"Vettigaste" högtalarna från Ino.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: "Vettigaste" högtalarna från Ino.

Inläggav Nattlorden » 2014-12-17 20:23

Du glömde både s-s och es-s varianterna. :twisted:

(Kan man förresten få en pi60-s??)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-17 20:27

Nattlorden skrev:Du glömde både s-s och es-s varianterna. :twisted:

(Kan man förresten få en pi60-s??)

Nej jag medveten utelämnande dem ;)
Men visst om ni är så intresserade och inte orkar läsa prislistan själva så kommer de här ;)
pi60s-s: 116kkr
pi60es-s: 176kkr
i32s-s: 142kkr
i34es-s: 232kkr

Den finns inte med i prislistan, men det är nog inget problem om du ber snällt.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-18 01:11

Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-18 13:40

music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.

Njae.. Köper man -es för maximalt välljud och högsta möjliga feelgood-faktor så vet man ju om det, och varje gång man lyssnar så känner man inombords att man har det bästa. Någonting säger mig att man nog då också tycker att det låter bättre. En synergi-effekt mellan det inbillade och det verkliga som samspelar till att ge en upplevelse utöver det vanliga. Man får inte samma känsla med pi60s jämfört med -es (skulle jag tro) och därför kommer man också tycka att -s inte når hela vägen fram. Detsamma gäller säkert mellan pi60 och -s modellen.

Varför blindtesta? Har man råd att köpa pi60s men köper pi60 för att man inte hör skillnad i ett blindtest så har man ändå med sig känslan av att man inte valde den "bättre" versionen och jag tror att det påverkar lyssnandet menligt. Vi hårlösa apor är ju ett komplicerat släkte såtillvida..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-12-18 14:28

BPM skrev:
music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.

Njae.. Köper man -es för maximalt välljud och högsta möjliga feelgood-faktor så vet man ju om det, och varje gång man lyssnar så känner man inombords att man har det bästa. Någonting säger mig att man nog då också tycker att det låter bättre. En synergi-effekt mellan det inbillade och det verkliga som samspelar till att ge en upplevelse utöver det vanliga. Man får inte samma känsla med pi60s jämfört med -es (skulle jag tro) och därför kommer man också tycka att -s inte når hela vägen fram. Detsamma gäller säkert mellan pi60 och -s modellen.

Varför blindtesta? Har man råd att köpa pi60s men köper pi60 för att man inte hör skillnad i ett blindtest så har man ändå med sig känslan av att man inte valde den "bättre" versionen och jag tror att det påverkar lyssnandet menligt. Vi hårlösa apor är ju ett komplicerat släkte såtillvida..

Eller?
Så kanske Infinner sig feelgooden av att man köpt en tillräckligt bra högtalare för sig själv o kan köpa den där supersköna men lite för dyra fåtöljen istället.
Helt plösligt har man kanonljud och kanonskön avlastning för gumpen.
Win win snarare :D

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-12-18 22:12

Max ljudtryck ja?
Men om du poppar på så pass att du behöver dom där extra fyra decibelen börjar du ju närma dej gränsen.
Då är det fel högtalare du har. Du är förmodligen dessutom full. Eller lyssnar en väldigt kort stund.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-12-18 22:15

bakerman22 skrev:

Max ljudtryck ja?
Men om du poppar på så pass att du behöver dom där extra fyra decibelen börjar du ju närma dej gränsen.
Då är det fel högtalare du har. Du är förmodligen dessutom full. Eller lyssnar en väldigt kort stund.

Säger han som sköt säkringar på löpande band i sina burkar :D

Full är du väl alltid då du inte är nykter ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-18 22:27

Jag vill påstå att skillnaden hörs oavsett volym som 'ökad naturlighet' - troligen lägre dist rent tekniskt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-19 09:59

Nattlorden skrev:

Jag vill påstå att skillnaden hörs oavsett volym som 'ökad naturlighet' - troligen lägre dist rent tekniskt.

Jo exakt min upplevelse :)

.................................................................................................................................

Och som sagt, bara för att någon betvivlar (upplever/upplevt?!) att han/hon inte skulle höra (Har hört?!) skillnad så betyder det ju bara att han/hon inte gör det. :)
På samma sätt som att vi som upplever oss höra skillnaden, just upplever att vi gör det!

Jag förstår inte diskussionen liksom... ?!

En del tycker att det är för salt, andra att vill salta mer liksom... olika upplevelse av samma sak och olika smak osv osv...
är detta något som man måste hålla på och betvivla hit och dit ?!

Jag betivlar inte en sekund på att t.ec. Backerman tycker att Signatur inte medför något positivt över icke-signatur annat än drygt 100% högre ljudtryckskapacitet och det som naturligtvis följer därav.
Jag betvivlar inte en sekund på att Nattlorden upplever skillnader på även låga ljudnivåer som inte kräver att man är uppe och nyttjar dom där 4dB extra i kapacitet för ett ökat ljudtryck.

Vad finns det att betvivla liksom ?!
Och varför ?

Det är för mig fullständigt onödigt att betvivla andras upplevelser, jag betvivlar ingens upplevelser någonsin...
Oavsett om det som i detta fallet handlar om att några hör en skillnad som rent tekniskt fills och vissa anser sig inte höra denna skillnad, eller åt minstone anser att skillnaden är så liten att det inte är värd pengarna.

Och det är fritt fram för alla som vill att anse vad dom vill, t.ex. att det inte är värtpengarna med Signatur för dom, men det påverkar ju inte att det för t.ex. mig är värt pengarna då jag upplever att jag hör skillnad nog och före dra den lilla skillnaden i utssende för att det ska vara värt det.

Bättre är väll att konstruktivt ifrågasätta om skillnaden är värd det, hur skillnaden skulle kunna vara för en själv, vad är det som är skillnad rent onjektivt mellan modellerna osv osv...
Det är att föra en disskusion som har ett värde och KAN ge något, då det handlar om saker som går att faktiskt "peka på", så att säga...

Samtidigt så kan jag ju inte hindra någon från att betivla vad dom nu vill, så det är ju fritt fram att göra det såklart.
Men jag tycker vara att det blir så himla tråkigt när man ska betivla andras upplevelser, det ger ingen meningsfull disskusion alls, av mycket uppenbara orsaker tycker jag.

Det finns således ingen större vitts att vara delaktig i tråden då tyvärr :(
Senast redigerad av DVD-ai 2014-12-19 10:10, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-19 10:06

DVD-ai skrev:Jag betivlar inte en sekund på att t.ec. Backerman tycker att Signatur inte medför något positivt över icke-signatur annat än drygt 100% högre ljudtryckskapacitet och det som naturligtvis följer därav.
Jag betvivlar inte en sekund på att Nattlorden upplever skillnader på även låga ljudnivåer som inte kräver att man är uppe och nyttjar dom där 4dB extra i kapacitet för ett ökat ljudtryck.

Och varför ?

Jag tror inte att det är upplevelsen som betvivlas.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-19 10:24

Almen skrev:
DVD-ai skrev:Jag betivlar inte en sekund på att t.ec. Backerman tycker att Signatur inte medför något positivt över icke-signatur annat än drygt 100% högre ljudtryckskapacitet och det som naturligtvis följer därav.

Och varför ?

Om det betivlas att någon hör det dom hör eller om det efterfrågas tester för att man ska "bevisa" att man hör något som man påstår sig höra så betivlas just upplevelsen av att man hör det man påstår sig höra.
För allting som en människa är med om upplevs, och sedan så kan man bygga en åsikt efter det som. t.ex. "signatur är värt det för mig" eller "signatur är inte värd det för mig" det är ju ingen som hör objektivt och tar beslut objektivt.
gällande hörandet så är det alltid subjektivt och en upplevelse av hela situationen sammantaget, om det inte är fullständigt uteslutet med den yttre påverkan och möjlighet att blanda sin egen uppfattning i det hela.

I detta fallet så handlar det dessutom om att det finns tekniska skillnader mellan högtalarna, och att man kan höra skillnad på faktiska skillnader är ju inte det minsta konstigt, det är dock inte det minsta konstigt att man kanske INTE hör skillnad på dom heller ?!
varför måste dessa två stå i motsats till varandra ?!

Varför ska det betvivlas att en objektivt existerande teknisk skillnad skulle höras, om den dessutom är så pass stor att den t.ex. medger 4dB (över 100%)högre maximal ljudtryck och dom skillnader som detta kan ge i lägre disst under högre ljudtryck som fortfarande ligger långt under gränsen eller vid t.ex. starka transienter i musik som?
Varför kan konstruktionen inte ha skillnader som hörs tydligt även på lägre ljudnivåer ?
Och varför kan inte några uppleva denna skillnad och anse den vara värd samtidigt som vissa inte upplever denna skillnad alls/lika starkt och tycker inte at tdet är värd det ?

Om man ska hålla en låg nivå så kan man ju då fundera på följande:

Är detta bara någon som folk med icke-signatur skriver för att rättfärdiga för sig själva att som "snålat" och inte köpt modellen bättre av den högtalare dom tyckte hade rätt egenskaper för sig själv ?
Dom påstår sig inte höra någon skillnad, dom har bestämt sig att skillnaden inte finns och har bärmed begränsat sig och kommer därmed inte att höra skillnaden för en deras uppfattning kan kopplas bort. Inte för en dom blir avtvingade den i ett dubbel blint test och tyvärr hör skillnad... typiskt ;)
Så länge dom övertalar sig själv om att det inte finns någon ljudmässig skillnad (trots objektiva fakta om skillnader i konstruktionen absolut stora nog att höras med råga !) så är dom nöjda och glada med sina icke-signaturer :roll: :wink:

Om man läser vad som skrivs så är detta motpolen till vad som skrivs i tråden !
Alltså är detta så som "vi" som tycker att signatur är värd det, borde skriva för att hålla samma nivå som dom som inte tycker att signaur är värt det.

Men, det kanske är okey för dom som tagit det billiga allternativet att ifrågasätta dom som tagit det dyrare, men inte tvärtom ?! :wink:

Eller så bara håller vi en hög nivå i stället och säger inte så, och på samma sätt så påstår då ingen att vi som hör skillnad på signatur bara gör det för att vi har fått för oss det då dom är dyra, och ingen säger heller att det krävs dubbel blint för att avgöra om vi hör skillnaden (för att bevisa för vem ?)

Jag hoppas att min poäng går fram här nu, det är en idiotisk disskusion som är påväg åt helt fel håll och där tyngdpunkten ligger fullständigt fel...
Precis som det brukar bli i många delar av forumet när någon har upplevt något som ska sågas vi fotknölarna, istället för att börja disskutera dom objektiva fakta om skillnader som finns och försöka komma fram till varför denne hör skillnaden som han/hon påstår/upplever sig höra.

Då skulle man kunna komma fram till att, t.ex. i detta fall: "en konstruktion som medger lägre disst vid samtliga ljudnivåer och framförallt vid höga ljudnivåer och ett 4dB högre maximalt ljudtryck skulle kunna vara orsaken till att han/hon hör skillnaden som det talas om."

Finns det några faktiskt tekniska orsaker osv... man kan bena ut detta och sedan dra slutsatser.

det hade kunnat varit givande :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-19 10:49

DVD-ai skrev:
Almen skrev:

Och varför ?

Om det betivlas att någon hör det dom hör eller om det efterfrågas tester för att man ska "bevisa" att man hör något som man påstår sig höra så betivlas just upplevelsen av att man hör det man påstår sig höra.

Nej. Vad som möjligtvis betvivlas är förklaringen till upplevelsen.

När det gäller två saker (1: saker med mycket små skillnader emellan (t.ex. känna skillnad på te där man hällt mjölk i koppen före respektive efter teet), 2: saker som är fysikaliskt mycket osannolika (t.ex. spöken och tankeläsning)) så är det helt naturligt att vara lite skeptisk, och att inte tro att något är sant* bara för att någon säger så.

Att sedan många blir förorättade av det är inte så mycket att göra åt, tror jag.

* Och gör nu inte misstaget med en falsk dikotomi i sammanhanget. Att inte vara övertygad om att något förhåller sig på ett visst sätt är inte samma sak som att vara övertygad om det inte förhåller sig på det sättet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-19 11:33

Vist håller jag med dig i det du skriver, men det är fortfarande inte förklaringen till varför som ifrågasäts här, utan ATT det hörs en skillnad.
Men det är oavsett inte det som är problemet utan att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".
lite den känslan får jag av hela disskusionen, det handlar inte om faktiskt skillnader utan om upplevelse vs pengar och det är något som inte fungerar att disskutera om så som det görs här.

1: Pengar har vi olika mycket, vi prioryterar dessutom olika så någon kan vara villig att trots samma summa pengar tillgängligt lägga mer pengar på en viss sak än den andra som tycker att det är idiotiskt.

2: upplevelser om att höra en skillnad, den ena hör en skillnad som den andre inte hör och allas uplevelser är olika och vi kan inte komma fram till någon som har rätt.

OM vi alla hade lyssnat dubbelblint på dessa högtalare och sammanställt ett resultat så hade vi kunnat disskutera resultatet, hur många hörda och hur många hörde inte osv kanske varför ?! (med hjälp av fakta)
Vem tycker nu att det är värd skillnaden, vem tycker inte det ?! (basserat på det ljudmässiga skillnaden som var och en upplevde vs dom pengar den personen har och hur man som person vill priorutera)

Som det är nu så har disskusionen liksom ingen fast grund att stå på, det diskuteras om pengar vs en upplevelse om en ljudmässig skillnad vilket är = något som är helt okonstant mellan olika individer vs något som är helt okonstant mellan olika individer = kan inte ge något generellt svar, mer än för var och en och deras eget svar är det korrekta :)

Men då tycker jag att vi ska ta upp denna frågaställning också:
vart går gränsen, när kan man sluta bry sig om att leta förbättringar för det "blir inte nämnvärt bättre tycker jag" ? - jag skulle säga där DU tycker att det inte är värd det i fråga om ökade kostnader för att uppnå målet.
OM det finns en mätbar skillnad så KAN den vara värt att betala för, beroende på hur mycket pengar du har och hur du prioruterar i kombination, den som inte har lika mycket pengar och/ eller prioruterar likadant kommer kanske inte tycka attdet är värd det.

(lite lustigt är ju då att denne har en tendens till att betvivla att den som har betalat mer hör någon skillnad, men den som har betalat mer betvivlar inte att den som betalat mindre inte hör skillnaden ?!)

Kanske är icke-signatur helt överdrivet bra och egentligen så borde dom vara klart mindre genomtänka än vad dom är och därmed billigare ?
Ska man dra så långt som att absolut ingen hör skillnad någonsin om det inte dubbelblindtestas ?
Även när en skillnad finns och som stämmer bra överens med upplevelsen ?
Hur långt ska man dra detta ? jag tycker att 4dB i maximalt ljudtryck och det som följer är en BETYDANDE skillnad och inget i stil med mjölk förvs efter vattnet i te. (vatten före vs efter te vattnet är mer s vs es)
icke-signatur vs signatur är mer lättmjölk vs rödmjölk i te, det är en objektiv skillnad i fråga om vad som tillförs.

aja :)

Om disskusionen är givande för er så kör hårt, men detta kommer ju enbart att kunna bli en nötande som inte leder någonvart, på grund av totalt felaktiga val av frågeställningar om man vill ha ett svar :)
Så jag tycker att det är lite synd då det är ett intressant ämne men som inte ges möjlighet att komma någonstans egentligen, samam saker har ju bara skrivits om och om igen och ingen kan dra några slutsatser av det.

Det vore extremt intressant om ett dubbelblint test kunde ordnas mellan pi60 och pi60s, jag skulle mer än gärna närvara och ställa upp med mina egna pi60s och skulle det vara så att jag inte tycker att den ljudmässiga skillnaden är värt det efter ett sådant test så skulle jag kanske inte köpa signaturtoppar senare igen.
Kanske sälja pi60s men det är inte säkert då jag nog kan tycka att den ljudtrycksmässiga skillnaden om 4dB när det dessutom ska spelas fullrange och det lite bättre estetiska intrycket kan vara värt 15000kr i just det fallet.
I alla fall med en så liten högtalare som pi60/pi60s där faktiskt den maximala kapaciteten spelar mera roll oftare, då man konstant ligger närmare gränsen än med t.ex. i56/i64s.
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-12-19 14:31

Vet inte om jag läser samma tråd som du David, eller så läser jag väldigt selektivt. Jag har till exempel tagit upp pengafrågan, men inte på något sätt på det vis att med det försöka rättfärdiga att jag köpte en normalversion istället för signaturversion. Har någon annan gjort det?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2014-12-19 14:37

Skulle man vinna "ljudkvalitet om man gick från i28 till i16s om man inte har ljudtryckskraven (med infra X6 och inorum som förutsättning)?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-19 14:45

RMA skrev:Skulle man vinna "ljudkvalitet om man gick från i28 till i16s om man inte har ljudtryckskraven (med infra X6 och inorum som förutsättning)?

Tveksamt säger jag. Största skillnaden är nog hur dessa högtalares spridning skiljer sig åt. Sitter man för nära(3- 3.5m) för i28 så kommer nog i16s låta bättre. Sitter man längre bort så kommer nog i28 låta bättre.

I hela bas- och mellanregistret så bör** i28 ha lägre dist än i16s, medans i16s bör har lägre dist i diskanten. Skillnaden i basen till i28 fördel bör dock vara något större än den i diskantens till i16s. i28 med sin smalare spridning har också mindre krav på dämpning i rummet.
Så jag tror personligen att i28 kommer upplevas som en bättre högtalare om man har lyssningsavståndet för dem.
**Rätta mig gärna om jag har fel här.

Jag har ibland funderat på om en i28 med en signaturdiskant inte vore ett prisvärt alternativ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-19 14:46

RMA skrev:Skulle man vinna "ljudkvalitet om man gick från i28 till i16s om man inte har ljudtryckskraven (med infra X6 och inorum som förutsättning)?

Kan vara en personlig smaksak beroende på var man har sina käpphästar. För min del skulle jag säga ja.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-19 15:08

shifts skrev:Vet inte om jag läser samma tråd som du David, eller så läser jag väldigt selektivt. Jag har till exempel tagit upp pengafrågan, men inte på något sätt på det vis att med det försöka rättfärdiga att jag köpte en normalversion istället för signaturversion. Har någon annan gjort det?

Observera att en del av det jag skev inre handlar om vad någon har skrivit utan om vilken vinkling som tråden har, och som gör det konstig...
Alltså är det inte så att någon har ordagrant sagt det jag påpekat på, men att resultet av det som efterfrågas blir sådan :)

Inläggen ska läsas som att jag ifrågasätter trådens vinkling och inte personerna i tråden !

Men nu har ju senaste två sidorna inte varit likadana som två första så det är i nuläget inte lika aktuellt som när jag först delgav min inställning till frågan och till hur det behandlades i tråden. :roll: :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-19 15:15

AndreasArvidsson skrev:

Tveksamt säger jag. Största skillnaden är nog hur dessa högtalares spridning skiljer sig åt. Sitter man för nära(3- 3.5m) för i28 så kommer nog i16s låta bättre. Sitter man längre bort så kommer nog i28 låta bättre.

I hela bas- och mellanregistret så bör** i28 ha lägre dist än i16s, medans i16s bör har lägre dist i diskanten. Skillnaden i basen till i28 fördel bör dock vara något större än den i diskantens till i16s. i28 med sin smalare spridning har också mindre krav på dämpning i rummet.
Så jag tror personligen att i28 kommer upplevas som en bättre högtalare om man har lyssningsavståndet för den.
**Rätta mig gärna om jag har fel här.

Jag har ibland funderat på om en i28 med en signaturdiskant inte vore ett prisvärt alternativ.

Tror det ligger något i detta :)

pi60(s) + bs60 blir ju en lite rolig variant också som hamnar någonstans närmare i28/i32s i spridning och det gör stor skillnad bara det (+ att dissten blir än lägre med pi60(s) ensamma vilket hörs tydligt om man höjer volymen lite :) )
Spridnignen påverkar ju i högsta grad hur en högtalare låter i ett specifikt rum, i ett mycket väl anpassat rum så upplever jag skilnaden som mindre då ju rummet tillåts att påverka minde utsträckning :)

Sedan så beroende på hur långt ifrån man sitter och allt det där osv..

Så svaret måste nog vara "det beror på" gällande i16s vs i28 faktiskt, men jag tror nog att i28 kan upplevas som bättre i vissa dåligt reglerade rum och i16s skulle kunna låta lika bra eller bättre i ett bra rum ?!
Jag upplevde ju pi60s mot i28 som att pi60s var något lugnare i samma rum, men där så påverkade rummet "för mycket" (trots akustikreglering) för att jag ska våga vara helt 100% säker på om orsaken till det hela låg i akustiken/ spridning eller i högtalarens förmåga att leverera "rent ljud" ?! :)
Och det var ett tag mellan gångerna vilket ju påverkar.

inte helt lätt att veta hur det i praktiken är med förhållandet i16s vs i28 och i32s vs i56 :D
annat än att spridningsmönstret helt klart skiljer.
Mvh//David

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-19 22:56

Nattlorden skrev:

Mellan s och es-modellerna?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-19 23:14

music4ever skrev:
Nattlorden skrev:

Mellan s och es-modellerna?

nej, mellan s och icke-s.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2014-12-19 23:27

Jag har hört piP, piPs, pi60, i28, pi60s, iPs och säkert någon till. Jag tycker pi60s har låtit bäst. Vad det beror på vet jag inte men jag kan i dagsläget inte köpa en modell som inte är "s" bara för då vet jag att jag hade tänkt på att det eventuellt skulle finnas en skillnad. För mig är det i16s eller i32s som gäller.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-12-20 00:44

DVD-ai skrev:Vist håller jag med dig i det du skriver, men det är fortfarande inte förklaringen till varför som ifrågasäts här, utan ATT det hörs en skillnad.
Men det är oavsett inte det som är problemet utan att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".

På vilket sätt är det skillnad mot t.ex folk som köper kablar för 10k metern menar du?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-12-20 00:46

Evil_Homer skrev:
bakerman22 skrev:

Max ljudtryck ja?

Säger han som sköt säkringar på löpande band i sina burkar :D

Full är du väl alltid då du inte är nykter ;)

Men om jag hade haft i64s eller i68es, då jävlar hade jag minsann inte bränt en enda säkring!!
Eller vad? :wink:

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-12-20 01:17

Jag tycker pi60 är "vettigaste" högtalaren från Ino Audio!

Har lyssnat på piM, piP, piPs, pi60, pi60s, i28 (alla i version >2007). En sak som jag själv tycker är lite lustig är att jag vid 3 tillfällen har hört piP låta MYCKET bättre (IMO) än pi60, pi60s samt i28 när man spelar på ungefär min normala lyssningsvolym; nämligen piP i Öhmans demorum. piP i Öhmans rum har varit mycket trevligare att lyssna på än mina i28+pY2 i mina 4 tidigare rum. Fyfan! :mrgreen: Men jag har också hört pi60s låta bättre än alla de andra som jag lyssnat på, det också i Öhmans rum :)

Baserat på dessa erfarenheter har jag inställningen att det oavsett utgångsläge för rummet är en bra investering att ta hjälp av en akustiker.
Senast redigerad av Xenod 2014-12-20 01:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-20 01:25

philipbtz skrev:Jag har hört piP, piPs, pi60, i28, pi60s, iPs och säkert någon till. Jag tycker pi60s har låtit bäst. Vad det beror på vet jag inte men jag kan i dagsläget inte köpa en modell som inte är "s" bara för då vet jag att jag hade tänkt på att det eventuellt skulle finnas en skillnad. För mig är det i16s eller i32s som gäller.

En väsentlig skillnad i ljudkapacitet mellan i16s och i32s. Om du har råd, köp i32s.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-20 03:13

Jag har inte velat lägga mig i den här tråden eftersom den på något sätt är en dialog mellan människor som har uppfattningar om vad de tycker är vettigast, och där har jag ju inget att tillföra, det finns ingen sanning om vettighet, bara åsikter, och alla som har en, har rätt.

Men din fråga är ju rätt så konkret, och förtjänar därför ett seriöst svar, så jag skall göra mitt bästa. Men det är inte jättelätt att svara...

Först och främst kan jag ju nämna att syftet med att det finns vanliga modeller och signaturmodeller inte är att någon skall välja mellan en vanlig modell och en signaturversion "ett snäpp ned".

Man väljer modell baserat på vilken högtalare som med sina spridningsegenskaper passar i rummet - och SEN väljer man vanlig eller signatur. Så är det tänkt. Tror jag (vägar inte påstå att jag alltid har full koll på hur jag tänker).

Men, spridningsskillnaderna mellan i14-i16s-i28-i32s är inte jättestora, så visst kan jag förstå om man står och väljer mellan t ex i16s och i28.

Och då är det såhär - kvalitet är kvalitet, men kapacitet ÄR i sig också en kvalitet, eller ger kvaliteter. Högtalare är ju liksom rörförstärkare oåterkopplade (i stora delar av registret i varje fall) och på sådana system som smittar avståndet till maxnivån i form av en kvalitet. Mera headroom låter helt enkelt bättre.

Modellerna i14/i28/i56 har högtalarelement som är ungefär 4 dB mindre kapabla än det i i16s/i32s/i64s. Dessutom är det 4 dB mera kapabla elementet även på andra punkter bättre, så spelar man en i14 på en rimlig nivå, säg 80 dB och jämför renheten med en i16s som spelar 4 dB starkare, så vinner faktiskt i16s. Inte mycket, men lite. Det vill säga om man transponerar ljudtrycken uppåt så kommer fortfarande s-modellerna att vara lite bättre.

Men sen ger ju en dubbling av elementen (att gå t ex från i14 till i28 eller i16s till i32s) 6 dB, och då veta tusan vilket system som är det bättre... Jag har gjort sådana lyssningar, och min ärliga uppfattning är att det är hugget som stucket. En i16s spelad på nivåer upp till säg 6 dB under maxnivån, spelar lika rent som i28, trots att i16s har 2 dB lägre maxkapacitet. Spelar man allt vad det går emellertid, så vinner förstås i28. 2 dB är ändå 2 dB. Det är inte en jätteskillnad dock.

- - -

Men min förhoppning är att den som väljer i28 över i16s gör det av bättre skäl än att kunna spela lika rent med maximalt 2 dB starkare. Min uppfattning är att i28 är det bättre valet när högtalarens övriga egenskaper gör att den passar bättre, alltså när spridningsegenskaperna passar, inte när man behöver 2 dB till i maxnivå. För ligger man och naggar på marginalen så är det varken i16s eller i28 man behöver. Då behöver man en ännu större modell.

Så jag föreslår att man börjar med att välja mellan i14, i28 och i56 (baserat på vad som passar i rummet, spridningsharminiskt). Och när man bestämt sig för vilken som passar så tar man ställning till om kanske s-versionen är den man hellre vill ha.

Detta skriver jag, väl medveten om att det inte alltid är så lätt att avgöra om i14/i16s eller i28/i32s passar ett rum bäst. De är ju trots allt ganska så lika spridningsmässigt. Oftast är det nog så att de större helt enkelt är bättre, eftersom de sprider lika mycket från mellanhöga frekvenser och uppåt, men har en mera frekvensoberoende spridning nedåt, det vill säga de mäktar att behålla en viss direktivitet även under 500 Hz.

Så man kan hävda att i28 även om den inte spelar renare än i16s vid normala nivåer, ändå har kvaliteter, riktiga kvaliteter, som gör dem bättre än i16s i många fall. Och då talar jag alltså om spridningen, inte de 2 decibellen. ;)

- - -

Men å andra sidan har även i16s kvaliteter som beror på just att de är s-versioner.

Jag har gjort många blinda jämförelser mellan modeller i sin vanliga och i sin signaturversion, och har varenda gång blivit förvånad över hur svårt det är att höra skillnad mellan dem, men det finns en skillnad, en som svarar mot mer än de 4 dB i extra headroom som de har, och som för dem att spela även lägre nivåer mera oansträngt. Jag skulle vilja säga att skillnaden vi alla rimliga nivåer svarar mot 6 dB mera i maxnivå, trots att det bara är 4 dB. Det gör att i28 inte är ljudkvalitetsöverlägsen i16s. Min uppfattning är att de motsvarar varandra väldigt bra ljudkvalitetsmässigt, men att i28 har spridningsfördelar (i vissa rum) och alltid kan spela 2 dB starkare (i alla rum).

Jämför man i28 och i32a är det enklare. i32s är ju bättre på precis alls, men de är ändå inte jättelätta att skilja från varandra. Men som med alla skillnader är det så att de bara växer och växer ju mera man tänker på dem...

- - -

Så kanske är det bästa rådet att göra så här:

1. Välj den grundmodell som passar applikationen bäst.

2. Tag sedan ställning till om du vill ha s-versionen, och glöm inte att inkludera kostnaden i bedömningen, eller att minnas att redan normalversionen är mycket bra.

3. Om du kommer fram till att du vill ha s-versionen, tag den! Och om du kommer fram till att du vill ha normalversionen, så undvik att noja in på lyssningsjämförelser med s-versionen. Gläd dig istället åt vetskapen att det i blind lyssning är rätt så svårt att skilja mellan normal- och signaturversion, så länge man inte naggar på ljudtrycksmarginalen förstås.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-20 12:19

Intressant läsning kring 6dB under maxnivån på s-modellerna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-20 12:24

IngOehman skrev: Gläd dig istället åt vetskapen att det i blind lyssning är rätt så svårt att skilja mellan normal- och signaturversion, så länge man inte naggar på ljudtrycksmarginalen förstås.

Vh, iö

Också intressant! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-12-20 13:15

Han som har konstruerat högtalarna tycker att det är svårt att höra skillnad, men dom som hostar upp dom extra stålarna tycker att det är jättelätt. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino