(Kan man förresten få en pi60-s??)
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Du glömde både s-s och es-s varianterna.![]()
(Kan man förresten få en pi60-s??)
music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
BPM skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Njae.. Köper man -es för maximalt välljud och högsta möjliga feelgood-faktor så vet man ju om det, och varje gång man lyssnar så känner man inombords att man har det bästa. Någonting säger mig att man nog då också tycker att det låter bättre. En synergi-effekt mellan det inbillade och det verkliga som samspelar till att ge en upplevelse utöver det vanliga. Man får inte samma känsla med pi60s jämfört med -es (skulle jag tro) och därför kommer man också tycka att -s inte når hela vägen fram. Detsamma gäller säkert mellan pi60 och -s modellen.
Varför blindtesta? Har man råd att köpa pi60s men köper pi60 för att man inte hör skillnad i ett blindtest så har man ändå med sig känslan av att man inte valde den "bättre" versionen och jag tror att det påverkar lyssnandet menligt. Vi hårlösa apor är ju ett komplicerat släkte såtillvida..
music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
bakerman22 skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Max ljudtryck ja?
Men om du poppar på så pass att du behöver dom där extra fyra decibelen börjar du ju närma dej gränsen.
Då är det fel högtalare du har. Du är förmodligen dessutom full. Eller lyssnar en väldigt kort stund.
Nattlorden skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Jag vill påstå att skillnaden hörs oavsett volym som 'ökad naturlighet' - troligen lägre dist rent tekniskt.
DVD-ai skrev:Jag betivlar inte en sekund på att t.ec. Backerman tycker att Signatur inte medför något positivt över icke-signatur annat än drygt 100% högre ljudtryckskapacitet och det som naturligtvis följer därav.
Jag betvivlar inte en sekund på att Nattlorden upplever skillnader på även låga ljudnivåer som inte kräver att man är uppe och nyttjar dom där 4dB extra i kapacitet för ett ökat ljudtryck.
Vad finns det att betvivla liksom ?!
Och varför ?
Almen skrev:DVD-ai skrev:Jag betivlar inte en sekund på att t.ec. Backerman tycker att Signatur inte medför något positivt över icke-signatur annat än drygt 100% högre ljudtryckskapacitet och det som naturligtvis följer därav.
Jag betvivlar inte en sekund på att Nattlorden upplever skillnader på även låga ljudnivåer som inte kräver att man är uppe och nyttjar dom där 4dB extra i kapacitet för ett ökat ljudtryck.
Och varför ?
Jag tror inte att det är upplevelsen som betvivlas.
DVD-ai skrev:Almen skrev:DVD-ai skrev:Jag betivlar inte en sekund på att t.ec. Backerman tycker att Signatur inte medför något positivt över icke-signatur annat än drygt 100% högre ljudtryckskapacitet och det som naturligtvis följer därav.
Och varför ?
Jag tror inte att det är upplevelsen som betvivlas.
Om det betivlas att någon hör det dom hör eller om det efterfrågas tester för att man ska "bevisa" att man hör något som man påstår sig höra så betivlas just upplevelsen av att man hör det man påstår sig höra.
RMA skrev:Skulle man vinna "ljudkvalitet om man gick från i28 till i16s om man inte har ljudtryckskraven (med infra X6 och inorum som förutsättning)?
RMA skrev:Skulle man vinna "ljudkvalitet om man gick från i28 till i16s om man inte har ljudtryckskraven (med infra X6 och inorum som förutsättning)?
shifts skrev:Vet inte om jag läser samma tråd som du David, eller så läser jag väldigt selektivt. Jag har till exempel tagit upp pengafrågan, men inte på något sätt på det vis att med det försöka rättfärdiga att jag köpte en normalversion istället för signaturversion. Har någon annan gjort det?
AndreasArvidsson skrev:RMA skrev:Skulle man vinna "ljudkvalitet om man gick från i28 till i16s om man inte har ljudtryckskraven (med infra X6 och inorum som förutsättning)?
Tveksamt säger jag. Största skillnaden är nog hur dessa högtalares spridning skiljer sig åt. Sitter man för nära(3- 3.5m) för i28 så kommer nog i16s låta bättre. Sitter man längre bort så kommer nog i28 låta bättre.
I hela bas- och mellanregistret så bör** i28 ha lägre dist än i16s, medans i16s bör har lägre dist i diskanten. Skillnaden i basen till i28 fördel bör dock vara något större än den i diskantens till i16s. i28 med sin smalare spridning har också mindre krav på dämpning i rummet.
Så jag tror personligen att i28 kommer upplevas som en bättre högtalare om man har lyssningsavståndet för den.
**Rätta mig gärna om jag har fel här.
Jag har ibland funderat på om en i28 med en signaturdiskant inte vore ett prisvärt alternativ.
Nattlorden skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Jag vill påstå att skillnaden hörs oavsett volym som 'ökad naturlighet' - troligen lägre dist rent tekniskt.
music4ever skrev:Nattlorden skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Mellan s och es-modellerna?
DVD-ai skrev:Vist håller jag med dig i det du skriver, men det är fortfarande inte förklaringen till varför som ifrågasäts här, utan ATT det hörs en skillnad.
Men det är oavsett inte det som är problemet utan att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".
Evil_Homer skrev:bakerman22 skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Max ljudtryck ja?
Men om du poppar på så pass att du behöver dom där extra fyra decibelen börjar du ju närma dej gränsen.
Då är det fel högtalare du har. Du är förmodligen dessutom full. Eller lyssnar en väldigt kort stund.
Säger han som sköt säkringar på löpande band i sina burkar
Full är du väl alltid då du inte är nykter
philipbtz skrev:Jag har hört piP, piPs, pi60, i28, pi60s, iPs och säkert någon till. Jag tycker pi60s har låtit bäst. Vad det beror på vet jag inte men jag kan i dagsläget inte köpa en modell som inte är "s" bara för då vet jag att jag hade tänkt på att det eventuellt skulle finnas en skillnad. För mig är det i16s eller i32s som gäller.
IngOehman skrev: Gläd dig istället åt vetskapen att det i blind lyssning är rätt så svårt att skilja mellan normal- och signaturversion, så länge man inte naggar på ljudtrycksmarginalen förstås.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster