Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Vill bara inflika att Anaview-modulerna har integrerad strömförsörjning, det enda som behövs är en låda att stoppa den i ihop med de kontakter som behövs. Anaview är alltså enklare att komma igång med än Hypex.
HK430 skrev:inter-m r500 tror jag är ett hygglo steg, 800w bryggat, du får två stycken för 7000:-
Kraniet skrev:har du undersökt hur mycket effekt du faktiskt behöver?
om det är baslådor som ska drivas så är det inte alldeles säkert att du behöver massvis med effekt. Enda man får av för mycket effekt är risken att spela sönder basarna. Lagom är bra alltså när det gäller basar
markusA skrev:Kan sätta +1 på Ncore monoblock, imho mkt trevliga och inte helt omöjliga prismässigt. Det finns färdiga lådor till dem om man vill göra det enkelt för sig och är man riktigt bekväm kan man köpa dem kompletta och färdigbyggda av en herre i USA.
Frakt, tull och moms skulle nog bli lite tråkig iofs. Jag tog mina i handbagaget. *s*
sprudel skrev:Jag har ett par Hypex NCore 400. De är bra, går att brygga också.
BPM skrev:Kraniet skrev:har du undersökt hur mycket effekt du faktiskt behöver?
om det är baslådor som ska drivas så är det inte alldeles säkert att du behöver massvis med effekt. Enda man får av för mycket effekt är risken att spela sönder basarna. Lagom är bra alltså när det gäller basar
" Att de kan leverera effekt om de lastas ner lite och alltså kan vara perfekta för att driva subwoofers i antal köper jag fullt ut. Så är dock inte tanken att de ska användas i det aktuella fallet, utan som ett fullregistersteg i en 8ohms-last (nominellt, 4.2ohm minimum)."
Inte för basdrift alltså.. Och nej, de nuvarande 2x150w (ca) som finns tillgängliga idag kanske räcker. Högtalarna sägs dock svara bra på effekt så mest handlar det om att testa och utesluta en eventuell begränsning.
"Sprudel"
Ncore är extremt intressant. Jag hittar dock inte ncore på hifikit (känns tryggast att handla i sverige) och på hemsidan ligger den några månade bort i tiden innan de kan levereras.
Finns en tråd om ditt bygge? Ncore ska ju vara relativt oproblematiska att få färdiga slutsteg av men någon form av input gällande arbetsinsatsen och dess svårighetsgrad skulle vara nyttigt..
UrSv skrev:Bra alternativ till riktigt bra pengar:
http://www.tradera.com/item/340874/2215 ... ex-ucd-700
MagnusÖstberg skrev:UrSv skrev:Bra alternativ till riktigt bra pengar:
http://www.tradera.com/item/340874/2215 ... ex-ucd-700
Grymt förslag, eftersom ucd700 är de enda modulerna där man kan parköra två stycken så de kan fås att gå ner till DC utan nivåtapp.
Aerob skrev:Priser från gruppköpet:
AMS1000 $224,00
ALC0180 $72,50
ALC0300 $98,60
Aerob skrev:De frågorna ställs nog bäst till CH som håller i gruppköpet, och i den tråden.
markusA skrev:Enda sättet att jämföra ljudkvalitet är nog att provlyssna
BPM skrev:Börjar med att ursäkta om jag fundamentalt missförstått vad detta handlar om. Är total noob på förstärkarbyggen..
Har spånat lite med en bekant som sitter med ett par stativare i 50k-klassen som sägs svara bra på ordentligt kraftiga förstärkare som verkligen klarar att hålla konerna under kontroll. Målet är att hitta något med minst 2x300w i 8ohm och som är stabilt en liten bit under 4ohm (högtalarna ifråga har inga konstigheter för sig impedansmässigt).
Well, Rotel 1090 växer ju inte på träden längre och denna typ av effekt kostar rätt mycket pengar skapad med gammal hederlig teknik. Slutsteg överlag tycker jag är ganska överprisade sett till vad de kan..
Hursomhelst så har ju digitaltekniken kommit långt, och lite sökning på nätet gav att även välrenommerade highend-tillverkare skryter med att de i sina aktiva byggen använder förstärkeri ifrån Hypex (och ibland B&O IcePower) och det skapar misstanken om att de nog låter rätt bra, eller för att uttrycka sig faktiskt-mässigt, tillräckligt lite.
En snabb sökning på Hypex-moduler och man hamnade här: http://www.hifikit.se/hifi/ucd700hg
I versionen med HxR-regulatorer ska det, säger de på sidan, vara bland det finare Hypex erbjuder, och effekten i 4ohm specifieras till 2x700w i 4ohm vilket även om förstärkaren klarar att dubbla sin effekt i 4ohm kontra 8ohm skulle innebära 350w i uteffekt. Förmodligen något mer. Mer än tillräckligt för behovet..
När man sedan kollar priset.. Under 4k för modulen.
Att man behöver en strömförsörjning inser jag. http://www.hifikit.se/hifi/slutsteg/byg ... ps1200a700 är en variant ifrån hifikit som ska räcka till maximalt 1500w. Borde alltså räcka till. Fortfarande under 6k..
Att man sedan behöver komplettera med låda, nätbrunn, högtalar och lågnivå/xlr-anslutningar osv förstår jag (men har ingen aning om vart man vänder sig för att hitta dylika saker.. Särskilt lådor har jag nog aldrig sett någonstans) men det känns alltså som att man skulle kunna bygga ett slutsteg med en effekt om minst 2x350w i 8ohms-effekt och med en ljudkvalitet som sägs duga även i highend-sammanhang för 10k eller kanske rent av mindre än så.
Det låter, sett till vad liknande effekter i konventionella, "färdiga", slutsteg kostar billigt och att storlek och strömförbrukning samtidigt hålls på en rimlig nivå är ytterligare fördelar. Det börjar nästan kännas som att det finns en "hake" någonstans..
Frågorna lyder alltså: Finns någon här som har byggt med, och alltså har erfarenhet av, Hypex moduler? Finns något företag som säljer s.a.s färdiga kit med allt som behövs eller är det plockepinn som gäller? I så fall, var köper man lämpligen de lådor osv som bygget behöver? Och, framförallt, låter de på ett vis som gör det värt besväret?
Detta är i sin linda än så länge, men jag vore tacksam för svar. Det finns ett antal subwoofers i systemet som det eventuella slutsteget ska användas i och att i förlängningen kunna bygga små smutta monoblock till basarna och få undan de stora, strömkrävande aber som står i det aktuella rummet vet jag skulle uppskattas storligen. Dock ej på bekostnad av ljudkvalitet.
Som sagt, all input uppskattas.
Mvh
BPM skrev:HK430 skrev:inter-m r500 tror jag är ett hygglo steg, 800w bryggat, du får två stycken för 7000:-
Just PA-steg tror jag inte är intressant.. Effekten behövs dels för fullregisterdrift (inte enbart basar, alltså) och dels är utséendet i de flesta fall ganska tveksamt när det kommer till PA-grejer. PA och fullregisterdrift borde inte fungera tillfredsställande. När man utan problem kan få 2x300w i 8ohms-effekt för 3000:- så känner jag spontant att PA i hifi-sammanhang hade varit betydligt vanligare än det de fakto är om kvaliteten vid fullregisteråtergivning vore jämförbar med de rena hifi-alternativen. Det finns som sagt redan ett bra PA-steg i maskinparken som idag används till basdrift (Alto Mac 2.4..som sägs vara samma steg som en QSC-modell i 10k-klassen) och för all del skulle man ju kunna testa att driva frontarna fullregister med det steget och se hur det funkar. Det löser dock inte problemet med storlek, utséende, fläktljud osv.
Har nu läst tråden om Anaview och visst är det intressant. Det redovisas ingen effekt i 8ohm men det förefaller stabilt så jag gissar att vi snackar runt 2x150w i den lasten. Den typen av effekt finns tillgänglig redan idag.. Jag ser dock att modulen kan bryggas och 2st skulle under sådana premisser förmodligen leverera i området av 2x450w i 8ohm. Nu snackar vi..
Frågan är dock hur det låter (eller helst inte låter) och jag har inte lyckats hitta några lyssningsintryck. Att de kan leverera effekt om de lastas ner lite och alltså kan vara perfekta för att driva subwoofers i antal köper jag fullt ut. Så är dock inte tanken att de ska användas i det aktuella fallet, utan som ett fullregistersteg i en 8ohms-last (nominellt, 4.2ohm minimum). Känns alltså som lite grisen i säcken så här långt men tråden ska följas med intresse.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster