Moderator: Redaktörer
celef skrev:coola filmsnuttar på bänkresonanserna, jag tror det behövs rejäla spikes för att tämja det där?
landa skrev:Snart dags att låna umiken så vi får se lite mätningar?
DVD-ai skrev:Får man fråga varför du har valt att ha ett så impedansstyrt kylsystem ?
är målet att ha en hög lufthastighet för att kunna effektivare dirigera flödet i efterhand till där maximal kyleffekt behövs i själva kaviteterna eller hur är det tänkt ?![]()
För med utrustning där i så kommer ju flödes simuleringarna som du har nu tyvärr inte att stämma något vidare![]()
JAG hade (och har) arbetat med minimum impedans i dom flesta av mina kylkonstruktioner just för att hålla nere risken för att det uppstår oljud pga stora statiska under/ övertryck samt virvelströmmar om det inte behövs.
Det går ofta att helt enkelt tänka minimum impedans och ha en så jämn tryckfördelning och lågt flöde/ yta som möjligt med fortfarande tillräcklig luftförflyttning![]()
Och om man känner att det är görbart rent estetiskt så kan man ju även använda sig av och utnyttja luftens självkonvektion när den värmts upp för att öka effektiviteten på lösningen som helhet och minska risken för värmefickor (om det nu anses vara ett problem, vilket det KAn vara i vissa fall).
Lösning på det är enkelt i sådant fall:
Luftintag i botten av backstycke och utblås i övre delen av bakstycke, mellanvägg (hyllplan) som går hela vägen från bakvägg men slutar en lagom bit från fronten (luckan) t.ex.
Frimonterad intern fläkt i övre kammaren ser till att hålla en konstant grundcirkulation.
värmen från slutsteg i undra kammaren reglerar själv flödes ökningen genom att värmaluften![]()
i övra kammaren är det lite annat jox, nätverk, Sonos, DAC osv..
Så har jag gjort, men min möbel behöver inte vara helt från från hål i bakifrån och kan därför ha denna lösning och är glad över det för detta medger en mycket tyst drift trots förhållande vis stor värmelast och det finns god marginal på kylningen dessutom.
1st 120mm fläkt på ca 400rpm sköter grundcirkulationen.
Det går ju att göra så att det blir snyggt med hål där också, speciellt om man bygger bänken från grunden så är det ju bra att designa in dom som man vill ha dom.
Men om man trots allt vill ha samtliga hål i lådans botten då ?
Jo då ser det ju lite annorlunda ut och en lufthastighet som är tillräcklig vid utblåset är ett krav, så att den varma luften pressas ut från (i ditt fall den sekundära) den varma kammaren och ner mot golvet och bort med tillräcklig mängd.
Därav har du valt att arbeta med högt tryck antar jag ?!![]()
Men att maximera arean på luftintag är ju trots allt fortfarande en fördel då det ytterligare minskar differansen mellan hög/lågtryck sida något och det är till stor vinst för fläktens effektivitet, ljudnivåmässigt kan det bli en vinst också, även om den ökade utan luftintag kan resultera i att ljudet hörs ut bättre.
en avvägning man ju får göra lite beroende på hur tungt det är tänkt att fläktarna ska arbeta = hur mycket ljud som bör kunna komma att generera, detta går ju att väldigt enkelt dämpa bord med en bit skum som inte påverkat flödet om det tillåts att vara just stor area och låg lufthastighet på sugsidan![]()
Bonus: om du får ner lufthastigheten vid intag nära golv så minskar mängden damm som lyckas följa med "utav bara farten () också" och vill in i bänken
![]()
idee/tips/spånande:
Du kanske borde sikta på radialfläktar istället för axialfläktar?
För att få en bättre effektivitet arbetandes mot ett högt tryck och få ett högre flöde ut ur hålen vid en given ljudnivå![]()
Spännande bygge!
Jag har alltid varit en fantast av att arbeta med minimumimpedans om möjlighet finns, detta då det (om inte rörledningar och därmed höga luftflöden (höga impedanser) krävs, vilket det i vissa specialfall gör...) tenderar till att ge bäst just kylning vs ljudnivå i slutänden.
I alla fall till att kyla bänkar, lådorna och andra utrymmen för teknisk utrustning![]()
strömningsledning med skumgummi som har en bra och tämligen bredbandigt absorberande förmåga är annars ett sätt att få ner ljudnivån hos en hårt lastad fläkt, man får en hög lufthastighet men äter helt enkelt upp ljudet på vägen och låter aldrig fläkten "se" utblåset utan att passera gärna ett "U" innan det når ut ur konstruktionen![]()
Kanske kan bli aktuellt ?
om nu total tystnad är målet ?
AndreasArvidsson skrev:Blev ju kanon, men du bör nog spela in elementen innan du gör dessa mätningar. Frekvensen kommer sjunka och om den fortfarande skiljer då så kan vi fundera på om det finns ett problem. Att det skiljer lite är dock inget ovanligt.
AndreasArvidsson skrev:Blev ju kanon, men du bör nog spela in elementen innan du gör dessa mätningar. Frekvensen kommer sjunka och om den fortfarande skiljer då så kan vi fundera på om det finns ett problem. Att det skiljer lite är dock inget ovanligt.
schmutziger skrev:AndreasArvidsson skrev:Blev ju kanon, men du bör nog spela in elementen innan du gör dessa mätningar. Frekvensen kommer sjunka och om den fortfarande skiljer då så kan vi fundera på om det finns ett problem. Att det skiljer lite är dock inget ovanligt.
+1
Om du orkar engagera dig i det så kan du kolla hur du packat fluffet i lådorna, det är kanske lite hårdare packat i den ena tex eller så är det bara variation i tillverkningen även om seas brukar vara väldigt jämna.
paa skrev:Är det någon skillnad på elementen i fri luft när det gäller impedanstopp?
Om lådan inte är helt tät runt elementen eller kabelgenomföringar så kan det påverka toppen i impedanskurvan.
Det kan även generera lite missljud.
onni skrev:Tack! Finns det något sätt att spela in elementen på som inte stör så mycket. Typ 10 Hz signal till Xmax under några timmar?
AndreasArvidsson skrev:onni skrev:Tack! Finns det något sätt att spela in elementen på som inte stör så mycket. Typ 10 Hz signal till Xmax under några timmar?
Det bästa så vitt jag vet är att spela musik. Du kan spela basstark musik, men det bör vara en dynamisk signal och inte en konstant sinus. Exakt varför man bör göra på detta sätt har det skrivits mycket om på faktiskt ifall du söker.
onni skrev:Rackarns! Svårt att få till med barn som inte gillar när det är högt/vill sova... Men visst har jag hört det förut. Jag får helt enkelt koppla in dem och låta dem köras med något enkelt LP-filter i några dagar.
/Anton
onni skrev:Rackarns! Svårt att få till med barn som inte gillar när det är högt/vill sova... Men visst har jag hört det förut. Jag får helt enkelt koppla in dem och låta dem köras med något enkelt LP-filter i några dagar.
Bill50x skrev:onni skrev:Rackarns! Svårt att få till med barn som inte gillar när det är högt/vill sova... Men visst har jag hört det förut. Jag får helt enkelt koppla in dem och låta dem köras med något enkelt LP-filter i några dagar.
Res bort en helg med fru och barn och sätt högtalarna på inspelning under tiden!
/ B
onni skrev:paa skrev:Är det någon skillnad på elementen i fri luft när det gäller impedanstopp?
Om lådan inte är helt tät runt elementen eller kabelgenomföringar så kan det påverka toppen i impedanskurvan.
Jag har inte mätt elementen i fri luft.
Det var riktigt meckigt att få dit elementen, det vänstra fick jag ta av och sätta tillbaka för att jag upptäckte att jag klämt kabeln.
Hur borde impedanstoppen påverkas av läkage? Om öka i frekvens och tappa i nivå är fallet så finns det helt klart risk att höger element har samma problem. Borde det synas i en mätning med UMIK-1?
/Anton
DVD-ai skrev:Jätte fint !![]()
bra jobbat, verkligen![]()
hur har du fått till det övriga tycker du ?!
paa skrev:onni skrev:paa skrev:Är det någon skillnad på elementen i fri luft när det gäller impedanstopp?
Jag har inte mätt elementen i fri luft.
Det var riktigt meckigt att få dit elementen, det vänstra fick jag ta av och sätta tillbaka för att jag upptäckte att jag klämt kabeln.
Hur borde impedanstoppen påverkas av läkage? Om öka i frekvens och tappa i nivå är fallet så finns det helt klart risk att höger element har samma problem. Borde det synas i en mätning med UMIK-1?
/Anton
Om du sveper sakta upp och ner i frekvens runt där du har toppen, med någon sorts frekvensgenerator, så borde det höras om du har något allvarligt läckage.
Om det inte hörs något skumt så är det säkert ett väldigt litet problem att det skiljer en aning i impedanstoppen.
Komorok skrev:Det där rekommenderar jag inte iaf.Bill50x skrev:Res bort en helg med fru och barn och sätt högtalarna på inspelning under tiden!
Bill50x skrev:Komorok skrev:Det där rekommenderar jag inte iaf.Bill50x skrev:Res bort en helg med fru och barn och sätt högtalarna på inspelning under tiden!
Varför inte?
/ B
Bill50x skrev:Komorok skrev:Det där rekommenderar jag inte iaf.Bill50x skrev:Res bort en helg med fru och barn och sätt högtalarna på inspelning under tiden!
Varför inte?
/ B
Det beror väl på vilka apparater man talar om? Många har tex värmen på i huset, servern står och snurrar, man kanske sätter på diskmaskinen det sista man gör innan man åker (men just detta kan ju vara lite osäkert om det händer något) osv. Vi har apparater igång hela tiden. Många stänger inte av sin stereo för dom vill hålla elektroniken varm - skillnaden då mot att samtidigt spela något brus-/tonsvep på rimligt låg volym lär knappast förändra saken.Komorok skrev:Jag rekommenderar ingen att lämna apparater på när man är bortrest. Jag tycker det är ganska självklart.
DQ-20 skrev:IÖ har tydligen studerat det och såhär säger han:
viewtopic.php?f=16&t=25552&p=1634511
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], hcl och 231 gäster