycker är felaktig. Jag
vet, faktiskt, bättre än du vad jag tycker. Tro mig.

Du är helt enkelt oförskämd när du tvingar uppfattningar på mig som jag inte har.

Jag tycker du borde begripa att det är fel av dig att berätta för andra vad jag
tycker, när du vet att jag sagt åt dig att det du berättar är fel.

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 20:35

Nej Ingvar, jag har rätt att tolka som jag själv vill. Får man inte det så är man inne på dina extrema liknelser, typ nazism :wink: .
Jag har inte påtvingat dig mina tolkningar 8O .

Du behöver inte ta det så hårt bara för att jag tyckte att du var inkonsekvent. Jag tycker inte sämre om dig för det, vilket du verkar tro :cry: .

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 20:37

Callisto skrev:Vad består ditt system av för komponenter.

Det består av:

CD-spelare: Philips CD 160

Förstärkare: Yamaha AX-492

Högtalare: Ino piP

Vh

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 21:07

BACH skrev:
Callisto skrev:Vad består ditt system av för komponenter.

Det består av:

CD-spelare: Philips CD 160

Förstärkare: Yamaha AX-492

Högtalare: Ino piP

Vh

Vad har du för spec/data på förstärkaren?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 22:04

Callisto!

Jag vet ju inte exakt vad du vill veta, men om det är tonkontrollerna du undrar över så skär dom enligt manualen (om jag tolkar den rätt) +-10dB vid 20 Hz för baskontrollen respektive +-10dB vid 20 kHz för diskantkontrollen och med maximal verkan vid 350 Hz respektive 3500 Hz.

Effekt:
Minimum RMS Output Power per Channel
2x85W, 8ohm 20-20000Hz 0,019% THD

2x100W, 6ohm 20-20000Hz 0,038% THD

Frekvenskurva:
+-0,5dB 20-20000Hz

Signal/Brus-förhållande:
CD.....110dB
PHONO.....88dB

Här finns manualen som ett PDF-dokument (kräver Adobe Acrobat- reader), på sidan 21 finns specifikationerna för AX-492:

Länk (PDF)

Vh

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 22:22

Att jag frågade berodde mer på att du ofta upplever diskanten som vass. En tanke som slog mig var att kanske din förstärkare inte räcker till och att den klipper ofta när du lyssnar, vilket kan upplevas som att diskanten blir vass och hård.
Dina 85 W är inte mycket att komma med ifall du lyssnar på lite högre volym och dynamiskt material.
Med en starkare förstärkare kanske du slipper att vrida på tonkontrollerna och få en "lugnare diskant".

mvh
C

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-29 22:33

Callisto - varför skall du återkommande när någon skriver om något dra slutsatsen att det händer _ofta_? Det gjorde du felaktigt med IÖ innan och med BACH nu...

Skriver inte någon att det är ofta - ta det som att det rör sig om en enstaka händelse, så tror jag det blir mer rätt...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 23:45

Callisto skrev:Att jag frågade berodde mer på att du ofta upplever diskanten som vass. En tanke som slog mig var att kanske din förstärkare inte räcker till och att den klipper ofta när du lyssnar, vilket kan upplevas som att diskanten blir vass och hård.
Dina 85 W är inte mycket att komma med ifall du lyssnar på lite högre volym och dynamiskt material.
Med en starkare förstärkare kanske du slipper att vrida på tonkontrollerna och få en "lugnare diskant".

mvh
C

Det kan förstås tänkas att det är så, förstärkaren är naturligtvis inte perfekt i andra avseenden heller.

Men jag är nog allmänt ovanligt känslig för kraftig diskant, det har jag märkt i många andra sammanhang.

Exempelvis så tycker jag gnisslande bilbromsar är extremt obehagliga att höra, eller ljudet av tryckluftsdörrarna i bussar, ja även tryckluftsbromsarna för den delen.

Gnisslande gångjärn, ja så här kan jag hålla på och räkna upp obehagliga diskantalstrare.

Sen hör det också till saken att inspelningen jag pratade om var en hårt processad popskiva, jag har många inspelningar av klassisk musik där jag inte upplever det där.

Det finns gräsliga inspelningar av klassisk musik också förstås, men popskivan jag pratade om var extremt diskanthöjd, naturligtvis avsiktligt.

Det var ingen liten diskantminskning som jag gjorde på den inspelningen, om jag går efter graderingen på ratten så sänkte jag kanske med 8dB vid 20kHz, vilket väl betyder att jag skar bort ännu mer vid 3,5kHz (om jag förstod manualen korrekt) kanske en minskning med 15-20dB, jag vet ju inte vad filtret har för branthet.

Men oavsett det här så är det förstås mycket troligt att jag kan få bättre ljud med en annan förstärkare.

Dessutom skulle det nog inte skada om jag hade en tjockare matta på golvet, och om jag inte hade ett stenhårt betongtak. :wink:

Vh

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2005-11-30 00:20

IngOehman skrev:Det är förstås precis som Manguz skriver.

Den som vill ha en neutral återgivning vill det förstås för de tillfällen då inspelningarna är bra, eller då man av någon orsak vill veta hur de är.

När den inspelning man avspelar inte är bra kan det vara bra att kunna kompensera det, om man vill. Då behöver man kunna koppla in olika typer av effektkretsar för kompensationen, exempelvis tonkontroller.

Har man däremot en färgande anläggning är dess färgning inte en variabel, utan något som kommer att drabba varje inspelning man spelar. :(

Detta har varit uppe så många gånger att det är märkligt att inte alla ser logiken - och att det är ett konsekvent resonemang. Vid det här laget har du väl läst synpunkterna 100 gånger Callisto, eller? :wink:

Världen är inte så svart och vit som du tror. Bara för att en person säger sig vilja ha en god återgivning kan du inte definiera, efter eget godtycke, att personen måste följa dina förutfattade meningar, med svårartad tonkontrollskräck och allt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat. :oops:

Är dock väldigt förtjust i Noolom-kompensationerna, men kan inte applicera dem i min anläggning som den ser ut just nu.

Hm IngÖehman

Jag har tidigare haft förstärkare med tonkontroller, efter att "spärrat" dessa dvs kopplat bort dem lät förstärkaren bättre.
Värst var en NEC AUA 8000E förstärkare (80-tal), efter bortkopplingen lät den faktiskt betydligt renare.

Nu skulle jag inte ens kunna tänka mig en förstärkare med tonkontroller.
Tvärt emot några av er andra så kompenserar jag ej dåliga skivor/inspelningar utan reklamerar dessa hos säljaren som felaktiga.
Att använda tonkontroller tycker jag är fel, klaga/reklamera/byt era skivor etc!

Men det är klart IÖ:

"PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat. :oops:"

Är man för lat att använda tonkontroller så är man väl också för lat att klaga på dåliga inspelningar. :wink:

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-30 00:34

Okej, om jag fattat detta rätt så:
Kan inte jag lyssna på mina skivor men min rörförstärkare för då färgar jag ljudet, och det är inte hifi, fast jag tycker det låter bättre så.

Men ni som svär på att man icke ska färga något, utan man skall såklart lyssna på exakt vad som finns på skivan, kan om ni vill färga ljudet med tonkontroller, fast fortfarande påstå att man inte ska färga ljudet och mitt sätt är felaktigt ur hifi synvinkel!

Ja, ordet konsekvent är inget som jag skulle kalla det för iaf 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-30 00:36

Det är väl ingen som säger att du inte får färga ljudet om du vill det! :wink:

Vh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-30 00:37

BACH skrev:Det är väl ingen som säger att du inte får färga ljudet om du vill det! :wink:

Vh

Nej, men det intressanta är ju att man inte skall färga ljudet enligt vissa, men dom har visst fripass när det passar dom. Medans jag har inga fripass om jag anser mig vilja göra det. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 00:48

Callisto skrev:Nej Ingvar, jag har rätt att tolka som jag själv vill. Får man inte det så är man inne på dina extrema liknelser, typ nazism :wink: .

FEL, FEL; FEL. Du kan inte din historia.

Man har inte rätt att tolka som man vill när det gäller att redogöra vad ANDRA än en själv tycker - mot deras vilja!

Det är vad du håller på med, och det är i själva verket exakt vad Nazisterna gjorde i sin anti-propaganda mot Judarna. Nazisterna ansåg sig lämpliga att redogöra för Judarnas åsikter och ondsinta ambitioner. Är du nazist?

Att inte låta folk själv redogöra för sina åsikter utan istället tolka och berätta vad de egentligen vill och tycker - är oerhört fel!

Du kan väl åtminstone sluta när jag ber dig?

Callisto skrev:Jag har inte påtvingat dig mina tolkningar 8O .

Det är väl precis vad du gör. Du berättar i ett offentligt medium (på internet) vad jag tycker! Du tvingar alltså på inte bara mig, utan alla dina lögnaktiga påståenden om MIN världsbild.

Och när du får veta att det du skriver är fel så beter du dig helt absurt - du börjar agumenterar mot mig när jag försöker berätta vad jag i verkligheten har för inställning!

Tror du att du vet bättre än jag hur jag ser på musikåtergivning??? 8O
Hur oslug kan man bli... :?

Du behöver inte ta det så hårt bara för att jag tyckte att du var inkonsekvent. Jag tycker inte sämre om dig för det, vilket du verkar tro :cry: .

Du behöver inte tycka någonting när du inte vet.

Om du inte tycker att det jag säger är konsekvent så fråga mig istället, så berättar jag gärna och reder ut det du missförstått. Men du kan sluta ljuga och göra anspråk på att du vet vad jag har för inställning när jag till och med specifikt berättar för dig att du inte förstått det jag säger.

TRO mig när jag säger att det du säger om vad jag tycker är fel - jag kan faktiskt avgöra detta - du kan det inte. Du är inte jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 01:09

subjektivisten skrev:Nej, men det intressanta är ju att man inte skall färga ljudet enligt vissa, men dom har visst fripass när det passar dom. Medans jag har inga fripass om jag anser mig vilja göra det. :?

Men VEM är det som påstått att man inte SKALL färga ljudet???

Det är väl självklart att man får färga ljudet precis hur mycket man vill? Och när man vill, och hur man vill. Om man vill.

Varifrån kommer den befängda idén om att man inte "får" eller "skall" färga ljudet?

Jag tycker detta börjar likna ett mantra allt mera, DITT mantra Subjektivisten (och Callisto har hängt på också). Ni repeterar det om och om igen - och låtsas som om det egentligen är någon annan som säger det, och som skall stå för dumheterna. :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag påstår inte att det inte finns någon som hävt ur sig något sådär dumt, men isåfall får den personen stå för det själv.

Jag som alltid har tyckt att det är var och en som bäst bestämmer hur han eller hon vill ha sin musikåtergiving kan inte ta ansvar för sådana absurda påståenden.

F/E-lyssning har ju nämnts i sammanhanget, som något som skulle kunna kopplas till en ide om att allting alltid skall återges i sin fulla bedrövlighet, men mig veterligt har någon sådan koppling aldrig någonsin gjort från LTS-håll. F/E-lyssningen är ju en metod framtagen bara för att man skall kunna sätta samman en anläggning som KAN återge ett fonogram (vilket kan vara mycket trevligt när fonogrammet är av excellent kvalitet), men det betyder verkligen inte att jag eller någon annan påstått att någon (plikttroget) SKALL återge dåliga fongram så exakt som möjligt.

Någonstans verkar det som om ni dikterat ihop en bild alldeles själv som inte har något stöd i vad jag eller LTS påstått. Jag vet ingen annan tidskrift överhuvudtaget (än MoLt) som publicerat ett flertal artiklar om hur man kan kompensera fel från inspelningar med hjälp av avsiktligt introducerade "kontrafärgningar".

Att ni inte känner till detta må vara hänt, men låtsas isåfall inte att ni vet vad jag tycker! Och sluta påstå att jag gjort gällande att inte folk skall få återge fonogram precis hur tusan de vill. Det måste ALLA få göra, i varje fall så länge det inte drabbar någon annan.

Jag är ju ultra-anarkist/liberal. Det viktiga är ju att alla blir nöjda och glada, det skulle inte falla mig in att ha någon uppfattning om hur någon skall göra, mer än att jag förstås tycker att det är trevlig om alla försöker vara så snälla de kan mot varandra - så världen kan bli så behaglig som möjligt. :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 01:17

BACH skrev:...Det var ingen liten diskantminskning som jag gjorde på den inspelningen, om jag går efter graderingen på ratten så sänkte jag kanske med 8dB vid 20kHz, vilket väl betyder att jag skar bort ännu mer vid 3,5kHz (om jag förstod manualen korrekt) kanske en minskning med 15-20dB, jag vet ju inte vad filtret har för branthet.

Nej, det där stämmer nog inte. 8)

Det är säkerligen en apparat med baxendale-tonkontroller (eller liknande) du har, vilket betyder att det du tolkar som maxinsatsfrekvensen är insatsfrekvensen - alltså den frekvens vid vilken insatsen BÖRJAR.

Vid denna frekvens är insatsen alltså fortfarande minimal när du korrigerar maximalt (vid 20 Hz, eller 20 kHz). :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-30 01:25

Jag förstår, tack för upplysningen!

Det stämmer nog bra med tanke på hur det lät också, faktiskt :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-30 01:26

Känns som om tiden är mogen att lämna diskussionerna huruvida Öhman ställer sig till färgningar kontra tonkontroller, vilket i sig jag tycker han utomordentligt har redogjort för. Jag är lite trött på att man försöker ta poänger liknande "vad var det jag sa" och "visste allt att han var en skurk". Såna resonemang sänker det mesta och har ingenting med god argumentationsordning eller -teknik att göra. Tvivlar ni på mitt ord så slå upp valfri havererad och låst tråd i vårt fina arkiv. De är lätta att hitta; de är långa, innehåller i förhållande obefintligt värde, samt är allt som oftast låsta.

Tack för er uppmärksamhet.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 01:38

Jag vet inte om jag skall säga TACK! :P

Eller;

Vad är det du säger egentligen! :x 8O

Men kanske det är ett tecken på att ditt inlägg var mycket skickligt formulerat i sin outgrundliga
diffusitet, där det är helt omöjligt att deschiffrera fram vem det är som du kritiserar egentligen... :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-30 01:45

I de senaste inläggen är det väl bara Ing.Öhman själv som har försvarat sig, och det bör han väl få göra 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 02:56

Hell yeah!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-30 08:02

Ingvar du har verkligen problem!
Du är inte lite fräck du, att bara fråga någon annan om han är nazist och inte bli tillsagd utav moderatorerna är ofattbart 8O .

HUR JAG UPPFATTAR DIG ÄR VÄL MIN ENSAK, JAG SKRIVER INTE ATT DU TYCKER SI ELLER SÅ UTAN ATT DET ÄR HUR JAG UPPFATTAR DET HELA.

Din låga nivå kommer jag aldrig att sjunka till, du har gjort bort dig totalt i mina ögon med dina senaste uttalanden.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-30 08:49

subjektivisten skrev:Okej, om jag fattat detta rätt så:
Kan inte jag lyssna på mina skivor men min rörförstärkare för då färgar jag ljudet, och det är inte hifi, fast jag tycker det låter bättre så.

Men ni som svär på att man icke ska färga något, utan man skall såklart lyssna på exakt vad som finns på skivan, kan om ni vill färga ljudet med tonkontroller, fast fortfarande påstå att man inte ska färga ljudet och mitt sätt är felaktigt ur hifi synvinkel!

Ja, ordet konsekvent är inget som jag skulle kalla det för iaf 8)

Det här är vad allt handlar, mycket bra summering.
JAG tycker att Öhman satt med ett ben i varje läger och antagligen när han själv insåg det fatala misstaget gick han i taket och börjar insinuera att jag är nazist, mycket sorgligt och patetiskt för att vara en man över 40 år. Än värre så har han hög position inom LTS och kan agera som han gör 8O .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-30 09:09

Jag tycker det är sorgligt och patetiskt att Callisto inte kan backa när han fått svar på tal att han gissat fel om någons tyckande utan måste tvunget gå vidare och bli arg och oartig i ett infantilt försök att försöka maskera sitt misstag från allmänheten.

Svagt. Mycket svagt. Ett "ursäkta, då gissade jag fel" kostar inte så mycket. Det får man kudos för i framtiden också...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2005-11-30 09:10

IÖ: "baxendale-tonkontroller" är det inte Baxandall du menar?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-30 10:26

BACH,
om du tycker att en del skivor låter lite vassa skulle jag personligen gissa att din CD-spelare är den största boven.

CD-160 är gammal och vad jag minns av den så lät den om än ok för sin tid dock redan då vassare/hårdare än sina syskon från Marantz/Mission. Jämfört med en modern spelare låter sannolikt alla dessa väldigt hårt.

Vill du ha mjuk/högupplöst diskant är jag rätt så säker på att en modern 24-bitars CD/DVD-spelare löser dom flesta av dina problem. Jag tror nämligen att CD-160 är en avsevärt svagare länk än vad din förstärkare är.
Senast redigerad av xeizo 2005-11-30 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-30 10:51

callisto:
Givetvis är nazist ett dåligt ord, men det startade som en liknelse som inte kunde hanteras.

Öhman:
Du får allt utesluta starka liknelser som man kan missförstå. Det verkar göra mer skada än nytta.

Sådär, kan vi sluta gnälla och fortsätta med tråden om tonkontroller?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-30 12:01

Nattlorden skrev:Jag tycker det är sorgligt och patetiskt att Callisto inte kan backa när han fått svar på tal att han gissat fel om någons tyckande utan måste tvunget gå vidare och bli arg och oartig i ett infantilt försök att försöka maskera sitt misstag från allmänheten.

Svagt. Mycket svagt. Ett "ursäkta, då gissade jag fel" kostar inte så mycket. Det får man kudos för i framtiden också...

Klargörande: Hur många gånger måste jag säga att det är MITT TYCKANDE och inte vad andra tycker, ingen annans, är det så svårt att förstå för vissa 8O .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi