Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: lådorna mer eller mindre klara

Inläggav zartok » 2014-12-14 09:32

Tack :) som du ser fick jag göra en liten distans mellan mellanregistret och basarna. Det har annars får väldigt bra med det här bygget. Trodde dock inte ar det skulle gå så snabbt. Har ju varit väldigt noggrann och sånt i alla mått och det.

Mätas snart är nog dock en överdrift. T tyvärr. Inga element hemma ännu. Men... Med lite tur så kanske dom kommer i veckan. När jag har en rapport som måste skrivas till skolan. Passande...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-14 12:30

Vilka distanser syftar du på ? :)

Jo men när lådorna är ihoppmonterade och dämpmaterial är på plats så kan du ju mäta ;)
Så väntar du med ytan tills att du vet att du vill ha som på detta sätt, eller du kanske tänker köra på just det utseendet oavsett ?! :)

Men du behöver såklart ha samtliga element, kondensatorer till diskant och motstond till att eventuellt dämpa 0,5 basarna innan det är helt meningsfullt att börja mäta.
När du har allt detta på plats och kopplat ihopp allt enligt skissen så kan ju mäta det börja.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-14 13:30

På grund av lite olika orsaker så har jag valt att köra på dom du rekommenderade, dom billiga från seas. En av fördelarna med det här bygget är imo att man lätt kan byta ut just diskanten om den inte passar :)

Mjo, fast jag ska fortfarande få hem typ högtalarbomull som dämpning. Så det är ett tag kvar, speciellt eftersom vi har en rapport som vi ska skriva, och denna kan inte börja skrivas förrän onsdag. Och ska in innan jul. Så det blir tidsbrist för bygget framöver.

Elementen kommer förhoppningvis i veckan, både basarna och diskanten. Håller tummarna. Sen så ska jag ha läs baffel tills jag märker att den kan sättas fast utan att det blir problem med resten av bygget.

Finishen har jag en idé om vad det ska bli och det kommer bli så läckert att högtalarna blir OBJEKTIVT snygga :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-14 13:37

Det låter bra :)

Och den diskanten borde passa som handen i handsken med den konstruktion som detta är påväg att bli :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-14 13:43

Vi hoppas på det :) om inte annat så är det en erfarenhet i byggandet, och erfarenheter är väl investerade pengar imo :) ska bli skitkul att ha en helt unik högtalare hemma dessutom, något som jag kan vara stolt över att ha byggt. Ungefär som med Rudolphia, dom är jag riktigt glad över :)

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2014-12-14 14:39

Kul projekt! Hoppas du får dem att låta bra :) Tror de kan bli mycket snygga. Mina drömmars högtalare har ju liknande utseende:
Bild
Ino i128

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-14 14:48

Haha, Jotack, lite lika blev dom ju :D

Nu en till sån här amatörnödig fråga som jag vill dubbelkolla så jag tänkt rätt. När högtalaren är klar och det bara är finishen kvar, är det smidigaste sättet att koppla ur elementen och märka med tejp vad som ska vara vart?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-14 17:53

Jag kontrar med min egen!

Bild

Den här lådan är egentligen klar att börja mätas på, så när som på diskanten.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-14 18:32

Coolt! Vilken energi du har token! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2014-12-14 18:36

Snyggt.....härligt att se Zartok :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-14 19:11

Tackar :)
Det har gått ganska bra att bygga i helgen. Nu lär jag inte få något gjort förrän vid jul typ, så det skönt att en låda egentligen är klar och sen andra kan dras ihop på någon timme :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-14 22:54

Rednaxela skrev:Kul projekt! Hoppas du får dem att låta bra :) Tror de kan bli mycket snygga. Mina drömmars högtalare har ju liknande utseende:
Bild
Ino i128

Hehe... kul där är någon som minns/gillar min lilla fotomanipulation. :D Ganska ok för att vara gjort i Paint, om jag får tycka till själv så här i efterhand.
Senast redigerad av Nattlorden 2014-12-14 22:55, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-14 22:54

Ja den där är en forumklassiker Nattlorden :D

Vore skoj att testbygga bara för att se hur det blir ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-14 22:56

AndreasArvidsson skrev:Ja den där är en forumklassiker Nattlorden :D

*bugar och bockar*

Vill minnas jag räknade på det och det blev lite problem med höjden för normala rum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-14 22:58

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja den där är en forumklassiker Nattlorden :D

*bugar och bockar*

Vill minnas jag räknade på det och det blev lite problem med höjden för normala rum.

Kan tänka mig det, men med tanke på de lyssningsavstånd då denna högtalare krävs så känns inte takhöjd som ett stort problem :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-12-15 09:28

Om man lägger den ner blir det ju en ultimat center :D . Förutsätter dock en hyfsat stor duk, så det kanske blir problem med höjden ändå...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-15 10:52

Har 135" men det är nog i minsta laget ändå med tanke på avståndet. Däremot har jag börjat fundera på att tillverka en jättecenter om du här blir bra. Kör idag med Ino d3 :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 10:49

Hur går det med första lådan ? :)
är den färdig för element, filter, dämpmaterial och speakon kontakter ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-16 11:14

Mjo, det är väl egentligen bara diskanten som inte är klar ännu, men modulerna är färdiga för element faktiskt. Blir att invänta elementen och dom andra grejerna. Som jag måste beställa idag! Fan, glömt!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 11:48

Det blir nog bra när allt är på plats i lådorna och du kan göra en inledande mätning :)
DÅ kan man ju börja att klura på hur du vill behandla högtalarna på riktigt, för att få ut det mesta av det som du satt i lådorna ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-16 13:14

Det tror jag med :) Jag tror i övrigt att jag skulle vilja ha en ljudbild som är något upphöjd i mellanregistret, diskanten är alltid det som sätter stopp i mina öron. Men man får se vad som händer. Nu måste jag greja sakerna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 14:47

Nu förstår jag absolut inte alls, "ljudbild som är upphöjd i mellanregistret" ? 8O :)

du menar att du vill att högtalaren ska låta på ett vis som lite lätt markerar mellanregistret = upplevs som "lite mera högupplöst och öppet" ?

det kan vi ordna sedan, så att du kan testa det går att göra :)
och att återställa om du inte gillar det ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-16 18:03

Det är PRECIS det jag vill ha :D det ska upplevas högupplöst men ändå naturligt. Naturligt högupplöst. Just det :D

Nåväl, det är ett senare problem. Idag har vi glädje då elementen har kommit! Yay! Nu behöver jag verkligen beställa diskanten och allt det :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-16 19:56

zartok skrev:Det är PRECIS det jag vill ha :D det ska upplevas högupplöst men ändå naturligt. Naturligt högupplöst. Just det :D

Hyr in ett unplugged liveband ? 8)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-16 21:11

Blir så dyrt i längden :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-16 22:49

Såja, nu har jag beställt kondningar och motstånd. Motstånden blev 20w, men kondningarna köpte jag billigare av. Vill inte bränna ett par tusen på saker som jag kanske inte kommer använda så att säga. Sen beställde jag också både speakonterminaler och pluggar, en tvåplugg och en fyrplugg. Det fanns en med åtta poler, men den vågade jag mig inte på :D

Ja, diskanterna beställdes också såklart. I samma veva. Allt som allt kostade det lite under 2000 kr. Det är fasen inte billigt att bygga högtalare :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-17 10:46

Vad beställde du för kondensatorer ?

Inte elektrolyter hoppas jag?! om du tänker att du ska mer än testa med dessa då såklart, annars får du köpa nya kondensatorer när det väl är skarpt läge.

filmkondingar eller polyester av tillräcklig kvalitet kostar inte mycket mer än 10-25kr/st för små storlekar som du behöver.

du menar att du köpte 2 st 2poliga och 2st 4 poliga anslutningar och kabelkontakter va ?
annars har du bara nog för EN högtalare :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-17 10:54

zartok skrev:Det är PRECIS det jag vill ha :D det ska upplevas högupplöst men ändå naturligt. Naturligt högupplöst. Just det :D

Nåväl, det är ett senare problem. Idag har vi glädje då elementen har kommit! Yay! Nu behöver jag verkligen beställa diskanten och allt det :)

Jo men det kan vi som sagt titta på lite senare, det går att anpassa signaturen efter ditt tycke och smak ganska väl, det ska gå att få till detta inom vissa gränser :)
en del saker kräver ju att man gör saker på ett helt annat sätt och i en annan ordning än vad du ville, så jag vill åtr bara påminna lite försiktigt om att du ska vara medveten om att detta är ett bygga med komplicerade begränsningar som du själv varit delaktig i ;)
Alltså, dessa kommer med stor säkerhet att ha vissa begränsningar som blir svåra att göra något åt i efterhand, men en del ska gå att fixa till med ditt filter och genom enklare ingrepp :)
Så jag tror nog att det ska gå att få detta till ett par, om inte annat, roliga högtalare som kan spela tämligen starkt och rent och med en karaktär som är formbar efter ditt tycke och smak.
"Inte korrekt men riktigt kul" tror jag det finns potential till helt klart !
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-17 11:24

Jag beställde några billiga för uppemot 40 kr styck. Jag har tänkt att testa runt med dessa och sen köpa lite dyrare varianter senare. Då får någon gärna peka vad jag ska köpa.

Ja, självklart. vad tar du mig för? Någon som är virrig? *nervöst skratt*

Jag är inte alls orolig för att det inte kommer låta något annat än himmelskt. Jag är ju sedan tidigare medveten om lite småsaker. Om jag bara skulle vara ute efter det bästa ljudet jag hört så tror jag att jag gjort en låda till mina audio nirvana faktiskt. Dom är våldsamt trevliga och jag tror absolut inte att det här bygget eller något annat klår det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-17 11:34

zartok skrev:Jag beställde några billiga för uppemot 40 kr styck. Jag har tänkt att testa runt med dessa och sen köpa lite dyrare varianter senare. Då får någon gärna peka vad jag ska köpa.

Ja, självklart. vad tar du mig för? Någon som är virrig? *nervöst skratt*

Jag är inte alls orolig för att det inte kommer låta något annat än himmelskt. Jag är ju sedan tidigare medveten om lite småsaker. Om jag bara skulle vara ute efter det bästa ljudet jag hört så tror jag att jag gjort en låda till mina audio nirvana faktiskt. Dom är våldsamt trevliga och jag tror absolut inte att det här bygget eller något annat klår det.

Jaha, 40kr/ st då är det inga elektroluter !
och dom du har köpt är inte "billiga" det är ganska mycket pengar för kondingar, så dom kan du nog köra vidare på för det är ingen större vitts att byta...
kan du visa vilka kondingar du köpt ? :)

Haha, kanske lite... ;)

Ok, jo ja men bra, vi ska göra detta så bra det går efter förutsättningarna som ges och som du sätter :P
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum