Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:...att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".
OM vi alla hade lyssnat dubbelblint på dessa högtalare och sammanställt ett resultat så hade vi kunnat disskutera resultatet, hur många hörda och hur många hörde inte osv kanske varför ?! (med hjälp av fakta)
------
Som det är nu så har disskusionen liksom ingen fast grund att stå på
sprudel skrev:Inte så stor ide att konstruera s-modellerna om de inte är bättre.
Jagar man välljud så är ju bättre vettigt.
Almen skrev:Jomen då går man väl på friliggande hus, dedikerat lyssningsrum och i68es med pY-8.
Almen skrev:Jomen då går man väl på friliggande hus, dedikerat lyssningsrum och i68es med pY-8.
bakerman22 skrev:Mer = bättre.
Komorok skrev:Det är som Yngwie sade: "More is more."
Komorok skrev:Det är som Yngwie sade: "More is more."
sprudel skrev:Inte så stor ide att konstruera s-modellerna om de inte är bättre.
Jagar man välljud så är ju bättre vettigt.
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:Vist håller jag med dig i det du skriver, men det är fortfarande inte förklaringen till varför som ifrågasäts här, utan ATT det hörs en skillnad.
Men det är oavsett inte det som är problemet utan att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".
På vilket sätt är det skillnad mot t.ex folk som köper kablar för 10k metern menar du?
Almen skrev:DVD-ai skrev:...att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".
Nja, jag antar att en eventuell hörbar skillnad är mycket liten, och kommer fram först i ett mycket välanpassat rum med väldigt fin utrustning.OM vi alla hade lyssnat dubbelblint på dessa högtalare och sammanställt ett resultat så hade vi kunnat disskutera resultatet, hur många hörda och hur många hörde inte osv kanske varför ?! (med hjälp av fakta)
------
Som det är nu så har disskusionen liksom ingen fast grund att stå på
Nä, där är vi absolut ense. Det var lite det som var min poäng också, att man möjligtvis kan anta huruvida det är hörbart eller ej. Även om man gör en lyssningsjämförelse så är det ju notoriskt svårt att utföra den korrekt och utesluta typ I-fel. Om man vid öppen lyssning jämför två högtalare och kallar den ena "den vanliga" och den andra "signatur" så kommer det naturligtvis att vara otroligt svårt att höra något annat än att den där "signatur" är lite, lite - men klart signifikant - bättre på allt.
Och även om man försöker sig på att jämföra dem helt blint så gäller det ju att placera bägge helt optimalt. De är ju lite olika, de kanske inte skall placeras helt identiskt för att prestera som bäst? Och om man inte placerar dem identiskt, kan man då vara säker på att de fått samma förutsättningar?
Jag har full förståelse för att man köper pi60s (jag tvekade ganska länge själv), men nu handlade tråden om vad som kan anses "vettigast" (inte vilken köper du med obegränsad budget), och där tycker jag tveklöst att det vettigaste är pi60*. Om man vill spendera de 20 000:- (eller vad det nu är) som skiljer till s så kan man ju köpa bs60. Eller en riktigt fin spelare+DAC. Eller leta gamla fina mastringar av grymma fonogram.
*OK, kanske piP. Svårt.
DVD-ai skrev:Jag förstår vad du säger, och jag håller med delvis men inte hela vägen![]()
JAG anser mig höra skillnaden även i mindre bra rum, men jag anser inte att skillnaden är "otroligt tydlig" snarare "den är där", den smyger sig alltså på och det är i längden en "lenhet" i ljudet i signatur vs icke-signatur av samma modell.
Den är inte WOOOOWWWWW !!!! VILKEN GREJ, skillnad...![]()
Utan den bidrar med en skönare och mer följsam lyssning i längden och jag uppskattar det!
bakerman22 skrev:Det kan vara så att det finns en ännu vettigare burk...
DVD-ai skrev:om minst = vwttigast så måste det ju tas i relation till även bandbredd och ljudtryckskapacitet.
Då är nog piP den vettigaste, ärligt talat så klarar man sig nästan idiotiskt bra på ett par sådana i normala rum och med den mesta musiken som den stora massan normalt spelar på dom ljudnivåer som massan normalt spelar.
Har svårt att se någon annan Ino högtalare vara lika "vettig" med storleken inräknad som en faktor, plats2 är nog pi25 i sådant fall
sprudel skrev:DVD-ai skrev:om minst = vwttigast så måste det ju tas i relation till även bandbredd och ljudtryckskapacitet.
Då är nog piP den vettigaste, ärligt talat så klarar man sig nästan idiotiskt bra på ett par sådana i normala rum och med den mesta musiken som den stora massan normalt spelar på dom ljudnivåer som massan normalt spelar.
Har svårt att se någon annan Ino högtalare vara lika "vettig" med storleken inräknad som en faktor, plats2 är nog pi25 i sådant fall
Tänk att jag tycker PiM har kvaliteter som inte piP har, och tvärtom. piM har ett makalöst mellanregister tex.
PerStromgren skrev:Hur starkt kan en piM spela? 100dB på en meter?
piM skrev:Högsta ljudtryck: 104 dB/par >65 Hz (12 W)
Almen skrev:bakerman22 skrev:Det kan vara så att det finns en ännu vettigare burk...
sprudel nämnde ju piM...
IngOehman skrev:Almen skrev:bakerman22 skrev:Det kan vara så att det finns en ännu vettigare burk...
sprudel nämnde ju piM...
Dom är ju inte ens av sten.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster