Var i förhållande till högtalarna låter det hos dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Var befinner sig musiken?

Lite överallt i rummet
4
6%
Huvudsakligen bortom högtalarna men även utanför dem
14
21%
Huvudsakligen bortom högtalarna men INTE utanför dem
4
6%
Huvudsakligen hitom högtalarna och utanför dem
4
6%
Huvudsakligen hitom högtalarna men INTE utanför dem
0
Inga röster
Både bortom, hitom och utanför
25
37%
Både bortom, hitom men INTE utanför
2
3%
Hm, det har jag aldrig tänkt på
2
3%
Annat alternativ, som Strmbrg inte kommit på
12
18%

Antal röster : 67

adagio

Re: Var i förhållande till högtalarna låter det hos dig?

Inläggav adagio » 2014-12-17 09:23

I mitt rum tycker jag att jag befinner mig långt bak i lokalen där musiken spelades in. Speciellt vid "klassisk" musik. Mycket är beroende på inspelningen men Generelt långt bakom aldrig framför och ibland tydligt utanför på sidan. Tex Miles Davis Kind of blue, där kan vissa instrument stå utanför och långt bakom högtalaren. Jag har ett flertal opus3, vita, 70-tals, med Bert Dievert och Eric Bibb som jag uppfattar som väldigt äkta i såväl klang som akustik och rymd.men en del electronisk musik som DM och Björk kan ge närhet, särskilt feta, mäktiga elektroniska ljudmattor.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-12-17 09:24

Hos mig upplever jag det som att ljud som är panorerat till vänster kan komma mycket längre ut från kanten än ljud som kommer från höger. Måste vara för att rummet är så asymmetriskt. :(

Har inte detta varit uppe innan? I alla fall det där med ljud som upplevs mer panorerat än vad högtalaruppställningen egentligen tillåter. Jag har för mig att IÖ då förklarade att om man hör något ljud som tycks komma från en punkt utanför högtalarna så är det någonting som är fel. Dum reflex eller något i den stilen.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-12-17 09:34

Mitt mellan lyssningsplats och högtalare i djupled. Dvs, ganska mycket "på". Däremot så kan ljud låta som de kommer utanför högtalarna i sidled.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-17 09:57

Klickade på överallt, helt beroende på inspelningen. Precisionen tre-dimensionellt förbättrades avsevärt när jag åtgärdade väggen/fönstren bakom mig med Svanås acrylvingar. Den studsen ska man ha respekt för.
Stor orkesterverk ligger alltid bakom, du ser en film av ljud bakom, över och vid sidan om högtalarna. Solister och instrument kan ställa sig framför högtalarlinjen vid andra närmickade inspelningar. Läckert med närkontakt ibland. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-17 11:07

Strmbrg skrev:Bra initiativ tvåkanalar'n!

Skall undersöka detta när jag kommer hem. Nu har jag bara hörlurar, och det blir nog lite missvisande.

Här är ett exempel på både välljud och då det låter bortom högtalarna hos mig.

http://open.spotify.com/album/1pfZ7Y0SSDLrOZRA1HjQ8K

Brahms är ju rackarns trevlig musik, borde lyssna mer på den.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-17 12:46

All over the place. Inspelningen avgör mycket + mitt rum som lever mer än många dämpade/diffuserade rum gör. Walk on the wildside-kören ställer sig t o m bakom mig och får nackhåren att resa sig. F-n vet hur det går till för jag har bara två högtalare...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-12-17 14:56

I min tvåkanalssetup;

I djupled, mellan och bortom, ibland väldigt långt bortom, t ex som om hela Albert Hall är framför mig, smått svindlande. I sidled mellan och ibland utanför. Ibland ovanför, dock sällan under.

Häromdagen kändes det som om Andrea Bocelli stod i rummet, men kören och orkestern långt bakom, på en stor scen. Tolkar det som något avsiktligt i inspelning/mix, men inget jag gillade. Kändes som två helt skilda inspelningar som lagts ihop, inte magiskt för mig.

Har även hört någon låt där det finns rumsklang på pianot, medan kontrabasen var torr och utan rumsklang. Säkert avsiktligt, men inte min smak.

Mitt rum är obehandlat med många reflekterande ytor. Ofiltrerade bredbandshögtalare som står brett isär, typ 3,2-3,4 m om jag minns rätt. Avståndet från sweetspot till linjen mellan högtalarelementen är typ samma.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-18 07:11

Tarzan skrev:... det där med ljud som upplevs mer panorerat än vad högtalaruppställningen egentligen tillåter. Jag har för mig att IÖ då förklarade att om man hör något ljud som tycks komma från en punkt utanför högtalarna så är det någonting som är fel. Dum reflex eller något i den stilen.

Ja, jag vill minnas att det har diskuterats. Om man bortser från eventuellt trixande med fasningen i processen innan vaxet, så borde väl inte ljud upplevas som varandes utanför utsidorna av högtalarna?
Bortsett från vad rummet kan "ställa till med", i form av extra vektorer.

Likaså om ljudet upplevs som varandes hitom högtalarna?

Mitt resonemang bygger på att jag tänker mig ett vektorsystem, där det bara finns två punkter varifrån kraft kan utgå, dvs de två punkter där högtalarna står och sänder ut rörelseenergi.

Kommer allt fiolens ljud från höger högtalare och alltså inget fiolljud från vänster högtalare, så bör det låta som att fiolen finns där höger högtalare står. Om det låter som att fiolen finns bortom höger högtalare, så bör det bero på att inspelningen innehåller rumsljud som ger lyssnaren den upplevelsen.

Det bör alltså bara handla om vektor/resultant/högtararplats och rumsljud från inspelningen när det gäller var lyssnaren upplever att fiolen befinner sig.
Upplevs fiolen finnas hitom eller utanför en av högtalarna, så måste det rimligen bero på något annat än de två parametrarna vektor/resultant och inspelat rumsljud. Sannolikt då faseffekter på vaxet och/eller lyssningsrummets egenskaper.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-18 08:23

Vore det inte himla trist om allt ljud stannade mellan högtalarna? Det var det jag upplevde att BRIK-dacen åstadkom, så den fick återvända till butiken. Brrrr...

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-12-18 09:08

Strmbrg, upplever du någon gång att något i musiken kommer ovan eller under "linjen" mellan högtalarna?

Du kanske inte är lika psykoakustiskt lättlurad som jag, som upplever ljud utanför högtalarna både i höjdled och i sidled. Jag tycker det är spännande. Bortsett från när det känns krystat eller fel, som t ex A Bocelli med minimal rumsklang rakt mellan högtalarna, och resten långt bakom.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-18 09:39

Xiro skrev:Strmbrg, upplever du någon gång att något i musiken kommer ovan eller under "linjen" mellan högtalarna?

Du kanske inte är lika psykoakustiskt lättlurad som jag, som upplever ljud utanför högtalarna både i höjdled och i sidled. Jag tycker det är spännande. Bortsett från när det känns krystat eller fel, som t ex A Bocelli med minimal rumsklang rakt mellan högtalarna, och resten långt bakom.

Nu har jag ju förvisso väldigt höga högtalare. Men Njä, jag kan åtminstone säga att jag inte upplever att enskilda ljud befinner sig ovanför andra ljud.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-12-18 10:26

Intressant. Inte alls sällan upplever jag skillnader i höjd. De känns naturliga, inget överdrivet eller störande alltså, utan snarare positivt.

ps. Har för mig att körtjejerna på Leonard Cohens Best of, från 1975, ibland ligger något över Leo, hos mig i mina öron :) Tycker den plattan är intressant med tanke på rumsakustik och musikernas positioner. I en låt är det som om någon vandrar runt med något rasslande "instrument". Minns inte om plattan har något som jag upplever som utanför i sidled.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-18 15:26

Första spåret på Drums Unlimited, med två trumset, stannade snällt mellan högtalarna, men när basen klev in breddades ljudbilden och jag upplever ofta att mitt rum blir bredare än vad det är. Total magi :)
Mina Carlsson står relativt tätt ihop, så om det inte vore ljud utanför högtalarna skulle det bli ganska trångt. ESL-erna står längre isär och ändå finns det ljud utanför dem. Ibland långt utanför, väggarna till trots. Skulle vara intressant att ta in en lyssnare med förbundna ögon och be hen peka ut högtalarna. Tror inte många skulle klara det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-18 16:22

BPM skrev:Jag vill nog påstå att ljudet hos mig primärt hamnar framför högtalarna, och utanför dem när inspelningen så tillåter. Jag inbillar mig att det handlar en del om placeringen.. Högtalarna står mycket nära en dämpad vägg och flyttar jag ut dem någon halvmeter eller mer så märker jag att ljudbilden blir en annan, även om graden av invinkling verkar ha en större betydelse för känslan av djup i mitt rum än avstånd till bakväggen, och rent generellt blir ljudet större och mer omslutande med gott om luft omkring lådorna men jag är klangnörd snarare än perspektivnörd och jag gillar helt enkelt klangen, det större värmeområdet, som kommer med väggnära placering.

Samtidigt inser jag att de förändringar jag anser mig höra stämmer rätt bra överens med de förändringar jag skulle gissat att de olika placeringarna medför och jag har inte blindtestat..

När du skriver framför, menar du bortom eller hitom dem då?

Personligen är jag van vid att musiken projiceras där de som skapat den vill ha olika ljud som bygger upp musiken.

Det är oftast från högtalarna och bortåt, men även hela bredden och mer därtill. Ibland projiceras även ljud närmare än högtalarna, men det är inte så vanligt.

Fast det är i min huvudlyssning, och saken beror även på rummet där man spelar.

I ett stort rum försett med tillräckligt direktiva högtalare (det behövs mera riktverkan/mindre spridning ju större och klangigare rummet är - om en ursprungstrogen återgivning är målet) så kommer ljudbilden att kunna projiceras lika bra och på samma sätt som i ett mindre rum - men eftersom högtalanrna befinner sig längre bort så kommer mera av ljudbilden då att befinnas sig närmare än högtalarna, än i ett mindre rum där högtalaren med mera spridning spelas.

Jag tvekade mellan svarsförslag 2 och 6, och valde till sist 2, eftersom den formuleringen inte utesluter även ljud som upplevs komma närmare än högtalarnas placering. Så enda skillnaden mellan 2 och 6 är ju att alternativ 2 definiera var ljuden huvudsakligen upplevs ljuda.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-18 16:27

2-ch skrev:Jag röstade på annat alternativ.
Det beror på inspelningen. Även glesa akustiska inspelningar varierar mycket.

Slänger upp några exempel att diskutera kring för oss som har spottan.
Den första låten (den enda icke akusitska) så sitter hon i knät på mig och sjunger och musikerna står längre bort.

Freshlyground - Father Please
http://open.spotify.com/track/6zHnWz7uaHxJjTMfTzAmCB
...

Okay nu har jag lyssnat lite.
Spåret här ovan beskriver du som att sångerskan hamnar i knät på dig. Jag får inte den illusionen. Rösten låter ganska utbredd mellan högtalarna, men den känns inte som att den är hitom mina högtalare.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-12-18 16:36

Strmbrg skrev:Okay nu har jag lyssnat lite.
Spåret här ovan beskriver du som att sångerskan hamnar i knät på dig. Jag får inte den illusionen. Rösten låter ganska utbredd mellan högtalarna, men den känns inte som att den är hitom mina högtalare.

Intressant.
Samtliga låtar tog jag ur minnet, men jag ska lyssna på den när jag kommer hem.
Minnesbilden är att hon (om inte sitter i knät) står väldigt, väldigt nära.

Det här med att ljudet kommer utanför högtalarna kom jag på att jag upplevde extra mycket när jag köpte en separat DAC.
Inte alls som att gå från mono till stereo, men åt det hållet.
Sen om det är rätt eller fel har jag faktiskt ingen aning om. Men jag gilar det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-18 20:01

Mera finljud från Frazze Liszts kammarorkester.
Lite Tjakan. :-)
http://open.spotify.com/album/3aW7OENlrxHh5KxZ9OtuaM

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-12-18 20:31

Köket?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-12-19 08:41

Ok Herr strmbrg.
Igår lyssnade jag på den och sångerskan upplever jag som betydligt närmare än avståndet till högtalarna.
Det är den jag nedan kallar hitom.

Sen fiskade jag upp en låt som innehåller mycket lokal och som jag tycker spelar från en punkt bortom högtalarna.
Logiskt nog nedan kallad bortom :wink:

Prova att blunda eller släck ljuset.
Annars talar i alla fall min hjärna om för mig att jag befinner mig i ett mindre rum än vad ljudet gör gällande.

Hitom

Bortom
http://open.spotify.com/track/7DqTaelFf846rl1CHmyfOW

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-19 09:15

Anna Lotta Larsson är mellan mig och högtalarna, i och för sig ganska nära högtalarplanet men definitivt framför.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-19 13:04

IngOehman skrev:...Personligen är jag van vid att musiken projiceras där de som skapat den vill ha olika ljud som bygger upp musiken.

Det är oftast från högtalarna och bortåt, men även hela bredden och mer därtill. Ibland projiceras även ljud närmare än högtalarna, men det är inte så vanligt. ...

Hur vet man vad som är "rätt" för respektive fonogram? Den som aldrig hört kören i Walk on the wild side ställa sig bakom och alldeles intill kan inte veta att det "ska" vara så. Det finns inspelningar med den trudelutten som inte är lika spektakulära, bl a har jag en liveinspelning där den känslan nästan helt uteblir, antagligen är det en "studioprodukt" som kanske är svår att återskapa live.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-19 19:13

2-ch skrev:Ok Herr strmbrg.
Igår lyssnade jag på den och sångerskan upplever jag som betydligt närmare än avståndet till högtalarna.
Det är den jag nedan kallar hitom.

Sen fiskade jag upp en låt som innehåller mycket lokal och som jag tycker spelar från en punkt bortom högtalarna.
Logiskt nog nedan kallad bortom :wink:

Prova att blunda eller släck ljuset.
Annars talar i alla fall min hjärna om för mig att jag befinner mig i ett mindre rum än vad ljudet gör gällande.

Hitom

Bortom
http://open.spotify.com/track/7DqTaelFf846rl1CHmyfOW

Ja, den första låtens röst låter som sagt bara väldigt stor och närmikad. Men är ungefär i linje med högtalarna. Den andra låtens röster låter naturliga eftersom de låter mycket mindre utbredda. Och lite bortom dessutom.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-19 20:40

Hm, ser att jag är den första att rösta på alternativet: "Både bortom, hitom men INTE utanför". Kanske beror det på att jag just nu har högtalarna placerade med ganska kraftig invinkling.

Vad det gäller närmickad musik så tycker jag att Sophie Zelmani har en alldeles särkskild förmåga att skapa närmickad musik. Här är ett exempel:
https://open.spotify.com/track/57PjjVRy1rPsfMM2UX8wPD

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-19 21:05

Jag måste tyvärr säga att jag har jättesvårt att lyssna på närmickade sångare och sångerskor. Inte för att de hamnar i knät på mig, men det blir väldigt jobbigt med det där stora och liksom "stumma" ljudet eller hur jag skall uttrycka det. Särskilt i kombination med att instrumenten också är "liksom sådär hifi-aktigt inspelade".
Men nu var det fan inte mina musikpreferenser vi skulle tjöta om förstås...

F'låt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-19 21:35

Jag gillar när Zelmani förkroppsligas i lyssningsrummet, nästan så att jag går lite på skrå för att inte stöta ihop med henne i mörkret. Så olika kan det vara.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-19 21:37

Strmbrg skrev:Jag måste tyvärr säga att jag har jättesvårt att lyssna på närmickade sångare och sångerskor. Inte för att de hamnar i knät på mig, men det blir väldigt jobbigt med det där stora och liksom "stumma" ljudet eller hur jag skall uttrycka det. Särskilt i kombination med att instrumenten också är "liksom sådär hifi-aktigt inspelade".

F'låt.

Närmickad musik har ett ganska "tort" ljud. Jag gillar det men smaken är olika och det är väl tur det :)

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-19 21:45

hifikg skrev:Jag gillar när Zelmani förkroppsligas i lyssningsrummet, nästan så att jag går lite på skrå för att inte stöta ihop med henne i mörkret. Så olika kan det vara.

Jo, det är väl ungefär så jag också upplever det. En annan musiker som har den förmågan tycker jag är Leonard Cohen, men då tänker jag främst på något av hans senaste album. Dom tidiga albumen som han gjort tycker jag faktiskt inte är så särskilt bra. För mycket politik och "klagosång" i dom tidiga albumen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-19 21:47

Strmbrg skrev:Jag måste tyvärr säga att jag har jättesvårt att lyssna på närmickade sångare och sångerskor. Inte för att de hamnar i knät på mig, men det blir väldigt jobbigt med det där stora och liksom "stumma" ljudet eller hur jag skall uttrycka det. Särskilt i kombination med att instrumenten också är "liksom sådär hifi-aktigt inspelade".

F'låt.

Det blir lätt lite onaturligt med väldigt närmickade röster, vissa röster kan låta gigantiskt stora och nära men naturligt blir det ju inte.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-12-19 22:12

adagio skrev:Miles Davis Kind of blue, där kan vissa instrument stå utanför och långt bakom högtalaren

Lyssnar just nu på på versionen "20-BIT REMASTERED". Upplever det som att jag sitter rätt långt fram på en ganska liten klubb, d v s musikerna några meter bortom högtalarna. Trummisen sitter långt ut till höger, hihat och någon cymbal strax utanför högtalaren. I första låtarna står någon blåsare möjligen liiite utanför vänster högtalare. Spelar upp från dator, utan extern dac. Life's good :D

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-12-19 22:36

Dragspelaren vandrade nyss från vänsterkanten över till högerkanten strax utanför höger högtalare :) Sisters of mercy, Best of Leonard Cohen, 1975. Och körtjejerna är nog strax utanför till höger på So long Marianne.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi