BAS-högtalare till salu på blocket igen... Vad ska man göra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

BAS-högtalare till salu på blocket igen... Vad ska man göra?

Inläggav Stranne » 2005-11-30 11:55

http://www.blocket.se/vi/6735038.htm?ca=15_s

Ja som sagt, ska man orka bry sig på nåt vis så att fler folk slipper bli lurade? Karln vill ha 6500:-
Jag pluggade ihop med två killar i Göteborg som bägge köpte var sitt par från en bil och betalade 6000:- per par. Klantigt kan tyckas iofs, men det är ändå synd.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: BAS-högtalare till salu på blocket igen... Vad ska man g

Inläggav PerStromgren » 2005-11-30 12:02

Stranne skrev:http://www.blocket.se/vi/6735038.htm?ca=15_s

Ja som sagt, ska man orka bry sig på nåt vis så att fler folk slipper bli lurade? Karln vill ha 6500:-
Jag pluggade ihop med två killar i Göteborg som bägge köpte var sitt par från en bil och betalade 6000:- per par. Klantigt kan tyckas iofs, men det är ändå synd.

Jag har en gång påpekat för Tradera en uppenbar bluff (en liknande högtalare som jag kunde ge en referens till), men de säger själva att det är uppgörelse mellan säljare och köpare som de inte lägger sig i. Det är kanske samma inställning hos Blocket?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-30 12:32

Man får väl hoppas att någon som köper ett par högtalare begagnat för 6500 av ett för köparen totalt okänt märke (uppenbarligen) åtmistone lyssnar på högtalarna innan köp. Jag tror inte man förtjänar en dålig högtalare för att man köper utan att ta reda på vad det är för något, men det ligger något i att man kanske inte håller i sina pengar / engagerar sig i köpet riktigt i sådana fall.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-30 12:46

Finns nog inget att göra tyvärr. Varken Blocket eller Tradera har väl möjlighet att kolla upp varje enskilt fall.

Det är som jänkarna säger "buyer beware".
- Militant slacker

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-30 13:42

Jax skrev:Finns nog inget att göra tyvärr. Varken Blocket eller Tradera har väl möjlighet att kolla upp varje enskilt fall.

Det är som jänkarna säger "buyer beware".

Absolut. Men man kunde ju tänka sig att man kunde anmäla en suspekt annons, på samma sätt som man kan anmäla inlägg i offentliga forum. Om du till exempel ser din stulna kamera annonseras på blocket, kan det ju vara bra att kunna rapportera detta så att Blocket/Tradera kan göra något åt saken. Ser du en högtalare av vit skåpbilstyp, så vore det också bra att kunna kommentera detta, så att andra får reda på det.

Men en del personer är födda förlorare och går på det mesta; de kanske inte kan skyddas...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-30 15:12

problemet är att folk inte vet vad de tycker utan låter pengarna styra som bevis på kvalitet

en beggad högtalare för 6k måste ju vara bra, kablar för 20k måste ju vara ännu bättre :lol:
Bikinitider

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-01 00:18

Köpa av okända typer i skåpbil. Ja då får man nog skylla sig själv. :? [/b][/i][/u][/s]

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-12-01 22:03

Köper man en skåpbilshögtalare från blocket för 6000 spänn så förtjänar man en skåpbilshögtalare från blocket för 6000 spänn.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-01 22:18

poppop skrev:Köper man en skåpbilshögtalare från blocket för 6000 spänn så förtjänar man en skåpbilshögtalare från blocket för 6000 spänn.

Håller inte med. Man förtjänar aldrig att bli lurad. Däremot förtjänar den som luras ett och annat. :evil:

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2005-12-01 22:18

Köper man en skåpbilshögtalare från blocket för 6000 spänn så förtjänar man en skåpbilshögtalare från blocket för 6000 spänn.

Även om det skulle råka drabba en säg 14-åring som jobbat en sommar eller så och för första gången ska till att köpa "riktig" stereo? Du menar samtidigt att bara för att man själv blivit blåst är det helt ok att blåsa andra? Jag tycker nog det är svårt att bara se allt i svart eller vitt när det gäller sånt här.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-01 23:01

Jag tycker det är väldigt trist med bondfångeri och lurenskojeri, men man har sig själv att skylla om man är en oupplyst konsument. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-12-01 23:28

Jag sätter nästan min högra hand på att alla som har skrivit i den här tråden skulle kunna bli lurade av en riktigt skicklig bedragare. Jag tycker inte det är okej som företag/privatperson medvetet lura konsumenter, och man skall inte som konsument behöva vara väldigt insatt inom ett område för att undgå att bli lurad. Att lägga skulden på någon annan än den som luras är bara elitistiskt och fjantigt. Bättre istället att försöka öka medvetenheten hos folk.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-01 23:46

labrat skrev:Jag sätter nästan min högra hand på att alla som har skrivit i den här tråden skulle kunna bli lurade av en riktigt skicklig bedragare. Jag tycker inte det är okej som företag/privatperson medvetet lura konsumenter, och man skall inte som konsument behöva vara väldigt insatt inom ett område för att undgå att bli lurad. Att lägga skulden på någon annan än den som luras är bara elitistiskt och fjantigt. Bättre istället att försöka öka medvetenheten hos folk.

Just det! Det var precis det jag menade med att kunna "anmäla" en annons på Blocket eller Tradera. Lurad kan alla bli, utanför sitt specialområde. Inom också, av en skicklig bedragare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-02 09:55

Men vilket elände skulle det inte bli om alla skulle kunna "lägga sig i " vilket pris det blev på olika affärer. Om det är bedrägeri typ; inget skickas, eller man får inga högtalare eller det är bevisligen stulet är en sak. Men dåliga affärer är inte straffbara. Och om nu någon tycker att en apparat vad som helst är värt en slant vill man ju inte att andra skall komma och förstöra möjligheten till att få hyffsade pengar, om dom kanske har haft dåliga erfarenheter av samma apparater.
Kom ihåg det nästa gång ni vill sälja en bil. Inget kul om andra lägger sig i.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-02 10:11

labrat skrev:Jag sätter nästan min högra hand på att alla som har skrivit i den här tråden skulle kunna bli lurade av en riktigt skicklig bedragare.

Før att lura mig behøver man inte vara speciellt skicklig. Men lura på mig odugliga høgtalare ær nog inte så lætt længre... Høgtalare bør man dock lyssna på først, læmpligen på den plats dær man tænkt anvænda dom. Hur många har tagit hem høgtalare som låtit jættebra i affærn men skrutt hemma? Nog flera æn jag, skulle jag tro. Just vid sånna tillfællen lønar det sig att handla av en seriøs handlare som kan låna ut saker. Næsta par jag lånade hem lætt trist i butik, men jættebra hemma, så jag køpte dom!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-12-02 10:36

Max: Jag tror inte det är så uppenbart för någon som aldrig har ägt en riktig stereo eller är speciellt intresserad av hifi/elektronik att avgöra att det är så stor skillnad på högtalare. Och de flesta okunniga antar nog (kanske aningens naivt) att högtalare som kostar 12000:- nya låter jättebra.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-12-02 10:58

Harrup:

Om jag säljer en bil vill jag vara ärlig, inte ta mer betalt än jag borde och berätta om dess eventuella brister (mina gamla Fordar har jag skänkt bort respektive sålt för en tusenlapp). Däremot kan man förstås med gott samvete ta betalt för en god produkt. Det är skillnad på att ta betalt för en prima vara och en sekunda vara. Skulle du avstå från att varna en vän som är på väg att köpa t ex en kraftigt överprissatt bil?

I fallet skåpbilshögtalare är det uppenbart att ohederliga säljare drar nytta av ett informationsunderskott hos godtrogna köpare. Den som är stark måste vara snäll, ska Bamse ha sagt. Det gäller också i de här sammanhangen. Som andra har påpekat riskerar vi alla att bli offer om lurendrejerikulturen tillåts breda ut sig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-12-02 11:27

PekkaJohansson skrev:Den som är stark måste vara snäll, ska Bamse ha sagt.

Det var Pippi. I övrigt håller jag helt med!

Hälsn. Michael

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-02 11:46

PekkaJohansson skrev:Den som är stark måste vara snäll, ska Bamse ha sagt.

Håller i sak med om allt. Dessutom är citatet ovan ett av de bästa jag någonsin sett vad gäller etiska levnadsregler.

Dock fult att försöka tillskriva Bamse detta uttalande. Ännu ett exempel på de skrupellösa metoder Bamsevännerna använder sig av för att subversivt förbättra Bamses image på Pippis bekostnad.

Mvh

P.S. Har i min källforskning inte hittat några belägg för att Bamse skulle ha sagt detta. Däremot lär Rune Andreasson i något sammanhang refererat till ovanstående citat från Astrid Lindgren som något som väl beskriver Bamses filosofi.

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-02 11:50

:oops: Såg att MichaelG redan anmärkt på detta. Så går det när man tar en dusch mitt i inläggsskrivandet...

Skönt att det finns fler som har koll i alla fall...

Mvh

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-12-02 11:50

Jag ber Pippi-vännerna hemskt mycket om ursäkt för att jag, om än med viss reservation, tillskrev Bamse citatet ovan. Lovar att kolla mina källor mer noggrannt nästa gång! :-)

Pekka, som i själva verket föredrar Pippi framför Bamse
Kan inte leva utan pop

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-02 12:05

PekkaJohansson skrev:Jag ber Pippi-vännerna hemskt mycket om ursäkt för att jag tillskrev Bamse citatet ovan! Lovar att kolla upp mina källor mer noggrannt nästa gång! :-)

Pekka, som i själva verket föredrar Pippi framför Bamse

Så talar en man!

Låt detta bli en påminnelse för alla sliriga Bamsevänner! Alla försök är dömda att misslyckas! Pippifolket har stenkoll. Alltid. Överallt.

You can run. But you can't hide...

Mvh

P.S. En talande björn! Pyttsan! Fullkomligt orealistiskt.

P.P.S. Oansvarigt att framställa björnar som snälla när de i själva verket är väldans elaka och aggresiva. Denna villfarelse kan leda till hemska björnincidenter. Att sånt får säljas till barn utan att någon myndighet ingriper!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-02 12:09

DTH skrev:P.S. En talande björn! Pyttsan! Fullkomligt orealistiskt.

P.P.S. Oansvarigt att framställa björnar som snälla när de i själva verket är väldans elaka och aggresiva. Denna villfarelse kan leda till hemska björnincidenter. Att sånt får säljas till barn utan att någon myndighet ingriper!

Vad ville du säga med detta? :evil: :wink:

Mvh. Björn
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-02 12:15

Nattlorden skrev:Vad ville du säga med detta? :evil:

Mvh. Björn

:lol:

Vad var det jag sa? Aggressiva...

Mvh

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-12-02 14:13

PekkaJohansson skrev:Jag ber Pippi-vännerna hemskt mycket om ursäkt för att jag, om än med viss reservation, tillskrev Bamse citatet ovan.

Nu är väl skadan inte så hemskt stor egentligen. Även om Bamse inte är upphov till uttalandet, så lever han efter det i sin dagliga gärning. Han är både väldigt stark och väldigt snäll.

Och DTH; En talande björn är inte alls orealistiskt om man tänker sig att han egentligen talar på björnspråket, men att förlaget som ger ut tidningen har valt att översätta detta till människospråk för att du och jag skall förstå och kunna njuta av det.

Och Björn; Jag tycker att du verkar snäll!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-02 14:42

Men man kan dock, men man kan dock
honom aldrig tro!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-02 15:23

PekkaJohansson skrev:Harrup:

Om jag säljer en bil vill jag vara ärlig, inte ta mer betalt än jag borde och berätta om dess eventuella brister. Skulle du avstå från att varna en vän som är på väg att köpa t ex en kraftigt överprissatt bil?

Med vänlig hälsning

Pekka

Håller med dig, men det var inte riktigt det jag svarade på.

Mera skall du kontakta Blocket och Tradera varje gång det säljs en Ford som du tycker är skrot och dom skall gå in och på dina ord ta bort annonsen eller säga att priset är för högt?
Är det ok att alla annonser om nätsladdar skall tas bort för att LTS-medlemmar vet att dom inte gör någon skillnad?
eBay tar bort en hel del annonser efter påtalan att t.ex. dyra Krell, ML, JBL etc ifrån Indonesien, Fillipinerna eller även USA där säljaren inte har några referenser och betalningen skall ske med penningöverföring typ Western Union eller vad det heter och det verkar allmänt suspekt.
Men där ifrågasätts inte varans kvalité utan dess existens. Och då finns det misstankar om kriminalitet. Dåliga affärer är inte olagliga även om skillnaden kan vara hårfin. Bedrägeri är kriminellt dock.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-12-02 15:53

Även om Bamse inte är upphov till uttalandet, så lever han efter det i sin dagliga gärning
Jasså? Tycker att han verkar lösa alla problem med våld. Sedan att flertalet läsare säkert bortser ifrån sådant eftersom det ju "bara" är våld mot kriminella är ju inget som gör honom snällare direkt.

Varje gång det visas bamse på tv så passar vi alltid på att fråga barnen om det verkligen var snällt av bamse att göra så mot vargen :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-12-02 15:59

Henrik_Holst skrev:
Även om Bamse inte är upphov till uttalandet, så lever han efter det i sin dagliga gärning
Jasså? Tycker att han verkar lösa alla problem med våld.

Men han slår ju aldrig någon, han kastar ju bara upp bovarna i luften så de får ramla ner och slå sig själva! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-02 16:25

norman skrev:
Henrik_Holst skrev:
Jasså? Tycker att han verkar lösa alla problem med våld.

Men han slår ju aldrig någon, han kastar ju bara upp bovarna i luften så de får ramla ner och slå sig själva! :)

Ja när han är i sändning ja! Det är ju ingen Big Brother Bear där man får följa honom dygnet runt. Kanske är jäkligt stökig som gängledare då han vet att han inte syns.
Gillar Homer bättre, misstänker att han är likadan då han är utanför bilden.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi