Mastered By Barry Diament

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Mastered By Barry Diament

Inläggav Bill50x » 2014-12-17 14:55

Bill50x skrev:Jag har två versioner av Uprising, en som jag kallar för "Original" fast det kan vara vad som helst.

Har kollat, mitt "original" är remastern från 2001....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-12-17 14:58

Almen skrev:Den tidigaste CD-utgåvan: http://www.discogs.com/Bob-Marley-The-Wailers-Uprising/release/2633018

Label #: Tuff Gong ‎– 422-846 211-2
Bar code: 042284621120

Nej, det stämmer inte. Det där är Diament-mastern som vi diskuterar i tråden. Skivan kom en gång tidigare på skivbolaget Island - inte Tuff Gong. Man får vara försiktigt när man läser på Discogs och bland annat notera att det ofta döljer sig en rad odaterade skivor längst ned i förteckningarna. Eftersom Discogs är användarstyrt finns heller inte alltid alla utgåvor med. Därför måste man oftast komplettera med ytterligare källor. Alla diskografier har sina brister, enligt min erfarenhet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-17 15:04

PekkaJohansson skrev:
Almen skrev:Den tidigaste CD-utgåvan: http://www.discogs.com/Bob-Marley-The-Wailers-Uprising/release/2633018

Label #: Tuff Gong ‎– 422-846 211-2
Bar code: 042284621120

Nej, det stämmer inte. Det där är Diament-mastern som vi diskuterar i tråden.

Ja, jag svarade på en förfrågan om skivnummer för Diament-remaster, och besvarade det med den tidigaste Diament-remastern med årtal jag hittade i discogs.

Sedan finns förvisso följande utan årtal, även de mastrade av Diament:
Uprising ‎(CD, Album) Island Records, Tuff Gong I2 46211 US
Uprising ‎(CD, Album) Island Records, Island Records 7 90036-2, 90036-2 US
Uprising ‎(CD, Album, RE, RM, RP) Tuff Gong, Island Records 548 902-2 Europe
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-12-17 15:31

Aha, jag missade det! Det återstår för övrigt att se om den skiva jag beställt verkligen är en tidigare master. Återkommer om det.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-12-17 18:29

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-12-29 22:52

Då fick jag till slut i min brevlåda "Uprising" på Island med katalognummer 252 462 och tíllverkad av Sonopress i Tyskland. Så här ser inledande "Coming in from the cold" ut:

Bild

Toppfaktorn ligger i samma härad som Diaments master (faktiskt något över) och diskanthöjningen finns även här. Det ska bli mycket intressant att lyssna!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-30 01:15

På den tiden det begav sig då jag hade någon Bob Marley på LP så lät det ganska bra men vässat i diskanten. Det lät som en typisk mikrofonresonans vid kanske 8 kHz tyckte jag då.

Det gick inte att få bra med eq. Det var som om det blev fett i diskanten. Jag tror man får leva med det. Men de moderna sönderkomprimerade utgåvorna hoppas jag nån gång bränns på bål.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-30 14:06

Med en bra parametrisk eq på Diaments mastring av Coming in From the Cold, så blir det i alla fall väldigt mycket bättre (senaste versionen av mot-eq):
Bild
Kanske har man haft kass lyssning vid mix (kanske ett sådant där himpajimpasoundsystem(?), eller så har mixaren varit halvdöv, sen diskantresonanta mikar och en dos kreativ eq på det... Egentligen skulle jag velat skruva lite djupare på cymbal/hi-hat, men då blir sången lidande istället.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-30 15:04

RogerJoensson skrev:Med en bra parametrisk eq på Diaments mastring av Coming in From the Cold, så blir det i alla fall väldigt mycket bättre (senaste versionen av mot-eq):

Kan du inte lägga upp prov någonstans?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-30 16:41

RogerJoensson skrev:Med en bra parametrisk eq på Diaments mastring av Coming in From the Cold, så blir det i alla fall väldigt mycket bättre (senaste versionen av mot-eq):
Bild
Kanske har man haft kass lyssning vid mix (kanske ett sådant där himpajimpasoundsystem(?), eller så har mixaren varit halvdöv, sen diskantresonanta mikar och en dos kreativ eq på det... Egentligen skulle jag velat skruva lite djupare på cymbal/hi-hat, men då blir sången lidande istället.

:D Ja, det där är ingen nybörgareq precis. Sånt kunde jag inte åstadkomma på den tiden det begav sig. Det var ju på förra årtusendet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-30 23:42

Stämmer bra att även vinylen är vässad i diskanten . . . kan inte spela speciellt
starkt utan att huvudvärk infinner sig redan efter ett par låtar. Själva pressen i sig
(ILPS 9596) är riktigt hygglig å inhandlad i Stockholm 24/8 1980 . . . typ. :( :evil: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-12-31 00:16

Efter en snabb första lyssning på spår 1 och 8 kan jag konstatera att den gamla cd:n och Diaments mastering inte låter väsensskilt. Som andra har varit inne på tycks alltså bristerna ligga i produktionen som sådan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-31 13:09

Vad som i så fall var poängen med om-mastring, kan man undra.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-31 17:25

Poäng o poäng . . . man gissar kanske att varumärket "Mastered By Barry Diament" gör att det går att
kränga några fler ex av samma, i mitt tycke, ljudmässigt undermåliga/märkliga produktion . . .typ. :evil:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-31 18:17

Jovisst, men om nu varumärket "Mastered By Barry Diament" vill vara känt för välljud, så kan man undra varför han/de befattar sig med dylikt material utan att göra något åt det. Det borde ju inte vara bra för varumärket att släppa något som låter lika illa som det som redan givits ut. Fast folk lyssnar kanske inte på vad som görs, utan läser vad som sägs görs. Eller nåt. :roll:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-31 19:06

. . . typ. :(

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-01 13:09

Bill50x skrev:

Kan du inte lägga upp prov någonstans?

/ B

Ny remaster av remastern:
Först ett klipp med den hårdskruvade mot-eq:n och sedan direkt från rip.
http://lineaudio.se/bla/Faktiskt/Coming%20in%20from%20the%20cold%201994%20remasterremasterIII%20compare.mp3
Jag har även några remastrar av remastrar av remastrar, med lite olika klang, men jag valde att backa och ta det hela direkt från den ursprungliga remastern (alltså Diaments remaster). :mrgreen:

Som jag skrev till förra varianten av jämförelsefil:
Man bör vara medveten om att när man lyssnat på den senare delen (1994 mastern oförändrad) så kommer min remaster-remaster att låta dov eftersom hörseln försökt anpassa sig (orsaken till att diskantracetävling fungerar vid A/B testning).
Det faktum att hörseln delvis lägger sig har gjort det extra jävligt att hitta en motkompensation som funkar. -Men nu går det att dra på utan att få skavsår.

Om man vill veta hur det egentligen låter bör man rensa/vila öronen efter man lyssnat på den diskatiga mastern (andra halvan), innan man går på och bedömer igen. Man kan då gå direkt på den andra halvan, om man vill se var den ligger, men att gå direkt från extremdiskaten till första halvan kommer troligen att get ett missledande intryck av den första.

Det är svårt att bestämma sig hur man ska lägga vägningarna, men nu kommer jag nog inte längre. Det låter långt ifrån perfekt, men i mina öron bra mycket bättre. -Särskilt om man drar på lite.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-01-01 16:01

Nu blev den i alla fall lyssningsbar . . . dufårla kontakta ISLAND å be dom släppa ut
en äkta "Re-mastered av Roger Joensson" version, kanske finns kulor att göra för båda
parter, för att inte tala om balsam för öronen till/för många Marley-fans . . . typ ? 8)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 15:50

Jag gjorde nya justeringar förra helgen när jag upptäckte att basen lät lite saltad i vissa anlänggningar, men jag lade aldrig upp filerna här, eftersom jag upplevde att det inte fanns något större intresse. Nu blev mina försök sågade längs med fotknölarna i en annan tråd "Den korrigerade filen är död, helt renons på musikalitet" (så någon mer än en hade lyssnat). Jag blev minst sagt förvånad, då ingen jag har spelat filerna för här, har uttryckt något liknande. Det kan ju så klart bero på att olika anläggningar låter väldigt olika, men kanske kan det ha varit basen som påverkade upplevelsen?
-Så jag tänkte att det kanske inte var en dum idé att lägga upp de sista filerna jag gjorde för att se om de upplevs mer lagom, eller om det fortfarande upplevs lika illa hos dem som nu tycker att det blev en försämring.
Som sagt, det går inte att få detta i närheten av perfekt, men det går i allafall att minska såren i öronen om man vill dra på. Åtminstone vad gäller mina öron, jag riktigt lider av diskatpeaken.

För att göra det enklare att lyssna på en i taget ligger de nu som separata klipp. Det kan vara en poäng att inte växla mellan filerna utan att vila öronen en stund mellan lyssningarna för att inte missledas av det man lyssnade på förut.

Min förmodligen sista version. (Jag börjar bli rätt trött på låten, tyvärr :roll: )
http://www.lineaudio.se/bla/Faktiskt/Cominginfromthecold1994cutrem.mp3
Diament-mastringen
http://www.lineaudio.se/bla/Faktiskt/Cominginfromthecold1994cut-1.mp3

Hur upplever ni det?
Låter den korrigerade filen död och omusikalisk?
Förresten så tycker jag att det låter som att bassisten snubblar rätt ordentligt (rytmiskt) ett par gånger i klippet. Jag tror inte att det är avsiktligt. Jag upplever inte heller att det är någon skillnad på detta mellan filerna.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-01-09 16:06

Vill bara tacka för Rogers initiativ och meddela att jag är intresserad! Har bara inte hunnit ladda ned och lyssna under helgerna. Toppen om filerna kan ligga kvar några dagar ytterligare! Ska se om jag till och med hinner ordna några sekunder av den gamla utgåvan i motsvarande mp3-fil.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 16:13

Jag lyckades radera de förra filerna (som hörde till den här tråden) på servern av misstag (jag skulle säkerhetskopiera dem, men raderade dem klantigt nog innan de var färdignerladdade) och har inga färdiga kopior. Det går att återskapa dem, men de som ligger här nu duger väl som representation för vad som kan göras. Jag låter nuvarande filer ligga kvar ett par veckor i alla fall. Det är ju inte särskilt stora.

Om man ser till hihat/cymballjuden så minskar jag gärna diskanten en aning till, men då på bekostnad av rösterna...
Jag hade en tidig variant där jag parallellkomprimerade upp diskant/övre mid lite (utan att det vassa från trumsettet stack med) för att få fram rösterna, men så är det inte på de nuvarande filerna. Det är bara eq.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-10 13:59

Ursäkta att jag drar upp den här tråden igen (det var inte min önskan, men det går ju inte att editera inlägg längre).
Jag ville bara få med en fil till...

Repris:
Min förmodligen sista version. (Jag börjar bli rätt trött på låten, tyvärr :roll: )
http://www.lineaudio.se/bla/Faktiskt/Cominginfromthecold1994cutrem.mp3
Diament-mastringen
http://www.lineaudio.se/bla/Faktiskt/Cominginfromthecold1994cut-1.mp3

Jag hade ett trick som jag gjorde där jag bara koncentrerade mig på diskantpeaken (med förmodligen otillåtna verktyg).
http://www.lineaudio.se/bla/Faktiskt/Cominginfromthecold1994cutD.mp3
Den låter inte heller särskilt bra, men uthärdligt (på ett annat sätt). Hur upplevs denna behandling?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-10 15:21

Vilket/vilka livealbum är de absolut bästa med Bobban o gänget?

Tog en snabb koll bland skivorna o hittade dessa som nog mestadels är studioinspelat:
20150110_140244.jpg
20150110_140244.jpg (252.16 KiB) Visad 4546 gånger

Från ovan
1991
Digital remaster Diament o Fraboni
1992
1992
?
- " -

Har en del högupplöst på fil också, just nu dålig koll på vilka.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-10 15:42

Vilken samling!

Är det bara Urising som har den där speciella stickiga diskanten?

Efter att ha lyssnat lite fram och tillbaka på samlingen "Legend" (som inte innehåller någon av de "stickiga" låtarna från Uprising), så får jag intrycket av att det kan vara så. Ljudkvalitén naturligtvis varierar mellan spåren och åren, men diskantratten räcker rätt bra för att snabbkompensera de lite väl diskantförfriskade låtarna.
Frågan är om man ska köpa Diaments mastringar eller leta efter de äldsta möjliga cdutgåvorna.

Edit: Nu ser jag. "Could you be loved" finns ju faktisk på bägge utgåvorna. Bägge versionerna låter bättre än Coming in from the cold från Uprising. Den "Legend" som jag har är inte den som Diament mastrat.

Versionerna låter väldigt olika och förutom att kanalerna är växlade, så är versionen på Legend hårdare komprimerad (för mycket) och mer distad, men har en mer tilltalande fyllighet. Sången ligger längre fram och låter fylligare även den. Frågan är om det inte är en annan mix. På det hela vinner nog Diaments mastring ändå, för kompressionsfladdret och disten förtar de andra fördelarna.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2015-01-21 14:05

Nu har jag fått tag i Songs of Freedom-boxen från 1992 som innehåller 12"-versionen av Coming in from the cold. Ska bli intressant även om det inte är samma version!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-21 14:06

MultiMan skrev:Nu har jag fått tag i Songs of Freedom-boxen från 1992 som innehåller 12"-versionen av Coming in from the cold. Ska bli intressant även om det inte är samma version!

MasVisa och lägg upp här!

/ B

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2015-01-21 14:12

Bill50x skrev:
MultiMan skrev:Nu har jag fått tag i Songs of Freedom-boxen från 1992 som innehåller 12"-versionen av Coming in from the cold. Ska bli intressant även om det inte är samma version!

MasVisa och lägg upp här!

/ B

Det kommer! Tyvärr är det ju svensk vinter och kalla brevlådor så skivorna måste få värmas upp i lugn och ro annars kan det sluta illa.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2015-01-21 18:34

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-22 09:35

Trots att det är en helt annan mix är ju frekvenskurvorna väldigt lika varandra (om man i första hand jämför med Pekkas 252 462). Men det ser ut som att 12" är något nivåsänkt från ungefär 600 Hz och uppåt. Det kan säkert kännas lite lugnare i diskanten och på så sätt mer njutbart att dra på med.

12" ser lite märklig ut de första två minuterna, som att den är toppklippt på en lägre nivå, och att först sedan kommer full dynamik in. Hur är det, är det bara ett beat som går första två minuterna?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Föregående

Återgå till Teknikforum