Vass diskant

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sioja

Vass diskant

Inläggav Sioja » 2014-12-16 09:56

Hej!

Är ny här på forumet och ganska ny inom HIFI hobby, om man får kalla det för hobby:)

Har förrut mest lyssnat på musik och då fungerade det bra men NAD M3 samt Kef reference 201/2 högtalare som jag körde med ett tag. Men nu har jag intressera mig lite åt Film hållet, så sålde bort det mesta och började söka golvhögtalare med större ljudbild. Hittade ett par Audio Avanti 3 högtalare som jag tyckte lät väldigt stora och ändå hade en trevlig precision i musik då det blir ändå en del musik. Köpte som sagt först högtalarna och började sen söka förstärkare. Blev till slut en Classé Cap 2100 iochmed att den tycktes vara väldigt neutral i ljudet, kanske lite åt de varmare hållet.

Har nu några veckor kämpat med diskant problem. Använder samma källa som jag haft tidigare och vissa låtar är diskanten obehagligt vass, även på låga volymer. Film funkar lite bättre än musik.

Min fråga då är om någon har erfarenhet av just Audio Physic avantin, att kan det vara så enkelt att Classé inte går riktigt ihop med avantin?

Lyssnade som senast igår på lite musik med cd spelare direkt kopplad till förstärkaren och lite beroende på låt så vad diskanten från väldigt ljus till obehagligt vass. Hade inte några som helst problem med något av mina förra anläggningar och har i mitt tycke väldigt bra dämpat rum.

Tacksam för råd!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vass diskant

Inläggav Nattlorden » 2014-12-16 10:21

Hade högtalarna varit helt nya hade jag förslagit mer speltid, men visst är det där en gammal modell? Eller görs den fortfarande kanske?

Annan möjlighet är att musiken är så, men du har inte fått det uppspelat för dig så bra tidigare. Lägg upp ett par exempel så vi kan lyssna och tycka till om ifall det är musiken.

Hittade en spec att högtalarna är 4ohmare och på 89dB i känslighet. Tycker inte att du skulle hamna i klippning när du spelar svagt. Men kan du låna ett starkare slutsteg och jämföra, så gör det. Rent generellt skulle jag nog vilja ge en så fin högtalare 200-300 8ohmswatt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-12-16 10:27

Hej Sioja och välkommen till faktiskt.se !

Classé gör bra förstärkare och jag har alltid tyckt de låter neutrala. Högtalarna kan jag tyvärr inte uttala mig om, men om dessa är lite hissade i diskanten som många high-end högtalare är blir man lätt lyssningstrött, det som i början är lite wow-effekt över tydligheten i detaljer blir fort jobbigt.

Vill du dämpa diskanten något är det nog enklast med en tonkontroller eller equalizer/PEQ. Eller införa rör någonstans i kedjan?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-16 10:27

Stereophile:
Bild

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-16 10:54

Tackar och bockar!

Väldigt trevligt att hitta ett forum där man får massa info för en som precis börjat sitt ljud intresse :)

Högtalarna har några år i nacken, är väl från ca 2005 någonting, inte hunnit kolla upp det än, men kan vara som du säger så behöver jag kanske lite mer effekt. Classé är bara specat till 100watt i 8 ohm men skall vara väldigt stabil i sin strömkurva så den orkar ju driva men kanske inte tillräcklig då. Får börja med att testa en annan stärkare och får faktistk äran att ev låna hem en Gryphon Callisto 2200 med dess ägare efter jul/nyårs helgerna så får se om det påverkar något.

Equalizer/tonerkontroll skulle jag gärna vara utan men om det inte ordnar sig på något annat vis så får det bli en sådan, har ni några bra tips till en sådan?

Kan tillägga att har fått ljudet lite bättre efter jag bytte bort mina MIT terminator högtalar kablar som har någon typ av motstånd i sig för att reducera sssljud samt högatoner, verkade som att det blev bara värre av dom så kör numera vanliga koppar kablar.

Kan det vara så att Diskanterna med åren blivit dåliga och kanske skulle behövas bytas?

Tack!

Mvh Simon

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-16 11:07

Kontrollera alla kablar, kontaktdistorsion kan ge märkliga effekter.
Prova detta först innan du byter stärkare. Högtalarkablaget och dess kontakter att de verkligen sitter och att inga lödningar i kontakterna är dåliga. Sedan ger du dig på signalkablaget, prova med andra kablar för att kolla om dina ordinarie är hela.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 11:13

Helt klart låna hem och testa ! :)

Jag tror inte att det är effekten som tryter om du spelar svagt och inte är det kombinationen förstärkare + högtalare som kombinationsmässigt orsakar en sådan vasshet...
Detta är något som händer i högtalaren allternativt akustiskt i rummet, om nu inte någon i kedjan är trasigt såklart, och t.ex. den nya stärkaren har fått en vasshet som följd av att något inte riktigt lirar som det ska ?!

har du testat med andra högtalare till Classe stärkaren och altl annat lika? samma problem återstår ?

kontrollerat samtliga anslutningar och kablar att allting sitter som det ska ?!

Annars så kan det vara det som varit inne på, att just musikfilerna du tänkt spela upp är vassa utan att du tänkt på det förrut eller att det är något fel på någon av högtalarna (eller båda) som gör att det låter sådär illa.
Allternativt så kanske det inte är något "fel" mer än att dom tyvärr låter så ändå... (har du lyssnat till modellen innan och inte uppmärksammat problemet?)

Hoppas att det löser sig för dig, detta är hur som helst snygga högtalare som i alla fall jag uppskattar designen på :)
Jag har lyssnat till dessa en gång för länge sedan så vågar inte uttala mig mer än att jag vet att dom inte är lika ljusa som många andra "hi-end" och "Hi-Fi" högtalare och det är bra.
Mer mins jag inte och kan inte minnas att dom skulle ha varit kraftigt "essiga" eller något sådant... men det utesluter inte att det kan vara så :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-12-16 11:22

Sioja skrev:
Kan tillägga att har fått ljudet lite bättre efter jag bytte bort mina MIT terminator högtalar kablar som har någon typ av motstånd i sig för att reducera sssljud samt högatoner, verkade som att det blev bara värre av dom så kör numera vanliga koppar kablar.

Tack!

Mvh Simon

Skulle just ta upp detta men du hann före, vanlig enkel kopparkabel med tillräcklig area som man vet inte är tweakad för något speciellt konstigt ändamål, så kan du utesluta sådant iaf, vanlig lakrits på signalsidan.
Högtalaren är annars bra, bör inte vålla några problem med rätt drivning och rumsförutsättningar, jag har ett par AP själv, har du testat olika invinkling?
Testa med att låta axlarna passera både före och bakom lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-16 11:46

Nattlorden skrev:Stereophile:
Bild

Och här en Classé (CAP-100):
Stereophile skrev:Bild
Fig.1 Classé CAP-100, line frequency response (from top to bottom): 1W into 8 ohms; 2W into 4 ohms, and 2.83V into simulated speaker load (right channel dashed, 0.5dB/vertical div.).

Den rullar av i diskanten med början runt 4 kHz, så att den upplevs varm kan säkert stämma.

Å andra sidan har den ganska tydlig THD för höga frekvenser, samt en icke obetydlig nollgenomgångsdistorsion:
Fig.4 Classé CAP-100, THD+noise vs frequency at (from top to bottom at 10kHz): 4W into 2 ohms; 2W into 4 ohms; 1W into 8 ohms.

Bild
Fig.5 Classé CAP-100, 1kHz waveform at 5W into 8 ohms (top); distortion and noise waveform with fundamental notched out (bottom, not to scale).

Vilket möjligtvis tillsammans med högtalarens förhöjning 5-10 kHz skulle kunna ge lite vassare återgivning.

Å tredje sidan brukar nästan alltid en upplevd vassare återgivning ligga antingen i fonogrammet eller i rummet. So there. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-16 12:31

Almen skrev:Vilket möjligtvis tillsammans med högtalarens förhöjning 5-10 kHz skulle kunna ge lite vassare återgivning.

Å tredje sidan brukar nästan alltid en upplevd vassare återgivning ligga antingen i fonogrammet eller i rummet. So there. :)

+1

Sioja skrev:Film funkar lite bättre än musik.

Även musik i filmer?
Det är inte så att du upptäckt att många cd-skivor är mastrade med onödigt mycket diskant (och stympad dynamik)?
Det händer faktiskt att musiken i filmer låter bättre än cd-utgåvorna. De som mastrar ljud för filmer ofta verkar ha en annan syn på vad som är rätt klangmässigt och det stämmer ofta bättre med min smak...

Tittar man på högtalarnas frekvenskurva så det det ut som de kanske tenderar att låta lite vasst diskanten (enl kurvorna..) och detta i kombination med modern cd-mastring kanske blir väl mycket?

Provade du inte högtalarna ordentligt innan köp, eller lät de bra där du provlyssnade (med den musik som spelades då)?
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-12-16 12:33, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-16 12:32

Tack för alla råd och tips!!

Det jag hittills har testat/gått igenom är just kablaget, kopplingar i kablarna, testat flera olika kablar samt signal kablar, till och med olika strömkablar. Förstärkaren testades med B&W 802 högtalare innan jag köpte dem och då märktes inte problemet av.

Innan jag köpte högtalarna så lyssnade jag på dem hos säljaren via en enkel Marantz Sr8001 hemmabio stärkare och då tyckte jag ljudet var varmt och trevligt, därav affär. Tog hem högtalarna och hade ingen ordentlig stärkare men man är ju ivrig att testa så provade lite nätt med min äldre Marantz sr7500 och vid första lyssningen(hade MIT kablarna inkopplade då) så reagerade jag inte att ljudet skulle vara ljust/vass alls vid någon volym. Men dagen efter kändes det som att problemet plötsligt kommit(kan inbilla mig också). Tänkte inte mer på det utan la stärkaren på hyllan och till slut fick jag hem Classén och tänkte att nu är de problemet över, men så blev det inte riktigt.

Kör normalt sett musik via datorn och en Atoll Dac 100. Testat med toslink samt USB, Wimp och spotify och Flac, flac är mest skonsamt i diskanten men wimp går nästan inte att lyssna på, någon låt alls, då det blir ganska obehagligt vasst ljud redan vid lite lägre volymer. Klart är det ju stor skillnad på vad man matar högtalarna med men har aldrig stöt på problemet med mina Kef reference högtalare så man börjar undra lite. Rummet för övrigt är ca 4,5 X 5m och är i mitt tycke ganska bra utformad då den inte är kvadratisk. Väggen bakom högtalarna har jag täckt med ljudabsorbenter samt gardiner över hela väggen( inte undra på att man fortfarande får bo ensam:) och sen första reflexerna har jag dämpat med ljudabsorbent tavlor och det samma med bakre väggen samt en stooor matta på golvet. Har provat med olika vinklar samt avstånd till lyssningplats, bakrevägg och sido väggar.

Kan det vara så att jag trasat till diskanten på något vänster när man körde högtalarna med Marantzen?

Eller så är det som ni säger att kombinationen av Classé och AP inte riktigt funkar ihop eller det är bara så det låter och man är ljudkänslig kanske, har iförsig jobbat inom bygg i 10 år så de höga tonerna borde jag inte ens höra något mer efter antal timmar bakom högljudda maskiner:)

Får ev. bara vänta snällt tills man testat med en annan förstärkare och se vad som händer. Skulle ju helst inte byta Classé eller AP då gillar båda skarpt men kan ju illa tvunget blir något byte åt något håll :/

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-16 12:37

RogerJoensson skrev:
Sioja skrev:Film funkar lite bättre än musik.

Även musik i filmer?
Det är inte så att du upptäckt att många cd-skivor är mastrade med onödigt mycket diskant (och stympad dynamik)?
Det händer faktiskt att musiken i filmer låter bättre än cd-utgåvorna. De som mastrar ljud för filmer ofta verkar ha en annan syn på vad som är rätt klangmässigt och det stämmer ofta bättre med min smak...

Tittar man på högtalarnas frekvenskurva så det det ut som de kanske tenderar att låta lite vasst diskanten (enl kurvorna..) och detta i kombination med modern cd-mastring kanske blir väl mycket?

Provade du inte högtalarna ordentligt innan köp, eller lät de bra där du provlyssnade (med den musik som spelades då)?

Det är faktiskt mycket möjligt att det är just mastringen mm. Då vissa låtar går ju fortfarande hyfsat bra att lyssna på :) Musik i film låter acceptabelt, ibland kan det slå igenom vissa obehagliga toner när man kolla bluray film. Får som sagt försöka testa med någon annan stärkare då hittills bara provat marantz hemmabio reciver samt Classén.

Det skall ju inte vara för enkelt att få det ljudet man vill ha direkt:)

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-16 12:40

Almen skrev:
Nattlorden skrev:Stereophile:
Bild

Och här en Classé (CAP-100):
Fig.1 Classé CAP-100, line frequency response (from top to bottom): 1W into 8 ohms; 2W into 4 ohms, and 2.83V into simulated speaker load (right channel dashed, 0.5dB/vertical div.).

Den rullar av i diskanten med början runt 4 kHz, så att den upplevs varm kan säkert stämma.

Å andra sidan har den ganska tydlig THD för höga frekvenser, samt en icke obetydlig nollgenomgångsdistorsion:
Fig.4 Classé CAP-100, THD+noise vs frequency at (from top to bottom at 10kHz): 4W into 2 ohms; 2W into 4 ohms; 1W into 8 ohms.

Bild
Fig.5 Classé CAP-100, 1kHz waveform at 5W into 8 ohms (top); distortion and noise waveform with fundamental notched out (bottom, not to scale).

Vilket möjligtvis tillsammans med högtalarens förhöjning 5-10 kHz skulle kunna ge lite vassare återgivning.

Tackar, då kan ju det vara en orsak. Classé har riktigt bra stärkare och AP gör riktigt bra högtalare, men ihop kanske det bara blir fel. Nå man lär så länge man lever :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-16 12:46

Sioja skrev:Får ev. bara vänta snällt tills man testat med en annan förstärkare och se vad som händer. Skulle ju helst inte byta Classé eller AP då gillar båda skarpt men kan ju illa tvunget blir något byte åt något håll :/

Under normala förutsättningar så bör det inte bli några stora skillnader med olika förstärkare av hygglig kvalité, såvida de inte är konstruerade för att förvränga ljudet... Samma sak gäller kablaget. Fungerande kablage ger inga stora skillnader. Ofta inga hörbara skillnader alls! Dålig kontakt på vägen mellan förstärkare och högtalare kan visserligen ge hörbara problem, men det brukar då även ge distorsion (t e x låter det spräckt). Jag tror inte att problem med kablagen är särskilt sannolika felkällor (av din beskrivning att döma).

Såvida högtalarna inte är skadade, så är det nog så att du helt enkelt inte gillar det ljud du får ur dem med de skivor/ljudfiler du spelar.
Om filmljud fungerar så är det sannolikt ljudet på skivorna/filerna som låter vasst och dessa högtalare hjälper fram eländet bättre än de högtalare du hade innan.

Kanske kan du rippa eller kopiera en kort snutt av någon musik du tycker låter vass och som inte låtit vass tidigare, så att andra kan lyssna och bedöma om det kan vara "fonogrammet" som är en del av problemet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-16 12:47

Det noterades dock att genomgångsdisten inte behöver vara generell för modellen, utan ett fel på just det exemplaret. Jag lutar nog mot det senare, för det känns inte som något man skulle förvänta sig ifrån Classé...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-16 12:52

Sioja skrev:Tackar, då kan ju det vara en orsak. Classé har riktigt bra stärkare och AP gör riktigt bra högtalare, men ihop kanske det bara blir fel. Nå man lär så länge man lever :)

Av tillgänglig data att döma så tror jag inte att det är förstärkaren som är problemet. Visst kan det vara något skumt med förstärkaren, men det skulle vara rätt häpnadsväckande om det ledde till kraftigt överdriven diskant.

Jag tror främst på att problemet har med högtalarna (inkl rumsanpassning och placering av dessa) samt fonogrammen att göra, i första hand.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-16 12:58

RogerJoensson skrev:
Sioja skrev:Tackar, då kan ju det vara en orsak. Classé har riktigt bra stärkare och AP gör riktigt bra högtalare, men ihop kanske det bara blir fel. Nå man lär så länge man lever :)

Av tillgänglig data att döma så tror jag inte att det är förstärkaren som är problemet. Visst kan det vara något skumt med förstärkaren, men det skulle vara rätt häpnadsväckande om det ledde till kraftigt överdriven diskant.

Jag tror främst på att problemet har med högtalarna (inkl rumsanpassning och placering av dessa) samt fonogrammen att göra, i första hand.

Jag håller helt med RogerJoensson här - börja inte med förstärkaren.

Du kanske har ett väldigt kalt rum? Då blir det garanterat ett övermått av diskantenergi och påföljande vasshet i ljudet. Prova att vinkla in högtalarna mot mitten av rummet, samt att testa med lite gardiner och mjuka mattor.

Och som sagt, många CDs har väldigt vasst ljud i sig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-12-16 13:44

Högtalaren ifråga har en god lateral/horisontell spridning.

Bild

Mitt förslag, om du inte redan provat det, är att vinkla in dina Avanti så att du från din lyssningsplats inte längre ser de bakre inre fötterna.

/Suomela

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-16 14:08

tack så mycket för era goda råd och expertis, har fått lite mer att fundera/testa på. Får försöka med lite mer positioner samt vinklande med högtalarna. Har bra med gardiner/möbler samt ljudabsorbenter så det borde inte vara orsaken men får testa att möblera om lite och kanske flytta högtalarna till någon annan vägg mm. Sen är det ju så att inspelningarna spelar nog större roll med dessa högtalare än mina förra, då när jag spelar Flac med foobar så är det mycket mildare ljud speciellt om jag inte kör ljudet via dac utan direkt till stärkaren.

Förstärkaren kommer jag att testa en annan mest pga att den har mer effekt och är en förstärkare som jag helst också ville köpa men är just nu under reparationer så väntar till killen får tillbaka den och sen blir det att prova.

Mvh Simon

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-12-16 14:13

Almen skrev:
RogerJoensson skrev:

Jag håller helt med RogerJoensson här - börja inte med förstärkaren.

Du kanske har ett väldigt kalt rum? Då blir det garanterat ett övermått av diskantenergi och påföljande vasshet i ljudet. Prova att vinkla in högtalarna mot mitten av rummet, samt att testa med lite gardiner och mjuka mattor.

Och som sagt, många CDs har väldigt vasst ljud i sig.

Precis som föregående talare skrivit så finns det en stor sannolikhet att det är rummet som spökar. Undersök det först av allt, är även mitt råd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-16 14:42

Kombinationen mellan förstärkarens höga och "ovänliga" distorsion med högtalarens högfrekvensegenskaper är nog inte så lyckad kanske nej.

Men jag tror jag måste börja med att fråga vad det var som gjorde att du inte byggde med utgångspunkt från den anläggning du hade, som du gillade?

Du skriver något om att du ville ha "högtalare med större ljudbild". Är inte säker på vad du menar med det. Det påminner kanske mest om floskler man ser i hifi-tidningar, och i verkligheten är ljudbildens storlek något som man i hög grad kan påverka med uppställningen av högtalarna. En högtalare som får ryktet att ha stor ljudbild kan lika gärna vara en som man måste placera tätt för att slippa drabbas av den för stora ljudbilden. Det är ju samma information med sagt på ett annat sätt.

- - -

Och om något så är det ju dessutom så att man i en hemmabiograf har helt andra möjligheter med det större antalet kanaler, och om något vill man kanske (om jag får tala för mig själv) med alla medel undvika att använda högtalare som okynnesskapar syntetiska uppsvulla ljudbilder. Dessa kommer ju bara att ställa till med anläggningens förmåga/potential att återskapa de verkliga ljud som finns på inspelningarna.

Om något är det en bra utgångspunkt att undvika högtalare med "inbyggd stor ljudbild", ju mera punktformat, fokuserat och högupplöst som högtalaren kan spela desto sannare kommer inspelade ljudbilder att kunna återges. Visst kan det vara insmickrande med högtalare som skapar syntetiska ljudbilder, men är det något ställe där jag avråder ifrån sådant så är det i hemmabiografer, där ju en så stor del av upplevelserna är av ljud som gynnas av att vara så naturliga som möjligt.

Det är ju en viktig skillnad mot en vanlig musikanläggning, där man spelar just musik, som är oerhört mycket robustare och svårare att förstöra med färgningar, vilket gör at avsiktlig färgning av trevligt slag kan ligga närmare till hands. I en hemmabio där röster är huvudljudet, är situationen en helt annan, och som sagt - rumslig storhet finns det ju en massa extra kanaler som ljudläggaren har kunnat utnyttja vid skapandet av soundtracket.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-16 14:45

-Men nu tyckte han väl att filmljudet funkade, men inte musikspelning från t.ex. cd...

Användarvisningsbild
barrman

Inläggav barrman » 2014-12-16 15:04

Har själv audio physic jag tycker att du ska börja med att läsa http://www.audiophysic.de/aufstellung/index_e.html alltså audio physics egna råd för hur deras högtalare skall placeras i rum.
Jag har även om de själv talar om att diffusera 1a reflexen sett till att jag dämpar den med vepor och har en stor matta på golvet.

I för kalt rum upplevde jag mina tempo som aningen "ljusa", lycka till!

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-16 15:18

Hade som sagt tidigare Kef reference 201/2 Stativ högtalare och dom var riktigt bra till musik, kanske aningen bas fattiga men mellanregister och de höga tonerna var ett av de bättre jag hört. Men när man kollade film med dem så upplevde jag dem som väldigt detaljrika men annars hade de ingen känsla alls, testade jag med kompisens Canton Reference 7.2 högtalare så upplevde jag det som att ljudet var "större" och man levde sig helt annorlunda in i filmen, svårt att beskriva iomed att jag inte heller hållt på så länge med ljud:) men till musik tyckte jag att Canton tappade helt känsla. Då började jag kika efter högtalare där man skulle fått det lite mer av båda, att de låter någorlunda "stort" till film och ändå har bra känsla till musik, och efter lite letande och lyssnade tyckte jag att Audio Physic högtalarna klarade av det. Till film har dom bra med känsla och tycker de presterar bra i musik också, inte riktigt KEF bra(enligt mig då) men så pass att jag skulle vara nöjd, vore det inte för dom där högra vassa diskanterna :)

Tack!

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-16 15:19

barrman skrev:Har själv audio physic jag tycker att du ska börja med att läsa http://www.audiophysic.de/aufstellung/index_e.html alltså audio physics egna råd för hur deras högtalare skall placeras i rum.
Jag har även om de själv talar om att diffusera 1a reflexen sett till att jag dämpar den med vepor och har en stor matta på golvet.

I för kalt rum upplevde jag mina tempo som aningen "ljusa", lycka till!

Schysst, skall testa med att diffusera 1a reflexen, och läsa vad audio physic rekomenderar, tackar...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-16 16:13

Suomela skrev:Högtalaren ifråga har en god lateral/horisontell spridning.

Bild

Mitt förslag, om du inte redan provat det, är att vinkla in dina Avanti så att du från din lyssningsplats inte längre ser de bakre inre fötterna.

/Suomela

Tycker det ser ut som en energiförtätning vid 3kHz. det brukar sällan låta speciellt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 16:27

inte nog med 3000Hz, utan 3-4Khz och just när man ommer till runt 4Kh så brukar JAG tycka att det blir obehagligt om det är för mycket energi där...
Men som sagt, jag har lyssnat på modellen i fråga och jag reagerade inte på någon höjjning i diskanten och vad jag mins så tyckte jag inte att den hade någon direkt störande karaktär pga denna extra 3-4Khz energi :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-12-16 18:43

IngOehman skrev:
Du skriver något om att du ville ha "högtalare med större ljudbild". Är inte säker på vad du menar med det. Det påminner kanske mest om floskler man ser i hifi-tidningar, och i verkligheten är ljudbildens storlek något som man i hög grad kan påverka med uppställningen av högtalarna. En högtalare som får ryktet att ha stor ljudbild kan lika gärna vara en som man måste placera tätt för att slippa drabbas av den för stora ljudbilden. Det är ju samma information med sagt på ett annat sätt.

Om något är det en bra utgångspunkt att undvika högtalare med "inbyggd stor ljudbild", ju mera punktformat, fokuserat och högupplöst som högtalaren kan spela desto sannare kommer inspelade ljudbilder att kunna återges. Visst kan det vara insmickrande med högtalare som skapar syntetiska ljudbilder, men är det något ställe där jag avråder ifrån sådant så är det i hemmabiografer, där ju en så stor del av upplevelserna är av ljud som gynnas av att vara så naturliga som möjligt.

Vh, iö

Fast de där högtalarna vill jag nog understryka i högsta grad har ett bra och proportioneligt fokus i ljudbilden, storleken följer inspelningen, jag tycker oftast att det där fenomenet kommer av illa integrerade rumsreflexer, ofta från högtalare som typ dipoler eller med bakåtstrålande diskanter som inte fått behövlig dämpning bakom.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-16 19:16

Jag tror det beror på förstärkaren.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-16 19:42

Har nu lyssnat och vinklat i ett par timmar och börjar kännas som att diskanten är nog i bra skick. Det låter som att missljudet kommer från mellanmegistrerna, speciellt vid piano musik kommer de obehagliga skärande ljudet snabbt. Testade spela Fabrizio Paterlini - Continua Metamorfosi och vid väldigt låg volym så är det inga konstigheter, men ökar man bara lite och sitter väldigt nära högtalaren så skär det sig snabbt känns det som, har man örat mot diskanten spelar den silkes rent, men mellanregistrerna skär. Borde ju inte vara att alla fyra mellanregister som högtalarna har samtidigt pajjar så börjar kännas lite som mismatchning med stärkare och högtalare. Får som sagt testa en annan stärkare början på nästa år så får börja med det, så man kan utesluta någonting.

Tack för alla tips.

Mvh Simon

Nästa

Återgå till Generellt om hifi