Erfarenheter av Hypex-moduler?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Erfarenheter av Hypex-moduler?

Inläggav BPM » 2014-12-16 17:39

Börjar med att ursäkta om jag fundamentalt missförstått vad detta handlar om. Är total noob på förstärkarbyggen..

Har spånat lite med en bekant som sitter med ett par stativare i 50k-klassen som sägs svara bra på ordentligt kraftiga förstärkare som verkligen klarar att hålla konerna under kontroll. Målet är att hitta något med minst 2x300w i 8ohm och som är stabilt en liten bit under 4ohm (högtalarna ifråga har inga konstigheter för sig impedansmässigt).

Well, Rotel 1090 växer ju inte på träden längre och denna typ av effekt kostar rätt mycket pengar skapad med gammal hederlig teknik. Slutsteg överlag tycker jag är ganska överprisade sett till vad de kan..
Hursomhelst så har ju digitaltekniken kommit långt, och lite sökning på nätet gav att även välrenommerade highend-tillverkare skryter med att de i sina aktiva byggen använder förstärkeri ifrån Hypex (och ibland B&O IcePower) och det skapar misstanken om att de nog låter rätt bra, eller för att uttrycka sig faktiskt-mässigt, tillräckligt lite.

En snabb sökning på Hypex-moduler och man hamnade här: http://www.hifikit.se/hifi/ucd700hg
I versionen med HxR-regulatorer ska det, säger de på sidan, vara bland det finare Hypex erbjuder, och effekten i 4ohm specifieras till 2x700w i 4ohm vilket även om förstärkaren klarar att dubbla sin effekt i 4ohm kontra 8ohm skulle innebära 350w i uteffekt. Förmodligen något mer. Mer än tillräckligt för behovet..
När man sedan kollar priset.. Under 4k för modulen.
Att man behöver en strömförsörjning inser jag. http://www.hifikit.se/hifi/slutsteg/byg ... ps1200a700 är en variant ifrån hifikit som ska räcka till maximalt 1500w. Borde alltså räcka till. Fortfarande under 6k..

Att man sedan behöver komplettera med låda, nätbrunn, högtalar och lågnivå/xlr-anslutningar osv förstår jag (men har ingen aning om vart man vänder sig för att hitta dylika saker.. Särskilt lådor har jag nog aldrig sett någonstans) men det känns alltså som att man skulle kunna bygga ett slutsteg med en effekt om minst 2x350w i 8ohms-effekt och med en ljudkvalitet som sägs duga även i highend-sammanhang för 10k eller kanske rent av mindre än så.

Det låter, sett till vad liknande effekter i konventionella, "färdiga", slutsteg kostar billigt och att storlek och strömförbrukning samtidigt hålls på en rimlig nivå är ytterligare fördelar. Det börjar nästan kännas som att det finns en "hake" någonstans..

Frågorna lyder alltså: Finns någon här som har byggt med, och alltså har erfarenhet av, Hypex moduler? Finns något företag som säljer s.a.s färdiga kit med allt som behövs eller är det plockepinn som gäller? I så fall, var köper man lämpligen de lådor osv som bygget behöver? Och, framförallt, låter de på ett vis som gör det värt besväret?

Detta är i sin linda än så länge, men jag vore tacksam för svar. Det finns ett antal subwoofers i systemet som det eventuella slutsteget ska användas i och att i förlängningen kunna bygga små smutta monoblock till basarna och få undan de stora, strömkrävande aber som står i det aktuella rummet vet jag skulle uppskattas storligen. Dock ej på bekostnad av ljudkvalitet.

Som sagt, all input uppskattas.
Mvh
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
ollen

Re: Erfarenheter av Hypex-moduler?

Inläggav ollen » 2014-12-16 20:26

Söker du på Hypex så får du 892 träffar.

En flitig man hittar du här http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=38630&p=1158386&hilit=hypex#p1158386

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-12-16 20:41

Den första impulsen jag får är Emotiva XPA-2 som verkar uppfylla alla efterfrågade parametrar och som också testats oberoende med mycket bra resultat:

https://emotiva.com/products/amplifiers/xpa-2

Vad gäller Hypex så är det ett faktum att många ingenjörstimmar är investerade i dessa produkter. Bruno Putzeys som konstruerat dom är mycket imponerande med sin kompetens; Speciellt när det gäller konstruktion av återkopplingsslingor, men som han säger i videon "en bra klass D-förstärkare är bra trots att det är klass D inte på grund av" :

https://www.youtube.com/watch?v=0vsOugSsANs

Förstår man skapligt hur högtalare fungerar och är beredd att konstruera basar/subbar/bejsers med utgångspunkt i en riktigt billig förstärkares reella prestanda är det svårt att förbigå Behringer A500:

http://www.behringer.com/EN/Products/A500.aspx

Uppgivna prestanda är helt tagna ur luften (glädje-watt) och förstärkaren kräver modifikation (tweaks) på en del punkter för att fungera bra, men inköpspriset på Thomann eller 4-sound är sådant att man kan skrota den och använda lösdelarna till annat om man inte har den som bokstöd, limpress, bojsänke eller liknande. Köper man ett gäng och matchar dom avseende känslighet kan man antingen bryggkoppla eller använda en kanal per element i ett mer omfattande bassystem. Förhållandet Watt/krona är nog oöverträffat för slutsteg utan fläkt.

Det är lätt att lägga ihop priser för komponenter på internet och bedöma lättheten i att skruva ihop löskomponenter i passande låda till en färdig produkt. I verkligheten när man sitter där med skruvmejseln är det inte riktigt lika enkelt längre.....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-12-16 21:42

Ett tips kan ju vara att kika i denna tråden: viewtopic.php?f=3&t=59238

Summer Passing

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-16 22:04

Tackar för svaren!
Emotiva XPA-2 känner jag till. Säkert en bra förstärkare men knöligt att komma över, och blir väl en del dyrare än 10k fraktad och klar?
Vidare är den ganska otymplig (är man intresserad av heminredning alternativt har en partner som inte delar ljudintresset blir det knöligt.. Hitta snygga tv/stereo-bänkar idag som kan husera uppemot halvmetern i djup med lite bananer i högtalarkontakterna är inte enkelt) och en, såvitt jag förstår, konventionell design (inte strömsnål Class-D). Att den gör vad den ska betvivlas dock icke.

Modulen som avhandlas i gruppköpstråden är intressant, men.. Vare sig jag eller min bekant har någon som helst erfarenhet av förstärkarbyggen (han är förvisso gymnasieingenjör och det kan ju, har jag förstått, räcka långt..) men när det kommer till strömförsörjningar, mjukstarter osv så finns helt enkelt inte kunskapen. Hypex har färdiga strömförsörjningar och såvitt jag förstått så handlar det mest om att skruva sladdar i kopplingsplintar efter schema för att få det att fungera (en förenkling såklart). Det känns som ett projekt man skulle våga ge sig på.

Stefans tråd om monoblocken har jag läst.. Det finns dock ingen direkt beskrivning hur det hela verkligen byggdes. Otroligt snygga lådor (var kan man hitta bra lådor till ett projekt som detta om man inte har möjlighet att bygga egna?) men de rejäla strömförsörjningarna osv var ju efter eget huvud och alltså ingen hjälp i mitt fall, och framförallt så finns inte antydan till lyssningsintryck.

När det gäller basdriften och behringersteget så finns redan ett kraftigt Alto-Mac 2.4 som tilldelats den uppgiften (och som sköter den med den äran) men det är djupt, tungt, har fläktar och det är även ganska fult..

Har någon lyssnat till Hypex-grejer? Är de så bra som "hypen" säger eller kan man hitta färdiga grejer med liknande effekter (även begagnat) för samma peng (10k) som ett hypexbygge skulle kosta?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-12-16 22:09

Vill bara inflika att Anaview-modulerna har integrerad strömförsörjning, det enda som behövs är en låda att stoppa den i ihop med de kontakter som behövs. Anaview är alltså enklare att komma igång med än Hypex.

Summer Passing

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-16 22:21

Aerob skrev:Vill bara inflika att Anaview-modulerna har integrerad strömförsörjning, det enda som behövs är en låda att stoppa den i ihop med de kontakter som behövs. Anaview är alltså enklare att komma igång med än Hypex.

Dags att läsa igenom den tråden ordentligt då! Tackar!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-12-16 23:12

inter-m r500 tror jag är ett hygglo steg, 800w bryggat, du får två stycken för 7000:-

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-17 09:39

HK430 skrev:inter-m r500 tror jag är ett hygglo steg, 800w bryggat, du får två stycken för 7000:-

Just PA-steg tror jag inte är intressant.. Effekten behövs dels för fullregisterdrift (inte enbart basar, alltså) och dels är utséendet i de flesta fall ganska tveksamt när det kommer till PA-grejer. PA och fullregisterdrift borde inte fungera tillfredsställande. När man utan problem kan få 2x300w i 8ohms-effekt för 3000:- så känner jag spontant att PA i hifi-sammanhang hade varit betydligt vanligare än det de fakto är om kvaliteten vid fullregisteråtergivning vore jämförbar med de rena hifi-alternativen. Det finns som sagt redan ett bra PA-steg i maskinparken som idag används till basdrift (Alto Mac 2.4..som sägs vara samma steg som en QSC-modell i 10k-klassen) och för all del skulle man ju kunna testa att driva frontarna fullregister med det steget och se hur det funkar. Det löser dock inte problemet med storlek, utséende, fläktljud osv.

Har nu läst tråden om Anaview och visst är det intressant. Det redovisas ingen effekt i 8ohm men det förefaller stabilt så jag gissar att vi snackar runt 2x150w i den lasten. Den typen av effekt finns tillgänglig redan idag.. Jag ser dock att modulen kan bryggas och 2st skulle under sådana premisser förmodligen leverera i området av 2x450w i 8ohm. Nu snackar vi..
Frågan är dock hur det låter (eller helst inte låter) och jag har inte lyckats hitta några lyssningsintryck. Att de kan leverera effekt om de lastas ner lite och alltså kan vara perfekta för att driva subwoofers i antal köper jag fullt ut. Så är dock inte tanken att de ska användas i det aktuella fallet, utan som ett fullregistersteg i en 8ohms-last (nominellt, 4.2ohm minimum). Känns alltså som lite grisen i säcken så här långt men tråden ska följas med intresse.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-17 10:09

Jag har ett par Hypex NCore 400. De är bra, går att brygga också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-17 10:35

har du undersökt hur mycket effekt du faktiskt behöver?

om det är baslådor som ska drivas så är det inte alldeles säkert att du behöver massvis med effekt. Enda man får av för mycket effekt är risken att spela sönder basarna. Lagom är bra alltså när det gäller basar
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-17 10:46

Kraniet skrev:har du undersökt hur mycket effekt du faktiskt behöver?

om det är baslådor som ska drivas så är det inte alldeles säkert att du behöver massvis med effekt. Enda man får av för mycket effekt är risken att spela sönder basarna. Lagom är bra alltså när det gäller basar

" Att de kan leverera effekt om de lastas ner lite och alltså kan vara perfekta för att driva subwoofers i antal köper jag fullt ut. Så är dock inte tanken att de ska användas i det aktuella fallet, utan som ett fullregistersteg i en 8ohms-last (nominellt, 4.2ohm minimum)."

Inte för basdrift alltså.. Och nej, de nuvarande 2x150w (ca) som finns tillgängliga idag kanske räcker. Högtalarna sägs dock svara bra på effekt så mest handlar det om att testa och utesluta en eventuell begränsning.

"Sprudel"
Ncore är extremt intressant. Jag hittar dock inte ncore på hifikit (känns tryggast att handla i sverige) och på hemsidan ligger den några månade bort i tiden innan de kan levereras.
Finns en tråd om ditt bygge? Ncore ska ju vara relativt oproblematiska att få färdiga slutsteg av men någon form av input gällande arbetsinsatsen och dess svårighetsgrad skulle vara nyttigt..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-12-18 06:31

Kan sätta +1 på Ncore monoblock, imho mkt trevliga och inte helt omöjliga prismässigt. Det finns färdiga lådor till dem om man vill göra det enkelt för sig och är man riktigt bekväm kan man köpa dem kompletta och färdigbyggda av en herre i USA. :)
Frakt, tull och moms skulle nog bli lite tråkig iofs. Jag tog mina i handbagaget. *s*

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-18 13:24

markusA skrev:Kan sätta +1 på Ncore monoblock, imho mkt trevliga och inte helt omöjliga prismässigt. Det finns färdiga lådor till dem om man vill göra det enkelt för sig och är man riktigt bekväm kan man köpa dem kompletta och färdigbyggda av en herre i USA. :)
Frakt, tull och moms skulle nog bli lite tråkig iofs. Jag tog mina i handbagaget. *s*

Kanonfin info, men jag vill ha mer..*s*
Var får man tag i lådor?

Hittade nån gubbe i USA som bygger ihop nCore men priserna skenade astronomiskt..

Jag räknade lite efter priserna på Hypex hemsida.
2st ncore moduler 650€
2st strömförsörjningar 360€
2st kabelkit 20€
2st högtalarterminaler 20€

Då hamnar jag på 1050€ men det är exclusive VAT vilket jag inte vet vad det skulle innebära här..
Vad som sedan tillkommer är lådor, xlr-anslutningar och nätbrunn vilket kanske landar på nån tusenlapp. Smågrejer som kabelskor osv räknar jag inte med.

Känns som ett bra pris för två monoblock om de presterar (jag antar att modulerna är mono och inte stereo. Annars blir det ju betydligt billigare..).
Det finns ju gott om steg med ncore som ligger på fel sida om 10.000$ så att bygga själv för mellan 10 och 15k känns ju prisvärt. I synnerhet som de färdiga kabelkiten gör att man faktiskt skulle fixa bygget..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-12-18 15:21

Bra alternativ till riktigt bra pengar:

http://www.tradera.com/item/340874/2215 ... ex-ucd-700
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-18 16:44

sprudel skrev:Jag har ett par Hypex NCore 400. De är bra, går att brygga också. :)

Någon hade en annan uppfattning om Ncore... viewtopic.php?p=1641241#p1641241

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-18 17:58

BPM skrev:
Kraniet skrev:har du undersökt hur mycket effekt du faktiskt behöver?

" Att de kan leverera effekt om de lastas ner lite och alltså kan vara perfekta för att driva subwoofers i antal köper jag fullt ut. Så är dock inte tanken att de ska användas i det aktuella fallet, utan som ett fullregistersteg i en 8ohms-last (nominellt, 4.2ohm minimum)."

Inte för basdrift alltså.. Och nej, de nuvarande 2x150w (ca) som finns tillgängliga idag kanske räcker. Högtalarna sägs dock svara bra på effekt så mest handlar det om att testa och utesluta en eventuell begränsning.

"Sprudel"
Ncore är extremt intressant. Jag hittar dock inte ncore på hifikit (känns tryggast att handla i sverige) och på hemsidan ligger den några månade bort i tiden innan de kan levereras.
Finns en tråd om ditt bygge? Ncore ska ju vara relativt oproblematiska att få färdiga slutsteg av men någon form av input gällande arbetsinsatsen och dess svårighetsgrad skulle vara nyttigt..

Köpte mina begagnade, men de är inte särskilt svåra att knåpa ihop.
Georg på Euphonia vet jag har byggt ett antal NCore och sålt. Kolla där.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-12-18 19:50

UrSv skrev:Bra alternativ till riktigt bra pengar:

Grymt förslag, eftersom ucd700 är de enda modulerna där man kan parköra två stycken så de kan fås att gå ner till DC utan nivåtapp.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-18 21:46

Men om nu Anaview ALC240 sopar banan med Hypex Ncore enligt Bernt?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-19 10:31

MagnusÖstberg skrev:
UrSv skrev:Bra alternativ till riktigt bra pengar:

Grymt förslag, eftersom ucd700 är de enda modulerna där man kan parköra två stycken så de kan fås att gå ner till DC utan nivåtapp.

Just UcD700 var alternativet tills jag/vi hörde om ncore.. Att det går att parköra 2st till DC är dock ingen faktor i det aktuella användningsområdet. Återigen poängterar jag att de eventuella modulerna ska driva fina stativare fullregister. Prestanda under 20Hz är alltså ganska egalt. Eventuellt, om det står att finna en tillräckligt transparent filterlösning (inte minidsp, alltså) så ska även stativarna delas neråt så maximal ljudkvalitet i kombination med en sund uteffekt är målet, inte enbart effekt för basdrift.

"Roger"
Att Bernt föredrog ALC240 i det aktuella fallet gör inte att jag direkt skriver av ncore. Dels drev han extremt lättdrivna högtalare (ALC240:s 2x50w i 8-ohmseffekt är inte i närheten av tillräckligt för mitt/vårt behov) och dels har jag läst enormt mycket positivt om ncore och bara en jämförelse mellan anaview och hypex. Men visst, kanske är anaview ÄNNU bättre..men jag misstänker att om ncore lever upp till de specifikationer som hävdas och de lyssningsintryck som levereras här och där så är de bra nog för behovet. Trots fin kringutrustning finns nog annat som innebär en större begränsning.

Anaview är dock såklart intressant, men i så fall är nog modellen 0300 mest aktuell. 200w är en användbar 8ohms-effekt (0240 verkar leverera samma effekt bryggad iofs så där blir väl valet en prisfråga).
Företaget verkar ha svensk representation. Vet någon om det finns återförsäljare där man kan kolla lite priser på de olika modellerna? Har bara letat som hastigast men en snabb googling gav inget initialt..

*edit*
Läste om Bernts intryck igen och såg nu att han använde bryggkopplade ALC0240.. Vettig effekt även för vårt vidkommande, alltså..

*edit 2*
Hittade nu via hemsidan ett företag i Danmark som säljer Anaview och priserna är ju inte dumma.. Det finaste, som enligt Bernt används av Marten, AMS (modell AMS1000) kostar 361€ och är det med en integrerad strömförsörjning är det ju enormt billigt.. Precis som för hypex specas ingen 8ohms-effekt men lite snabb huvudräkning ger att AMS1000 borde ge runt 2x150w. Bryggat ger det sunda effekter..men till högre kostnad såklart.
Kanske kan man börja med att bygga ett stereosteg och sedan brygga det, skaffa ett till och på så vis till en vettig kostnad testa om man gillar det man hör innan man löper linan ut med monoblock. Bryggade hamnar på ungefär samma peng som ncore och effekterna i AMS1000 blir ju en del högre..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-12-19 10:46

Priser från gruppköpet:

AMS1000 $224,00
ALC0180 $72,50
ALC0300 $98,60

Summer Passing

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-19 10:54

Aerob skrev:Priser från gruppköpet:

AMS1000 $224,00
ALC0180 $72,50
ALC0300 $98,60

När kan man tänka sig att detta blir en realitet? 224$.. Då blir ju ett bryggat par extremt prisvärt.. Gissar runt 2x450w i 8ohm..

Ska ta ett allvarligt prat med bekanten om att sätta upp sig för ett par..och kanske hugga ett själv..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-12-19 10:57

De frågorna ställs nog bäst till CH som håller i gruppköpet, och i den tråden.

Summer Passing

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-19 11:02

Aerob skrev:De frågorna ställs nog bäst till CH som håller i gruppköpet, och i den tråden.

Såklart... :oops:
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-12-21 14:15

Mitt köp av NC400 var lite omständigt och snurrigt pga yttre omständigheter men blev för mig en bra och enkel lösning. Jag köpte dem färdiga när jag var i USA. Det gjorde att jag slapp betala dyr svensk moms och kunde spara in på fraktkostnaderna. Premien för att få dem byggda var rätt överkomlig vilket gjorde det ekonomiskt försvarbart. Kommer inte ihåg dollarkursen just då men jag har för mig att jag landade runt 11000:- med allt inräknat.
Lådorna hittar man i Kina/Hongkong och man beställer online. Det finns allt möjligt hifijox om man vill plocka med annat godis samtidigt. Tror lådorna gick på $65 eller nåt sånt? Frakt kan nog röra sig om $20 eller nåt liknande?
När det gäller val av kopplingsgunk och nätdelar så får man nog jämföra pris vs bekvämlighet. Kanske är det ok att betala lite extra för att slippa bry sig? Genom att köpa allt från samma ställe spar man in fraktkostnader osv...

Enda sättet att jämföra ljudkvalitet är nog att provlyssna, jag finns i Götet om nån vill klämma på ett par NC400 monoblock. :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-21 15:03

markusA skrev:Enda sättet att jämföra ljudkvalitet är nog att provlyssna

Ah, kom igen nu... En liten teaser... :wink:
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-21 15:57

BPM skrev:Börjar med att ursäkta om jag fundamentalt missförstått vad detta handlar om. Är total noob på förstärkarbyggen..

Har spånat lite med en bekant som sitter med ett par stativare i 50k-klassen som sägs svara bra på ordentligt kraftiga förstärkare som verkligen klarar att hålla konerna under kontroll. Målet är att hitta något med minst 2x300w i 8ohm och som är stabilt en liten bit under 4ohm (högtalarna ifråga har inga konstigheter för sig impedansmässigt).

Well, Rotel 1090 växer ju inte på träden längre och denna typ av effekt kostar rätt mycket pengar skapad med gammal hederlig teknik. Slutsteg överlag tycker jag är ganska överprisade sett till vad de kan..
Hursomhelst så har ju digitaltekniken kommit långt, och lite sökning på nätet gav att även välrenommerade highend-tillverkare skryter med att de i sina aktiva byggen använder förstärkeri ifrån Hypex (och ibland B&O IcePower) och det skapar misstanken om att de nog låter rätt bra, eller för att uttrycka sig faktiskt-mässigt, tillräckligt lite.

En snabb sökning på Hypex-moduler och man hamnade här: http://www.hifikit.se/hifi/ucd700hg
I versionen med HxR-regulatorer ska det, säger de på sidan, vara bland det finare Hypex erbjuder, och effekten i 4ohm specifieras till 2x700w i 4ohm vilket även om förstärkaren klarar att dubbla sin effekt i 4ohm kontra 8ohm skulle innebära 350w i uteffekt. Förmodligen något mer. Mer än tillräckligt för behovet..
När man sedan kollar priset.. Under 4k för modulen.
Att man behöver en strömförsörjning inser jag. http://www.hifikit.se/hifi/slutsteg/byg ... ps1200a700 är en variant ifrån hifikit som ska räcka till maximalt 1500w. Borde alltså räcka till. Fortfarande under 6k..

Att man sedan behöver komplettera med låda, nätbrunn, högtalar och lågnivå/xlr-anslutningar osv förstår jag (men har ingen aning om vart man vänder sig för att hitta dylika saker.. Särskilt lådor har jag nog aldrig sett någonstans) men det känns alltså som att man skulle kunna bygga ett slutsteg med en effekt om minst 2x350w i 8ohms-effekt och med en ljudkvalitet som sägs duga även i highend-sammanhang för 10k eller kanske rent av mindre än så.

Det låter, sett till vad liknande effekter i konventionella, "färdiga", slutsteg kostar billigt och att storlek och strömförbrukning samtidigt hålls på en rimlig nivå är ytterligare fördelar. Det börjar nästan kännas som att det finns en "hake" någonstans..

Frågorna lyder alltså: Finns någon här som har byggt med, och alltså har erfarenhet av, Hypex moduler? Finns något företag som säljer s.a.s färdiga kit med allt som behövs eller är det plockepinn som gäller? I så fall, var köper man lämpligen de lådor osv som bygget behöver? Och, framförallt, låter de på ett vis som gör det värt besväret?

Detta är i sin linda än så länge, men jag vore tacksam för svar. Det finns ett antal subwoofers i systemet som det eventuella slutsteget ska användas i och att i förlängningen kunna bygga små smutta monoblock till basarna och få undan de stora, strömkrävande aber som står i det aktuella rummet vet jag skulle uppskattas storligen. Dock ej på bekostnad av ljudkvalitet.

Som sagt, all input uppskattas.
Mvh

BPM skrev:
HK430 skrev:inter-m r500 tror jag är ett hygglo steg, 800w bryggat, du får två stycken för 7000:-

Just PA-steg tror jag inte är intressant.. Effekten behövs dels för fullregisterdrift (inte enbart basar, alltså) och dels är utséendet i de flesta fall ganska tveksamt när det kommer till PA-grejer. PA och fullregisterdrift borde inte fungera tillfredsställande. När man utan problem kan få 2x300w i 8ohms-effekt för 3000:- så känner jag spontant att PA i hifi-sammanhang hade varit betydligt vanligare än det de fakto är om kvaliteten vid fullregisteråtergivning vore jämförbar med de rena hifi-alternativen. Det finns som sagt redan ett bra PA-steg i maskinparken som idag används till basdrift (Alto Mac 2.4..som sägs vara samma steg som en QSC-modell i 10k-klassen) och för all del skulle man ju kunna testa att driva frontarna fullregister med det steget och se hur det funkar. Det löser dock inte problemet med storlek, utséende, fläktljud osv.

Har nu läst tråden om Anaview och visst är det intressant. Det redovisas ingen effekt i 8ohm men det förefaller stabilt så jag gissar att vi snackar runt 2x150w i den lasten. Den typen av effekt finns tillgänglig redan idag.. Jag ser dock att modulen kan bryggas och 2st skulle under sådana premisser förmodligen leverera i området av 2x450w i 8ohm. Nu snackar vi..
Frågan är dock hur det låter (eller helst inte låter) och jag har inte lyckats hitta några lyssningsintryck. Att de kan leverera effekt om de lastas ner lite och alltså kan vara perfekta för att driva subwoofers i antal köper jag fullt ut. Så är dock inte tanken att de ska användas i det aktuella fallet, utan som ett fullregistersteg i en 8ohms-last (nominellt, 4.2ohm minimum). Känns alltså som lite grisen i säcken så här långt men tråden ska följas med intresse.

Jag har fetat ett antal fraser i dina texter, och det är texter som jag förslår att du funderar på varifrån du fått uppfattningarna, och varför du utgår ifrån sådana dogmatiska påståenden och antagande.

I sak har jag inte så mycket att säga mer än:

1. KlassD betyder inte digitala förstärkare. Det är förstärkare som använder switch-teknik i effektsteget, istället för att spela audiosignalen linjärt. Det finns flera olika sätt som man kan göra KlassD på, och en av dem är digital. De två vanligaste teknikerna är dock analoga, och allt som allt möjligen bättre dessutom. Huvudteknikerna är att ha en frisvängande omvandlare (där man använder återkopplingen för styra switchningen således att man approximerar insignalen) och den andra tekniken har fast switch-frekvens och kallas i sin enklaste form för triangelvågskomparator. Man jämför helt enkelt insignalen (musiksignalen) med en högfrekvens triangelvåg, och när de korsar varandra så betyder det att utgångssteget skall byta polaritet.

2. De bästa KlassD-förstärkare jag stött på så här långt (sagt med reservation för att jag inte testat alla alternativ och heller inte har tittat noga på några det senaste ungefär året) är de som du verkar se som minst intressanta - Anawiev-förstärkarna. Men det sagt har jag inte stött på någon KlassD-förstärkare som går att jämföra med en högklassig KlassAB-förstärkare, om det är fullregisterbruk vi talar om alltså. För lägre frekvenser (frekvenser så låga att switch-frekvensen är tillräckligt hög) är många KlassD-förstärkare ypperliga dock. Alltså för bruk under ett par kHz.

Hur man sedan upplever de högsta frekvensregistret än en fråga för sig. I de F/E-lyssningar som jag gjort har ingen KlassD-förstärkare hittills visat sig vara rimligt transparent, men de kan låta trevligt. Märkligt nog har flera som jag testat haft den märkliga egenskapen att de får inspelningar som är lite råa och elaka i diskantregistret att låta mjukare och trevligare, samtidigt som de allra bästa inspelningarna ofta istället blir råare och mindre trevliga i diskantregistret via KlassD... Inte så att de byter plats i upplevd kvalitet, utan mera så att de närmar sig varandra.

Jag har ingen jättebra teori om varför det blir så, men jag gissar att det har att göra med sättet med vilket man approximerar vågformerna. Att insignalen liksom mister betydelse till förmån för själva förstärkarens sätt att "brusa fram diskanten". Av alla förstärkare jag testat har just Anawiev-modulerna varit minst dåliga på detta. De har även överstyrt trevligast.

Jo, en sak till skall jag väl säga om KlassD, och det är att det på grund av den dåliga marginalen mellan audioområdet och switch-frekvenserna som används, inte är alldeles lätt att applicera ett optimalt filter för att släppa fram musiksignalen men ta bort det förskräckliga switch-frekvenserna. Det är inte bara en fråga om välljud utan också en fråga om att högtalarna skall överleva. ;)

Och många förstärkare har som konsekvens därav väldigt kraftigt stigande impedans i det högsta registret. I praktiken så betyder det att tonkurvan påverkas väldigt mycket av impedansen hos den högtalare som används. Det kan vara bra att känna till detta. Samtidigt finns det några tillverkare som börjar få bra stil på detta (sedan ungefär två år) genom att applicera en extra återkopplingsslinga efter filtret. Det minskar problemet signifikant, men kan även ställa till med nya problem...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-21 17:14

Ledsen att jag inte citerar, det blir så mycket text i ett och samma inlägg då.

Ingvar:

Jag tycker att jag förklarade ganska bra varför jag "fått för mig" det du fetade. Jag skrev att det borde inte (inte att det inte på några villkor gör) fungera tillfredsställande med motiveringen, alltså förklaringen till antagandet, att det "hade varit betydligt vanligare än det de fakto är om kvaliteten vid fullregisteråtergivning vore jämförbar med de rena hifi-alternativen". Innan det citerade stod det att jag "spontant känner" att det är på det viset. Ingenting som ska tolkas som fakta.
Jag tycker att det finns en logik i antagandet. Om denna typ av effekt kan fås så billigt som är fallet med PA-steg så borde det verkligen ha varit vanligare att man använder dem även för fullregisterdrift i hifi-sammanhang. Varför betala mer utan att FÅ mer, typ.. Samtidigt baserar jag mitt antagande på en hel del läsning, även här på faktiskt, där PA-steg har sagts passa utmärkt för drift av bassystem men funnits undermåligt vid fullregisterdrift.
Därmed inte sagt att det verkligen förhåller sig så, men det har jag inte heller påstått.

Angående att Anaview förefaller stabilt..så är det hela enkelt. Steget levererar 300w i 4ohm och 500w i 2ohm enligt specifikation. Om strömmen är sådan att steget förmår att öka sin utteffekt med 60% mellan 4 och 2 ohm så tror jag nog att steget orkar närma sig 100% mellan 8 och 4 ohm.. Är så fallet så skulle det innebära en effekt i 8 ohm om 150w (vilket alltså är lågt räknat. Siffran förutsätter ett helt stabilt steg i aktuella impedanser. Mindre stabilt, högre 8-ohmseffekt.)
Så att det förefaller stabilt är såklart inget annat än att det för MIG förefaller stabilt och kanske skulle jag ha skrivit så. Antagandet är dock inte på något vis orimligt.

Intresset börjar mer och mer skifta över mot Anaview. Helt andra pengar än Ncore. Behagligare pengar..
Att steget befunnits färga i en F/E-lyssning tar jag inte så hårt.. Det har det mesta, och även grejer som jag personligen uppskattar. Frågan är inte heller om stegen är perfekta utan vad som idag utanför PA-marknaden kan leverera motsvarande effekt, och även ljudkvalitet, för motsvarande pengar (och då räknar jag inte Nad 208, Rotel 1090 och annat som inte längre produceras). Storlek, strömförbrukning och andra eventuella fördelar oräknade.

Det jag kan komma på är väl XTZ class AP-100 som bryggkopplat sägs leverera 370w i 8 ohm. Blir dyrare i nypris (men inte så mycket) men är inte så svårt att komma över runt 4k på begagnatmarknaden.. Hur det gick för det steget i F/E-lyssningen vet vi ju..(även om det faktiskt är det enda negativa jag någonsin hört om det steget. Andra bedömare har hävdat att det kvalitetsmässigt är tillräckligt med slutsteg för Wilson Sophia..) Tyvärr tycker Bill att 2st sådana blir ganska skrymmande och Bull håller med..

*edit*
Kollade just och såg att class AP-100 kostar 4990:-st i nypris. Två stycken sådana måste anses prisvärt sett till effekten som levereras.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-21 18:16

Enligt databladet för Anaview AMS1000 är det 2x170 W i 8 ohm.

Jag har alltid varit tveksam till att "vad som helst duger" för drivning av bassystem. Det är rätt stor skillnad på hur effektförstärkare driver dem enligt mig, alltså hur högtalare+förstärkare låter subjektivt.

Har nästan gjort mig omöjlig på ett annat forum där jag avrådde från att köra digitala/switchade/klass D-steg i hela registret. Inte minst har det på detta forum kommit in en del rapporter om mindre goda erfarenheter av dessa. På amerikanska forum vurmas en del för "uppklädda" ICE-moduler, det finns åtskilliga i amerikansk förpackning med feta prislappar. PS Audio tror jag slutat med sina men bl.a. Bel Canto och Jeff Rowland tror jag fortfarande saluför sina.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-12-21 19:10

När det gäller lyssningsintryck så är ju allt så personligt, jag brukar inte använda riktigt samma vokabulär som proffstyckarna och kanske lyssnar jag annorlunda?
Jag brukar inte sitta och lyssna efter detaljer och jämföra upplösning eller annat dylikt. Jag har jättedåligt minne och skulle nog behöva direkt jämförande för sån typ av jämförelse.
Men ok, högst personliga intryck då...
Det svänger om musiken och det är hög tåvickningsfaktor. Basen överraskade mig med att vara både djup, detaljerad och snustorr. Ljudet är klart och väl upplöst utan att vara påträngande. Allt finns med och sitter på plats utan att överdriva något specifikt. Musiken bara finns där utan att jag sitter och klurar på förstärkarens prestanda.
Det känns som att jag köpt mina sista stärkare...
På sätt och vis påminner spelglädjen om rörförstärkare hur knepigt det än låter. *s*

Nästa

Återgå till DIY-forum